بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش


منبع: روزانه

5

1402/4/26

02:04


گلشیفته بازیگری جذاب و حرفه‌ای است که در طی چندین سال فعالیت موفق شد تا خود را از فرش به عرش برساند؛ او جزو معدود بازیگران ایرانی است که حضور بسیار درخشانی در سینمای هالیوود داشته است و همچنین در جشنواره‌های مختلفی به عنوان داور فعالیت کرده است. اما این موفقیت حاصل یک شب و […]

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

گلشیفته بازیگری جذاب و حرفه‌ای است که در طی چندین سال فعالیت موفق شد تا خود را از فرش به عرش برساند؛ او جزو معدود بازیگران ایرانی است که حضور بسیار درخشانی در سینمای هالیوود داشته است و همچنین در جشنواره‌های مختلفی به عنوان داور فعالیت کرده است. اما این موفقیت حاصل یک شب و دو شب نبوده و این بازیگر با سختی بسیاری خود را به این جایگاه رسانده، از همین رو ما امروز قصد داریم تا به زندگی شخصی و هنری او بپردازیم و همچنین بهترین فیلم‌های او را معرفی کنیم.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی

رهاورد فراهانی در 19 تیر 1362 در تهران به دنیا آمد. پدر او بازیگر نامدار ایرانی یعنی بهزاد فراهانی است. همچنین خواهر او نیز بازیگر معروف ایرانی شقایق دهقان و برادرش آذرخش فراهانی، موسیقی‌دان و نقاش است.

دلیل تغییر نام از رهاورد به گلشیفته

هنگامی که والدینش برای تهیه شناسنامه او نام گلشیفته را ارائه کردند، اداره مربوط با این نام مخالفت کرد و به‌ناچار، نام شناسنامه‌ای او با نام شناخته شده او تفاوت پیدا کرد.

حمله مهاجمان به گلشیفته!

او در 16 سالگی درحالی که در یکی از خیابان‌های تهران قدم می‌زده‌ مورد حمله افرادی بیگانه قرار می‌گیرد که به پشت وی اسید می‌پاشد و منجر به سوختگی او می‌شود.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

اولین فعالیت‌ها در سینما

فراهانی فعالیت حرفه‌ای خود در سال 1376 با فیلم درخت گلابی به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد. این فیلم به داستان نویسنده‌ای (همایون ارشادی) می‌پردازد که برای نوشتن کتاب جدیدش به باغ خانوادگی می‌رود و در آن‌جا شیفته دخترعمه‌اش، میم (فراهانی) می‌شود. فراهانی در مراحل پیش از تولید فیلم در هنرستان موسیقی مشغول به تحصیل بود و مادرش مخالف با بازیگر شدن او بود. دستیار کارگردان فیلم پس از جستجوی فراوان برای یافتن بازیگر مناسب برای نقش میم، روزی به خانه فراهانی رفت و با گرفتن عکس از او و نشان دادن آن به مهرجویی باعث شد که مهرجویی از او برای بازی در این نقش دعوت کند. علی‌اصغر کشانی از وبگاه نماوا نقش‌آفرینی او را تحسین کرد و آن را از «جذاب‌ترین و ماندگارترین نقش‌ها در تاریخ سینما» یاد کرد.

جوان‌ترین برنده سیمرغ بلورین

 او برای نقش‌آفرینی در این فیلم برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر شد، که در 14 سالگی جوان‌ترین فردی است که این جایزه را به خود اختصاص داده‌است.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

مشکلات فراهانی در ایران

در مرداد سال 1387، خبر ممنوع‌الخروج شدن گلشیفته فراهانی به دنبال ایفای نقش وی در فیلم هالیوودی یک مشت دروغ اعلام شد و بعد از مدتی خبری مبنی بر سفر او به آمریکا در خبرگزاری‌ها پخش شد.

 او در تیزر فیلم یک مشت دروغ در کنار لئوناردو دی‌کاپریو بدون حجاب دیده می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – که کنترل فیلم‌ها را انجام می‌دهد – اعلام کرد که مسئول ممنوع‌الخروج کردن افراد نیست. در همین حال، فراهانی بخاطر بازی در فیلم هالیوودی تذکر دریافت کرده بود. پس از این که شایعه‌هایی مبنی بر پیش آمدن مشکلاتی برای وی در ایران رواج پیدا کرد، ریدلی اسکات کارگردان فیلم تلاش کرد با تغییراتی در فیلمنامه شرایطی را بر اساس قوانین ایران رعایت کند تا فیلم مشکلی برای فراهانی ایجاد نکند.

در تاریخ 7 اکتبر 2008 میلادی، گلشیفته فراهانی در مصاحبه با روزنامه آمریکایی دیلی‌نیوز گفت: این فیلم برای من دردسرهای زیادی ایجاد کرد. گذرنامه من را توقیف کردند و چندین بار از طرف وزارت اطلاعات بازجویی شدم. نهایتاً قاضی دادگاه انقلاب اعلام کرد که باید ابتدا فیلم را ببیند تا نهایتاً حکم قضایی را برایم صادر کند.

جواد شمقدری، معاونت سینمایی وزارت ارشاد، در نشست مطبوعاتی خرداد ماه 1390، درباره وضعیت گلشیفته فراهانی گفت: در ابتدای مسئولیتم با توجه به وضع موجود اعلام کردم که می‌تواند برگردد و تا آن لحظه منع زیادی برای بازگشت وجود نداشت، اما اتفاقاتی که امروز افتاده دیگر شرایط تغییر کرده و دیگر اختیار در دست ما نیست و حتی شنیدم فیلمی که در کردستان بازی کرده صحنه‌های خوبی ندارد که اگر حقیقت داشته باشد، دیگر جامعه سینمایی هم او را نمی‌پذیرد.

فراهانی خود در گفتگو با بی‌بی‌سی فارسی درباره دلیل خروجش از ایران گفته بود: رفتاری که با من شد و بی‌اعتمادی که از یک سری مسئولین دیدم که در واقع پوست من را غلفتی کندند، باعث شد که دلم چنان بشکند که نتوان جمعش کرد.

مهاجرت گلشیفته از ایران

داستان این مهاجرت از مرداد سال1387‌‎ ‎آغاز شد که گلشیفته فراهانی به دنبال ایفای نقش در یک فیلم هالیوودی و برای حضور بر  فرش قرمز  آن به آمریکا رفت. اما او در این مراسم بدون حجاب و با لباس شب ظاهر شد. این درحالی بود که او به تازگی در فیلم درخشان میم مثل مادر ایفای نقش کرده بود و بسیاری از مردم او را به واسطه حضور در این اثر به کارگردانی زنده یاد رسول ملاقلی پور می شناختند.

بعد از حضور گلشیفته در فرش قرمز این فیلم او اعلام کرد که دیگر هرگز قصد بازگشت به ایران را ندارد.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

زندگی شخصی

گلشیفته فراهانی سال 1382 در 20 سالگی در فیلم بابا عزیز با  همسرش امین محمد مهدوی که از عوامل فیلم و مترجم بود آشنا و بعد از چند ماه ازدواج کردند این دو حتی دوسال بعد از خروج از کشور نیز با هم بودند اما در سال 91 بدون دلیل خاصی، از یکدیگر طلاق گرفتند.

گلشیفته فراهانی دو سال بعد از تجربه ناموفق اول زناشویی برای بار دوم سال 1393 با آقای کریستوس دورجه واکرChristos Dorje Walker  روانشناس استرالیایی ازدواج کرد؛ این زندگی هم در نهایت سال 96 بخاطر شرایط کاری و سفرهای زیاد گلشیفته به جدایی ختم شد.

مطلب مشابه: بیوگرافی آزاده صمدی بازیگر ایرانی + در مورد زندگی شخصی و هنری و طلاق و ازدواج

انتشار عکس های جنجالی

 بیشتر جنجال گلشیفته از سال 1391 با انتشار عکس های برهنه اش در مجله مادام فیگارو شروع شد که این تصاویر در کمتر از دو روز، 40 میلیون بار دیده شدند.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

خوانندگی

گلشیفته فراهانی پس از خارج شدن از ایران در زمینه خوانندگی نیز فعالیت کرد و ترانه‌ هایی نظیر سکوت، جستجوی سرنوشت و جز تو را اجرا کرد و مدتی در گروه محسن نامجو بعنوان پیانیست فعالیت داشت.

بیوگرافی گلشیفته فراهانی بازیگر معروف؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم هایش

علایق شخصی گلشیفته

  • از جانی دپ بعنوان یکی از محبوب ترین هنرپیشه های خارجی خود نام می برد و می گوید او نابغه است
  • بازی نیکول کیدمن را هم بسیار دوست دارد
  • دورترین نقش به خودش را در فیلم «اشک سرما» و نزدیک ترین نقش ‏به خودش را در فیلم «درخت گلابی» ایفا کرده است
  • در ایران اما طرفدار رضا کیانیان است و در کارگردان ها هم دوست داشت با رخشان بنی اعتماد کار کند که دیگر آرزوی دست نیافتنی شده است

بهترین فیلم‌های گلشیفته فراهانی

ما در ادامه متن بهترین فیلم‌های این هنرمند ایرانی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس تا آخر همراه ما بمانید.

استخراج 2 - Extraction 2

استخراج 2 – Extraction 2

  • کارگردان: سم هارگریو
  • بازیگران: کریس همسورث، گلشیفته فراهانی، آدام بسا، اولگا کوریلنکو، دنیل برنهارت
  • سال ساخت: 2023
  • ژانر: اکشن , هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.2

شاید بشود مهم‌ترین فیلم هالیوودی این هنرمند را استخراج 2 نامید. اثری هیجان‌انگیز و به شدت جذاب که کریس همسورث نیز در آن حضور دارد. خود گلشیفته اعلام کرده است که دوستی نزدیکی با کریس همسورث دارد.

داستان این فیلم درباره سرنوشت تایلر است که فرجام او در پایان فیلم اول نامشخص بود، اما با توجه به بازگشت او در فیلم دوم می توان حدس زد که همه چیز نمی‌تواند آنقدر بد تمام شده باشد؛ او باری  دیگر به ماموریتی غیرممکن فرا خوانده می‌شود…

مطلب مشابه: بیوگرافی شارلیز ترون؛ اطلاعات زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های بازیگر زن

یک مشت دروغ - Body of Lies

یک مشت دروغ – Body of Lies

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو، راسل کرو، گلشیفته فراهانی، مارک استرانگ
  • سال ساخت: 2008
  • ژانر: اکشن , درام , هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.1

این فیلم دلیل شروع تمام داستان‌های زندگی گلشیفته بود. اما هر چه که باشد این فیلم یکی از درخشان‌ترین آثار اوست که ستاره بزرگ هالیوود یعنی دی‌کاپریو نیز در آن حضور داشته است. نکته جالب توجه این است که دی‌کاپریو به هنگام بازی در این فیلم گلشیفته را تشویق به مهجرت کرده بود.

داستان این فیلم درباره یک مامور سیا به نام راجر فریس است که برای پیدا کردن یکی از سران تروریست القاعده به نام سلیمان به اردن می رود. در این بین او با پرستاری عرب به نام عایشه آشنا می شود.

دختران آفتاب - Girls of the Sun

دختران آفتاب – Girls of the Sun

  • کارگردان: اوا هوسون
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، امانوئل برکو، زبیده بولوت، اوین احمد، عربی غبه
  • سال ساخت: 2018
  • ژانر: جنگی , درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.6

کُرد‌ها نقش مهمی را در شکست دادن داعش ایفا کردند. حال گروهی از کُرد‌ها را متصور شوید که اعضای آن دختران هستند. دخترانی به نام آفتاب. گلشیفته عزیز نقش اول در این فیلم را به عهده دارد.

داستان این فیلم درباره مادر جوانی به نام بهار (با بازی گلشیفته فراهانی) است که در بازگشت به روستای محل زندگی خود در کردستان همراه با پسرش و صدها زن دیگر توسط نیروهای داعش ربوده می‌شوند. بهار سرانجام فرار می‌کند و به عنوان فرمانده یک گردان ویژه از زنان مسلح کرد به نام «دختران خورشید» انتخاب می‌شود.

برادر و خواهر - Brother and Sister

برادر و خواهر – Brother and Sister

  • کارگردان: ارنو دپلشن
  • بازیگران: ماریون کوتیار، ملویل پوپو، گلشیفته فراهانی، کوسمینا استراتان، پاتریک تیمسیت
  • سال ساخت: 2022
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 5.9

گلشیفته در همین چندسال اخیر موفق به اخذ ویزای فرانسه شد و بعد از چندین سال حضور او در خارج، این فیلم اولین اثر تمام فرانسوی اوست که در آن با ماریون کوتیار همبازی شده است.

داستان این فیلم درباره آلیس و لوئیس دو خواهر و برادری هستند که با هم رابطه سردی دارند و بیش از بیست سال است که از هم دوری می‌کنند، اما حالا مجبورند تا پس از یک اتفاق ناگوار پیش هم برگردند…

مطلب مشابه: بیوگرافی الیزابت اولسن؛ اطلاعات جالب از زندگی این بازیگر و لیست فیلم هایش

پترسون - Paterson

پترسون – Paterson

  • کارگردان: جیم جارموش
  • بازیگران: آدام درایور، گلشیفته فراهانی، ویلیام جکسون هارپر
  • سال ساخت: 2016
  • ژانر: درام , عاشقانه , کمدی
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.4

یکی از مهم‌ترین فیلم‌های گلشیفته که در هالیوود ساخته شده است، فیلم جذاب و عاشقانه پترسون است که در آن با آدام درایور هم‌بازی شده است.

داستان این فیلم درباره راننده اتوبوسی به نام پترسون(هم نام با شهر محل زندگی اش)است که در آرامش با دوست دختر شاد و پر انرژی خود در شهر کوچک پترسون، نیوجرسی زندگی می کند. فیلم،روایت روزهای زندگی این دو طی یک هفته است و هر روز همان اتفاقات روز قبل به صورت روتین روی می‌دهد.پترسون که شاعر نیز هست هر روز مسیر همیشگی‌اش از خانه تا محل کارش را پیاده طی می‌کند و همکار عبوسش را می‌بیند و هر شب بعد از برگشت از کار به همراه سگشان ماروین به بار محلی می‌رود.پترسون همیشه دفتری با خود به همراه دارد که معمولاً صبح ها در آن شعر مینویسد.

اشک سرما

اشک سرما

  • کارگردان: عزیزالله حمیدنژاد
  • بازیگران: پارسا پیروزفر، گلشیفته فراهانی، نورالدین گودرزی، علی روئین‌تن، مهرشاد کارخانی
  • سال ساخت: 1382
  • ژانر: عاشقانه ، جنگی
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

گلشیفته دورترین کاراکتر به زندگی واقعی خود را کاراکترش در این فیلم عنوان کرده است. این فیلم روایتی جذاب و عاشقانه دارد که دیدنش به شدت پیشنهاد می‌شود.

داستان این فیلم درباره کاوه کیانی است که در خنثی کردن مین‌ها تخصص دارد و فقط چهار ماه از خدمت سربازی اش باقی مانده برای مأموریت عازم منطقه می‌شود. از همان روز اول فرمانده تأکید دارد که بین سربازان و مردم معمولی هیچ گونه مراوده و دوستی نباید وجود داشته باشد، زیرا ممکن است در میان آنها ستون پنجمی و جاسوس هم باشند. کیانی چند بار در مأموریت‌هایش دختر چوپانی را می بیند که اطراف سنگر آنهاست. این دیدار هر روزه به تدریج به آشنایی تبدیل می‌شود…

مطلب مشابه: بیوگرافی تام هاردی؛ درباره زندگی شخصی و لیست بهترین فیلم های این بازیگر

درباره الی

درباره الی

  • کارگردان: اصغر فرهادی
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مانی حقیقی، مریلا زارعی، پیمان معادی
  • سال ساخت: 1387
  • ژانر: درام ، معمایی ، هیجان انگیز
  • امتیاز در ای ام دی بی: _

بسیاری این فیلم اصغر فرهادی را بهترین فیلم دوران هنری‌اش می‌دانند. این فیلم در نوع خود بسیار جذاب است چرا که بیشتر بازیگران مطرح ایرانی را درون خود دارد. اگر به گلشیفته فرهانی علاقه دارید، پیشنهاد روزانه به شما این است که حتما این فیلم را در لیست تماشا قرار دهید.

داستان این فیلم روایت‌گر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کرده‌اند. دوستان احمد (شهاب حسینی) که پس از سال‌ها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند. به همین خاطر، مربی مهدکودکی به نام اِلی (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی)، به همراه دیگران به این سفر آمده‌است. امّا پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به تراژدی تبدیل می‌شود.

درخت گلابی - The Pear Tree

درخت گلابی – The Pear Tree

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: همایون ارشادی، گلشیفته فراهانی، نعمت‌الله گرجی، عباس شادروان، شهرام حقیقت‌دوست
  • سال ساخت: 1376
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

این فیلم برای گلشیفته عزیز یک جایزه سیمرغ بلورین را به همراه داشت. او با بازی درخشان خود در این فیلم قدم‌های بزرگی را برداشت که بعد‌ها از او گلشیفته امروز را ساخت. این فیلم به نوعی به آثار عباس کیارستمی نزدیک است.

داستان این فیلم دربارره محمود نویسنده‌ای است که برای نوشتن باقی‌مانده کتاب جدید خود در پی یک کم‌کاری طولانی، به باغ پدری خود در دماوند پناه آورده‌است. اما در باغ، درخت گلابی قدیمی که برای محمود سرشار از خاطره است میوه نداده و باغبانان از او می‌خواهند که در مراسمی آیینی برای ترساندن درخت و به بار نشستن دوباره آن شرکت کند و محمود می‌پذیرد و در این بین او به مرور خاطرات نوجوانی خود می‌پردازد.

مطلب مشابه: بیوگرافی گل گدوت بازیگر جذاب؛ درباره زندگی شخصی و لیست فیلم های برتر وی

میم مثل مادر - Mim Mesle Madar

میم مثل مادر – Mim Mesle Madar

  • کارگردان: رسول ملاقلی‌پور
  • بازیگران: گلشیفته فراهانی، جمشید هاشم‌پور، حسین یاری، سحر دولتشاهی، شراره دولت‌آبادی
  • سال ساخت: 1385
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

این فیلم به طرز عجیبی باعث دیده شدن گلشیفته فراهانی شد. میم مثل مادر بی‌شک یکی از برترین فیلم‌های تاریخ سینما ایران است که ما دیدنش را به شدت پیشنهاد می‌کنیم.

داستان این فیلم درباره سپیده است که در زمان جنگ ایران و عراق، از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت، دچار تأثیرات شیمیایی شد. سال‌ها بعد سهیل و سپیده در انتظار فرزند خود هستند. پس از سونوگرافی، پزشکان می‌گویند فرزند سپیده دچار مشکلات تنفسی و معلولیت است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی زمان جنگ است. سهیل اصرار دارد تا فرزندشان را سقط کنند اما سپیده مخالفت می‌کند و سهیل، سپیده را طلاق می‌دهد.

سنتوری - Santouri

سنتوری – Santouri

  • کارگردان: داریوش مهرجویی
  • بازیگران: بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، مسعود رایگان، رؤیا تیموریان، مائده طهماسبی
  • سال ساخت: 1389
  • ژانر: درام
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.5

داریوش مهرجویی همکاری‌های بسیاری با گلشیفته دارد و معمولا آثار این دو نیز با موفقیت‌هایی همراه است. حال یکی از بهترین فیلم‌های گلشیفته فراهانی که در آن با بهرام رادان هم‌بازی بوده است، فلیم سنتوری محصول سال 89 است.

داستان این فیلم درباره علی پسری از یک خانواده مذهبی و بازاری است و به سنتور علاقه زیادی دارد، وقتی شیفتگی او فاش می‌شود، ناچار بین خانواده و سنتور، دومی را انتخاب کرده و از خانواده رانده می‌شود. علی در موسیقی چنان تبحری پیدا می‌کند که شهرهٔ عام و خاص می‌شود و کنسرت‌هایش با استقبال غیرمنتظره ای روبرو می‌شود. علی در اوج موفقیت، عاشق هانیه می‌شود و با او ازدواج می‌کند، اما در غفلت و بی‌توجهی رفته رفته به دام اعتیاد گرفتار شده و سپس بدبیاری‌هایش آغاز می‌شود.

کلام آخر

ممنون که تا آخر همراه مجله هنری و ادبی روزانه بودید. ما امروز تلاش کردیم تا به صورت مفصل درباره گلشیفته فراهانی برای شما بنویسیم تا با وی بیشتر از قبل آشنا شوید. همچنین ما در ادامه متن بهترین فیلم‌های او را به شما معرفی کردیم. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو