تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | سورپرایز مجلس برای بازنشستگان

4

1402/4/10

15:32


تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان | سورپرایز مجلس برای بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

دبیر اجرایی خانه کارگر قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست زمان اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان کارگری را مشخص کنند.او با بیان اینکه چرا باید بازنشستگان کارگری باید برای وصول تک تک مطالباتشان مطالبه‌گری کنند، افزود: در حالی  بازنشستگان کارگری از دو سال پیش در انتظار پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده همسان سازی حقوق بازنشستگان خود هستند که همسان سازی حقوق بازنشستگان دولتی از ابتدای هر سال برای جبران تورم و گرانی‌ها اجرایی می‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

 حمیدرضا حاجی‌بابایی از تصویب همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس خبر داد و گفت: بر اساس تنفیذ مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت مکلف است بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی در طی برنامه هفتم پرداخت کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تأمین اجتماعی اعم از شاغلین و بازنشستگان، باید همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود. از طرفی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری حقی است اجتناب ناپذیر که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

وی اظهار داشت: واقعیت آن است که در شرایط کنونی حال بازنشستگان خوب نیست و صرفاً فقط با شعار این مساله حل شدنی نیست.

حاجی بابایی با اظهار تأسف از به بن بست رسیدن نظام هماهنگ پرداخت، بیان کرد: دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به رویکرد عدالت محورانه دولت سیزدهم، تاکید کرد: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته، برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد تا بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم. احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی کارکنان دولت را رنج می‌دهد و این رویکرد درباره همسان‌سازی می‌تواند شادی و نشاط و امید آفرینی را که از تأکیدات مقام معظم رهبری است در میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، با رضایت شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته انگیزه آنها در انجام وظایف خطیر شغلی افزایش خواهد یافت و به یاری خدا شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده در این حوزه خواهیم بود.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

سیدکاظم موسوی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه، گفت: دولت در برنامه هفتم مطلبی تحت عنوان محاسبه میانگین بازنشستگی از ۲ سال به ۵ سال را مطرح کرده که این موضوع موجب ناراحتی کارکنان و حقوق بگیران شده است.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس انقلابی می‌خواهم که به این موضوع در برنامه هفتم توسعه رأی ندهیم، زیرا این موضوع موجب دلواپسی کارکنان دولت شده و آن‌ها را برای ارائه خدمات سست می‌کند.

وی ادامه داد: تورم حاکم با حقوق‌های نازلی که می‌گیرند نزدیک نیست بنابراین تعهدات را متزلزل می‌کند که مجلس باید به این موضوع در برنامه هفتم توجه ویژه‌ای داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین بر ضرورت توجه به همسان سازی حقوق بازنشستگان تاکید کرد و گفت: چقدر باید بر این موضوع اصرار کنیم، متاسفانه این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده که باید به آن توجه شود همچنین باید به موضوع ایثارگران هم توجه شود. 

در روزهای اخیر از نامه‌ای رونمایی شد که می‌تواند موجب بهبود معیشت بازنشستگان کشوری در ماه‌های آینده شود.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

بازنشستگان انتظار دارند با تخصیص این اعتبارات؛ معوقات آن‌ها در کمترین زمان ممکن پرداخت شود.

در نامه‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به معوقات بازنشستگان بهداشت و درمان و حق مناطق جنگی بازنشستگان نیز اشاره شده و برای هر ردیف، اعتبار متناسب درخواست شده است.

نماینده زابل در مجلس شورای اسلامی خواستار همسان سازی حقوق بازنشستگان شد.

محمد سرگزی  مجلس شورای اسلامی با بیان این درخواست که نمایندگان به نیکبخت وزیر پیشنهادی کشاورزی رای دهند در تذکری گفت: چرا همسان سازی حقوق بازنشستگان مورد غفلت قرار گرفته است؟

وی ادامه داد: قرار بود وزیر کشور منابع حاصل از طرح فروش سوخت مرزنشینان را به مردم سیستان بدهد اما با گذشت چند ماه هنوز این اتفاق نیفتاده است؛ از طرف دیگر دیوار مرزی در سیستان احداث شده که باعث قرار گرفتن چندصد هکتار از اراضی کشاورزی شده است. این موضوع و بهانه های واهی منجر به ممنوعیت تردد کشاورزان است.

سرگزی با طرح این پرسش که آیا آرد با سرانه 6 کیلوگرم برای روستاهای سیستان عادلانه است؟ در تذکری به وزیر نیرو گفت: نوسان و افت فشار برق در منطقه سیستان ظلم بزرگی است. چرا سازمان توانیر مشکل را حل نمی کند؟

رئیس کانون عالی بازنشستگان کارگری با بیان اینکه «بر سر حقوق بارنشستگان با هیچکس مماشات و معامله نکرده و نخواهیم کرد» افزود: کانون عالی بازنشستگان کارگری با تمام قدرت درجهت احقاقِ حقوق حقه بازنشستگان عزیز تلاش کرده و این روند همچنان بدون وقفه ادامه خواهد داشت.

اسدی در ادامه در ارتباط با اجرای ۲۵ درصد باقیمانده‌ی متناسب‌سازی توضیح داد و گفت: ما به دنبال یک اصل بودیم و آن اجرای باقیمانده‌ی متناسب‌سازی حقوق بود؛ حالا در سال جدید ما به این اصل اساسی رسیدیم اما در مورد فروع مساله، اگر کسی ایراد دارد، می‌تواند از طریق دیوان عدالت اداری اقدام و مساله را پیگیری کند.

او اضافه کرد: مستمری بگیران تامین اجتماعی بدانند با پیگیری‌های مکرر کانون عالی و برگزاری جلسات متعدد با مسؤلان سازمان تامین اجتماعی، موضوع ۲۵ درصد متناسب سازی حقوق که از سال ۱۴۰۰ باقیمانده بود، در دستور کار قرار گرفت و صدور احکام حقوقی در تاریخ بیست و هشتم اسفند سال قبل، ضمن پرداخت مطالبات و معوقات مربوطه، محقق شد؛ این بخش از مزایای مزدی از تاریخ یکم فروردین ۱۴۰۲، به پایه حقوق سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اضافه شد. درنتیجه به حمدالله این فرآیند جلو رفت و کار مهم انجام شد؛ در نهایت مبالغ مربوطه همراه با افزایشات سال ۱۴۰۲ و مزایای آن به حساب مشمولان واریز شد.

به گفته‌ی اسدی، در زمینه‌ باقیمانده‌ی متناسب‌سازیِ حقوقِ بازنشستگان کارگری و جامعه‌ی مشمولان آن و همچنین نحوه‌ی محاسبه و پرداخت آن، چند نکته وجود دارد؛ او در این رابطه توضیح می‌دهد:

«نخست و مهم‌تر از همه، آنکه مبالغ مربوط به ۲۵ درصد باقیمانده متناسب‌سازی فقط ویژه‌ی بازنشستگان سایر سطوح است، به عبارتی آن‌هایی که در احکام متناسب سازی سال ۱۴۰۰ آنان قید شده است که مشمول ۷۵ درصد متناسب‌سازی بوده‌اند و اکنون ۲۵درصد باقیمانده را دریافت خواهند کرد. بنابراین فقط بخشی از مستمری‌بگیران سازمان مشمول دریافت این مبالغ شده‌اند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو