انتظارات فعالان گردشگری و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

منبع: همگردی

5

1402/4/27

13:36


ایرنا/ این خبر پیرامون انتظارات فعالان گردشگری و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور برای شما نگارش گشت.

مراجعه کنندگان به میز خدمت دریافت و رسیدگی به درخواستهای مردمی که با حضور نماینده تام الاختیار وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف اجرای اهداف و برنامه های دولت مردمی در محل سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد برپا شده، دغدغه های خود برای حفظ بناهای تاریخی و موانع پیش روی صنعت گردشگری را مطرح کردند.

اختصاص تسهیلات ارزان قیمت بانکی برای تکمیل طرحهای نیمه تمام حوزه گردشگری و تسهیل در واگذاری زمین محل اجرای پروژه های رفاهی گردشگرپذیر از درخواستهای فعالان این عرصه است.

سرمایه گذاران بخش خصوصی حوزه گردشگری با اشاره به ظرفیتهای بی بدیل کهگیلویه و بویراحمد در زمینه ایرانگردی و جهانگردی از مسئولان خواستند در این خصوص برنامه های حمایتی بیشتری انجام گیرد.

شماری از کارشناسان تاریخ و تمدن ایران در این استان نیز با مراجعه به این خدمت از مسئولان خواستند نسبت به مرمت این آثار فاخر اقدام های اثرگذارتری صورت گیرد.

آنان با اشاره به اهمیت بناهای تاریخی در حفظ هویت ملی و ثروت آفرینی از طریق گردشگری بر افزایش سرمایه گذاری در این سازه های قدیمی تاکید کردند.

یکی کارشناس میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد کمبود اعتبار برای تعیین حریم و مرمت را از چالشهای این حوزه ذکر کرد و از مسئولان خواست در این زمینه اقدام های اثرگذارتری صورت گیرد.

او که خواست نامی از وی برده نشود، افزود: با توجه به قدمت سازه های تاریخی و اثر عوامل طبیعی بر آنان هر ساله بودجه ای برای مرمت این یادگارهای کهن اختصاص می یابد اما بسیار کمتر از نیاز بناهای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گچساران گفت: این شهرستان تنها یک خودرو برای جابجایی نیروهای یگان حفاظت به بناها و محوطه های تاریخی در اختیار دارد که با وجود ظرفیتهای موجود بسیار اندک است.

رحیم خردمند اضافه کرد: مجموع نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی گچساران پنج نفر است که با توجه به اینکه بسیاری از حفاری های سودجویان در مناطق تاریخی شبانه صورت می گیرد نیاز است تا حوزه میراث فرهنگی این شهرستان از نقطه نظر تجهیزات و نیروی انسانی تقویت شود.

کهگیلویه و بویراحمد 2 هزار اثر میراث فرهنگی دارد که 770 مورد آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است، نقش برجسته های تنگ سولک در سال 1316 نخستین اثر ملی ثبت ملی شده در کهگیلویه و بویراحمد است.

آسیابها، خانه های تاریخی، قلعه ها، آب انبارها، بقاع متبرکه، گورستانهای تاریخی، پلها، مساجد و کاروانسراها از مهمترین بناهای تاریخی ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی هستند.

آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گور دو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.

کهگیلویه و بویراحمد را به دیار آریوبرزن سردار نامی ایران در دوره هخامنشی می شناسند، این استان بخشی از تمدن عیلام بوده و در دوره بعد از اسلام و همچنین بعد از ورود آریایی ها جزیی از خاک تمامی حکومتهای ایران بود.

این استان در دوره های تاریخی مختلف با نامهایی بلاد شاپور، جبال گیلویه و کهگیلویه شناخته شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معارضات و حریم ها، پرداخت نکردن به موقع و کامل تسهیلات از چالشهای مهم توسعه گردشگری استان است.

فرشید کرمی گفت: حریم جاده ها، ایل راهها و آب از دیگر موانع توسعه این حوزه است که به صورت مصداقی مثلا تنگ مهریان (3 کیلومتری یاسوج) که یکی از محورهای گردشگری است با حریم هایی که تعریف شد امکان جذب سرمایه گذار را نداریم.

کرمی افزود: سرمایه گذاران این حوزه بومی هستند و لازم است که با ارائه تسهیلات کافی و به موقع از آنان حمایت شود تا بتوانیم جذب سرمایه گذار غیربومی داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در استان 21 اردوگاه گردشگری وجود دارد که نداشتن مالکیت و نبود اعتبارات کافی از چالشهای مهم این مکانهای گردشگر پذیر است.

وی اظهار کرد: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان 21 اردوگاه گردشگری محصور شده دارد که این اداره کل تلاش می کند در این مکانها هم زمینه خدمات رسانی به گردشگران فراهم کند و همچنین از خسارت به این مکانهای طبیعی جلوگیری کند.

کرمی گفت: اغلب مکانهای گردشگری و اردوگاه های محصور شده گردشگری استان مالکیت آنان در اختیار میراث فرهنگی نیست و به همین خاطر مطابق با قانون اجازه هزینه کردن در این مکانها را ندارد.

وی تاکید کرد: اردوگاه های گردشگری استان نیاز به توسعه و تجهیز دارند و از طرفی فراهم کردن زیرساختهای لازم و کامل برای خدمات رسانی به گردشگران نیاز به اعتبارات کافی دارد.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای مسافران و گردشگران در ایام مختلف سال است.

افزون بر 2 هزار و 600 اثر تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 750 مورد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار کیلومتر مربع وسعت بین استانهای فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

رئیس جمهور و اعضای هیات دولت در ششمین مقصد از دور دوم سفرهای استانی به منظور انجام سفری 2 روزه صبح دوشنبه (26 تیر) واد استان کهگیلویه و بویراحمد شد.

همزمان با دومین سفر 2 روزه (26 و 27 تیر) رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه های مهمی در حوزه اقتصادی، عمرانی صنعتی، تولیدی و سرمایه گذاری پیش بینی شده که تحول عظیمی را در عمران و آبادانی و بهبود معیشت مردم ایجاد می کند.

انتظارات فعالان گردشگری و میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو