فواید دوچرخه سواری چیست و چه کسانی باید از آن اجنتاب کنند؟

فواید دوچرخه سواری چیست و چه کسانی باید از آن اجنتاب کنند؟


منبع: خبرنما

4

1402/2/17

17:30


ورزش منظم یا فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از بیماری مانند چاقی، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های روانی، دیابت و سایر بیماری های جدی کمک کند. بنابراین اگر می‌خواهید سلامتی بدن تان را حفظ کنید سعی کنید یک روتین ورزشی منظم داشته باشید. برای این هدف همچنین می‌توانید از فواید دوچرخه سواری بهره مند شوید…

همانطور که می‌دانید هر فردی برای تناسب اندام و داشتن سلامت کامل نیاز به فعالیت بدنی دارد. ورزش منظم یا فعالیت بدنی می‌تواند به پیشگیری از بیماری مانند چاقی، بیماری های قلبی عروقی، بیماری های روانی، دیابت و سایر بیماری های جدی کمک کند. بنابراین اگر می‌خواهید سلامتی بدن تان را حفظ کنید سعی کنید یک روتین ورزشی منظم داشته باشید. برای این هدف همچنین می‌توانید از فواید دوچرخه سواری بهره مند شوید.

فواید دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود و تقویت سبک زندگی و دوری از سایر بیماری ها است. نه تنها دوچرخه سواری در هر سنی لذت بخش است بلکه یک ورزش کامل نیز به حساب می‌آید که عوارض جانبی خیلی کمی دارد.

همچنین یکی از ورزش‌هایی است که می‌تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد. این فعالیت بدنی به کاهش مشکلات سلامت بدن کمک می‌کند. اگر همه این دلایل هنوز شما را متقاعد به دوچرخه سواری نکرده است، پس بیایید به خواندن مزایای دوچرخه سواری بپردازیم تا تصمیم قاطع بگیرید.

بهبود سلامت قلب و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول، سکته مغزی و حمله قلبی را می‌توان با دوچرخه سواری کنترل و کاهش داد. همچنین این فعالیت بدنی باعث تحریک و بهبود گردش خون می‌شود.

کمک به کاهش وزن و چاقی

طبق تحقیقات انجام شده، شما باید حداقل 8400 کیلوژول (حدود 2000 کالری) را در هفته از طریق ورزش بسوزانید. دوچرخه سواری به مدت یک ساعت باعث می‌شود شما حدود 1200 کیلوژول برابر با 300 کالری بسوزانید. وقتی دو بار در روز دوچرخه سواری می کنید، سرعت تعداد کیلوژول‌ها افزایش پیدا می‌کند.

همچنین نیم ساعت دوچرخه سواری در روز باعث سوزاندن حدود پنج کیلوگرم چربی در طول یک سال می‌شود. بنابراین دوچرخه سواری راهی موثر برای حفظ یا کاهش وزن است. از طرفی برای افزایش سطح متابولیسم بهترین راه است.

کاهش سطح اضطراب، استرس و افسردگی با دوچرخه سواری

فواید دوچرخه سواری

مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در طول روز فعالیت بدنی دارند، نمره سلامتی کل بدن آن‌ها 32 درصد بیشتر از افراد با تحرک پایین  است. دوچرخه سواری یک تمرین ترکیبی است زیرا نه تنها ورزش می‌کنید بلکه از آب و هوای تازه نیز بهره مند می‌شوید. گاهی به صورت انفرادی دوچرخه سواری کنید و در طول یک ساعت ورزش ذهنتان را نیز آرام کنید. باقی مواقع نیز می‌توانید همراه با دوستان یا خانواده تان به صورت گروهی دوچرخه سواری کنید و از لحظات کنار هم بودنتان لذت ببرید.

سرطان و دوچرخه سواری

دوچرخه سواری، باعث کاهش احتمال ابتلا افراد به سرطان روده می‌شود. برخی شواهد نشان می‌دهد که دوچرخه سواری منظم خطر ابتلا به سرطان سینه را نیز کم تر می‌کند.

جلوگیری از آرتروز و تقویت قدرت بدنی

دوچرخه سواری به کسب قدرت، تعادل و هماهنگی کمک می کند. همچنین ممکن است به پیشگیری از افتادن و شکستگی کمک کند. دوچرخه سواری یک ورزش عالی برای افراد مبتلا به آرتروز است، زیرا تاثیر کمی دارد و فشار کمی به مفاصل وارد می کند.

مزایای دوچرخه سواری: ساخت عضله

فواید دوچرخه سواری

همانطور که می‌دانید دوچرخه سواری برای همه بدن شما به یک اندازه فایده دارد زیرا در این ورزش همه بدن شما درگیر می‌شود که عضله سازی یکی از این مزیت ها است. دوچرخه سواری به عضله سازی به ویژه ماهیچه‌های سرینی، همسترینگ، چهار سر و ساق پا کمک می‌کند. افرادی که عضلات بیشتری دارند کالری بیشتری نیز می‌سوزانند.

تقویت قدرت مغز

دوچرخه‌ سواری فقط باعث ایجاد رگ‌های خونی در عضلات پاها نمی‌شود بلکه باعث تقویت عملکرد و قدرت مغز شما نیز می‌شود. زیرا این ورزش بدنی به ساخت رنگ‌های خونی در مغز شما کمک می‌کند. دوچرخه سواری بر ساخت سلول های مغزی جدید در هیپوکامپ که مسئول تقویت حافظه است نیز موثر است.

کنترل دیابت

در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 معمولاً گردش خون بیشتر روی قسمت پایین بدن متمرکز است که باعث تورم پاها می‌شود. از مزایای دوچرخه‌سواری می‌توان به این نکته اشاره کرد که این فعالیت ورزشی یک روش عالی برای کمک به افزایش بازگشت خون از پایین بدن است که باعث کاهش تورم و درد پاها می‌شود. همچنین با این فعالیت بدنی می‌توانید قند خون تان را نیز کاهش دهید زیرا هنگام دوچرخه‌سواری بدن شما شروع به استفاده از گلوکز موجود در سلول‌های عضلانی می‌کند و همین امر منجر به تنظیم قند خون و درمان دیابت شما می‌شود.

بهبود فشار خون

حتما می‌دانید که فشار خون بالا عاملی خطرناک در حمله قلبی است. بنابراین اگر نمی‌خواهید هرگز حمله قلبی را تجربه کنید، سعی کنید حداقل روزی یک ساعت دوچرخه سواری کنید. یکی از فواید دوچرخه سواری کاهش فشار خون شما است. این فعالیت به بدن کمک می‌کند تا گردن خون از پاها به سمت قلب جریان پیدا کند.

افزایش انعطافپذیری بدن

فواید دوچرخه سواری

در دوچرخه‌سواری عضلات چهار سر ران و لگن بدن شما درگیر می‌شود. در حالی که در اکثر مواقع روی عضلات پایین تنه هیچ کششی انجام نمی‌شود. اما اگر دوچرخه سواری کنید، کشش به وجود آمده در دامنه‌ی حرکت شما باعث افزایش انعطاف‌پذیری بدن شما می‌شود. با این حال اگر جزء افرادی هستید که کمترین تحرک را دارید، سعی کنید قبل از سوار شدن دوچرخه چند حرکت کششی را برای انقباض عضلاتتان انجام دهید، تا دچار گرفتگی عضلات نشوید.

بهترین زمان برای دوچرخه سواری

هرچند هر ساعتی از روز که بخواهید، می‌توانید دوچرخه سواری کنید اما اگر به دنبال بهره مندی بیشتر از فواید دوچرخه سواری هستید، سعی کنید هر صبح قبل از شروع روز کاری تان این فعالیت را انجام دهید. زیرا صبح شما انرژی کافی و ذهن آرام برای ورزش دارید. همچنین از آن‌هایی که سطح گلوکز از طرف صبح حدود 15 تا 20 درصد کمتر از طول روز است، بهترین زمان برای سوزاندن کالری، کاهش چربی و کنترل وزن به حساب می‌آید.

چه کسانی باید از دوچرخه سواری اجتناب کنند؟

  • اگر به زانویتان آسیب رسیده از دوچرخه سواری خودداری کنید
  • افراد مبتلا به مشکلات ریه و آسم
  • افراد مبتلا به ضربان قلب بالا

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو