تغذیه نوزاد: چگونه از آلرژی‌های غذایی جلوگیری کنیم؟

منبع: فوت و فن

4

1402/4/21

09:31


شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد یک مرحله هیجان انگیز برای والدین است. با این حال، این مرحله با سوالات و نگرانی‌های زیادی همراه است، به ویژه در مورد آلرژی‌های غذایی. کدام غذاها بیشترین خطر آلرژی در نوزادان را به همراه دارند؟ چگونه می‌توانیم از آلرژی‌ها جلوگیری کنیم؟

تغذیه نوزاد: چگونه از آلرژی‌های غذایی جلوگیری کنیم؟

شروع تغذیه نوزاد با غذاهای جامد یک مرحله هیجان انگیز برای والدین است. با این حال، این مرحله با سوالات و نگرانی‌های زیادی همراه است، به ویژه در مورد آلرژی‌های غذایی. کدام غذاها بیشترین خطر آلرژی در نوزادان را به همراه دارند؟ چگونه می‌توانیم از آلرژی‌ها جلوگیری کنیم؟

تحقیقات جدید نشان داده است که معرفی همزمان چندین غذا امن است و ممکن است به سیستم ایمنی کمک کند تا خطر آلرژی غذایی را کاهش دهد، اما نیاز به تحقیقات بیشتر وجود دارد. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین راهکار برای نوزاد شما را تعیین کنید.

شروع به طور تدریجی برای شناسایی هر گونه آلرژی غذایی مهمترین مرحله است. بهتر است هر بار یک غذا را به نوزاد دهید تا در صورت وقوع آلرژی، والدین بتوانند آلرژی را به آن غذای خاص جدید مربوط کنند. به عنوان مثال، اگر به نوزاد خود سه غذای جدید در طول یک روز بدهید و او واکنش آلرژیک داشته باشد، نخواهید دانست کدام یک از این غذاها باعث آن واکنش شده است.

نوع غذا یا ترتیبی که غذاها معرفی می‌شوند، مسئله زیادی نیست، فقط به شرطی که غذاهایی که ارائه می‌دهید برای نوزاد سالم و تعادل‌دار باشند. هر بار که یک غذای جدید را به او دهید، باید سه تا پنج روز قبل از اضافه کردن آیتم جدید دیگری به منوی غذایی صبر کنید. در طول این مدت، غذاهای دیگری که نوزاد می‌خورد را حذف نکنید؛ شما قبلاً می‌دانید که این غذاها بی خطر هستند زیرا تا این لحظه هیچ واکنشی به آنها نداشته است. فقط هیچ چیز جدید دیگری اضافه نکنید.

نوزادان و آلرژی‌ها: 8 غذای آلرژنی برتر

هنگام معرفی هر غذای جدید، باید به دنبال هرگونه واکنش آلرژیک باشید. بیش از 160 غذای آلرژنی وجود دارد و برخی از غذاها ممکن است بیشتر آلرژنی باشند. هشت غذا و گروه غذایی زیر به احتمال زیاد مشکلات مربوط به واکنش‌های آلرژیک را ایجاد می‌کنند، تا 90 درصد مواقع ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند:

شیر گاو
تخم‌مرغ
بادام زمینی
مغزهای خشک (مانند گردو یا بادام)
ماهی
خرچنگ دریایی
سویا
گندم

دستورالعمل‌های تغذیه‌ای جدید آکادمی اطفال آمریکا می‌گوید وقتی کودک آماده خوردن مواد جامد است، معرفی این غذاهای آلرژی‌زا اشکالی ندارد. شواهدی هم وجود ندارد که تا بزرگ شدن کودک به خاطر حساسیت غذایی صبر کنید و از این مواد غذایی جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید که کودک شما نسبت به یک غذا واکنش آلرژیک دارد، مانند اسهال، بثورات پوستی یا استفراغ، با پزشک کودک خود در مورد بهترین گزینه برای رژیم صحبت کنید.

در چند ماه از شروع غذاهای جامد، رژیم غذایی روزانه نوزاد شما باید شامل مجموعه‌ای از غذاها باشد از جمله شیر مادر، فرمول شیری یا هر دو، گوشت، غلات، سبزیجات، میوه، تخم‌مرغ و ماهی.

علائم آلرژی غذایی که در نوزاد خود باید توجه کنید

علائم آلرژی غذایی معمولاً بسیار زود پس از خوردن غذا ظاهر می‌شوند – در عرض چند دقیقه تا چند ساعت. اگر شما یک غذای جدید را به نوزادتان می‌دهید، به دنبال این علائم باشید:

آب‌لیمویی یا کاپکاپ (جوشاندگی پوست)
قرمزی یا آزار پوست
تورم صورت، زبان یا لب
استفراغ و یا اسهال
سرفه یا سرفه علامتی (وزیدگی صدا در سینه)
مشکل در تنفس
افتادن آگاهی

علائم شدید آلرژی غذایی: زمان تماس با اورژانس

واکنش‌های آلرژیک شدید ممکن است به سرعت بسیار خطرناک باشند. اگر نوزادتان در تنفس وزیدگی صدا دچار مشکل شده است، صورت / لب‌هایش تورم کرده است یا پس از خوردن استفراغ یا اسهال شدید دارد، بلافاصله به شماره اورژانس تماس بگیرید. می‌توانید در زمان بعدی اطلاعات خود را به پزشک کودکتان ارائه دهید.

مقابله با آلرژی‌های خفیف در نوزاد

اگر علائم خفیفی مانند آب‌لیمویی یا آزار پوست مشاهده کردید، برای ارزیابی بیشتر با پزشک کودک خود تماس بگیرید. پزشک ممکن است شما را به یک آلرژی‌شناس (پزشک تخصصی آلرژی) معرفی کند که سوالات بیشتری مطرح کند و امتحان فیزیکی انجام دهد. آلرژی‌شناس ممکن است تست‌های تشخیصی مانند موارد زیر را تجویز کند:

  • تست پوستی: این تست شامل قرار دادن عصاره‌های مایع آلرژن‌زا در بازو یا پشت کودک شما، سوراخ کردن پوست و صبر کردن برای دیدن ظاهر شدن لکه‌های قرمز و برآمدنی در طول 15 دقیقه است. یک تست مثبت به یک غذا فقط نشان می‌دهد که کودک شما ممکن است حساسیت به آن غذا داشته باشد.
  • آزمایش خون برای بررسی آنتی‌بادی‌های IgE به غذاهای خاص: به خاطر داشته باشید، اینکه واکنش آلرژیک اولیه نوزاد به یک غذای جدید ممکن است خفیف باشد، ممکن است با تکرار تماس‌های بعدی بدتر شود. با پزشک کودک خود در مورد هرگونه علائم آلرژی غذایی در نوزادتان صحبت کنید.

برخی از آلرژی‌ها با گذر زمان برطرف می‌شوند. آلرژی‌های تخم‌مرغ و شیر اغلب با بزرگتر شدن کودکان بهبود می‌یابند، اما آلرژی بادام زمینی، مغزهای خشک و خرچنگ دریایی معمولاً باقی می‌مانند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که در مورد آلرژی بادام زمینی، قطره‌های رژیم غذایی تحریکی بادام زمینی که تحت زبان تجویز می‌شوند، به عنوان درمان آلرژی بادام زمینی، حتی در کودکانی به سن 1 سال رسیده، ایمن و موثر هستند. همچنین مشخص شده است که به شدت حساسیت نسبت به بادام زمینی را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

ارتباط خانوادگی و آلرژی‌های غذایی

اگر در خانواده آلرژی‌های غذایی وجود دارد، خطر ابتلا به آلرژی برای نوزاد شما افزایش می‌یابد، اگرچه این یک قطعیت نیست. اگر خودتان آلرژی دارید، احتمال اینکه نوزاد هم آلرژی داشته باشد 50 درصد است.

بهتر است آلرژن‌های 8 گانه را به طور تدریجی و با فواصل یک یا دو هفته‌ای به نوزاد معرفی کنید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا یک آلرژی ایجاد می‌شود یا خیر.

محافظت از نوزاد در برابر آلرژی‌های غذایی: با احتیاط انجام شود

در یک تغییر قاعده‌برانگیز، آکادمی اطفال آمریکا در حال حاضر توصیه می‌کند که آلرژن‌های پتانسیلی در ابتدایی‌ترین فرصت معرفی شوند. با انجام این کار، ممکن است واقعاً به جلوگیری از توسعه آلرژی دربارهٔ آن غذاها کمک کند.

شیردهی به نوزاد خود برای 4 تا 6 ماه، بهترین روش برای جلوگیری از آلرژی شیر است. به خاطر داشته باشید که شیر مادر یا فرمول شیری حاوی تغذیه بیشتری هستند. وقتی شروع به معرفی شیر کامل می‌کنید، باید این کار را تحت نظارت یک پزشک انجام دهید. مصرف ماست و پنیرهای نرم مناسب است، زیرا پروتئین‌های موجود در این محصولات لبنی تجزیه شده و احتمال بروز مشکلات معده را کاهش می‌دهد.

آکادمی اطفال آمریکا در حال حاضر توصیه می‌کند که در مورد نوزادانی که در خطر بالاتری برای آلرژی هستند، بادام زمینی بین 4 تا 6 ماه معرفی شود. نوزادانی که بیشترین خطر بروز آلرژی بادام زمینی را دارند، نوزادانی هستند که اگزما یا آلرژی به تخم‌مرغ یا هر دو را دارند. در ابتدا فکر می‌شد که دادن غذاها به نوزادان وقتی بزرگتر می‌شوند، می‌تواند واکنش‌ها را قابل مدیریت تر کند.

سایر آلرژن‌های پتانسیلی مانند مغزهای خشک و ماهی باید به طور تدریجی در طی زمانی که نوزاد را به غذاهای جامد معرفی می‌کنید، بین 6 و 9 ماه معرفی شوند.

باید تا حداقل سن 1 سال (بعضی از متخصصان حتی سن 2 سال) صبر کنید تا عسل را معرفی کنید، که ممکن است منجر به بیماری جدی  بوتولیسم نوزادی شود. از پزشک کودکان خود راهنمایی بخواهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو