خبر خوش دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان | آغاز واریز مابه التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان

4

1402/4/12

17:37


خبر خوش دولت درباره افزایش حقوق بازنشستگان | آغاز واریز مابه التفاوت همسان سازی حقوق بازنشستگان

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

وزیر کار گفت: کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصمیماتی گرفته که بعضی از مفاد قانون برنامه ششم در برنامه هفتم توسعه تکرار شده است.

 سیدصولت مرتضوی، در حاشیه امضای تفاهم‌نامه با وزیر کار لبنان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: درخصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس مصوبات در سنوات گذشته عمل کردیم و تصمیم کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در برنامه هفتم، تداوم این سیاست است، تا بازنشستگان یک ضریبی از دریافتی را داشته باشند.

وی ادامه داد: کمیسیون تصمیماتی گرفته که بعضی از مفاد قانون برنامه ششم در برنامه هفتم توسعه تکرار شده است.

وی افزود: مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب به تایید شورای نگهبان می‌رسد و بعد از قانونی شدن به مرحله اجرا در خواهد آمد.

مرتضوی در خصوص تفاهم‌های صورت گرفته با وزیر لبنان گفت: پیش نویس همکاری‌ها آماده شده و امیدوارم با پیگیری‌های کارشناسی، تفاهم‌نامه‌ها اجرایی شود.

وزیر کار با بیان اینکه "دو کشور ایران و لبنان می‌توانند با همکاری یکدیگر، تجربه‌هایی در حوزه کارآفرینی و نیروی متخصص داشته باشند"، گفت: بر همین اساس، پیگیری برای اجرای تفاهم‌نامه‌ها صورت خواهد گرفت.

مرتضوی خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها دستاوردهای مختلفی دارد؛ ارتباط با کشورهای دوست، بستر انتقال تجربه‌ها و نیاز کشور دوست را در حوزه‌های آموزشی و صادرات محصولات شرکت‌های زیر مجموعه را فراهم می‌کند که به طور قطع به صادرات و رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

دومین جلسه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کردستان با موضوع هجدهمین بزرگداشت ۲۵ ذی الحجه روز خانواده و تکریم بازنشستگان در سالن جلسات خانه امید بازنشستگان شهرستان سنندج برگزار شد.

 «فرزاد پیشکاری» رئیس شورای هماهنگی و مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، بازنشستگان را گنجینه های سرشار از دانش، اندیشه، تخصص و تجربه و سرمایه های ارزشمند کشور خواند و اظهار داشت: تکریم بازنشستگان و رفع دغدغه های آنان که دلسوزانه تجارب ارزشمند خود را برای تقویت نسل جوان به نسل کنونی منتقل می کنند بر همگان واجب و ضروری است.

پیشکاری با بیان اینکه «بازنشستگان باید به این واقعیت برسند که نظام مقدس جمهوری اسلامی این عزیزان را فراموش نکرده و سعی در رفع مشکلات معیشتی و رفاهی آنان دارد»، گفت: دولت سیزدهم برنامه های ویژه ای برای رفع مشکلات بازنشستگان تدوین نموده که امید است با اجرای این برنامه ها و اختصاص اعتبارات مناسب، بازنشستگان دیگر دغدغه معیشتی نداشته و باقی مانده عمر با برکت خود را در آسایش و رفاه بسر برده و به انتقال دانش و تجربه های ارزشمندشان در طول دوران خدمت، به جوانان این سرزمین بپردازند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان با اشاره به جایگاه بازنشستگان در جامعه، پیشرفت و آبادانی ایران اسلامی را مرهون تلاش های شبانه روزی بازنشستگان در عرصه های مختلف دانست و با قدردانی از صندوق بازنشستگی کشوری استان، برنامه های این صندوق را در راستای ایجاد نشاط و انگیزه در بین بازنشستگان، ستود.

رئیس شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روز در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و در زمینه تحقق اهداف دولت مردمی و وزارت کار، تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند و این خود زمینه خدمتگزاری بیش از پیش به جامعه را فراهم خواهد کرد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

«محمد احمدی» مدیر صندوق بازنشستگی استان کردستان نیز در ابتدای این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ها و عملکرد مدیریت، گفت: از رئیس محترم شورای هماهنگی رفاه و کلیه مدیران محترم عضو شورا که شخصاً در این جلسه حضور یافته و به موضوع ۲۵ ذی الحجه روز خانواده و تکریم بازنشستگان اهمیت داده اند، تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم امسال با همکاری شما برنامه های متنوع و مراسمی در خور شان بازنشستگان برگزار نماییم.

احمدی اضافه کرد: تا پایان سال گذشته تعداد ۲۸ هزارو ۸۴۶ نفر بازنشسته کشوری در استان داشتیم که از این تعداد حدود ۷۴ درصد را آقایان و حدود ۲۶ درصد را خانم ها تشکیل می دهند. تمام تلاش بنده و همکارانم برقراری به موقع حقوق بازنشستگان عزیز است که در همین راستا پارسال ۸۵ درصد از بازنشستگان فرهنگی در همان مهرماه حقوق بازنشستگی خود را دریافت کردند.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان گفت: ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش فنی و حرفه ای و بهزیستی در استان بازنشستگان مشترک صندوق دارند که امیدواریم امسال نیز همانند سال‌های گذشته مراسمی ویژه این عزیزان در ایام ذی الحجه برگزار نمایند.

وی ادامه داد: این مدیریت نیز آمادگی دارد تا در صورت تصویب در این جلسه، مراسمی ویژه تکریم بازنشستگان با حضور کلیه دستگاه های عضو شورا برگزار کند.

احمدی همچنین از برگزاری پنجمین جشنواره ورزشی بازنشستگان در دو بخش بانوان و آقایان و در حوزه همگانی و انفرادی در رشته های شطرنج، دارت، تنیس روی میز، شنا، دومیدانی، پتانگ، فوتبال دستی و تیراندازی با تفنگ بادی با حضور ۳۰۰ نفر از بازنشستگان استان خبر داد و گفت: نفرات برتر این مسابقات به مسابقات منطقه ای و سپس کشوری راه پیدا خواهند کرد.

مدیر صندوق بازنشستگی کشوری استان کردستان گفت: از بانک ها و صندوق های عضو شورا انتظار داریم در بحث تهیه البسه ورزشی و هدایای نفرات برتر این دوره از مسابقات همکاری لازم را داشته باشند.

احمدی یادآور شد: براساس دستورالعمل بازنشسته نمونه هر ساله در مراسم گرامیداشت ۲۵ ذی الحجه ۶ نفر از بازنشستگان در ۶ محور اعلامی علوم، آموزش و پژوهش ، فرهنگ و هنر ، کارآفرینی و ایجاد اشتغال ، فعالیت های اجتماعی و عام المنفعه، فعالیت های ورزشی و تندرستی و ایثار و فداکاری طبق اطلاعات بانک جامع نخبگان بازنشسته و معرفی کانون های بازنشستگی، انتخاب و بعنوان بازنشسته نمونه تجلیل خواهند شد.

در ادامه این جلسه هر یک از مدیران عضو شورای هماهنگی دستگاه‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان کردستان برنامه‌های خود را جهت بزرگداشت این هفته بیان و آمادگی خود را جهت هرنوع همکاری با مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری استان اعلام کردند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شد.

وی افزود: براساس تنفیذ مواد 12 و 30 برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت مکلف است بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی طی برنامه هفتم پرداخت نماید.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تأمین اجتماعی، اعم از شاغلین و بازنشستگان، باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.

وی در تبیین این موضوع اضافه کرد: از طرفی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری حقی است اجتناب‌ناپذیر که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

حاجی‌بابایی اظهار کرد: واقعیت آن است که در شرایط کنونی حال بازنشستگان خوب نیست و صرفاً فقط با شعار این مسئله حل‌شدنی نیست.

وی با ابراز تأسف از به بن‌بست رسیدن نظام هماهنگ پرداخت بیان کرد: دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه  با اشاره به رویکرد عدالت‌محورانه دولت سیزدهم تأکید کرد: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به‌سوی عدالت‌محوری هدایت خواهد شد، که بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم.

وی خاطرنشان کرد: احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی کارکنان دولت را رنج می‌دهد، این رویکرد می‌تواند شادی و نشاط و امیدآفرینی را که از تأکیدات مقام معظم رهبری است، میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

حاجی‌بابایی گفت: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، با رضایت شغلی کارکنان شاغل و بازنشسته انگیزه آنها در انجام وظایف خطیر شغلی افزایش خواهد یافت و به‌یاری خدا شاهد تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در این حوزه خواهیم بود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو