جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


منبع: تاپ ناز

4

1402/4/6

19:15


جاهای دیدنی و گردشگری کرمان

شهر کرمان مرکز استان کرمان می باشد و در جنوب شرقی ایران واقع شده است. کرمان بزرگترین شهر استان و از شهرهای بزرگ ایران می باشد . استان کرمان مهد تمدن کهن فارسی و دارای ریشه فرهنگی قوی در شعر، موسیقی محلی، صنایع دستی و غذاهای بومی است که تعدادی ثبت ملی و جهانی شده است. مردم کرمان به زبان فارسی و لهجه شیرین کرمانی صحبت می کنند. استان کرمان به علت آب و هوای گرم و خشک حاصل خیز ترین زمین ها را برای پسته دارد و بزرگترین تولید کننده پسته در ایران است.

جدای از این صنعت قالی باقی در این استان از گذشته رونق داشته و قالی های با قدمت 500 سال هم در این استان یافت می شود. به خاطر اینکه کرمان در چندین سلسله به عنوان پایتخت بوده و قدمت تاریخی این شهر و وجود آتشکده های فراوان  از مقصد های جذاب برای سفرهای خانوادگی در ایام تعطیل سال است. بد نیست بدانید که کرمان در زمان اردشیر اول ساسانی تاسیس شد و قرار بود یک پاسگاه دفاعی باشد. این شهر بعدها مدتی تحت سلطه اعراب بوده است. از نام های قدیمی شهر کرمان می توان به کجاران ،کرمانیا و گواشیر اشاره کرد.

از جمله صنایع دستی پر رونق در این استان می توان فرش ، قالی ، جاجیم ،گلیم و… اشاره کرد. از جمله سوغاتی های این شهر می توان به قطاب، قاووت ، پسته ، خرما در کنار صنایع دستی اشاره کرد.

در ادامه مقاله به معرفی جاهای دیدنی کرمان می پردازیم تا یک سفر گردشگری جذاب و خاطره انگیز را تجربه کنید . پس تا انتها با ما همراه باشید.

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان را ممکن است با نام بازار سراسری کرمان یا بازار وکیل نیز بشناسید که جلوه ای زیبا از هنر معماری در ایران کهن است و بسیار از گردشگران را به خود جذب می کندو بعد از بازار تبریز کهن ترین بازار ایران به شمار می آید. این بازار به خاطر استحکام و معماری بی نظیر در طی این سال ها بافت خود را حفظ کرده و از آثار باستانی ارزشمند به شمار می رود. این بازار با 1.5 کیلومتر مسافت از میدان ارگ آغاز شده و در میدان مشتاقیه کرمان به انتها می رسد.

از نکات جالب در مورد بازار کرمان این است که شامل کوچه های مثل گنج علی خان ، اختیاری ، سرداری ، ارگ ، وکیل ، عطاری و مظفری است. هر کدام از این کوچه ها در زمان یکی از حاکمان یا فرماندهان ساخته شده و از این جهت به این نام درآمده است. از دیگر بخش های دیدنی این بازار چای خانه حمام وکیل است که برای صرف ناهار پیشنهاد مناسبی برای شماست. به علاوه در کوچه گنجعلی خان بازار زرگرها و بازار مسگرها وجود دارد که توصیه می کنیم حتما یه سری به آن بزنید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان در دل بازار سراسری کرمان قرار گرفته و قدمت آن به دوران صفویه باز می گردد. گنجعلی خان حاکم کرمان در زمان شاه عباس صفوی بود که در جهت رشد و آبادی این شهر تلاش های بسیاری کرد. مجموعه گنجعلی خان شامل میدان گنجعلی خان ، مسجد گنجعلی خان ، حمام گنجعلی خان ، ضراب خانه ، آب انبار ، مدرسه و کاروان سرای گنجعلی خان حاکم فقید کرمان است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی مازندران و جاهای دیدنی آن برای گردشگران شمال با عکس

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان بخشی از مجموعه گنجعلی خان است که دارای معماری کهن با سبکی خاص از هنر معماری اسلامی-ایرانی است. از ویژگی های این حمام بزرگ می توان به استفاده از کاشی های معرق با تصاویر و جلوه های زیبای انسانی، حوضچه های بزرگ و متعدد ، سیستم آب رسانی از قنات به منازل اطراف و طراحی ورودی مناسب با فضای حمام اشاره کرد. اگر برای بازدید به حمام گنجعلی خان مراجعه کنید مجسمه هایی را مشاهده می کنید که حالت های مختلفی از جمله تراشیدن موی سر ، حجامت و… را به نمایش عموم قرار می دهد. این حمام تا سال 1316 مورد استفاده قرار می گرفت و بعد از چندین سال مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و به یک موزه تبدیل شد. از خصوصیات منحصر به فرد این حمام ساختار دریچه های روی سقف حمام است که نور طبیعی خورشید از داخل حمام مشاهده می شود و می توان از داخل حمام ساعت را خبردار شد.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


ضرابخانه گنجعلی خان

ضرابخانه گنجعلی خان همانطور که از اسمش مشخص است محل ضرب سکه و مقطعی هم به عنوان خزانه دولت بوده است. امروزه به نام موزه ضرابخانه یا موزه سکه کرمان شناخته می شود. این موزه از سال 1370 تاکنون موزه رسمی شناخته می شود و از نظر طراحی ساختاری هشت ضلعی دارد و با آجر و گچ ساخته شده و نمایانگر هنر زیبای معماری و گچ بری ایرانی است که به چشم نوازی هر چه تمام تر ساخته شده است. در حال حاضر بیش از 500 سکه کهن از دوره های مختلف تاریخی در این موزه نگه داشته می شود. اگر به تاریخ و معماری گذشته علاقه مند هستید بازدید از این مکان جذاب را فراموش نکنید.

مطلب مشابه: در سفر به یاسوج به این مکان های دیدنی و زیبا بروید

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


گنبد جبلیه

گنبد جبلیه شاخص ترین بنای سنگی کرمان است که تحت عنوان موزه سنگ نیز شناخته می شود. قدمت این گنبد سنگی را مورخان به دوره سلجوقیان و تعدادی دیگر مربوط به دوران قبل از ورود اسلام می دانند. گنبد جلیلیه دارای ساختار 8 ضلعی با ارتفاع بیش از 18 متر می باشد و عده ای مورخان آن را آتشکده یکی از بزرگان دین زرتشت می دانند. از نکات جالب اینکه نقل شده در ساخت گنبد جبلیه به جای استفاده از آب از شیر شتر استفاده شده است. این بنا در سال 1316 ثبت ملی شد و از آثار قدیمی با ارزش به شمار می آید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


ارگ راین

ارگ راین  از بناهای عظیم خشتی قدیمی کرمان است که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد. این بنا با بیش از 22 هزار متر مربع وسعت دومین بنای خشکی بزرگ جهان است و روزگاری دارای زورخانه ، سرباز خانه ، مکتب خانه ، مسجد و انبار بوده است.

مطلب مشابه: مکان های دیدنی گیلان برای گردشگران و عکس های زیباترین جاهای گیلان

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


باغ شاهزاده ماهان

باغ شازده ماهان در 35 کیلومتری شهر کرمان واقع شده است و تا شهر ماهان 6 کیلومتر فاصله دارد. این باغ ساختاری تماشایی و زیبا دارد که هرکسی را به خود جذب می کند و نهمین باغ کشور عزیزمان است که در فهرست آثار جهانی توسط یونسکو ثبت شده است. این باغ ابعادی 5.5 تا 6 حداکثر هکتار وسعت دارد. طراحی سازه های جذاب ورودی باغ در کنار فضایی از درخت های سرسبز و استخرهای مختلف حس شادی و نشاط را در وجودتان جاری می کند. همچنین چشمه های آب بر روی زمین ها باغ جاری است که از زیبایی های بی مانند در بین باغ های ایران می باشد.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


آتشکده و موزه زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان کرمان در سال 1303 هجری شمسی یعنی دوران رضا شاه پهلوی تاسیس شد و اکنون جز میراث ملی به شمار می رود. این محل آخرین پرستشگاه زرتشتیان کرمان بوده و در منزل جهانگیر اشیدری ساخته شده است. برای بازدید از این آتشکده باید آداب و رسوم خاصی را رعایت کنید از جمله اینکه حتما کفش هایتان را در بیاورید و کلاه ویژه مخصوص زرتشتیان را روی سر بگذارید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


باغ هرندی کرمان

باغ هرندی که به عنوان موزه هرندی نیز شناخته می شود و در خیابان فردوسی کرمان قرار دارد در سال 1290 قمری به دستور محمد رضا خان عدل سلطان (از اشخاص برجسته و سرشناس آن زمان) به عنوان باغی تفریحی ساخته شد و بعد از چندین سال به ابولقاسم هرندی فروخته شد. بعد از چندین سال این باغ از حالت شخصی درآمده و به عنوان باغ موزه و از میراث گرانبهای ملی به شمار می آید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


باغ فتح آباد

این باغ که در 25 کیلومتری کرمان قرار دارد در سال های 1255 یعنی دوره قاجار ساخته شده است. نام دیگر این باغ بیگلر بیگی است که به خاطر نام موسس آن فضل علی خان بیگلربیگی این نام به آن داده شده است. این باغ دارای سبک معماری بی نظیر ایرانی- اروپایی است که حوض بزرگ ابتدای باغ انعکاس زیبایی از تصویر آن ایجاد می کند. این باغ در سال 1381 در بین آثار ملی ثبت شد.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


حمام وکیل کرمان

شاید شما هم فکر می کردید که حمام وکیل فقط در شهر شیراز قرار دارد اما در دروان زندیه تا قاجار در کرمان هم یک حمام با ویژگی های طراحی کم نظیر آن دوران توسط وکیل الملک ، حاکم زمان قاجار شهر کرمان ساخته شد.

این حمام دارای دو بخش رخت کن و گرمخانه است که ستون های رنگی جذاب و نور گیرهای موجود در سقف های آن هرکسی را متحیر می کند. حمام وکیل این روزها به یک چایخانه در دل بازار سراسری کرمان تبدیل شده که میتوانید به آن سر بزنید و از دیدنی های جذاب بهره ببرید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر


مسجد امام کرمان

مسجد امام کرمان که با اسم مسجد جامع ملک هم شناخته می شود بزرگترین مسجد شهر است. توران شاه اول در دوره سلجوقیان دستور ساخت این مسجد را داده و قدمتی هزار ساله دارد.

از خصوصیات این مسجد می توان به وجود یک فواره با عمق چهارمتر در وسط حیاط ، درب های چوبی قدیمی و… اشاره کرد. مسجد امام همچنین دارای یک قنات به نام مستوره (شاهزاده سلجوقی) است که به سمت مسجد می آمد. تاکنون چندین بار مسجد جامع ملک مورد مرمت قرار گرفته و سرانجام در سال 1346 به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید.

جاهای گردشگری کرمان و مکان های دیدنی و زیبای این شهر

سایر جاهای دیدنی کرمان عبارتند از

  • پیست اسکی سیرچ
  • موزه هنرهای معاصر صنعتی
  • گنبد مشتاقیه (سه گنبدان)
  • آبشارهای سیمک
  • قلعه دختر کرمان (آتشکده آناهیتا)
  • جنگل پردیسان قائم
  • یخدان مویدی
  • کلوت‌های کویر لوت
  • شهر قدیمی بابک

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو