۱۵ اسطوره ژانر وسترن غیر از جان وین و کلینت ایستوود؛ از لی ماروین تا چارلز برانسون

۱۵ اسطوره ژانر وسترن غیر از جان وین و کلینت ایستوود؛ از لی ماروین تا چارلز برانسون


منبع: روزیاتو

4

1402/4/7

23:33


۱۵ اسطوره ژانر وسترن غیر از جان وین و کلینت ایستوود؛ از لی ماروین تا چارلز برانسون

۱۵ اسطوره ژانر وسترن غیر از جان وین و کلینت ایستوود؛ از لی ماروین تا چارلز برانسون

جان وین و کلینت ایستوود دو نماد و اسطوره بزرگ ژانر وسترن باقی می مانند، اما غیر از این دو بازیگران دیگری نیز هستند که از ستارگان شناخته شده فیلم های وسترن به شمار می آیند. وین ملقب به دوک در درجه اول از وسترن های اسپاگتی ایستوود متنفر بود، زیرا آن ها را دارای شخصیت هایی با ابهامات اخلاقی می دانست، متفاوت از شخصیت هایی که از آرمان های نوع دوستی و صداقت حمایت می کردند و وین معتقد بود عنصری جدایی ناپذیر از فیلم های غربی هستند. در حالی که فیلم های وین نمونه های کاملی از قهرمان مآبی را از دهه ۴۰ تا دهه ۷۰ نشان می دادند، الگوی هفت تیرکش مردد اما بسیار واقع گرایانه تر ایستوود در طول دهه های ۶۰ و ۷۰ بر سینمای وسترن حاکم بود.

اسطوره های ژانر وسترن

بین دو مفهوم بسیار متضاد از آنچه که یک ستاره ژانر وسترن می توانست نشان دهد، دیگرانی بودند که انبوهی از گزینه ها را در اختیار طرفداران این ژانر قرار می دادند.از مردان کم حرف و شخصیت اصلی با حس پوچ گرایی که رابرت میچم و لی ماروین طلایه دار آن بودند، تا یاغیان همیشه بدبینی مانند استیو مک کوئین و سام الیوت، دیدگاه های دیگری غیر از دیدگاه های شناخته شده جان وین و کلینت ایستوود به قهرمان ژانر وسترن وجود دارد .نه تنها این بلکه بسیاری از این ستاره های سینمای وسترن وارد ژانرهای دیگر شده و در بسیاری از فیلم های محبوب روز خود بازی کردند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۵ ستاره فیلم های وسترن غیر از جان وین و کلینت ایستوود آشنا کنیم.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۵- گری کوپر

زمانی که گری کوپر در سال ۱۹۵۲ فیلم High Noon را ساخت، از قبل برای دهه ها یک ستاره سینما بود، اما نقش کلانتر پیرِ این فیلم که به علت کهولت سن از شغلش کنار گذاشته شده اما در اثر یک اتفاق در شرایطی قرار می گیرد تا به تنهایی از شهرش دفاع کند، برای طرفداران جذاب بود، به طوری که کوپر در ادامه به بازی در نقش های مشابهی عادت کرد. اولین وسترن هایی که کوپر در آن ها نقش آفرینی کرد به دهه ۱۹۲۰ میلادی باز می گردد، زمانی که او در فیلم های The Virginian و Riders of the Purple Sage بازی کرد. اگر چه کوپر روزگاری به عنوان یک بازیگر بی باک و جذاب شناخته می شد اما این شهرت او به عنوان یک قهرمان متفکر فیلم های وسترن بود که میراث او را در این ژانر تثبیت کرد.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۴- رابرت میچم

رابرت میچم با بازی در نقش گاوچران ها و تبهکاران با چشمانی پوشیده و انگیزه های مبهم به مدت ۵۲ سال، نامی در ژانر وسترن برای خود دست و پا کرد. میچم که به خاطر حضور در فیلم های نوآر نیز شهرت داشت، یک حال و هوا و جذابیت خاص را برای وسترن هایی که در آن ها بازی می کرد، به ارمغان آورد که باعث شد حتی نوعدوست ترین شخصیت های او نیز غیرقابل اعتماد اما جذاب به نظر برسند.. او در سال ۱۹۶۶ در El Dorado با جان وین و در سال ۱۹۹۵ در Dead Man با جانی دپ همبازی شد و ثابت کرد که استعداد او حتی با تغییر ذائقه نسبت به فیلم های وسترن هرگز از بین نمی رود.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۳- وارد باند

وارد باند اغلب در فیلم های وسترن جان فورد با بازی جان وین حضور داشت، از جمله فیلم The Searchers، اما این بازیگر شخصیت که به خاطر شخصیت مهربانانه و صدای خاصش شناخته می شد، در فیلم های خارج از این ژانر نیز از شهرت برخوردار بود. او یک بازیگر بسیار متنوع و پرکار با بیش از ۲۰۰ فیلم سینمایی به نام خود بود و می توانست هر نقشی را بازی کند، حتی اگر این نقش یک کشیش ایرلندی در کنار یک بوکسور سابق با بازی وین در فیلم The Quiet Man باشد. اما بزرگ ترین ادعای او برای شهرت در ژانر وسترن، بازی در سریال محبوب Wagon Train و پس از آن Wagon Master در دهه های ۵۰ و ۶۰ بود.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۲- پل نیومن

پل نیومن یکی از برجسته ترین مردان شخصیت اول سینمای آمریکا در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی بود که اغلب به لطف چهره تراشیده، چشمان آبی روشن و موهای بلوندش نقش قهرمانان را بازی می کرد. او با رابرت ردفورد در فیلم هایی چون Butch Cassidy and the Sundance Kid و The Sting همبازی بود، و زمانی که در وسترن ها بازی می کرد ااغلب نقش شخصیت های رویاپرداز و آدم های فریبکار را بازی می کرد. در فیلم Hud، کاریزمای بیش از حد نیومن به شکل مخربی به کار گرفته شد تا جایی که بینندگان فیلم حتی با این مزرعه دار خودخواه و خودشیفته با بازی او نیز همزادپنداری می کردند.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۱- تامی لی جونز

تامی لی جونز یکی از بهترین بازیگران مدرن ژانر وسترن است که در دو دهه اخیر در فیلم های افسانه ای چون No Country For Old Men, The Missing, و The Homesman بازی کرده است. او با صدای تگزاسی و چهره پر از شرم و گناهکارانه اش، به خوبی در نقش گاوچران ها و کلانترهای گستاخ و تندخو جا افتاده بود. شهرت تامی لی جونزدر اواخر عمر اتفاق افتاد، زیرا تا دهه ۹۰ به عنوان یک بازیگر نقش های اصلی شناخته نمی شد، اما حضور او در Men in Black و همچنین The Fugitive در آن زمان، او را به یک نام شناخته شده تبدیل کرد، پیش از اینکه شهرت خود را در فیلم های وسترن تثبیت کرده و از بسیاری جهات این ژانر را احیا کرد.

اسطوره های ژانر وسترن

۱۰- کرت راسل

در بین بازی در فیلم های ترسناکی مانند The Thing یا فیلم های بلاک باستر هالیوودی مانند Guardians of the Galaxy: Vol. 2، کرت راسل برای دهه ها به طور متناوب در فیلم های وسترن بازی می کرد. هر وسترنی از کرت راسل جنبه ای متفاوت از قدرت بازیگری این ستاره همه فن حریف را به مخاطب نشان می دهد، کسی که به خوبی یاد گرفته چطور تعادل بین ویژگی های منحصربفرد و عجیب یک بازیگر شخصیت و دوست داشتنی بودن یک شخصیت اصلی و قهرمان تعادل برقرار کند. جذابیت و شوخ طبعی واضح و همیشگی او می تواند در یک چشم به هم زدن در فیلم هایی مانند The Hateful Eight and Bone Tomahawk، به شخصیتی جدی، تند مزاج و خشن تبدیل شود و بازی او در نقش وایت ایرپ در فیلم Tombstone همچنان در زمره بهترین تصورسازی ها از این شخصیت افسانه ای مرزهای آمریکا قرار دارد.

اسطوره های ژانر وسترن

۹- جیمز استوارت

جیمز استوارت که به خاطر درام های تکان دهنده ای مثل Mr. Smith Goes to Washington و It’s A Wonderful Life شناخته می شود، در دهه های ۴۰ تا ۶۰ در وسترن های بسیاری بازی کرد که اکثر آن ها به کارگردانی آنتونی مان ساخته شده بودند. در فیلم هایی مانند The Far Country و Bend of the River، جیمی استوارتِ پس از جنگ جهانی دوم مجبور شد در نقش های خاصی در فیلم های وسترن روانشناختی ایفای نقش کند، فیلم هایی که برخی از چیزهایی که خود وی در جنگ دیده بود را به تصویر می کشید. شخصیت سنتی “مرد بی نقص و عالی” که او اغلب در فیلم های دیگر نقششان را بازی می کرد، در فیلم های وسترنش به کلی ناپدید می شد، جایی که وی ترحم، مهربانی و وسوسه انتقام را برای شخصیت های ضد قهرمان فیلم هایش به ارمغان می آورد.

اسطوره های ژانر وسترن

۸- چارلز برانسون

اهل یک شهر معدنی فقیرنشین در پنسیلوانیا، چارلز برانسون زندگی پر از درگیری و کشمکش بازماندگانی که اغلب بر روی پرده سینما مجسم می کرد را خود زندگی کرده بود، و در حالی که جان وین با لباس ها و چکمه های تمیز و بدون ذره ای خط و خش و کثیفی در وسترن ها ظاهر می شد، برانسون همیشه کثیف و خشن به نظر می رسید. او که به خاطر اندام عضلانی و چهره دنیا دیده و رنج کشیده اش شناخته می شد، اغلب در فیلم هایش نقش ضد قهرمان ها، از جان گذشته ها و آدم های سرسختی را بازی می کرد که خواهان انتقام بودند، نقشی که به وضوح در فیلم های The Magnificent Seven و Once Upon A Time in the West دیده می شود. اگرچه سرسختی و خشونت او باعث شد تا سری فیلم های Death Wish به وضوح به فیلم هایی در ژانر درام جنایی کلاسیک تبدیل شوند، اما همین سرسختی باعث شد که او برای بیشتر دوران حرفه ای خود یک گاوچران طبیعی و قابل باور باشد.

اسطوره های ژانر وسترن

۷- سم الیوت

سم الیوت با صدایی شبیه غرض رعد و برق در دشت های تگزاس به نظر می رسید که سوار بر اسب و با یک جف ششلول به دنیا آمده است. اگر چه الیوت به خاطر بازی در آثار کلاسیک دهه ۸۰ مانند Road House و Mask شناخته شده است، اما با بازی در فیلم های Tombstone, Conagher و فیلم حماسی مربوط به دوران جنگ داخلیِ Gettysburg به تعریف تصویر (و صدای) یک ستاره فیلم های وسترن کمک کرد. او به تازگی در چندین سریال پربیننده ژانر وسترن از جملهJustified, The Ranch, و ۱۸۸۳ ایفای نقش کرده است.

اسطوره های ژانر وسترن

۶- رابرت دووال

رابرت دووال با جان وین در فیلم True Grit و کلینت ایستوود در فیلم Joe Kidd همبازی بوده است، اما دووال با بازی در وسترن های خودش نیز نامی برای خود دست و پا کرده است. چه در Open Range با کوین کاستنر، و چه Wild Horses در کنار بازیگران جوانی مانند جاش هارتنت و جیمز فرانکو باشد، او جاذبه، جدیت و اصالت را به یک محیط وسترن اضافه می کند. با توجه به بازی های ستاره سازش در فیلم هایی مانند پدرخوانده، دووال اگر هرگز در وسترنی بازی نمی کرد هم یکی از بهترین و شناخته شده ترین بازیگران نسل خود بود، اما به دلیل محبوبیت زیاد پروژه هایی مانند Lonesome Dove، او هنوز در سال ۹۲ سالگی نیز در وسترن ها بازی می کند.

اسطوره های ژانر وسترن

۵- هنری فاندا

هنری فاندا یا فوندا از معاصران جان وین بود و حتی در چند فیلم با دوک بازی کرد، از جمله فیلم وسترن حماسی How The West Was Won که ستارگان وقت سینمای جهان و ژانر وسترن شامل جیمی استوارت و ده ها ستاره مشهور دیگر نیز در آن حضور داشتند. توانایی فاندا در باورپذیر کردن شخصیت های متفکر، سرسخت و خشن و البته گاه منفی به ژست های صورت خارق العاده اش باز می گشت، کسی که می توانست تنها با تغییر حالت چشم هایش ناگهان از یک شصخیت گرم و جذاب به شخصیتی سرد و کشنده تبدیل شود. هیچ کس باور نمی کرد که فاندای خوش صحبت و مهربان بتواند نقش یکی از بزرگ ترین جنایتکاران این ژانر را بازی کند، تا اینکه در Once Upon A Time In The West به عنوان مرد سیاه پوش، فرانکِ هفت تیرکش، در مقابل چارلز برانسون ظاهر شد.

اسطوره های ژانر وسترن

۴- لی ماروین

لی ماروین هم مثل وارد باند هم عصرش خیلی زود موهایش سفید شد اما هیچ وقت نیرو، جذابیت و قدرت جوانی اش را از دست نداد و این کهنه سرباز جنگ جهانی دوم انرژی خاصی به وسترن هایش بخشید که باعث شد نقطه تعادل خوبی برای گاوچران های رواقی مثل کلینت ایستوود در فیلم Paint Your Wagon باشد. از انسان های بدمست تا شخصیت های منفی و مردان وحشی کوهستان، ماروین می توانست انواع و اقسام کلیشه های شخصیت های وسترن را با باورپذیری و حس جذاب خاصی با ژست منحصربفرد خود بازی کند. سوار بر اسب در خیابان ها در فیلم Cat Ballou در حالی که با صدای رسایش فریاد می زند برای سینمای وسترن همان نقشی است که پل ریویر به عنوان چهره افسانه ای جنگ داخلی آمریکا داشت، کسی که شبانه سوار بر اسبش، آمریکایی ها را از نزدیک شدن نیروهای انگلیسی مطلع کرد.

اسطوره های ژانر وسترن

۳- جیمز گارنر

اگر چه جیمز گارنر به خاطر شخصیت سرسختش در سریال های جنایی مانند The Rockford Files یا بازی در نقش کارآگاه فیلیپ مارلو شناخته می شود، اما وی نام خود را در ژانر وسترن تثبیت کرده است. او با شانه های پهن و حتی لبخندی پهن تر، او تجسم قماربازان و مردان قانونِ کاریزماتیک در وسترن های کمدی مشهوری مانند Maverick و Support Your Local Sheriff بود. گارنر حضور بسیار پررنگ و موثری روی پرده داشت که برای وسترن های قالب داری که در دهه های ۵۰ و ۶۰ میلادی به وجود آمدند، بسیار مناسب بود، اما بر خلاف قهرمانان وسترن سرراستی مانند جان وین، گارنر نقش شخصیت های بدشانس و افراد بی ملاحظه اما باهوشی را بازی می کرد که اطلاعاتش از جنبه تاریک قانون به آن ها کمک می کرد تا در شرایط دشوار از همان قانون محافظت کنند.

اسطوره های ژانر وسترن

۲- گرگوری پک

گرگوری پک با قد بلند و صدای عمیقش در هر فیلمی توجه مخاطب را به خود جلب کرده و متمایز بود، اما در وسترن ها، او تقریبا به یک اسطوره شد و البته نه به دلایل آشکار. در فیلم هایی مانند The Big Country او نقش بیگانه هایی متمدن و متفکر را بازی می کرد که دغدغه غرب وحشی برای استفاده از خشونت برای حل مشکلات را درک نمی کرد، اما زمانی که از نقطه شکست خود عبور می کرد، مردی را به تصویر می کشید که حرف هایش به همان اندازه تاثیرگذار و متعهدانه بود. پک مردی بزرگ با قلبی بزرگ تر بود و مهربانی و صداقتی که به وسترن ها آورد، به اندازه تمام ستاره حلبی روی سینه اش تاثیرگذار و جذاب بود.

اسطوره های ژانر وسترن

۱- استیو مک کویین

استیو مک کوئین که در طول دهه های ۶۰ و ۷۰ به عنوان سلطان خونسردی و جذابیت شناخته می شد، کاریزمای خاصش را با آن چشم های درخشان به وسترن هایش، از جملهThe Magnificent Seven و Nevada Smith آورد. اگر چه مک کوئین اغلب با فیلم های جنایی خشن و تاریک دهه ۷۰ شناخته می شود، اما سوار شدن بر اسب را به اندازه سوار شدن بر یک موتورسیکلت در The Great Escape بی دردسر و ساده می ساخت. اگرچه او در مجموع فقط در تعداد انگشت شماری وسترن ایفای نقش کرد، اما حضور او در این ژانر به اندازه ای قوی احساس می شد که به اندازه خیابان های خشن و بیروح نیویورک یا شیکاگو با آب کندهای خشک و بی آب، تپه های خسته از تابش آفتاب، و دره های پیچ در پیچ شناخته می شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو