نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه های میراث ملی و جهانی کرمان برگزار شد

منبع: همگردی

5

1402/5/18

19:40


خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای منتشر گشته، نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه های میراث ملی و جهانی کرمان برگزار شد.

در این نشست، مدیران ستادی وزارتخانه و مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، معاون میراث فرهنگی استان و مدیران پایگاه های ملی و جهانی این استان حضور داشتند.

در ابتدای این نشست 3 ساعته، فریدون فعالی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمان یادآور شد: این استان 7 پایگاه میراث جهانی و 2 پایگاه میراث ملی دارد.

سپس مدیران پایگاه های میراث جهانی ارگ بم ، میمند، باغ شاهزاده ماهان، بیابان لوت، قنات قاسم آباد و قنات اکبرآباد، قنات گوهرریز و پایگاه ملی بافت تاریخی کرمان درباره مسائل خود نکاتی را مطرح کردند.

سپس قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور به بیان نکات و راهکارهایی برای رفع مسائل پایگاه های کرمان پرداخت و پیشنهاد کرد شورای راهبردی به صورت ماهانه در پایگاه ها تشکیل شود.

علی دارابی گفت: چهارمین نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه های میراث ملی و جهانی است و باید برای تقویت زیرساختها، تجهیزات و بایسته های پایگاه ها تلاش کنیم.

وی ادامه داد: ماهیت پایگاه ها فقط پژوهشی و مرمتی نیست. پایگاه های ملی و جهانی نقش مهمی در روایتگری و برگزاری رویداد در کنار مباحث آموزشی، پژوهشی و مرمت دارند.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: باید روایتگری در پایگاه ها به معنای واقعی انجام شود. پایگاه ها باید با جوامع محلی ارتباط برقرار کنند و سواد میراثی جامعه را بالا ببرند. همچنین سهم موزه ها را باید در سبد فرهنگی مردم افزایش دهیم.

دارابی تأکید کرد: باید در پایگاه های میراث فرهنگی، کارگاه های آموزشی در زمینه حفاظت و مرمت برگزار شود و انتقال تجربه از اساتید به جوانان انجام گیرد.

او با اشاره به انجمن های میراث فرهنگی و خیرین در استانها گفت: استانها باید از ظرفیت خیرین این انجمن ها و مسئولیت اجتماعی سایر دستگاه ها در راستای حفاظت از میراث فرهنگی کشور استفاده کنند.

تخصیص اعتبار به موزه منطقه ای جیرفت و بازار رفسنجان و توسعه باغ موزه هرندی با همکاری سایر دستگاه ها از جمله مصوبات این نشست بود.

نشست بررسی نظام مسائل مرتبط با پایگاه های میراث ملی و جهانی کرمان برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو