هر آنچه قبل از نصب کلید پریز برق باید بدانید

منبع: دلتا پیام

4

1402/4/21

13:47


نصب کلید پریز برق و استانداردهای مربوط به آن یکی از مسائلی است که در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد.

هر آنچه قبل از نصب کلید پریز برق باید بدانید

نصب کلید پریز برق و استانداردهای مربوط به آن یکی از مسائلی است که در طراحی دکوراسیون داخلی اهمیت زیادی دارد. استانداردهای مربوط به نصب کلید برق را تکنسین‌های برق و برق‌کارها می‌دانند. مجله اینترنتی دلتا در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نصب کلید پریز برق

استانداردهای نصب کلید پریز برق و تعیین محل نصب کلید پریز موضوعی است که توسط نظام‌مهندسی تعیین می‌شود و هیچ برق‌کار و پیمانکاری نمی‌تواند آن را به سلیقه خود تغییر دهد. در هر کشور و منطقه‌ای نیز این استانداردها متفاوت است. پس اگر قصد نصب کلید برق در خانه را دارید باید این کار را بر اساس استانداردهای ایمنی و الکتریکی منطقه خود انجام دهید. در مورد نصب کلید برق بعضی از استانداردها در بین بسیاری از شهرها و کشورها مشترک است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

استفاده از محصولات استاندارد

اطمینان حاصل کنید که کلید پریزی که قصد نصب آن را دارید، دارای مجوزهای لازم و نشانه‌های استاندارد مربوطه است. این می‌تواند شامل نشانه‌هایی مانند CE یا ISO باشد.

اطمینان از مناسب بودن جریان و ولتاژ

قبل از نصب کلید پریز، مطمئن شوید که جریان و ولتاژ موردنیاز برقی دستگاهی که قصد اتصال به پریز دارید، با مشخصات کلید پریز همخوانی دارد. برای مثال، برای پریز‌های خانگی معمولا جریان ۱۰ آمپر و ولتاژ ۲۲۰ ولت استفاده می‌شود.

نصب صحیح و جامع

نصب کلید پریز باید مطابق با دستورالعمل تولید کننده انجام شود. قبل از نصب، اطمینان حاصل کنید که سیم‌های برقی به‌درستی متصل شده‌اند و هیچ گره‌بندی یا تماس غیرمجازی وجود ندارد.

حفاظت در برابر آب و رطوبت

در صورت نصب کلید پریز در مکان‌هایی که ممکن است با آب و رطوبت مواجه شود (مانند آشپزخانه یا حمام)، حتما از کلیدهای با درجه حفاظت IP65 یا بالاتر استفاده کنید. این کلیدها مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب دارند.

مطابقت با مقررات محلی

مهم است که نصب کلید پریز برق با قوانین و مقررات الکتریکی و ساختمانی منطقه شما (مانند مقررات برق ملی) سازگار باشد. در صورت نیاز، به کمک فنی متخصص مراجعه کنید تا مطمئن شوید کلید پریز به‌درستی و با رعایت قوانین نصب شده است.

توصیه می‌شود همواره برای نصب و اتصال کلید پریز برق، از کمک یک برق‌کار متخصص استفاده کنید تا اطمینان حاصل شود که نصب به‌درستی صورت گرفته و ایمنی الکتریکی حفظ شده است.

استانداردهای محلی نصب کلید پریز

برای نصب کلید پریز استانداردهایی در ایران و باتوجه‌به ساختار خانه‌های ایرانی وجود دارد که دانستن آنها به شما کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به این مسئله را کنترل کنید.

ارتفاع نصب

ارتفاع نصب یکی از اصلی‌ترین مسائلی است که در انتخاب محل نصب پریز و تجهیزات برقی باید به آن توجه کرد. ارتفاع ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متری برای کلیدهای روشنایی و برای سایر کلیدها ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری مناسب است.

قانون کلی ارتفاع نصب کلید و پریز این‌گونه است

  • ارتفاع کلیدهای روشنایی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع پریزهای برق، تلفن و آنتن در اتاق خواب و پذیرایی ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتر
  • ارتفاع پریزهای برق در آشپزخانه ۶۰ سانتیمتر
  • ارتفاع پریزها در حمام ۱۲۰ سانتیمتر
  • ارتفاع کلید کولر آبی و گازی ۱۳۰ سانتیمتر
  • ارتفاع کلید فن ۱۲۰ سانتیمتر

فاصله نصب

فاصله یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در نصب هرگونه تجهیزات در خانه مثل فاصله نصب لوله‌بخاری، لوله شوفاژ، سینک ظرف‌شویی یا کلید پریز برق اهمیت دارد.

محل‌هایی مانند آشپزخانه، دستشویی و حمام از مهم‌ترین بخش‌های خانه هستند که فاصله نصب پریز برق در آن‌ها بنا بر فضای موجود بسیار اهمیت دارد. مثلا در آشپزخانه فاصله نصب کلید پریز از شیر گاز باید ۱۰ سانتی‌متر باشد. اگر شیر گاز زیر پریزها نصب شود این فاصله به حداقل ۵۰ سانتی‌متر می‌رسد.

همچنین حداقل این فاصله از شیر ظرف‌شویی ۷۰ سانتی‌متر و از لبه سینک ۶۰ سانتی‌متر است. استاندارد فاصله ۱۰ تا ۳۰ سانتی‌متری برای نصب کلید پریز از چهارچوب در، در نظر گرفته شده است. در حمام و دستشویی و محل‌های مرطوب هیچ پریز برقی نباید نصب شود.

استاندارد نصب در اتاق خواب

علاوه بر ارتفاع و فاصله، تعداد پریزهایی که در یک مکان و بخش خانه نصب می‌شود نیز مهم است. استاندارد تعداد نصب کلید پریز در اتاق خواب ۲ پریز برق است.

استاندارد نصب در پذیرایی

سازمان نظام‌مهندسی تعداد ۳ کلید پریز برق را برای هر پذیرایی با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر از کف در نظر گرفته است.

استاندارد نصب در سرویس بهداشتی

داخل حمام نباید پریز برق نصب شود؛ ولی می‌توان بالای روشویی به فاصله حداقل ۳۰ سانتیمتر از شیر آب، پریز برق نصب کرد.

سخن آخر

نصب کلید پریز کاری است که باید حتما توسط یک برق‌کار حرفه‌ای یا تکنسین برق انجام شود که از خطرات احتمالی مانند آتش‌سوزی و… جلوگیری شود. با این وجود دانستن نکات کلی در این باره به شما کمک می‌کند که بتوانید طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود را بهتر انجام دهید و کنترل بیشتری روی مشکلات الکتریکی منزل خود داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو