سریع ترین راه جوان‌سازی پوست؛ انواع روش های خوب زیباسازی پوست

سریع ترین راه جوان‌سازی پوست؛ انواع روش های خوب زیباسازی پوست


منبع: تاپ ناز

4

1402/4/27

15:32


پیری یک رخداد اجتناب‌ناپذیر و کاملاً طبیعی است که همه‌ی ما به آن دچار خواهیم شد. با گذشت زمان و بالارفتن سن، تولید کلاژن تا حد بسیار زیادی کم شده و پوست شادابی و طراوت اولیه خود را از دست می‌دهد و به اصطلاح می‌گویند پوست پیر شده است.

تا به امروز هنوز هیچ راهی برای جلوگیری کامل از پیری پوست پیدا نشده است، اما با رعایت برخی نکات می‌توان نشانه‌های پیری را به تعویق انداخت یا اینکه آن‌ها را بطورکامل درمان کرد.

برای جوان‌سازی پوست از روش‌های مختلف می‌توان بهره گرفت که هریک از آن‌ها مزایا و معایب منحصربه‌فردی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی محبوب‌ترین و موثرترین این روش‌ها می‌پردازیم و درنهایت سریع‌ترین آن‌ها را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

نشانه‌های پیری پوست

همانطور که می‌دانید پیری پوست با نشانه‌های مختلف همراه است که مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها عبارت است از:

  • چین‌ و چروک‌های پاکلاغی گوشه چشم
  • از بین‌رفتن رطوبت پوست
  • افتادگی پوست
  • تغییر رنگ پوست
  • بروز سیاهی در زیر چشم‌ها
  • ایجاد منافذ بزرگ در پوست
  • پلک‌های افتاده
  • لاغرشدن صورت
  • کاهش کلاژن پوست
  • شل‌شدن پوست صورت
  • تغییر لایه‌های پوست
  • و…

عوامل تأثیرگذار بر پیری پوست

برخی عوامل و پارامترها پیری پوست را سرعت می‌بخشند که اصلی‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استرس و اضطراب
  • بهره‌گیری از محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی
  • عدم استفاده از کرم‌های آبرسان
  • کیفیت پایین خواب
  • داشتن رژیم غذایی ناسالم
  • مصرف الکل و کافئین
  • استرس
  • و…

جوانسازی پوست چیست؟

با بالارفتن سن، میزان تولید کلاژن و اسید هیالورونیک اسید در پوست کاهش می‌یابد و پوست نازک می‌شود. چین‌وچروک‌های پوست بطورمعمول پس از ۳۵ سالگی نمایان می‌شوند. البته افرادی هم هستند که در سنین پایین با این چین‌وچروک‌ها مواجه می‌شوند. در این افراد با گذشت زمان چین‌وچروک‌ها عمیق‌تر می‌شوند. به همین جهت باید در سنین کم‌تر، جوان‌سازی پوست را انجام دهند.

روش‌های جوان‌سازی پوست

تکنیک‌های جوان‌سازی پوست را بطورکلی به سه دسته زیر می‌توان تقسیم و گروه‌بندی کرد:

۱_شیوه‌های تهاجمی

منظور از شیوه‌های تهاجمی، جراحی‌های پلاستیک و زیبایی نظیر؛ لیفت صورت و گردن می‌باشد. این روش‌ها بطورمعمول هزینه بسیار بالایی به همراه دارند و دوران نقاهت و عوارض طولانی‌مدت نیز به همراه خواهند داشت. البته با بهره‌گیری از شیوه‌های تهاجمی، جوان‌سازی پوست ماندگارتر خواهد بود.

۲_شیوه‌های کم‌تهاجمی

این روش‌ها عوارض و خطرات بسیار کمی به همراه دارند و نسبت به روش‌های تهاجمی ارزان‌تر نیز هستند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این روش‌ها می‌توان به هایفوتراپی، اندولیفت، تزریق بوتاکس، چربی و ژل اشاره کرد.

۳_شیوه‌های غیرتهاجمی

منظور از شیوه‌های غیرتهاجمی، مراقبت‌های پوستی نظیر؛ استفاده از کرم‌های ضدچروک و درمان‌های خانگی می‌باشد. این شیوه بی‌خطرترین و ساده‌ترین روش جوان‌سازی پوست به شمار می‌آید. البته اثرات چندانی بر روی پوست شما نمی‌گذارند.

مطلب مشابه: سم زدایی پوست روش های دفع سموم از پوست برای داشت پوست زیبا

سریع‌ترین راه جوان‌سازی پوست

سریع ترین راه جوان‌سازی پوست

از بین روش‌های ذکرشده برای جوان‌سازی پوست، هایفوتراپی سریع‌ترین و موثرترین آن‌ها می‌باشد که چین‌وچروک‌های صورت، گردن و حتی خطوط بالای سینه را به روش غیرتهاجمی از بین می‌برد.

هایفوتراپی چیست؟

بطورکلی هایفوتراپی یک روش جدید و موثر برای سفت‌کردن پوست است که به شکل غیرتهاجمی و بدون درد انجام می‌گیرد. در این روش انرژی اولتراسوند که از دستگاه هایفو ارسال می‌شود به عمق پوست نفوذ می‌کند و تنها با گذشت ۲تا ۳ماه تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

جالب است بدانید که امواجی که در هایفوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، همان امواجی هستند که در دستگاه‌های سونوگرافی استفاده می‌شوند. البته آنچه این دو امواج را از یکدیگر متمایز می‌سازد این است که در هایفوتراپی امواج بصورت متمرکز تنها به یک لایه خاص از پوست وارد می‌شوند که این امر موجب بهبود تولید کلاژن در پوست می‌شود.

هایفوتراپی برای چه افرادی مناسب است؟

همانطور که گفتیم هایفوتراپی یک تکنیک جوان‌سازی پوست است. اما به این دلیل که نمی‌تواند تمام مشکلات پوستی را بهبود بخشد، برای تمام افراد مناسب نیست. بطورکلی افراد گروه‌های زیر می‌توانند از هایفوتراپی جهت بهبود مشکلات پوستی خود بهره گیرند:

  • افراد ۳۰ تا ۷۵ سال که پوست آن‌ها دچار شل‌شدگی شده است.
  • افرادی که پوست آن‌ها چین‌وچروک دارد.
  • افرادی که در ناحیه غبغب خود دچار افتادگی شده‌اند.
  • خانم‌ها و آقایانی که پوست آن‌ها نازک شده است.
  • افرادی که در اطراف چشم خود سیاهی دارند.
  • افراد جوان به‌عنوان یک روش جهت پیشگیری از پیری پوست
  • افرادی که در معرض نور خورشید یا اشعه‌های فرابنفش قرار دارند.
  • خانم‌هایی که باردار نیستند.
  • افرادی که بیماری پوستی ندارند.
  • افرادی که مشکلات قلبی ندارند.
  • افرادی که در صورت و گردن خود پروتز فلزی ندارند.
  • و…

مطلب مشابه: پوست زیبا و سالم با رعایت این نکات خاص و ترک عادت های بد

چگونگی انجام هایفوتراپی

پیش از انجام هایفوتراپی باید تمام محصولات آرایشی را از روی سطح پوست بطورکامل انجام داد و سپس ناحیه موردنظر جهت درمان توسط پزشک مشخص و تمیز می‌گردد.

در برخی مواقع پزشک از بی‌حسی موضعی جهت هایفوتراپی استفاده می‌کنند و سپس یک ژل مخصوص نظیر؛ ژل لوبریکانت در ناحیه موردنظر پوست می‌زنند.

در این گام دستگاه هایفو پس از اعمال تنظیمات لازم برای شدت و میزان امواج فراصوت، بر روی پوست قرار می‌گیرد. درنهایت پس از فرستادن امواج با پالس‌های کوتاه به ناحیه موردنظر، مرحله اول درمان تمام خواهد شد.

مزایای هایفوتراپی

بهره‌گیری از هایفوتراپی مزایای مختلفی به همراه دارد که از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به تعداد جلسات بسیار کم، ماندگاری بالا، زمان کوتاه جلسات درمانی، عدم نیاز به دوره نقاهت و ریکاوری، عدم ایجاد برش، تزریق و خونریزی، هزینه بسیار کم، بدون درد‌بودن، عدم نیاز به پانسمان و… اشاره کرد.

عوارض هایفوتراپی

بطورکلی تمام تکنیک‌های جوان‌سازی پوست با عوارض جانبی کم و ناچیزی همراه می‌باشند. هایفوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نمی‌باشد و از مهم‌ترین و رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به قرمزی، کبودی، التهاب و تورم پوست اشاره کرد. البته این عوارض ماندگاری چندانی ندارند و با گذشت ۴۸ ساعت بطورکامل برطرف می‌شوند.

سریع ترین راه جوان‌سازی پوست

مراقبت‌های پیش از انجام هایفوتراپی

دو هفته پیش از انجام هایفوتراپی از داروهایی که حاوی سالسیلیک اسید یا گلیکولیک اسید هستند تا حد امکان استفاده نکنید. چراکه پوست شما پیش از انجام این جراحی نباید تحریک شود.

مراقبت‌های پس از هایفوتراپی

پس از انجام هایفوتراپی باید چند نکته را در نظر داشت که بطورکلی عبارتند از:

  • با استفاده از کمپرس آب یخ و دوش آب سرد التهابات و تورم‌های پوست خود را کاهش دهید.
  • پوست گردن و صورت خود را تحت هیچ شرایطی ماساژ ندهید.
  • استفاده از مرطوب‌کننده و ضدآفتاب را تحت هیچ شرایطی کنار نگذارید.
  • تا ۴۸ ساعت از هرگونه حرارت و گرما دوری نمایید.
  • در طول روز آب کافی بنوشید.
  • و…

میزان ماندگاری هایفوتراپی

بطورمعمول پس از پشت سرگذاشتن کامل جلسات هایفوتراپی، بیماران حدود سه ماه بعد نتیجه دلخواه خود را مشاهده می‌کنند. اما این نتایج و اثرات همانند دیگر روش‌های جوان‌سازی پوست، همیشگی نیستند و پس از یک‌سال از اتمام جلسات درمانی، کلاژن‌های ساخته‌شده تحلیل می‌روند و درنهایت پوست به حالت قبلی خود بازمی‌گردد.

دیگر روش‌های جوان‌سازی پوست

همانطور که گفتیم هایفوتراپی سریع‌ترین تکنیک جوان‌سازی پوست به شمار می‌آید. اما شما می‌توانید از دیگر تکنیک‌های جوان‌سازی نیز بهره گیرید که در ادامه به معرفی و بررسی موثرترین آن‌ها می‌پردازیم.

میکرودرم ابریژن

سریع ترین راه جوان‌سازی پوست

میکرودرم ابریژن یکی از محبوب‌ترین و آشناترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست است که در بهبود لک، آکنه، جای جوش و جای زخم بسیار موثر است. این روش بصورت سرپایی انجام می‌گیرد و هیچ نیازی به بستری در بیمارستان و کلینیک وجود ندارد.

نحوه انجام میکرودرم ابریژن به اینصورت است که متخصص پوست به کمک دستگاه میکرودرم، لایه رویی پوست را به آرامی از بین می‌برد. این تکنیک بطورمعمول حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول می‌کشد. البته بیمار هیچ دردی احساس نمی‌کند.

پس از انجام میکرودرم حتماً پوست خود را هیدراته نگه دارید و تا حدامکان از محصولات مراقبت پوستی ملایم استفاده کنید. همچنین تا یک‌روز پس از انجام میکرودرم نیز استفاده از محصولات دارویی درمان جوش را کنار بگذارید.

مطلب مشابه: اگر پوست زیبا می خواهید این نکات را رعایت کنید! (8 عادت اشتباه)

هیدرودرم ابریژن

هیدرودرم ابریژن یک روش مبتنی بر میکرودرم ابریژن است که در آن از تکنیک‌هایی نظیر؛ سم‌زدایی، پاک‌سازی، لایه‌برداری و آب‌رسانی و تغذیه پوست بصورت همزمان استفاده می‌شود. این تکنیک در بهبود آفتاب‌سوختگی، آکنه، منافذ بزرگ و هر نوع چین‌وچروک بسیار موثر می‌باشد.

شایان ذکر است که اگر هیدرودرم ابریژن به‌درستی انجام گیرد، مزایایی نظیر؛ تقویت جریان خون، کاهش زخم‌های آکنه و لکه‌های قهوه‌ای، بهبود بافت و رنگ پوست، کاهش منافذ پوست، رفع جوش‌های سرسیاه، آب‌رسانی پوست و کاهش چین‌وچروک را به ارمغان می‌آورد.

برای انجام هیدرودرم ابریژن باید چند مرحله را پشت سر گذاشت. نوک دستگاه آب‌رسانی پوست در این تکنیک یک لبه ساینده دارد که هربار عبوردادن آن برابر با لایه‌برداری و پوسته‌پوسته‌شدن پوست است. البته برخی از دستگاه‌های آب‌رسان با طراحی مارپیچ خود، تخلیه‌ جوش‌های سرسیاه را به سادگی انجام می‌دهند.

در دستگاه‌های آب‌رسان پوست هیدرودرم یک نازل دستی نیز به چشم می‌خورد. این نازل با محلول نمک و اکسیژن پر می‌شود و به این ترتیب درست شبیه به یک اسکراب پوست را از هر گونه آلودگی و سلول‌های مرده پاک‌سازی می‌کند.

تزریق بوتاکس

سریع ترین راه جوان‌سازی پوست

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست است. در این روش یک سم به نام بوتولینوم عضلات ناحیه موردنظر پوست را بصورت موقت فلج می‌کند تا به این ترتیب چروک‌های سطحی کاهش یابند و جوان‌سازی رخ دهد.

اگر در رابطه با خطرهای احتمالی بوتاکس نگران هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر تزریق بوتاکس تحت نظر پزشک ماهر و متخصص و در ناحیه درست و با دوز مناسب انجام گیرد، هیچ خطری برای افراد به همراه نخواهد داشت.

درنهایت این نکته را در نظر داشته باشید که برای انجام بوتاکس هیچ نیازی به استفاده از داروهای بیهوشی و بستری‌شدن در بیمارستان و کلینیک‌های زیبایی نمی‌باشد. بوتاکس نسبت به دیگر تکنیک‌های جوان‌سازی پوست بسیار کم‌دردتر نیز است.

لیزر فرکشنال

در این روش لایه‌های خارجی پوست که بطورمعمول آسیب دیده‌اند، بطورکامل از بین می‌روند و به این ترتیب تولید کلاژن در لایه‌های زیرین آغاز می‌شود.

لیزر فرکشنال یک تکنیک موثر و کاربردی برای جوان‌سازی دست‌ها و رفع یا کاهش چین‌وچروک‌های صورت و گردن است. خوب است بدانید که پس از پشت سرگذاشتن نخستین جلسه لیزر فرکشنال شما تأثیر فوق‌العاده آن را بر روی پوست خود احساس خواهید کرد. اما با این وجود نظرات چشمگیر و اصلی این تکنیک جوان‌سازی پوست، پس از ۳ تا۶ جلسه با فاصله هر ۳ الی۴ هفته از یکدیگر مشخص خواهد شد. لیزر درمانی برای افراد باردار و کسانی که حساسیت بالایی به نور دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. اما تمام افراد بالای ۲۰ سال می‌توانند تحت نظر پزشک و در صورت نیاز از این تکنیک بهره گیرند.

جوان‌سازی پوست با پی آر پی

پی آر پی یکی از جدیدترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست است که شامل تزریق مجدد پلاسمای غنی از پلاکت به پوست، انتقال فاکتورهای رشد فراوان و درنهایت تحریک پاسخ طبیعی بدن است. این تکنیک جوان‌سازی پوست موجب تحریک کلاژن و سفت و سخت‌شدن پوست می‌شود.

جالب است بدانید که به کمک پی آر پی علائم و نشانه‌های پیری زیر چشم نیز بطورکامل از بین می‌رود و این همان چیزی است که بسیاری از تکنیک‌های جوان‌سازی پوست قادر به انجام آن نیستند.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به معرفی و بررسی محبوب‌ترین و بهترین تکنیک‌های جوان‌سازی پوست پرداختیم و درنهایت سریع‌ترین آن‌ها را بیان کردیم.

همانطور که گفتیم پیری یک رخداد اجتناب‌ناپذیر و کاملاً طبیعی است که همه‌ی ما به آن دچار خواهیم شد. با گذشت زمان و بالارفتن سن، تولید کلاژن تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابد و درنهایت پوست شادابی و طراوت اولیه خود را از دست می‌دهد.

هایفوتراپی یک روش جدید و موثر برای جوان‌سازی پوست است که امروزه با نام سریع‌ترین تکنیک جوان‌سازی پوست معرفی و شناخته می‌شود. در این روش از دستگاه هایفو یک انرژی اولتراسوند به اعماق پوست ارسال می‌شود تا به این ترتیب تولید کلاژن تحریک شود.

هایفوتراپی تنها روش جوان‌سازی پوست نمی‌باشد و شما می‌توانید از روش‌هایی نظیر؛ میکرودرم ابریژن، هیدرودرم ابریژن، تزریق بوتاکس، لیزر فرکشنال و پی آر پی اشاره کرد. هریک از تکنیک‌های ذکرشده مزایا و معایب منحصربه‌فردی دارند که شما می‌توانید پس از مطالعه آن‌ها با توجه به شرایط خود مناسب‌ترین و بهترین روش را انتخاب نمایید. درنهایت فراموش نکنید که جهت بهره‌گیری از هریک از روش‌های جوان‌سازی پوست باید نکاتی را پیش و بعد از عمل جراحی رعایت کرد تا به این ترتیب بازدهی و اثر آن تا حد بسیار زیادی افزایش یابد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو