توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین

توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین


6

1402/4/12

14:51


استاندارد توکن BRC20 نام استانداردی است که قرار است نقش میم‌کوین‌های بیت کوین را بازی کند. اگرچه بلاک چین بیت کوین درحال‌حاضر نمی‌تواند میزبان قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی باشد که توکن‌های غیرمثلی یا میم‌کوین ایجاد می‌کنند، هنوز هر بیت کوین از ۱۰۰میلیون ساتوشی تشکیل شده است که هر ساتوشی می‌تواند منحصربه‌فرد و مشخص باشد. بنابراین، شاید بتوان هر ساتوشی را به یک توکن غیرمثلی یا میم‌کوین تبدیل کرد.

احتمالاً ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۸ ‌زمانی‌که در حال نوشتن وایت‌پیپر بیت کوین بود، در خواب هم نمی‌دید که روزی روی بلاک چین بیت کوین «میم‌کوین» عرضه شود. اما حالا این اتفاق افتاده. عرضه NFT یا میم‌کوین شاید همان چیزی باشد که بیت کوین برای پذیرش گسترده و عمومی احتیاج دارد.

توکن‌های BRC20 براساس این ایده اولیه کار می‌کنند که به هر ساتوشی رنگ‌وبوی جدیدی بدهند و آن را به میم‌کوین تبدیل کنند. در این مطلب، با استفاده از مقاله‌ای از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ نگاهی به توکن‌های BRC20 و برخی از دیدگاه‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی می‌اندازیم. اگر پس از توکن‌های غیرمثلی بیت کوین، ایده میم‌کوین‌های بیت کوین هم برای شما جذاب است، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

توکن BRC۲۰ چیست و چگونه کار می‌کند؟

در میانه جنون میم‌کوین‌ها و سونامی توجه به این کوین‌های بامزه در توییتر، توکن‌های BRC20 هم به‌عنوان «استاندارد توکن» جدید روی بلاک چین بیت کوین به‌وجود آمدند تا به‌نوعی نقش میم‌کوین‌های بیت کوین را ایفا کنند. توکن‌های BRC20 مانند پروتکل اوردینالز بیت کوین (Bitcoin Ordinals) با این ایده جان گرفتند که هر ساتوشی می‌تواند ویژگی منحصربه‌فردی داشته باشد.

برای توضیح بیشتر، بد نیست نگاهی به اساس پروتکل اردینالز بیندازیم. پروتکل اردینالز بیت کوین که چند ماه پیش در جامعه نسبتاً محافظه‌کار بیت کوین سروصدایی به‌راه انداخت، براساس این ایده اولیه کار می‌کند که هر ساتوشی به‌صورت مجزا علامت‌گذاری‌شده و مشخص باشد؛ درست مشابه شماره سریالی که روی هر اسکناس یک‌دلاری درج می‌شود و آن را منحصربه‌فرد می‌کند.

بیشتر بخوانید: پروتکل اردینالز؛ ورود NFTها به شبکه بیت کوین

در متن پروپوزال (پیشنهاد) پروتکل اردینالز، با ذکر مثالی شیوه کار این پروتکل توضیح داده شده است:

دو اسکناس یک‌دلاری را تصور کنید. هر دو اسکناس کاملاً مثلی (تعویض‌پذیر) هستند. بااین‌حال، هریک شماره سریالی دارند که ازطریق آن منحصربه‌فرد و شناسایی‌شدنی در نظر گرفته می‌شوند. اگر [دو بوکسور مشهور]، محمدعلی کِلی و جورج فورمن، یکی از این دو اسکناس را امضا کنند، این اسکناس به‌نوعی به اسکناس یک‌دلاری غیرمثلی (تعویض‌ناپذیر) تبدیل می‌شود. هنوز‌هم می‌توانید این اسکناس یک‌دلاری را به‌عنوان یک دلار معمولی خرج کنید؛ اما این امضاها باعث می‌شوند ارزش این اسکناس سر‌به‌فلک بکشد.

پروتکل اردینالز هم مشابه این مثال کار می‌کند. هر ساتوشی (مشابه با اسکناس یک‌دلاری) را می‌توان به‌‌طور منحصربه‌فردی علامت‌گذاری کرد. اکنون اگر به توکن‌های BRC20 برگردیم، با مفهوم نسبتاً مشابهی روبه‌رو خواهیم شد، با این تفاوت که پروتکل اردینالز هر ساتوشی را علامت‌گذاری می‌کند تا به‌عنوان یک توکن غیرمثلی عمل کند؛ درحالی که توکن‌های BRC20 اساساً شامل «ایجاد» (Mint) ساتوشی‌هایی می‌شوند که اطلاعات مشخصی درباره مجموعه‌ای توکن داشته باشند.

توکن BRC20 چگونه ایجاد می‌شود؟

به‌عنوان مثال، تصور کنید که قصد دارید مجموعه‌ای از ۱۰۰ توکن فرضی به‌ نام راندو (RANDO) را با استاندارد BRC20 بسازید. پیش از انجام هر کاری، باید اطلاعات مجموعه توکن مدنظر خود را روی یک ساتوشی درج کنید.

برای این منظور از داده‌های جیسون (JSON) استفاده می‌شود که می‌تواند حاوی نام، نماد، میزان عرضه و سایر ویژگی‌های توکن باشد. علاوه‌براین، کاربران می‌توانند از داده‌های جیسون برای ایجاد توکن‌های جدید یا انتقال توکن‌های موجود به آدرس‌های دیگر استفاده کنند.

بیایید دوباره به همان تشبیه اسکناس یک‌دلاری برگردیم. برای ایجاد توکن‌های BRC20، استیکر مثلاً ۲۰ توکن فرضی RANDO خود را روی یک‌دلاری می‌چسبانید؛ اما این استیکرها برابر با یک دلار نیستند. برای انتقال استیکرها، همیشه به اسکناس یک‌دلاری خود احتیاج خواهید داشت؛ اما این اسکناس یک‌دلاری پشتیبان خود استیکرها نیست و استیکرها هم عملکرد خاصی ندارند.

اگر تا این‌جای مطلب و با این توضیحات اندکی سردرگم شده‌اید، حق دارید؛ زیرا بیت کوین اساساً برای این تغییرات و نوآوری‌ها ساخته نشده است. بسیاری از کاربران توییتر از‌جمله ChainLinkGod.eth توکن‌های BRC20 را «عجیب» و «ناکارآمد» نامیده‌اند که نمی‌توانند با استانداردهای توکن دیگر مانند ERC20 رقابت کنند.

بیشتر بخوانید: توکن و استاندارد ERC20 چیست؟

توییت در مورد توکن BRC20

تصویر توییت ChainLinkGod.eth

ماجرای توکن‌های BRC۲۰ از کجا شروع شد؟

ارتقای تپروت باعث شد چنین نوآوری‌هایی روی شبکه بیت کوین اجراشدنی باشند. ناگفته نماند که فصل میم‌کوین‌ها هم در شکل‌گیری این ایده بی‌تأثیر نبود.

بیشتر بخوانید:‌ تپروت چیست؟ هر آنچه سرمایه‌گذاران باید درباره ارتقای تپروت بیت کوین بدانند

اریک وال (Eric Wall)، محقق و سرمایه‌گذار مشهور ارزهای دیجیتال، در حساب توییتری خود نوشت ایده توکن‌ BRC20 تقلیدی از توکن‌ زِن (XEN) در شبکه اتریوم است. وال توضیح داد که توکن‌های BRC20 مانند توکن‌های XEN کاملاً بی‌مصرف هستند و فقط باعث افزایش کارمزد بلاک چین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم می‌شوند.

توییت اریک وال در مورد توکن BRC20

تصویر توییت اریک وال

اریک وال توکن‌های BRC20 را با شت‌کوین‌ها مقایسه می‌کند و عامل اصلی ایجاد آن‌ها را تغییرات تپروت درزمینه افزایش فضای بلاک می‌داند. به‌عقیده وال، توکن‌های BRC20 نمی‌توانند با توکن‌های ERC20 اتریوم و ویژگی‌های آن‌ها رقابت کنند و صرفاً زاده فضای خالی بیشتر در بلاک چین بیت کوین هستند.

توییت دوم اریک وال در مورد توکن BRC20

تصویر توییت دیگری از اریک وال

این عطش برای فضای خالی بلاک جامعه بیت کوین را شگفت‌زده کرد و تأثیر بسزایی نیز روی افزایش کارمزد تراکنش‌ها گذاشت.

تأثیر BRC20 روی کارمزد تراکنش بیت کوین

درست هم‌زمان با فرونشستن گردوخاک پروتکل اردینالز، توکن‌های BRC20 دوباره طوفانی در افزایش تعداد تراکنش‌های بیت کوین به‌راه انداختند. در‌حال‌حاضر، تراکنش‌های این توکن‌ها بخش بسیار زیادی از تراکنش‌های بیت کوین را تشکیل می‌دهد. بدین‌ترتیب، کارمزد تراکنش‌های بیت کوین هم تا حدی افزایش یافت که پیش‌تر تصورناپذیر بود.

درواقع، کارمزد تراکنش‌ها از پاداش بلاک هم بیشتر شد و بخش اعظمی از درآمد ماینرها را تشکیل داد. در توییت زیر، مقایسه کارمزد تراکنش‌ها با پاداش بلاک را مشاهده می‌کنید.

توییت مقایسه کارمزد تراکنش در مورد توکن BRC20

این مسئله بیش‌ از همه برای افرادی خوشایند بود که اعتقاد داشتند پذیرش گسترده می‌تواند کارایی مدل امنیتی بیت کوین را اثبات کند. به‌عنوان مثال، الکس گلدستاین (Alex Gladstein) در توییتی به این مسئله اشاره کرد که در آینده درآمد اصلی ماینرها از کارمزد تراکنش خواهد بود و نه پاداش بلاک.

توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین

بااین‌حال، همه از این جهش شگفت‌انگیز در فعالیت در بیت کوین خوشحال نشدند.

پیامدهای عرضه توکن BRC۲۰ در جامعه بیت کوین

استقبال از توکن‌های BRC20 سبب شد صرافی‌های متمرکز هم به‌ فکر فهرست‌کردن این توکن‌ها بیفتند و توسعه‌دهندگان زیرک به‌دنبال راه‌اندازی استخرهای نقدینگی این توکن‌ها باشند. برای مثال، در تصویر زیر توییتی را مشاهده می‌کنید که از راه‌اندازی استخرهای نقدینگی یونی‌سواپ برای توکن‌های BRC20 بیت کوین خبر می‌دهد:

توییت استخر سهامگذاری برای توکن BRC20

بااین‌حال، عرضه توکن BRC20 با نقد و نظرهای مثبت و منفی متعددی در جامعه بیت کوین روبه‌رو شد. برخی با عرضه این توکن‌ها موافق بودند و برخی انتقادهای شدیدی علیه توکن‌های BRC20 مطرح کردند.

اریک وال و یودی ورثایمر (Udi Wertheimer)، از فعالان و صاحب‌نظران جامعه بیت کوین، با وجود انتقاد از کارایی توکن‌های BRC20، از تأثیرات ثانویه عطش شدید جامعه بیت کوین برای افزایش فضای بلاک حمایت و درمجموع آن را امری مثبت تلقی می‌کنند.

توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین

دیدگاه مثبت اریک وال و یودی ورثایمر درباره افزایش فضای بلاک

سود شبکه لایتنینگ از سروصدای توکن BRC20

گفتنی است هیاهوی توکن BRC20 به‌نفع شبکه لایتنینگ (Lightning Network) تمام و افزایش کارمزدهای بیت کوین سبب شد شبکه لایتنینگ بالاخره با تقاضای گسترده روبه‌رو شود. بااین‌حال، افزایش کارمزدها برای افرادی که با کارمزد کم بیت کوین راحت‌تر بودند، چندان مطلوب نیست.

به‌عنوان مثال، کاربری به‌ نام مارسه رومرو (Marce Romero) از السالوادور در توییتی نوشت که شاهد بوده است فردی برای برداشت ۱۰۰‌ دلار، ۲۰ دلار کارمزد پرداخت کرده و این میزان در کشوری که دستمزدش میانگین بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ دلار است، هزینه بسیار گزافی به‌شمار می‌رود. 

توییت مارسه رومرو در مورد توکن BRC20

تصویر توییت مارسه رومرو

این نظر Anita، آموزش‌دهنده بیت کوین، هم بود. کاربر یادشده تلاش می‌کند تا بیت کوین را به مناطقی در جهان معرفی کند که از‌نظر مالی توسعه‌یافته نیستند. وی در توییتی نوشت:

آیا کسی می‌تواند به من توضیح دهد که با این کارمزدها چطور می‌توانم از افراد بخواهم وارد فضای بیت کوین شوند؟ با این میزان کارمزد نمی‌توان تراکنش‌ درون‌زنجیره‌ای انجام داد یا حتی کانال [لایتنینگ] باز کرد. تنها گزینه موجود استفاده از شبکه لایتنینگ به‌صورت امانی است.

توییت آنیتا در مورد توکن BRC20

تصویر توییت Anita

بیشتر بخوانید: چطور از شبکه لایتنینگ استفاده کنیم؟

ممکن است این پذیرشی نباشد که دارندگان بیت‌کوین انتظارش را داشتند؛ بااین‌حال، شاید توکن‌های BRC20 با ارزش کل یک‌میلیارد‌دلاری شایسته جامعه بیت کوین باشد.

لزوم راهکار برای رفع مسئله مقیاس‌پذیری بیت کوین

نیک کارتر (Nic Carter) هم‌بنیان‌گذار شرکت سرمایه‌گذاری کسل آیلند (Castle Island Ventures) است که به‌طور ویژه روی بلاک چین‌های عمومی سرمایه‌گذاری می‌کند. کارتر پیش‌تر گفته بود بیت کوین بیشتر از شبکه پرداخت ویزا، شبیه شبکه پرداخت فدوایر (Fedwire) است و طراحی آن برای پرداخت‌ها و تسویه‌حساب‌های سریع مناسب نیست.

گفتنی است فدوایر شبکه پرداخت آمریکایی برای تراکنش‌های حجیم‌ است که گاهی سرعت را فدای صحت و امنیت تراکنش‌ها می‌کند. بااین‌حال، نیک کارتر اخیراً با اشاره به اینکه سوزاندن بخشی از کارمزد تراکنش در شبکه اتریوم حرکتی هوشمندانه به‌نظر می‌رسد، از این مسئله انتقاد کرد که کارمزد تراکنش‌های بیت کوین فقط به جیب ماینرها سرازیر می‌شود و نفع دیگری برای نگه‌دارندگان بیت کوین ندارد:

توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین

تصویر توییت نیک کارتر

همچنین، برخی از اعضای جامعه متوجه شدند که توکن‌های BRC20 می‌توانند انگیزه لازم را برای جامعه فراهم کنند تا روی بهبود زیرساخت‌های لازم برای افزایش مقیاس‌پذیری کار کنند. تور دمیستر (Tuur Demeester) با اشاره به این نکته در توییتی نوشت:

توکن BRC20 چیست؟ نگاهی به میم‌کوین‌های بیت کوین

تصویر توییت تور دمیستر

توسعه‌دهندگان بیت کوین از ابتدا درباره ظرفیت محدود درون‌زنجیره‌ای شبکه اطلاع داشتند؛ به‌همین‌دلیل، راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ و زنجیره‌های جانبی را ابداع کردند.

راه‌حل اصلی برای مقابله با کارمزدهای زیاد، انتقال تراکنش‌های خُرد به لایه دوم بیت کوین است. به‌عقیده دمیستر، در شرایط فعلی توسعه‌دهندگان باید به فکر گسترش راهکارهای جدید و لایه دوم برای بهبود مقیاس‌پذیری بیت کوین باشند.

جمعبندی

مشابه با پروتکل اردینالز، پرسش اصلی این است که آیا توکن‌های BRC20 می‌توانند کلاس و گروه دارایی جدید و ماندگار تلقی شوند یا فقط جرقه زودگذری هستند که می‌درخشند و پس از فروکش گریزناپذیر جنون میم‌کوین محو می‌شوند؟

صرف‌نظر از آینده استاندارد توکن BRC20، عرضه این توکن‌ها ضعف مقیاس‌پذیری شبکه و نبود زیرساخت لایه دوم بیت کوین را نشان داد. بی‌شک جامعه بیت کوین باید به فکر رفع این کاستی‌ها باشد و با این پرسش اساسی روبه‌رو شود که «چقدر و چه‌ نوع از پذیرش گسترده و عمومی برای شبکه بیت کوین مطلوب است؟»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو