راهنمای خرید دوچرخه ثابت و نگاهی به مزایا و معایب استفاده از دوچرخه های ثابت

راهنمای خرید دوچرخه ثابت و نگاهی به مزایا و معایب استفاده از دوچرخه های ثابت


منبع: آرگا

3

1402/4/3

15:43


اگر به دوچرخه سواری علاقمند بوده و از طرفداران این ورزش هستید، احتمالا تاکنون متقاعد شده اید که خرید دوچرخه ثابت در خانه چقدر می تواند مفید باشد. دوچرخه ثابت یکی از لوازم ورزشی برای محیط های بسته است که مزایای خاص خود را دارد. بسیاری از افرادی که به ورزش در خانه و فضاهای بسته فکر می کنند، اولین وسیله ای که به طور پیش فرض در ذهن آن ها می آید، تردمیل است. اما دوچرخه ثابت نیز مزایایی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به اشغال فضای کمتر در خانه، قیمت پایین تر در مقایسه با تردمیل و سهولت در استفاده اشاره کرد. با این حال اگر در خرید دوچرخه ثابت دچار تردید هستید و یا تصمیم خود را برای خرید گرفته اید، راهنمای خرید دوچرخه ثابت می تواند به شما برای یک خرید رضایت بخش کمک کند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با انواع دوچرخه ثابت، اشاره ای به راهنمای خرید دوچرخه ثابت داشته باشیم. بنابراین توصیه می کنیم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

در حال حاضر زندگی مدرن و پر مشغله شهری باعث شده تا افراد یا ورزش کردن را از یاد ببرند و یا به جای ورزش کردن در باشگاه، با ورزش در خانه آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. در این میان افرادی نیز وجود دارند که به دلیل افزایش سن و محدودیت در حرکت، توان ورزش در بیرون از محیط خانه را ندارند و به ناچار ورزش در خانه را انتخاب می کنند. معمولا برای این گروه از افراد ۲ وسیله ورزشی در صدر قرار دارد؛ یکی تردمیل و دیگری دوچرخه ثابت. در این میان خرید دوچرخه ثابت دغدغه همه افراد نیست. اما برای همه کسانی که به این وسیله ورزشی علاقه دارند، یک راهنمای جامع خرید دوچرخه ثابت می تواند به آن ها در انتخاب بهترین گزینه کمک کند.

در حقیقت راهنمای خرید دوچرخه ثابت به شما نشان خواهد داد که بهترین دوچرخه ای که می توانید تهیه کنید، چه ویژگی هایی باید داشته باشد. ضمن این که در این مقاله علاوه بر راهنمای خرید دوچرخه ثابت، مزایا و معایب این دستگاه و تأثیری که در خرید دوچرخه ثابت دارد را بررسی کرده ایم. بنابراین در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مروری بر مهم ترین مزایای دوچرخه ثابت

در همین ابتدای امر خوب است بدانید که استفاده از برخی لوازم ورزشی مانند تردمیل و دوچرخه ثابت باید مکمل ورزش های دیگر باشند. به این معنا که دوچرخه ثابت تنها قسمت هایی از بدن را درگیر می کند. به همین خاطر استفاده طولانی مدت از آن بدون اعمال تمریناتی برای دیگر بخش های بدن می تواند به تحلیل ماهیچه ها منجر شود. اما به صورت کلی این ورزش امنیت بالایی دارد. در حقیقت شاید مهم ترین مزیتی که می توان برای دوچرخه ثابت در نظر گرفت این است که با وجود چنین محصولاتی دیگر نگرانی های استفاده از دوچرخه در مسیرهای ناهموار و جاده های شلوغ وجود نخواهد داشت. به صورت کلی مهم ترین مزایای دوچرخه ثابت شامل موارد زیر است:

توجه به نکات مهم راهنمای خرید دوچرخه ثابت

تقویت ماهیچه های پا

می توانید با استفاده از این کالا تمرینات هوازی انجام دهید؛ بدون این که فشاری متوجه زانوهای شما باشد.

ارتقای مقاومت عضلات قلبی

استفاده از دوچرخه ثابت با فواید بسیاری برای قلب، ریه ها و سایر قسمت های بدن همراه است. البته بهتر است بدانید که این موارد تنها شامل دوچرخه ثابت نمی شود و تردمیل نیز می تواند جایگزین مناسبی در میان این قبیل لوازم باشد.

عوارض جانبی مختصر

عوارض جانبی این وسیله در مقایسه با سایر دستگاه های ورزشی کمتر است و هیچ آسیبی به مفاصل شما وارد نمی سازد. این مسئله به ویژه برای کسانی که مشکل باسن یا زانو دارند، بسیار مهم است.

کمک به عضلات زانو

دوچرخه سواری حکم روغن کاری مفاصل را دارد و باعث بهبود سلامت عضلات چهار سر می شود. از طرف دیگر گاهی اوقات افزایش قدرت عضلات در برگیرنده زانو، جلوی درد آن را نیز می گیرد.

راحتی و ایمنی

می توانید داخل منزل بدون توجه به ترافیک و شرایط آب و هوایی ورزش کنید.

قابل استفاده برای گروه های سنی مختلف

در حالت کلی درجات مقاومت دوچرخه ثابت به سه بخش کم، متوسط و زیاد تقسیم می شود که کاربر با توجه به میزان آمادگی جسمانی، سن و اهدافی که دارد، می تواند این درجات را تغییر دهد. به عنوان مثال زمانی که مقاومت دوچرخه ثابت را در حالت کم قرار می دهید، شما به کمترین میزان نیرو و فشار احتیاج خواهید داشت تا بتوانید پدال های دستگاه را بچرخانید. به همین خاطر با وجود دوچرخه ثابت می توانید میزان تلاش خود را برای پدال زدن آهسته یا سریع کنید. این قابلیت در دوچرخه های ثابت برای افراد مسن بسیار کاربردی است.

آشنایی با انواع سبک های دوچرخه ثابت

در حال حاضر انواع مختلفی از دوچرخه ثابت در بازار وجود دارد که اصلی ترین نمونه های آن ها شامل دوچرخه های ثابت از نوع ایستاده، نشسته و سالنی (باشگاهی) است. به صورت کلی بهتر است بدانید که هر کدام از این مدل ها با سبک متمایزی طراحی شده اند و سطوح متفاوتی از دوام و مقاومت را به کاربر خود ارائه می دهند.

۱. دوچرخه ثابت ایستاده

همان طور که از نام این دوچرخه ثابت پیداست، دوچرخه های ثابت ایستاده در حالت عمودی طراحی شده اند و به شما اجازه جابجایی بین حالت نشسته و ایستاده را می دهند. هم چنین همانند دوچرخه هایی که در فضای باز استفاده می شوند، پدال های آن به طور مستقیم زیر بدن شما قرار می گیرند. از ویژگی های بارز این نوع کالا این است که صندلی زین آن بسیار باریک است و به پاهای شما این امکان را می دهد تا بدون مانع حرکت کند. اما شما را از پشت پشتیبانی نخواهند کرد.

باید خاطر نشان ساخت قرار گرفتن صندلی در دوچرخه های ثابت ایستاده می تواند باعث درگیری بهینه تمام عضلات بدن شود. امروزه دوچرخه ثابت ایستاده در طرح های مختلف با قابلیت تاشوندگی، به منظور نگهداری در فضاهای کوچک تر به بازار عرضه شده است. حتی برخی از این دوچرخه ها دسته های متحرکی دارند که می توانند حین دوچرخه سواری، قسمت های بالایی بدن را درگیر کنند. هم چنین بیشتر این گزینه ها دارای نمایشگر الکترونیکی برای ردیابی سرعت، مسافت و دیگر معیارهای کلیدی هستند.

بهترین راهنمای خرید دوچرخه ثابت

مزایا

  • با این نوع دوچرخه تمام بدن فعال خواهد شد.
  • این نوع دوچرخه با همه سبک ها مطابقت دارد و از این نظر بسیار کاربردی است.
  • دوچرخه های ثابت از نوع ایستاده دارای گزینه هایی تاشو برای سهولت در نگهداری و جابجایی هستند.

معایب

  • صندلی این مدل دوچرخه ثابت برای تمرین های طولانی مدت مناسب نیست.
  • در مواردی که سرعت پدال زدن بیشتر می شود، ممکن است احساس عدم تعادل و ناپایداری داشته باشید.
  • احتمال دارد در زمان تمرین، در قسمت های خاصی از بدن مانند گردن و پشت احساس ناراحتی کنید.

۲. دوچرخه ثابت نشسته

دوچرخه های ثابت از نوع نشسته به دلیل کاهش فشار به قسمت های پایین کمر، در دسترس بودن و قیمت مناسب، خیلی زود بخش زیادی از بازار را اشغال کردند و از محبوبیت خاصی در فروش برخوردار هستند. این نوع دوچرخه ثابت به خاطر صندلی پهن و حالت خمیده آن، علاوه بر این که پشتیبانی بهتری را ارائه می دهد، نسبت به مدل های ایستاده پر فروش تر است. در حقیقت خمیدگی آن به خاطر جلوتر بودن پدال ها، فشار کمتری به مفاصل وارد می آورد.

دوچرخه های ثابت از نوع نشسته، دارای نمایشگری برای سرگرمی در حین کار و نمایش شاخص های لازم هستند. به صورت کلی با توجه به پشتیبانی بیشتر از پشت در این مدل ها، دوچرخه های ثابت از نوع نشسته بهترین گزینه برای کسانی هستند که تازه ورزش کردن را شروع کرده اند و یا به حمایت بیشتر از کمر خود در حین تمرین نیاز دارند.

راهنمای خرید دوچرخه ثابت استاندارد

مزایا

  • اعمال فشار کمتر به مفاصل
  • اعمال تمرینات متمرکز در پایین تنه
  • قابلیت پشتیبانی بهتر از گردن و کمر
  • راحتی بیشتر

معایب

  • جاگیر به خصوص برای فضاهای کوچک
  • وزن زیاد دستگاه و عدم راحتی در جابجایی آن

۳. دوچرخه ثابت سالنی (باشگاهی)

بیشتر افرادی که ترجیح می دهند در طول تمرین سرعت بگیرند، دوچرخه های ثابت سالنی برای رکاب زدن سریع و سوزاندن کالری بهترین گزینه برای آن ها هستند. این ماشین های قدرتمند به عنوان دوچرخه های اسپینینگ شناخته می شوند. پیش بینی می شود که در بین سال های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۸ استفاده از این محصولات تا ۴/۹ درصد در سطح جهان افزایش می یابد. دوچرخه های سالنی دارای دستگیره های مقاوم هستند که امکان کنترل دستگاه را با یک چرخش ساده فراهم می کنند. گذشته از این، دسته ها و صندلی این نوع دوچرخه ثابت با قد کاربر قابل تنظیم است و کاربر می تواند در زمان دوچرخه سواری مانند مدل های جاده ای بایستد یا بنشیند. هم چنین دنده یا مقاومت دوچرخه در این محصولات قابل تنظیم است تا رکاب زدن از حالت ساده به دشوار تغییر کند.

در حقیقت در زمان رکاب زدن باید میزان مقاومت و شدت تمرینات با توجه به توانایی شما کنترل شود. به همین خاطر دوچرخه های سالنی مجهز به یک دیسک برای افزایش و کاهش مقاومت هستند که با توجه به نوع مسیری که در آن مشغول رکاب زدن هستید، شیب، سرعت و دیگر موارد را تغییر می دهند. در نتیجه بعد از چند جلسه، علاوه بر ارتقای توان هوازی، مواردی مانند چربی سوزی و فرم دادن به عضلات اتفاق می افتد. از سوی دیگر دوچرخه های ثابت سالنی یکی از بهترین و نرم ترین مدل های موجود در بازار هستند.

راهنمای خرید دوچرخه ثابت و نکاتی پیرامون آن

مزایا

  • قابلیت انتخاب نوع رکاب زدن از ساده به سخت.
  • این گزینه ها به بهترین و دقیق ترین شکل ممکن تجربه دوچرخه سواری در فضای باز را تقلید می کنند.

معایب

  • به مرور زمان باعث تحلیل رفتن بدن می شوند.
  • زین این مدل ها می تواند کمی ناراحت کننده باشد.

۴. مینی بایک

اگر قصد ندارید هزینه زیادی برای پدال زدن پرداخت کنید، به راحتی می توانید از یک مینی بایک استفاده کنید. به طوری که در زمان کار با کامپیوتر، صحبت با تلفن و حتی تماشای تلویزیون پدال بزنید. در این شرایط مطمئنا از تحرکی که برای بدن تان ایجاد می کنید، لذت خواهید برد. به صورت کلی این وسیله ها دارای صندلی و پدال هستند، اما دسته یا پشتیان ندارند. از سوی دیگر به اندازه کافی کوچک هستند که زیر میز قرار می گیرند. شایان ذکر است مینی بایک بهترین نوع دوچرخه ثابت برای متحرک نگه داشتن مفاصل سخت است.

چگونگی خرید و انتخاب دوچرخه ثابت

نکات طلایی در راهنمای خرید دوچرخه ثابت

پس از این که انواع سبک های مختلف دوچرخه ثابت را شناختیم، حالا نوبت به مهم ترین مرحله یعنی راهنمای خرید دوچرخه ثابت رسیده است. در ادامه مطلب راهنمای خرید دوچرخه ثابت قصد داریم مروری بر فاکتورهای مهم در زمان خرید دوچرخه ثابت و عوامل مؤثر در این انتخاب داشته باشیم تا بتوانید با دقت بیشتری بهترین گزینه را انتخاب کنید.

امکانات و قابلیت های دوچرخه

یکی از مهم ترین نکاتی که در راهنمای خرید دوچرخه ثابت باید به آن توجه کنید، اهمیت قابلیت های اضافی دستگاه است. معمولا امکانات جانبی روی دوچرخه ثابت شامل نگهدارنده دمبل، نگهدارنده بطری آب و نمایشگر ضربان قلب است. از طرف دیگر اگر علاقمند به انجام کارهای سرگرم کننده هستید، حتما به قابلیت های نگهداری کتاب، گوشی یا تبلت نیز توجه کنید. برخی از مدل های دوچرخه ثابت، نیازمند استفاده از کفش های دوچرخه سواری هستند که این قابلیت در بیشتر مدل ها کاملا اختیاری است. به همین خاطر در زمان خرید، نوع پدال های دوچرخه را بررسی کنید.

توجه به اندازه دستگاه

اگر قصد خرید حضوری از فروشگاه را دارید، حتما پیش از خرید روی دستگاه بنشینید و میزان راحتی آن را در نظر بگیرید. برای انجام این کار تنها کافی است دوچرخه ثابت را با توجه به قد خود تنظیم کرده و از آن استفاده کنید. از سوی دیگر اگر قصد خرید آنلاین را دارید، بهتر است این محصول را از سایت های معتبر خریداری کنید و مشخصات محصول و نظرات افراد را با دقت مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که ویژگی محدوده تنظیم ارتفاع در خرید محصول بسیار اهمیت دارد. به ویژه اگر جزو افراد خیلی قد کوتاه یا خیلی قد بلند هستید.

توجه به نوع سیستم مقاومت دوچرخه ثابت

سیستم مقاومت در دوچرخه های ثابت از این جهت اهمیت دارد که تمرینات را با ارزش و هدفمند می کند. در غیر این صورت تمام زحمتی که برای تمرین کشیده اید، حاصلی جز اتلاف وقت نخواهد داشت. بهتر است بدانید دو نوع سیستم مقاومتی در دوچرخه های ثابت وجود دارد که یکی از آن ها مقاومت مغناطیسی و دیگری سیستم های مبتنی بر وزن دیسک فلایویل است. در سیستم هایی که مجهز به مقاومت مغناطیسی هستند، دو آهنربای قوی مسئول کنترل حرکت شما هستند و با جذب چرخ، مقاومت در دوچرخه ثابت افزایش خواهد یافت. دوچرخه های ثابتی که از طراحی مبتنی بر ترمز استفاده می کنند، از نظر قیمت ارزان تر از دوچرخه های مقاومت مغناطیسی هستند. این مدل ها نیاز به نگهداری کمتری داشته و صدای کمتری نیز تولید می کنند.

در مقابل رویه کار سیستم های مبتنی بر وزن دیسک فلایویل به این صورت است که در زمان پدال زدن، انرژی جنبشی توسط دیسک ذخیره می شود. به همین خاطر هرچه سریع تر حرکت کنید، مقاومت دوچرخه افزایش می یابد.

هر آنچه باید درباره خرید دوچرخه بدانید!

اهمیت طراحی تاشو در خانه های کوچک امروزی

اگر قصد دارید از دوچرخه ثابت خود در اتاق نشیمن استفاده کنید، مدل های تاشو انتخاب مناسبی خواهند بود. به خاطر داشته باشید که حتی اگر بودجه کافی ندارید، پیدا کردن یک دوچرخه ثابت تاشو در رده های مختلف قیمتی کار چندان سختی نیست. این مدل ها برای افراد تازه کار مناسب هستند و فضای زیادی را اشتغال نخواهند کرد.

برقی یا مکانیکی

به طور معمول مدل های دستی یا مکانیکی با پدال زدن شروع به کار می کنند. در حالی که مدل های برقی با حرکت نرم و با نیروی برق، میزان گردش خون، سرعت قابل تنظیم، مسافت و کالری مصرفی، نمایشگر برای نمایش سرعت و … دقت و راحتی در زمان ورزش را به ارمغان می آورند. دوچرخه های ثابت مکانیکی دارای صفحه ای به منظور تغییر درجه مقاومت هستند. اما به اندازه زدن دکمه ای برای تغییر مقاومت راحت نیستند و احتمال دارد روند تمرین شما را مختل کنند.

اطلاعات قابل اندازه گیری و نمایش در دوچرخه ثابت

صرف نظر از این که دوچرخه شما قابلیت نمایش ویدیو یا اتصال به اینترنت را داشته باشد، یک نمایشگر مناسب و کاربردی بر روی این دسته از محصولات باید بتواند مواردی هم چون کالری سوزانده شده، سرعت، ضربان قلب، آهنگ پدال زدن به شکل دور در دقیقه و جزئیاتی مانند فاصله طی شده و زمان را نشان دهد. به صورت کلی اگر علاقمند هستید که پیشرفت خود را در طول زمان، ثبت و اندازه گیری کنید، بهتر است به این قبیل داده ها دسترسی داشته باشید.

ایمنی دستگاه در زمان استفاده

به صورت کلی دوچرخه های ورزشی قطعات متحرک زیادی دارند و به همین خاطر استفاده از کالاهای بی کیفیت می تواند خطرناک باشد. بر همین اساس حتما قبل از خرید از کیفیت وسیله مورد نظر اطمینان حاصل نمایید و در زمان استفاده از آن، دستورالعمل دستگاه را مطالعه کنید. دوچرخه ثابت باید دارای قفلی با کیفیت به منظور کارکردی قابل اطمینان باشد. علاوه بر این در زمان استفاده مطمئن شوید که دوچرخه شما قفل شده و دور از دسترس کودکان است.

گارانتی محصول

یکی دیگر از نکات مهم راهنمای خرید دوچرخه ثابت این است که گارانتی محصول مورد نظر حداقل شامل ۱ سال عملکرد دستگاه و ۳ سال پوشش قطعات متحرک اصلی باشد. البته بهترین گارانتی برای این محصول پوشش مادام العمر بدنه، یک سال ضمانت عملکرد دستگاه و سه سال گارانتی سایر قطعات است. در مقابل ضعیف ترین ضمانت نامه ها در میان برندهای مختلف، ضمانت شش ماهه یا کمتر برای قطعات و کارکرد دوچرخه و یک سال پوشش بدنه است.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات راهنمای خرید دوچرخه بانوان، راهنمای خرید دوچرخه و فواید دوچرخه سواری را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو