تعیین رقم نهایی حقوق ازنشستگان با اجرای همسان سازی | واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان در این ماه

3

1402/4/17

13:38


تعیین رقم نهایی حقوق ازنشستگان با اجرای همسان سازی | واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان در این ماه

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

نعمت‌الله ترکی درخصوص اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، با اشاره به اینکه بحث حقوق و مزایا و معیشت در حوزه اجتماعی یکی از اولویت‌های دولت و صندوق بازنشستگی برای تامین معیشت بازنشستگان است، اظهار کرد: یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری قرار دارند.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ به بعد، در بخش ترمیم حقوق اتفاقات خوبی افتاده است و به تناسب آنچه که در بخش حقوق دغدغه وجود داشت اقداماتی تا سال ۱۴۰۱ انجام شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در ادامه به ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اینکه «دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد» اشاره کرد و گفت: برای اجرای همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق و مزایای بازنشستگان، توسط صندوق بازنشستگی کشوری پیگیری‌هایی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت که بر اساس آن و برای اجرای همسان‌سازی نیازمند حدود ۹ همت هستیم که این اعتبار را از طریق فروش سهام در دستور کار قرار دادیم.

ترکی درخصوص دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز بیان کرد: پیگیر دائمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای همه بازنشستگان، به ویژه بخش اعظم جمعیت صندوق یعنی کارکنان آموزش و پرورش و بازنشستگان فرهنگی هستیم؛ در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ نیز این امر را پیگیری کردیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در لایحه برنامه هفتم توسعه یادآور شد: کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در قانون برنامه هفتم این موضوع را پیگیری و در کمیسیون نیز مطرح و مصوب شده است و اکنون منتظر بررسی‌های کارشناسی کمیسیون تلفیق هستیم.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سوال که در صورت اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در قانون برنامه هفتم، سالانه چند درصد میزان حقوق‌ها افزایش خواهد یافت؟ پاسخ داد: سازمان امور استخدامی قبل از سال ۱۳۹۶ جدولی در بحث رتبه، رسته شغلی و گروه طبقات دارد که در صورت اجرای همسان‌سازی، ابتدا باید این جداول اصلاح شوند؛ لذا رقم آن متفاوت بوده و میزان افزایش‌ها برای همه گروه‌ها یکسان نیست.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگان کشور در نشست صمیمی با نمایندگان کانون بازنشسته مازندران گفت: در بخش درمانی بازنشستگان قسمتی از بیمه تکمیلی بدون سقف تعیین شده و مابقی هزینه‌ها در همه مراکز درمانی زیر پوشش بیمه اصلی قرار می‌گیرند.

وی افزود: ۷ هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص بازنشسته اختصاص یافت که هر بازنشسته بیمار خاص در هر مرکز درمانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان معاف پرداخت هزینه هستند و مابقی هزینه‌ها از بیمه تکمیلی استفاده می‌شود.

وی گفت: هر بازنشسته‌ای در هر استانی می‌تواند از مراکز رفاهی و گردشگری سازمان مرتبط و کانون در جهت استفاده از مراکز رفاهی بهره‌مند شود.

۱۱ سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و کم‌ توجهی هر ساله به این قانون در لایحه بودجه و محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌ماندگی جدی شود.

اوایل سال ۱۳۹۹ بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی اعتراض کرده و خواستار همسان سازی حقوق خود شدند، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این موضوع اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند.

پس از اعتراض جدی بازنشستگان، هفته گذشته در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب شد و قرار است این لایحه در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شود و در مورد آن تصمیم گیری شود که این امر خبر خوبی برای بازنشستگان خواهد بود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو