تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت

منبع: فوت و فن

6

1402/4/26

02:16


فهم این مسئله که آیا استفاده از زیرو کلاینت بهتر از تین کلاینت است یا خیر، برای خیلی از مدیران بخش آی تی لازم و ضروری است.

تفاوت زیرو کلاینت و تین کلاینت

فهم این مسئله که آیا استفاده از زیرو کلاینت بهتر از تین کلاینت است یا خیر، برای خیلی از مدیران بخش آی تی لازم و ضروری است. هر دو دستگاه جزو دسته کامپیوترهای کوچک قرار می گیرند. زیروکلاینت به طور کلی به صورت اتصال مبتنی بر سرور، با هدف مجازی‌سازی دسکتاپ (VDI) و محیط‌های دسکتاپ میزبان(DaaS) کار می کنند اما تین کلاینت دارای پردازنده، هارد و سیستم عامل است و لزوما متکی به سرور نیست. دانستن دیگر تفاوت های زیرو کلاینت و تین کلاینت کمک زیادی به کاربران می کند تا بتوانند با توجه به اهداف خود دستگاه مناسبی را انتخاب کنند. در ادامه به بررسی هریک از دستگاه ها و تفاوت های کلیدی بین تین کلاینت و زیرو کلاینت خواهیم پرداخت.

زیرو کلاینت چیست؟

زیرو کلاینت نوعی دستگاه است که برای اتصال به سرور یا زیرساخت دسکتاپ مجازی مبتنی بر ابر (VDI) برای دسترسی و استفاده از منابع محاسباتی طراحی شده است. به آن ها زیرو کلاینت گفته می شود زیرا که دارای حداقل اجزای سخت افزاری هستند و هیچ پردازش یا ذخیره سازی محلی در آن ها انجام نمی گیرد. و برای انجام تمام وظایف محاسباتی، کاملاً به سرور متکی هستند. زیروکلاینت ها معمولاً از اجزای سخت افزاری اساسی شامل خروجی نمایشگر، صفحه کلید، ماوس و اتصال شبکه تشکیل شده اند. آنها به سیستم عامل سنتی یا ذخیره سازی محلی دسترسی ندارند، زیرا به گونه ای طراحی شده اند که تمام پردازش ها و ذخیره سازی داده ها را بر روی سرور یا ابر بارگذاری می کنند.

زیرو کلاینت HP t310 و زیروکلاینت دل وایز DELL WYSE 5030 جزو بهترین مدل های زیروکلاینت هستند. شرکت همراه سیستم طلایه با ارائه به روز ترین آپدیت فریم ور Firmware 2017/2021/2023 جزو فروشندگان برتر زیرو کلاینت است. مزایای اصلی زیروکلاینت شامل مدیریت ساده، امنیت افزایش یافته، مقرون به صرفه بودن و بهره وری انرژی است. از آنجایی که تمام پردازش‌ها و ذخیره‌سازی داده‌ها روی سرور انجام می‌شود، زیرو کلاینت ها به حداقل مدیریت محلی نیاز دارند و خطر از دست دادن یا سرقت داده‌ها را کاهش می‌دهند. آنها معمولاً مقرون به صرفه تر از کامپیوتر های ساده و قدیمی هستند و انرژی کمتری مصرف می کنند.

زیرو کلاینت ها معمولاً در محیط های سازمانی، موسسات آموزشی، مراکز مراقبت های بهداشتی و… استفاده می شوند که در آنها مدیریت متمرکز، امنیت و صرفه جویی در هزینه جزو ملاحظات مهم به حساب می آید. آنها تجربه محاسباتی ثابت و ایمنی را در اختیار کاربران قرار می دهد و به آنها اجازه می دهد از هر مکانی با اتصال شبکه به دسکتاپ مجازی یا برنامه های کاربردی خود دسترسی داشته باشند.

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت دستگاهی است که پردازنده، سیستم عامل و هارد خود را دارد و میتوان بر خلاف زیروکلاینت، روی هارد تین کلاینت اطلاعات را ذخیره کرد. واژه thin به معنای ظریف و لاغر به دلیل فیزیک و شکل دستگاه روی آن گذاشته شده است. برخلاف کامپیوترهای رومیزی سنتی، تین کلاینت ها وظایف پردازشی و محاسباتی را روی سرور انجام داده و به زیر ساخت ابری متکی هستند.

در بعضی موارد تینکلاینت یک مدل دسکتاپ مجازی است که به جای منابع رایانه بر روی منابع ذخیره شده در سرور مرکزی اجرا می شود. تین کلاینت ها با اتصال از راه دور به یک محیط محاسباتی مبتنی بر سرور، جایی که اکثر برنامه ها، داده های حساس و حافظه ذخیره می شوند کار می کنند. آن ها همچنین می توانند به سرورهای مبتنی بر فضای ابری متصل شوند. در بسیاری از موارد، یک تین کلاینت جایگزین موثری برای کامپیوتر شخصی (PC) است. هرچه به جلو حرکت می کنیم، شاهد این هستیم که شباهت تین کلاینت و مینی پی سی به یکدیگر بیشتر و بیشتر می شود. اما با این حال برای دانستن تفاوت های اصلی تین کلاینت و مینی کامپیوتر می توانید به این مقاله مراجعه نمایید.

مهم ترین تفاوت های تین کلاینت و زیرو کلاینت

در حالی که هم تین کلاینت و هم زیرو کلاینت اهداف مشابهی از اتصال به سرور یا زیرساخت دسکتاپ مجازی (VDI) را دنبال می کنند، چند تفاوت کلیدی بین این دو دستگاه وجود دارد:

۱- پردازش و ذخیره سازی

تین کلاینت ها دارای قدرت پردازش و قابلیت های ذخیره سازی هستند، بعضی از آن­ها معمولاً یک سیستم عامل سبک نصب کرده اند که امکان پردازش محلی و ذخیره فایل های موقت را فراهم می کند و برخی از آن­ها سیستم عامل قوی برای گیمینگ و رندر نیز دارند. در مقابل، زیرو کلاینت هیچ قابلیت پردازش یا ذخیره سازی محلی ندارد. آنها برای تمام وظایف محاسباتی، کاملاً به سرور یا زیرساخت ابری متکی هستند.

۲- وابستگی به شبکه

در برخی موارد تین کلاینت ها برای عملکرد صحیح نیاز به اتصال شبکه ثابت دارند. در این موارد آنها برای پردازش و ذخیره داده ها به سرور متکی هستند، اما برخی از قابلیت های محلی را نیز برای انجام وظایف خاص دارند. در مقابل زیرو کلاینت برای همه عملکرد های خود به شبکه وابسته است. زیرا فاقد پردازش و ذخیره سازی محلی بوده و برای تمام وظایف محاسباتی کاملاً به سرور یا زیرساخت ابری متکی هستند.

۳- مدیریت و نگهداری

تین کلاینت ها به سطحی از مدیریت و نگهداری محلی نیاز دارند، مانند به روز رسانی نرم افزار، وصله های امنیتی، و نصب برنامه. آنها یک سیستم عامل دارند که باید حفظ و بروز رسانی شود. از سوی دیگر، زیرو کلاینت ها به کمترین میزان از مدیریت محلی و نگهداری نیاز دارند، زیرا آنها هیچ سیستم عامل یا ذخیره سازی محلی ندارند. تمام به روز رسانی ها و وظایف تعمیر و نگهداری به طور متمرکز در سرور یا زیرساخت ابر انجام می شود.

۴- امنیت

هم تین کلاینت ها و هم زیرو کلاینت ها در مقایسه با کامپیوترهای رومیزی سنتی امنیت بیشتری را ارائه می دهند. با این حال، زیروکلاینت ها سطح بالاتری از امنیت را ارائه می دهند، زیرا آنها هیچ حافظه محلی ندارند. داده ها روی سرور یا در فضای ابری باقی می مانند و در صورت گم شدن یا دزدیده شدن زیرو کلاینت، خطر از دست دادن یا سرقت داده ها بسیار پایین است.

۵- هزینه

از لحاظ قیمت، تین کلاینت ها کمی گران تر از زیروکلاینت ها هستند. زیرا دارای قطعات سخت افزاری اضافی و برخی از قابلیت های پردازش محلی هستند. زیرو کلاینت ها، با حداقل سخت افزار و عدم پردازش یا ذخیره سازی محلی، معمولا برای مراکز بزرگ و سازمانی مثل بانک ها و بیمارستان ها مقرون به صرفه تر هستند.

در نهایت، انتخاب بین تین کلاینت و زیرو کلاینت به نیازهای خاص کاربر یا سازمان بستگی دارد. تین کلاینت‌ها ممکن است برای زمانی مناسب باشند که به برخی از قابلیت‌های پردازش یا ذخیره‌سازی محلی نیاز باشد، در حالی که وقتی سادگی، امنیت و مقرون‌به‌صرفه بودن در اولویت مشتری باشد، زیروکلاینت گزینه بهتری است.

شرکت همراه سیستم طلایه با بیش از 3 دهه سابقه درخشان در حوزه فروش محصولاتIT، از جمله تین کلاینت و زیرو کلاینت، محصولات متنوعی از لحاظ قیمت و مدل این دستگاه ها را عرضه می کند. با مراجعه به سایت همراه سیستم طلایه می توانید قیمت و مشخصات دقیق انواع برند ها از جمله تین کلاینت HST و دیگر برند های مطرح را مشاهده کنید و از تخفیفات ویژه برخی محصولات بهره مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو