آستان قدس رضوی بیش از چهار هزار اثر هنرمندان صنایع دستی سمنان را خریداری کرد

منبع: همگردی

4

1402/4/12

19:37


ایرنا/ براساس گزارشات منتشر شده، آستان قدس رضوی بیش از چهار هزار اثر هنرمندان صنایع دستی سمنان را خریداری کرد.

سمانه سلطانی پور افزود: طی همکاری مشترک معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سمنان با مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، سفارش خرید بیش از چهار هزار اثر از هنرمندان صنایع دستی استان سمنان توسط آستان قدس رضوی ارائه شد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان افزود: این اقدام برای نخستین بار در کشور در استان سمنان با همکاری کانون های خدمت رضوی استان انجام شد.

سلطانی پور با بیان اینکه آستان قدس رضوی از بیشتر رشته های صنایع دستی استان خرید انجام داده، گفت: با توجه به اینکه سمنان شهر خلاق سفال و سرامیک ایران است و برخی از تولیدات صنایع دستی در این استان خاص و منحصر بفرد است، این موسسه در رشته های سفال و سرامیک، گلیم، چرم ، منبت کاری چوب، قلم زنی، میناکاری و سوزن دوزی استان سمنان ثبت سفارش انجام داد و برخی از آثار با طرح های سفارشی آستان قدس رضوی توسط هنرمندان استان سمنان تولید می شود.

وی درباره سفر 2 روزه مسئولان مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به سمنان افزود: در روز اول این سفر، نمایشگاه صنایع دستی با عنوان «دست آفریده هایی به عشق امام رئوف» با عرضه آثار تولیدی مرتبط به امام رضا (ع) و حرم رضوی، با هدف آشنایی و معرفی صنایع دستی استان سمنان و ایجاد ارتباط میان هنرمندان با مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان برگزار شد و پس از آن مسئولان این موسسه از غرفه های صنایع دستی استان سمنان در جشنواره فرهنگ و هنر شهمیرزاد بازدید کردند.

سلطانی پور گفت: بازدید از کارگاه های صنایع دستی شهرستان های سمنان، شاهرود، دامغان و مهدی شهر و سفارش دهی به هنرمندان از برنامه های دومین روز سفر مسئولان مؤسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به سمنان بود.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی استان سمنان افزود: بازدید و ثبت سفارش از کارگاه ها و هنرمندان دیگر شهرستان های استان سمنان از برنامه دومین سفر مسئولان این موسسه در ماههای آتی خواهد بود.

وی درباره نمایشگاه صنایع دستی با عنوان «دست آفریده هایی به عشق امام رئوف» تاکید کرد: این نمایشگاه با حضور بیش از 16 هنرمند صنایع دستی از سراسر استان سمنان برپا شده است.

وی افزود: در این نمایشگاه آثار هنرمندان در بیش از 10 رشته صنایع دستی از جمله سفال و سرامیک، گلیم بافی، چرم دوزی، منبت کاری چوب و قلم زنی که ارتباط به امام رضا (ع)، مکتب فرهنگ رضوی و آستان حرم رضوی دارد، در معرض نمایش علاقمندان قرار گرفته است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان گفت: این نمایشگاه با هدف نشان دادن ارادت هنرمندان استان به ائمه اطهار (ع) و بویژه حضرت امام رضا (ع)، معرفی آثار هنرمندان استان و برقراری ارتباط هر چه بیشتر بین هنرمندان و مرکز آفرینش های آستان قدس رضوی برگزار شده است.

در کشور 293 رشته صنایع دستی وجود که از این تعداد 53 رشته در استان سمنان فعال است و سه هزار هنرمند در این بخش فعالیت دارند.

مهمترین چالش حوزه صنایع دستی مساله بازار فروش تولیدات صنعتگران این حوزه است که به همین منظور 14 فروشگاه صنایع دستی در استان سمنان شامل هفت فروشگاه در شاهرود، پنج فروشگاه در سمنان، 2 فروشگاه در دامغان فعال و یک فروشگاه در مهدی شهر در حال دریافت مجوز است.

به همت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان، 24 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی در سال 1401 پرداخت شد.

آستان قدس رضوی بیش از چهار هزار اثر هنرمندان صنایع دستی سمنان را خریداری کرد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو