واریز معوقات 57درصدی حقوق بازنشستگان از شنبه| افزایش 7 میلیون تومانی حقوقبا همسان سازی حقوق بازنشستگان

5

1402/4/22

09:35


واریز معوقات 57درصدی حقوق بازنشستگان از شنبه| افزایش 7 میلیون تومانی حقوقبا همسان سازی حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

همسان‌سازی احتمالاً برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت؛ اما سوال اصلی برای بازنشستگان کارگری این است که آیا این همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان کارگری می‌شود؟

ایلنا نوشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در چند کمیسیون مجلس به تصویب رسیده است.

براساس گفته‌ی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌ و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

به این ترتیب، همسان‌سازی احتمالاً برای تصویب نهایی به صحن مجلس خواهد رفت؛ اما سوال اصلی برای بازنشستگان کارگری این است که آیا این همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان کارگری می‌شود؟

مروتی (بازنشسته کارگری) در این رابطه می‌گوید: در دور قبل همسان‌سازی در سال ۹۹، دولت اعتبار جداگانه به صندوق‌های کشوری و لشگری اختصاص داد و با این اعتبار، حقوق بازنشستگان این صندوق‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یافت اما برای بازنشستگان کارگری از خزانه‌ی دولت بودجه تخصیص ندادند و آنچه با منابع تامین اجتماعی اجرا شد، نه همسان‌سازی که یک متناسب‌سازیِ بدون یال و دم و اشکم بود که بازنشستگان انتقادات بسیار به آن داشتند.

او ادامه داد: نمایندگان مجلس شورا باید جامعه‌ی هدف را در جریان این همسان‌سازی و جزئیات دقیق آن قرار دهند و بگویند سهم ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور که مستمری‌بگیر صندوق تامین اجتماعی هستند، از آن چقدر است؟

به گفته‌ی مروتی، اگر قرار باشد بازهم بازنشستگان کارگری از شمول طرح خط بخورند، بی‌عدالتی گسترده‌تر خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه این صندوق یک نظام بیمه‌ای بین نسلی است، گفت: بی‌انصافی استهمه مشکلاتی که طی عمر دولت‌های مختلف به وجود آمده را به گردن دولت سیزدهم بیاندازیم؛ مشکلات امروز در حوزه صندوق بازنشستگی نتیجه پنج دهه گذشته است.

به گزارش ایرنا، نعمت الله ترکی سه‌شنبه در همایش تجلیل از بازنشستگان آموزش و پرورش یزد، با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه این صندوق از محل بودجه دولتی تامین می‌شود، افزود: با هماهنگی کانون‌های بازنشستگی سراسر کشور برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم تا در حوزه‌های مختلف بتوانیم خدمات شایسته‌ای را به بازنشستگان ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از نصف منابع سالانه صندوق بازنشستگی از محل بودجه دولتی تأمین می‌شود، گفت: اینکه بگوییم دولت سیزدهم کاری برای بازنشستگان انجام نداده است بی‌انصافی است و دولت سالانه ۲۰۷ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کند.

این مسئول با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در حوزه‌های مختلف از جمله رایزنی برای اعطای تسهیلات اشتغال و ازدواج به فرزندان بازنشستگان افزود: هزینه درمان هر فردی در حوزه نظام بازنشستگی در سراسر کشور که دچار بیماری حاد شده باشد را یا از طریق بیمه سلامت و یا از طریق صندوق بازنشستگی را قبول می‌کنیم.

ترکی بیان کرد: در حوزه گردشگری تلاش کرده‌ایم تا برای بازنشستگان مزایایی در نظر گرفته شود و تخفیف ۵۰ درصدی اقامت در مراکز گردشگری تحت پوشش یکی از این اقدامات بوده است.

وی ادامه داد: به دنبال رفع دغدغه‌های بازنشستگان هستیم و ما خود را مکلف به پاسخگویی می‌دانیم و دشمن به دنبال خوراک رسانه‌ای و سوء استفاده از مطالبات بازنشستگان در جهت تحقق اهداف خود است و باید مواظب باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم.

استاندار یزد نیز در این همایش گفت: با تلاش و همت بیشتر مسئولان باید مسایل و مشکلات بازنشستگان با جدیت پیگیری و بیش از گذشته کرامت آنان در جامعه حفظ شود.

مهران فاطمی افزود: نقش فرهنگیان و پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت نقشی مهم و اثربخش است.

وی با قدردانی از فرهنگیان به خصوص بازنشستگان آموزش و پرورش ادامه داد: تجلیل شایسته از مقام والای جامعه فرهنگیان و رسیدگی به شرایط معلمان یک رسالت مهم و باید اقدام مناسب شود.

استاندار یزد بیان کرد: همه هزینه‌هایی که برای آسیب‌های موجود در جامعه پرداخت می‌کنیم هزینه‌هایی است که ما برای آموزش و پرورش صرف نکرده‌ایم.

فاطمی با اشاره به تعامل و مشارکت بخش خصوصی در تامین زیرساخت‌های آموزش و پرورش بر تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر برای جذب مشارکت خیران و بخش خصوصی در تکمیل طرح‌ها و زیرساخت‌های آموزش و پرورش تاکید کرد.

این مسئول در خصوص نظام نامتعادل پرداخت حقوق‌ها بیان کرد: در استانداری یزد نیز متوسط حقوق، هفت و نیم تا ۱۰ میلیون تومان است و فقط جامعه آموزش و پرورش درگیر این مسایل این نیست.

فاطمی خاطرنشان کرد: هر خدمتی که مناسب فرهنگیان به خصوص پیشکسوتان نظام تعلیم و تربیت است باید در استان با همت و پیگیری مسئولان انجام شود.

به مناسبت ۲۵ ذی‌الحجه روز خانواده و تکریم بازنشستگان مراسم تجلیل از پیشکسوتان آموزش‌ و پرورش یزد با عنوان زمزمه محبت با حضور ۷۰۰ نفر از معلمان پیشکسوت و بازنشسته متولد مهرماه ۱۳۳۷ تا پایان ۱۳۳۸ از سراسر استان برگزار شد.

استان یزد ۱۵ هزار بازنشسته فرهنگی و نزدیک به ۱۶ هزار فرهنگی شاغل دارد و از جمعیت یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار نفری این استان حدود ۲۸۰ هزار نفر دانش‌آموز هستند./ایسنا

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو