تاریخچه تین کلاینت؛ چرا این محصولات تولید شدند؟

تاریخچه تین کلاینت؛ چرا این محصولات تولید شدند؟


منبع: فوت و فن

5

1402/4/26

02:16


دنبال کردن تاریخچه توسعه فناوری های جدید، معمولا از آن دسته موضوعات جذابی است که نظر هر خواننده ای را به خود جلب می‌کند. به ویژه اگر آن فناوری به تسهیل انجام بخشی از کارهای روزمره ما در محیط خانه یا کار کمک کرده باشد! تین کلاینت ها، مانند تلفن ‌های هوشمند، لپ ‌تاپ ‌ها و یا هر فناوری کاربردی دیگر، برای رفع نوعی از نیازهای ما طراحی و ساخته شده اند.

تاریخچه تین کلاینت؛ چرا این محصولات تولید شدند؟

دنبال کردن تاریخچه توسعه فناوری های جدید، معمولا از آن دسته موضوعات جذابی است که نظر هر خواننده ای را به خود جلب می‌کند. به ویژه اگر آن فناوری به تسهیل انجام بخشی از کارهای روزمره ما در محیط خانه یا کار کمک کرده باشد!

تین کلاینت ها، مانند تلفن ‌های هوشمند، لپ ‌تاپ ‌ها و یا هر فناوری کاربردی دیگر، برای رفع نوعی از نیازهای ما طراحی و ساخته شده اند. این دستگاه ها در مقایسه با کامپیوترهای معمولی مزایای بسیار بیشتری را برای سازمان ها فراهم می‌کنند. به همین خاطر در حال حاضر به طور گسترده ای در صنایع گوناگون استفاده می‌شوند.

اگر شما هم اصطلاح تین کلاینت را شنیده اید و یا هر روز از آن استفاده می‌کنید، بد نیست در خصوص تاریخچه تین کلاینت و دلایل تولید آن بیشتر بدانید.

بررسی تاریخچه تین کلاینت ها؛ کامپیوترهای کوچک مبتنی بر سرور

تاریخچه تین کلاینت ها تا حدودی به فناوری مین فریم (Mainframe) در دهه 1960 باز می‌گردد. در آن زمان مین فریم توسط کمپانی IBM با هدف اشتراک گذاری منابع کامپیوتری بین تعداد زیادی از کاربران توسعه یافته بود. بنابراین می‌توان گفت مین فریم ها پایه گذار مجازی سازی بوده اند. فرایند مجازی سازی در اصل به اجرای نمونه مجازی از یک سیستم کامپیوتری در لایه ای که از سخت افزار واقعی انتزاع شده است اشاره دارد.

بسیاری از دلایلی که برای توسعه مین فریم ها در آن زمان مطرح شده بود، امروزه نیز برای توسعه تین کلاینت ها معتبر است؛ چرا که مزایای دسکتاپ مجازی در مقایسه با کامپیوترهای سنتی که بزرگ و پرصدا هستند، بسیار زیاد است.

نام تین کلاینت (Thin Client) نیز در اصل به دستگاهی اشاره دارد که کوچک ‌شده یا به عبارتی ضعیف شده همان کامپیوترهای نسل قبل است. این دستگاه معمولاً به صورت یک کیس با یک پردازنده در سایز کوچک، با حداقل حافظه و فضای ذخیره سازی به همراه پورت های USBجهت اتصال نمایشگر، صفحه کلید، ماوس و غیره ارائه می‌شود.

·      روند تکامل Thin Clients

همزمان با ظهور فناوری مین فریم که در بخش قبلی به آن اشاره شد، اولین تین کلاینت ها نیز طراحی شدند. البته اصطلاح تین کلاینت اولین بار توسط فردی به نام تیم نگریس در سال 1993 مطرح شد. وی در آن زمان مسئول فعالیت‌های بازاریابی محصولات اوراکل بود.

اوراکل می‌خواست از محصولات دسکتاپ محور مایکروسافت، مانند رایانه های شخصی فراتر رود. به این ترتیب تیم نگریس این دستگاه را به عنوان یک راه حل هوشمندانه و مقرون به صرفه برای جایگزینی با رایانه های شخصی و سخت افزارهای گرانقیمت کامپیوترها معرفی کرد.

می‌توان گفت از دهه 90 به بعد، تین کلاینت ها هر روز بیشتر به عنوان یک جایگزین عالی برای رایانه های شخصی مطرح شدند.

·      تکامل VDI زمینه رشد تین کلاینت بوده است:

تکامل فناوری ‌های مرتبط با VDI زمینه توسعه و رشد تین کلاینت ‌ها بوده است. به عبارت دیگر افزایش تین کلاینت‌ ها با رشد فناوری‌ های مربوط به زیرساخت های VDI یا به طور کلی فناوری ‌های مجازی‌ سازی ارتباط نزدیکی دارد. یکی از اولین راه حل های VDI مبتنی بر Microsoft Windows یا DOS به نام WinFrame توسط Citrix در سال 1990 ایجاد شده است.

VDI در یک محیط (کلاینت-سرور) کار می‌کند و شامل ذخیره تمام داده ها و حتی به طور وسیع تر ذخیره کل سیستم عامل ها بر روی یک سرور راه دور است. در نهایت فقط اطلاعات نمایشگر، صفحه کلید و ماوس با دستگاه کاربر در ارتباط هستند.

چرا تین کلاینت ها تولید شدند؟

برای پاسخ به این سوال نخست نحوه عملکرد این محصولات را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

تین کلاینت ها در اصل یک کامپیوتر تمام عیار اما کوچک و ساده شده هستند که برای برقراری ارتباط از راه دور با محیط های محاسباتی مبتنی بر سرور بهینه شده اند. تین کلاینت ها در مقایسه با کامپیوترهای معمولی از رم و فضای دیسک کمتری استفاده می‌کنند و همینطور مجهز به پردازنده های کم مصرف هستند که توسط هیت سینک خنک می‌شوند.

این دستگاه ها به عنوان جزئی از یک زیرساخت محاسباتی گسترده تر به وجود آمده اند و کمک می‌‌کنند تا کاربران، محاسبات خود را با یک سرور به اشتراک بگذارند. زیرساخت سمت سرور نیز از نرم افزارهای رایانش ابری مانند مجازی سازی برنامه ها و مجازی سازی دسکتاپ (VDI) استفاده می‌کند.

مزایای چنین زیرساختی، بهینه سازی منابع سخت افزاری، کاهش هزینه های مرتبط با زیرساخت های IT، بهبود امنیت، سرعت بخشیدن به روند استقرار و همینطور بهبود کارایی مدیریت می‌باشد.

به این ترتیب فناوری مذکور، فرصتی برای ادغام چندین کامپیوتر شخصی کم استفاده و پر هزینه را در چند سرور فیزیکی و تین کلاینت ارائه می‌دهد. در نتیجه بودجه مورد نیاز برای تامین انرژی برق، سیستم خنک کننده، تعمیر و نگهداری و سایر زیرساخت های مرتبط را کاهش می‌دهد.

تین کلاینت ها در طول زمان چه تغییراتی داشته اند؟

معماری تین کلاینت از ابتدا بر اساس محیط (کلاینت-سرور) بوده و در طول سال ها به دلیل سادگی محض خود به تغییر چندانی نیاز نداشته است. با این حال فناوری های مرتبط با نرم ‌افزار آن در طول سال ‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

تین کلاینت ها هم اکنون بر خلاف گذشته می‌توانند برنامه های گرافیکی فشرده مانند اتوکد یا هر گونه نرم افزارهای ترسیم سه بعدی را به درستی رندر کنند.

امنیت این دستگاه ها نیز بهبود چشمگیری داشته است، زیرا چند لایه امنیتی بیشتر در آنها لحاظ شده که در برابر انواع باج‌ افزارها، ویروس ها و بدافزارها ایمن باشد.

به مرور زمان مزیت های این فناوری جدید در میان کسب و کارهای گوناگون برجسته تر شده است؛ بطوریکه در حال حاضر از جایگاه ویژه ای برای بهبود زیرساخت های فناوری اطلاعات شرکت ها برخوردار است.

در واقع این سیستم تمام پیچیدگی های مربوط به مدیریت یک به یک سیستم عامل ها و به‌ روزرسانی نرم ‌افزارها را از بین برده است. به همین خاطر روز به روز به محبوبیت آن در میان مدیران شرکت ها افزوده می‌شود.

سخن پایانی

تین کلاینت ها دستگاه های کوچک و سبک وزنی هستند که برای اجرای برنامه ها و دسترسی به فایل ها با استفاده از سرور کاربرد دارند. این اصطلاح برای اولین بار در سال 1993 مطرح گردیده و تا به امروز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

روند توسعه آن در طول تاریخ نشان می‌دهد که این دستگاه، یکی از فناوری ‌های ضروری در ایجاد تحول دیجیتال می‌باشد. تا به امروز، تین کلاینت باعث پیشرفت، افزایش امنیت و نوآوری‌ های قابل توجهی در صنایع مختلف شده است. از این رو بسیاری از سازمان ها و حتی استارت آپ های نوپا نیز در حال توسعه زیرساخت های خود با کمک این پلتفرم کاربردی و مقرون به صرفه هستند.

آیا شما هم می‌خواهید از مزایای بی شمار تین کلاینت ها برای کسب وکار خود بهره مند شوید؟ برای خرید برترین تین کلاینت های موجود در بازار کافی است به وب سایت تین سیس؛ تخصصی ترین مرکز فروش تین کلاینت از برندهای مطرح دنیا مراجعه کنید. در این فروشگاه، همچنین محصولات دیگری نظیر مینی پی سی ها، لوازم جانبی و قطعات کامپیوتر از مشهورترین برندها مانند ایسوس، اچ پی، اینتل و غیره به فروش می‌رسد. ما اینجا هستیم تا به شما برای خرید بهترین انواع محصولات و قطعات کامپیوتر کمک کنیم. همکاری با بزرگ ترین سازمان های ایرانی گواه کیفیت خدمات ساتین فناور سیستم است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو