آیا در هواپیما گوشی باید خاموش باشد؟

منبع: تکراتو

4

1402/4/11

12:16


احتمالاً برای هر کسی که تا به حال با هواپیما سفر کرده است این سوال پیش آمده باشد که چرا باید تلفن همراه را در هواپیما خاموش کرد و یا روی حالت پرواز قرار داد؟ آیا امواج تلفن همراه باعث سقوط هواپیما خواهد شد؟ این موضوع پس از سقوط هواپیما در نپال که جان بیش…

آیا در هواپیما گوشی باید خاموش باشد؟

احتمالاً برای هر کسی که تا به حال با هواپیما سفر کرده است این سوال پیش آمده باشد که چرا باید تلفن همراه را در هواپیما خاموش کرد و یا روی حالت پرواز قرار داد؟ آیا امواج تلفن همراه باعث سقوط هواپیما خواهد شد؟ این موضوع پس از سقوط هواپیما در نپال که جان بیش از 70 نفر را گرفت، توجه بیشتری را به خود جلب کرد. زیرا یکی از مسافران لحظاتی قبل از سقوط، فیلمی را از داخل هواپیما پخش کرده بود و کاربران فضای مجازی حدس زدند که استفاده از تلفن می‌تواند با تجهیزات پرواز تداخل داشته باشد.

آیا در هواپیما گوشی باید خاموش باشد؟

در عصر دیجیتال امروزی، برقراری ارتباط با دیگران برای اکثر مردم حتی زمانی که در هواپیما هستند، اولویت اصلی است. با این حال، زمانی که سوار هواپیما می شوید، از شما خواسته می شود که گوشی خود را خاموش کنید یا آن را در «حالت هواپیما» قرار دهید.

البته با گذاشتن تلفن همراه در حالت هواپیما می توانید که می توانید از سایر امکانات آن استفاده کنید زیرا روشن نگه داشتن تلفن همراه چه در طول پرواز و چه هنگام سوار شدن به هواپیما ضروری است. در صورتی که نسخه کاغذی بلیط هواپیما را همراه ندارید با نشان دادن نسخه الکترونیک بلیط پرواز که اطلاعات آن در تلفن همراه ذخیره شده است، می توانید کارت پرواز دریافت کنید. همچنین در طول سفر نیز با تماشای ویدئوهایی که از قبل دانلود کرده اید و یا بازی ویدئویی، در طول پرواز سرگرم خواهید بود.

چرا باید در هواپیما گوشی را خاموش کنیم؟

یکی از باورهای رایج این است که استفاده از تلفن همراه در هواپیما می تواند در تجهیزات ناوبری هواپیما اختلال ایجاد کند. با این حال، این تصور تا حد زیادی شبیه افسانه است. با اینکه تلفن های همراه سیگنال های رادیویی منتشر می کنند، هیچ مورد مستندی وجود ندارد که امواج تلفنی باعث سقوط هواپیما یا اختلال در سیستم های حیاتی شود. در واقع، هواپیماهای مدرن مجهز به محافظ پیشرفته ای هستند که آنها را در برابر تداخل رادیویی خارجی محافظت می کند.

مهندس سابق بوئینگ، این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: “لزوماً اینگونه نیست که یک تلفن بتواند منجربه سقوط هواپیما شود. دلیل اصلی خاموش کردن تلفن همراه در پرواز، موضوع تداخل با هواپیما و ایجاد مزاحمت برای خلبانان در مراحل حساس پرواز است.”

استفاده از گوشی در هواپیما

مقررات خاموش کردن تلفن همراه در هواپیما

قوانین مربوط به استفاده از دستگاه های الکترونیکی در هواپیما بین کشورها و خطوط هوایی متفاوت است. در ایالات متحده، اداره هوانوردی فدرال (FAA) و کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) این مقررات را اداره می کنند. که البته این قوانین برای بیشتر کشورها از جمله ایران نیز صدق کرده و شرکت هایی هواپیمایی از این قوانین تبعیت می کنند.

قوانین FCC

ممنوعیت FCC برای استفاده از تلفن همراه در طول پروازها، که بیش از دو دهه است اجرا شده است، با هدف جلوگیری از تداخل با شبکه های تلفن همراه روی زمین است. این ممنوعیت برای محافظت در برابر تداخل رادیویی بالقوه و حفظ یکپارچگی شبکه های تلفن همراه در زمین اجرا شد. با این حال، پیشرفت در فناوری و در دسترس بودن شرکت‌های شبکه سلولی داخلی، ضرورت این ممنوعیت را به چالش کشیده است.

قوانین FAA

FAA استفاده از تلفن همراه در هواپیما را محدود می کند و دلیل آن، این است که تلفن های همراه منبع بالقوه تداخل هستند. با این وجود FAA برخی از محدودیت های خود را در سال 2013 کاهش داد که به مسافران اجازه می داد از تلفن های خود در حالت هواپیما استفاده کنند. حالت هواپیما اتصال سلولی تلفن را خاموش می کند بنابراین به برج های زمینی متصل نمی شود. این به شما امکان می‌دهد وای‌فای یا بلوتوث را روشن کنید.

قوانین ایرلاین ها برای استفاده از موبایل در هواپیما

در حالی که مقررات ذکر شده، پایه و اساس را تعیین می کند، خطوط هوایی جداگانه این اختیار را دارند که سیاست های خود را در مورد استفاده از دستگاه های الکترونیکی در هواپیما تعیین کنند. برخی از خطوط هوایی استفاده از دستگاه‌های خاصی را در حالت هواپیما در طول پرواز مجاز می‌دانند، در حالی که برخی دیگر ممکن است استفاده را در هنگام برخاستن و فرود محدود کنند.

موبایل در هواپیما

در سال‌های اخیر، چندین شرکت هواپیمایی بین‌المللی، استفاده از اینترنت و همچنین تماس تلفنی در طول پرواز را فراهم کرده اند. شرکت‌هایی مانند AeroMobile و On Air خدمات شبکه تلفن همراه داخلی را ارائه می‌کنند و به مسافران این امکان را می‌دهند که در طول پرواز تماس بگیرند و پیام ارسال کنند. همچنین برخی از شرکت های هواپیمایی تنها وای فای در طول پرواز را ارائه می کنند که مسافران می توانند تماس تصویری اینترنتی برقرار کنند. بطور مثال در ترکیش ایرلاین باید تلفن خود را روی حالت پرواز قرار دهید. همچنین هواپیمایی امارات از سال 2008 امکان برقراری تماس صوتی با تلفن همراه را در برخی از پروازها فراهم کرده است.

آیا موبایل در هواپیما آنتن می دهد؟

در حالت کلی موبایل در هواپیما آنتن نداده و امکان برقراری تماس معمولی با تلفن همراه از هواپیما در حین پرواز وجود ندارد. این به این دلیل است که هواپیما با سرعت بالایی در حال حرکت است و اغلب از برج های سلولی بسیار دور است تا اتصال پایدار را حفظ کند. اما به جای آن بیشتر ایرلاین ها در طول پرواز خدمات وای فای ارائه می دهند که می توان به صورت اینترنتی تماس برقرار کرد. هواپیمایی ماهان، ترکیش، قطر و امارات برخی از این ایرلاین هاست.

دسترسی به وای فای در پرواز

امروزه تقریباً همه خطوط هوایی، خدمات وای فای در پرواز ارائه می دهند زیرا اتصال به وای فای مبتنی بر ماهواره است و به اتصالات برج سلولی وابسته نیست. تقریباً بیشتر شرکت های هواپیمایی Wi-Fi در حین پرواز ارائه می دهد، که بیشتر آن ها برای ارائه خدمات، هزینه ای را از مسافران دریافت می کنند.

از طریق این شبکه، می‌توانید با استفاده از برنامه ‌های پیام ‌رسان مبتنی بر اینترنت مانند iMessage، Facebook Messenger و WhatsApp به وب گردی، خواندن ایمیل ‌ها، بررسی رسانه ‌های اجتماعی یا چت بپردازید. اگرچه اکنون نمی‌توانید از طریق تلفن همراه پیامک ارسال کنید، اما می ‌توانید از Wi-Fi استفاده کنید. همچنین امکان برقراری تماس صوتی اینترنتی نیز وجود دارد. برخی از شرکت های هواپیمایی به منظور استفاده از اینترنت از مسافران هزینه دریافت می کنند. اما در برخی از آن ها، ارائه خدمات وای فای در کنار سایر خدماتی است که در هواپیما ارائه می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو