مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:

مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


منبع: الو دکتر

5

1402/4/28

06:35


مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم: در بین دوستان و بستگان خود افرادی را که از درد مفاصل رنج می برند، دیده اید. عمده این افراد دچار در گیری مفاصلی هم چون زانو، لکن و یا شانه هستند که باعث مختل شدن فعالیتهای روزمره و تغییر در کیفیت زندگی آنها […]

مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


در بین دوستان و بستگان خود افرادی را که از درد مفاصل رنج می برند، دیده اید. عمده این افراد دچار در گیری مفاصلی هم چون زانو، لکن و یا شانه هستند که باعث مختل شدن فعالیتهای روزمره و تغییر در کیفیت زندگی آنها شده است.


شایع ترین علل آرتروز چیست؟

شایع ترین علل: آرتروز مفاصل ، روماتیسم مفصلی و التهابات اطراف مفصل است.

آرتروز مفصل از جمله شایع ترین بیماریهایی است انسان به آن مبتلا می شود. در مفصل ، تورم، صداهای مفصلی و در نهایت تغیر شکل مفصل از جمله علائمی هستند که بیماران بیان می کنند. گاهی اوقات این بیماری باعث تجمع مایع در مفصل شده که خود باعث افزایش میزان درد و تورم در مفصل خواهد شد. صدمات ورزشی یا شغلی به خصوص مفصل زانو مانند پارگی رباط ها می تواند باعث آرتروز زودرس در این افراد گردد و درمان به موقع می تواند از پیشرفت این بیاری جلوگیری کند.


چه عواملی احتمال آرتروز را افزایش می دهند؟

جنس مونث ، وزن بالا ، ژنتیک و افزایش سن و صدمات مفصلی از جمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به آرتروز مفصلی را افزایش می دهند. شدت این بیماری در مفصل از درجه یا 1 تا درجه 17 متفاوت است و درمان های آن نیز از دارو و فیزیوتراپی تا جراحی و تعویض مفصل متغیر میباشد.


چه کنیم تا به آرتروز مبتلا نشویم :

مهم ترین عامل کمک کننده در این زمینه کنترل وزن است. از علل قابل کنترل دیگر می توان به نوع فعالیت های روزانه و انجام مرتب نرمش ها و ورزش ها اشاره کرد.

در باور عمومی برخی مواد غذائی مانند کله پاچه و یا پای مرغ را به عنوان عامل برطرف کننده آرتروز معرفی میکنند لیکن این گونه مواد غذائی هیچگونه کمکی به پیشگیری یا درمان این بیماری نخواهند کرد.



چه روش های درمانی جهت کنترل آرتروز توصیه می شود؟

در وحله اول انجام فعالیت های ورزشی در بیماران به خصوص در آرتروز زانو توصیه می شود. تقویت عضلات اطراف مفصل باعث کاهش فشار مستقیم بر روی مفصل می گردد.

استفاده از داروها تحت نظر پزشک در کنترل این بیماری موثر می باشد. در گروهی از بیماران استفاده از سلولهای بنیادی در کنترل و درمان آرتروز کاربرد بسیاری دارد. این روش باعث کمک به بازسازی قسمتهای آسیب دیده مفصل شده و از پیشرفت بیماری جلوگیری می نماید.


تزریق هیالورونیک اسید یا ژل مفصلی برای درمان آرتروز:

تزریق هیالورونیک اسید یا به تعبیر عامیانه ژل مفصلی نیز راه دیگری برای کنترل آرتروز زانو می باشد که بر حسب شدت آرتروز در برخی موارد به بیماران توصیه می شود. در برخی بیماران شدت آرتروز زیاد بوده و نیاز به عمل جراحی و تعویض مفصل در نواحی زانو یا لگن .دارند. البته انجام این جراحی ها شرایط سنی و آمادگی های قبل از عمل خاص خود را دارند.


رادیوفرکوئنسی یا RFبرای درمان آرتروز:

در برخی بیماران علی رغم نیاز به جراحی، به علت داشتن بیماری های زمینه ای شدید و جدی مانند مشکلات قلبی،ریوی و یا مغزی امکان جراحی برای ایشان مهیا نیست. هم چنین گاهی پس از جراحی تعویض مفصل هم بیماران از درد زانو رنج می برند. در این موارد جهت کنترل درد بیماران از درمان رادیوفرکوئنسی یا RF در مفاصل استفاده میگردد که بیماران بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتروز:

با پیشرفت علم روش های درمانی جدیدی برای کنترل و درمان دردهای ناشی از این بیماری ها پیشنهاد شده است، یکی از این روش ها استفاده از سلول های بنیادی است که میتوان گفت در صورت استفاده مناسب از آن می تواند در درمان این بیماری ها بسیار کمک کننده باشد.

مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


سرم سلول های بنیادی چگونه به دست می آید و چه کمکی به درمان آرتروز می کند؟

سرم سلول های بنیادی به صورت آزمایشگاهی از سلولهای بند ناف تحت شرایط استریل و با تکنیک های مخصوص به خود تهیه و جهت تزریق به صورت فریز شده در اختیار پزشک قرار می گیرد و پزشکان این محصول را با هدایت سونوگرافی یا دستگاه تصویر برداری فلوروسکویی وارد مفصل میکننددر خصوص سلولهای بنیادی نمونه های لازم از چربی یا مغز استخوان بیمار تهیه شده و در آزمایشگاه تحت آنالیزهای خاص قرار گرفته و سلولهای غضروف ساز آن جدا و تکثیر یافته و مجدداً برای همان بیمار در شرایط استریل در موضع مفصل و یا دیسک تزریق می گردد.

مهم ترین نکات در خصوص کنترل و درمان آرتروز را بدانیم:


تزریق سلول بنیادی به زانو چه مزایایی دارد؟

  1. کاهش درد زانو، حتی در موارد زانودرد مزمن
  2. افزایش عملکرد، بهبود دامنه حرکتی و انعطاف‌پذیری زانو و همچنین بهبود کیفیت خواب
  3. بهبود عملکرد عضلات زانو و کاهش احتمال آسیب‌دیدگی زانو در آینده
  4. کاهش آسیب‌دیدگی اعصاب
  5. افزایش کلاژن


استفاده از سلول های بنیادی برای چه کسانی توصیه می شود؟

لازم به ذکر است در استفاده از سلولهای بنیادی حتما باید بیمارانی که شرایط انجام این روش را دارند بر حسب شدت آرتروز و مشکلات انتخاب گردند تا پاسخ دهی بیشتر و بهتری از ان حاصل گردد. مراکز و پزشکان معدودی از این تکنیک در حال حاضر جهت درمان بیماران استفاده می کنند و امید است با افزایش تعداد مراکز بتوان تحولی قابل توجه در خصوص درمان های غیر تهاجمی این بیماران به دست آورد.


آیا درمان قطعی برای آرتروز وجود دارد:

متاسفانه تاکنون درمان قطعی جهت آرتروز پیشنهاد نشده است لیکن با استفاده از روش های فوق می توان بیماران را به فعالیت های معمول خود تا حد زیادی بازگرداند و طبیعتاً رعایت نکات ذکر شده جهت پیشگیری و یا پیشرفت بیماری آرتروز بسیار حائز اهمیت و اثر بخش خواهد بود.


کلینیک درد برای درمان آرتروز با سلول های بنیادی

مراجعه به یک فوق تخصص درد می تواند در کنترل و درمان این بیماری موثر واقع شود. بدین منظور توصیه می کنیم جهت مشاوره و تعیین وقت ویزیت با دکتر سیامک مرادی، با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

شماره 88882424-021

همراه: ۰۹۳۳۹۵۱۰۰۱۷

آدرس: تهران، جردن، بعد از میرداماد، خیابان قبادیان غربی، پلاک ۹، طبقه اول

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو