افزایش 50 درصدی حقوق با همان سازی حقوق بازنشستگان | واریز باقی مانده مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان از شنبه

5

1402/4/23

11:32


افزایش 50 درصدی حقوق با همان سازی حقوق بازنشستگان | واریز باقی مانده مطالبات همسان سازی حقوق بازنشستگان از شنبه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

براساس گفته‌ی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

به این ترتیب، همسان‌سازی احتمالاً برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت؛ اما سوال اصلی برای بازنشستگان کارگری این است که آیا این همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان کارگری می‌شود؟

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: در دور قبل همسان‌سازی در سال ۹۹، دولت اعتبار جداگانه به صندوق‌های کشوری و لشگری اختصاص داد و با این اعتبار، حقوق بازنشستگان این صندوق‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما برای بازنشستگان کارگری از خزانه‌ی دولت بودجه تخصیص ندادند و آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بدون یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.

او ادامه داد: نمایندگان مجلس شورا باید جامعه‌ی هدف را در جریان این همسان‌سازی و جزئیات دقیق آن قرار دهند و بگویند سهم ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور که مستمری‌بگیر صندوق تامین اجتماعی هستند، از آن چقدر است؟

مروتی، اگر قرار باشد بازهم بازنشستگان کارگری از شمول طرح خط بخورند، بی‌عدالتی گسترده‌تر خواهد شد.

مشکلات امروز در حوزه صندوق بازنشستگی نتیجه پنج دهه گذشته است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این صندوق یک نظام بیمه‌ای بین نسلی است، گفت: بی‌انصافی استهمه مشکلاتی که طی عمر دولت‌های مختلف به وجود آمده را به گردن دولت سیزدهم بیاندازیم؛ مشکلات امروز در حوزه صندوق بازنشستگی نتیجه پنج دهه گذشته است.

به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی سه‌شنبه در همایش تجلیل از بازنشستگان آموزش و پرورش یزد، با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه این صندوق از محل بودجه دولتی تامین می‌شود، افزود: با هماهنگی کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به بازنشستگان ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه صندوق بازنشستگی از محل بودجه دولتی تأمین می‌شود، گفت: اینکه بگوییم دولت سیزدهم کاری برای بازنشستگان انجام نداده است بی‌انصافی است و دولت سالانه ۲۰۷ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله رایزنی برای اعطای تسهیلات اشتغال و ازدواج به فرزندان بازنشستگان افزود: هزینه درمان هر فردی در حوزه نظام بازنشستگی در سراسر کشور که دچار بیماری حاد شده باشد را یا از طریق بیمه سلامت و یا از طریق صندوق بازنشستگی را قبول می‌کنیم.

ترکی بیان کرد: در حوزه گردشگری تلاش کرده‌ایم تا برای بازنشستگان مزایایی در نظر گرفته شود و تخفیف ۵۰ درصدی اقامت در مراکز گردشگری تحت پوشش یکی از این اقدامات بوده است.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

وی ادامه داد: به دنبال رفع دغدغه‌های بازنشستگان هستیم و ما خود را مکلف به پاسخگویی می‌دانیم و دشمن به دنبال خوراک رسانه‌ای و سوء استفاده از مطالبات بازنشستگان در جهت تحقق اهداف خود است و باید مواظب باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

استاندار یزد نیز در این همایش گفت: با تلاش و همت بیشتر مسئولان باید مسایل و مشکلات بازنشستگان با جدیت پیگیری و بیش از گذشته کرامت آنان در جامعه حفظ شود.

سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری از افزایش ۵۰ درصدی پوشش بیمه‌های تکمیلی در سال ۱۴۰۲ (در مجموع) نسبت به سال گذشته خبر داد.عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید حقوق بازنشستگان به ویژه آن دسته از بازنشستگانی که دریافتی کمی دارند، در بودجه سال آینده افزایش پیدا کند.در تعریف مستمری یا حقوق بازنشستگان به زبان عامیانه ، می توان گفت ، مقدار پولی است که ماهانه ، به طور مستمر و تا پایان عمر ، به افراد دارای شرایط بازنشستگی مندرج در قانون تامین اجتماعی و قانون مدیریت خدمات کشوری و بر اساس احکام جدید بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی ، تعلق می گیرد. سه میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته در انتظار اجرای مصوبه قانونی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.​​حقوق بازنشستگان۱۴۰۱ همانند پاداش بازنشستگی برای افراد مختلف متفاوت است . حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۱ مقداری از حقوق بازنشستگان کشوری کمتر می باشد

مسعود خواست‌خدایی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بیمه‌های تکمیلی صندوق بازنشستگی کشور  نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش پوشش داشته است. همچنین دو مورد از آیتم‌ها شامل «بستری فوق تخصصی و خدمات سرپایی و بستری بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» و «بستری عمومی از محل خدمات فوق‌تخصصی و بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» بدون سقف شده است، این درحالیست که پیش از این برای پوشش این خدمات سقفی در نظر گرفته شده بود، به گونه‌ای که تا هر میزانی که فرد نیازمند بستری باشد و از سمت شرکت آتیه‌ساز تایید شده باشد، محدودیتی وجود ندارد.

به گفته سرپرست اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، برخی آیتم‌های درمانی همچون خدمات آزمایشگاهی، اعمال مجاز سرپایی، خدمات تشخیص درمانی سرپایی، خدمات رادیوگرافی، ویزیت‌ها و خرید عینک، ویلچر، عصا و سمعک افزایش پوشش بیمه‌ای قابل توجهی داشته است.

خواست‌خدایی یادآور شد: همچنین باتوجه به تامین اعتبار صورت گرفته، قرار است فاکتورهای درمانی کمتر از ۵۰۰ هزارتومان طی کمتر از سه روز به بیمه‌شده پرداخت شود، این درحالیست که پیش از این، فاکتورها با این رقم، با تاخیر دو الی سه ماهه پرداخت می‌شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص میزان بدهی‌ها به مراکز درمانی، خاطرنشان کرد: بدهی‌های مراکز درمانی طی سال گذشته بسیار زیاد بود، به‌گونه‌ای که ۴۱۰ میلیاردتومان عقب‌افتاده داشتیم که با پیگیری‌های صورت گرفته ۳۱۴ میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت شد  و در تلاش هستیم مراکز درمانی را به روز کنیم تا خدمات بهتری به جامعه تحت پوشش ارائه شود.

همزمان با پایان مرحله اول ثبت‌نام تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی بازنشستگان (مستمری‌بگیران) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی، پرداخت این تسهیلات از سوی بانک رفاه کارگران به ۳۸۹۷۵ متقاضی واجد شرایط آغاز شد.

ثبت‌نام بازنشستگان متقاضی دریافت تسهیلات از طریق سازمان تامین اجتماعی انجام شد و با معرفی متقاضیان واجد شرایط به بانک رفاه کارگران، فرایند پرداخت این تسهیلات در خرداد ماه سال جاری آغاز و طی تیرماه سال جاری به حساب متقاضیان واریز خواهد شد.

مهرداد دارانی می‌گوید:  اینکه حق بیمه کارگران ابتدا به وزارت دارایی رفته و سپس بعد از کسر مبالغ مختلف به وزارت اقتصاد و دارایی و خزانه دولت واریز شود، سپس صندوق‌ها این پول را از دولت با التماس بطلبند، ماهیت این برنامه را بطور کلی نشان می‌دهد.

تعیین تکلیف صندوق‌های بازنشستگی یکی از مهمترین وجوه برنامه هفتم توسعه است. در این میان دو ایده بلندپروازانه ترک شرکت‌داری صندوق‌ها تا سقف هشتاد درصد شرکت‌های تابعه و ادغام بسیاری از صندوق‌ها با هم از سایر طرح‌ها قابل توجه‌تر است.

مهرداد دارانی (عضو کمیته بیمه و تامین اجتماعی خانه کارگر و کارشناس تامین اجتماعی) در این رابطه توضیح می‌دهد: بحث ادغام صندوق‌ها در بخش ابتدایی فصل پنجم پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه به نظر اقدامی ناممکن می‌آید. اولا به نظر ما این اقدام مغایر قانون است. صندوق تامین اجتماعی؛ مالکی به جز دولت دارد و منابع و مصارف آن در قانون تعریف شده است.

وی افزود: این ایده برای ادغام صندوق‌ها برای خود صندوق‌های دولت بهتر است، زیرا از ۲۹ صندوق اجتماعی موجود کشور تنها صندوق تامین اجتماعی است که ماهیت دولتی ندارد. بسیاری از صندوق‌ها زیر مجموعه بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکت نفت، نهادهای بزرگ و. . هستند که درآمدهای مکفی برای اداره صندوق‌های خود دارند. بعید به‌نظرمی‌رسد انبوه این صندوق‌ها با این حجم از درآمد از طرح دولت در برنامه هفتم تبعیت بکنند.

دارانی تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد این طرح بیشتر برای صندوق‌هایی خوب است که بطورکامل ورشکسته شدند و ورودی‌شان از نظر حجمی و جمعیتی کفاف خروجی‌شان را نمی‌دهد. برای مثال صندوق بازنشستگان فولاد از همین نوع است. این صندوق ورودی بازنشسته ندارد و تنها خروجی و بازنشسته بیشتر را داراست و کاملا وابسته به دولت است. محاسبات اکچوئری این صندوق‌ها دقیقا نشان می‌دهد که این دست صندوق‌ها که ممکن است از ادغام استقبال کنند، درآمدی ندارند.

این کارشناس تامین اجتماعی تاکید کرد: اینکه ما مثلا صندوق کشوری و لشگری را با هم ادغام کنیم، محتمل است؛ اما طرح توجیهی اکچوئری و محاسباتی این ادغام هنوز منتشر و مشاهده نشده است. اصلا مشخص نیست چنین طرحی وجود دارد. ما در زمینه ادغام صندوق‌ها یک تجربه ناگوار به نام ادغام صندوق کوچک هما در صندوق کشوری را داشتیم. صندوق هما به قدری خروجی بازنشسته داشت و فاقد ورودی بود که دیگر اداره آن ناممکن بود.

بسیار بعید می‌دانم که دولت بتواند صندوق کشوری را با صندوق تامین اجتماعی به دلیل تفاوت بسیار زیاد جمعیتی آن‌ها با تامین اجتماعی ادغام کند. ورودی‌های بیمه‌ای ما با ورودی کشوری نمی‌خواند. قسمت بیمه‌پذیری ما با صندوق کشوری خوانایی ندارد. تمامی قوانین صندوق کشوری تفاوت قابل ملاحظه با قانون تامین اجتماعی دارد و این مسائل کار را سخت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در تجربه جهانی تعدد صندوق‌های بازنشستگی شاخصی مثبت در جهت منافع بیمه‌شدگان و افراد تحت پوشش صندوق‌ها محسوب می‌شود، اظهار کرد: هرچه تعداد صندوق‌ها بیشتر باشد، به نفع بیمه شده و نیروی کار است و این باعث کارایی بیشتر صندوق برای بیمه شده می‌شود. صندوق‌ها با یکدیگر در خدمات رقابت می‌کنند. در کشورهای توسعه یافته حتی در بخش کارگری و صندوق‌های غیردولتی عمومی نیز تعدد و تکثر صندوق‌ها وجود دارد و شما می‌توانید صندوق خود را انتخاب بکنید. ممکن است هر رشته صنعتی نیز یک صندوق داشته باشد. مثلا صندوق کارگران معدن با صندوق کارگران بنادر متفاوت است.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو