کاملترین راهنمای سفر به بانه| صفر تا صد سفر به شهر بانه

کاملترین راهنمای سفر به بانه| صفر تا صد سفر به شهر بانه


منبع: پلازا

5

1402/4/28

19:51


کاملترین راهنمای سفر به بانه| صفر تا صد سفر به شهر بانه

از جمله شهرهای دیدنی و بسیار زیبا در استان کردستان، شهر بانه است که در غرب این استان واقع شده است. بانه در حقیقت مرز بین ایران و عراق می باشد. در سفر به بانه نیاز است بدانید که این شهر با شهرستان‌های سردشت، مریوان، سقز و اقلیم کردستان هم‌مرز است و مسیر ارتباطی جاده‌ای دارد.

شهر زیبا و دیدنی بانه در ارتفاع 1،540متری از سطح دریا قرار دارد و جزء مناطق کوهستانی کردستان به حساب می‌آید. از این رو زمستان های بانه سرد و یخبندان است. بانه از جمله شهرهای مرزی است که به خاطر داشتن خاک حاصلخیز، منابع آب کافی و آب‌وهوای کوهستانی، بخش وسیعی از آن به جنگل‌های انبوه بلوط اختصاص یافته است.

آنچه که در راهنمای سفر به بانه می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که بانه دارای رودهای جاری، چشمه‌های جوشان و جنگل‌های انبوه می باشد که زیبایی این شهر را صد چندان کرده است. در بخش جنگلی شهر بانه حیوانات با خیال آسوده از بابت حضور انسان‌ها، به زندگی خود ادامه می‌دهند و شما می توانید شاهد حضور پستانداران و پرندگان بسیاری در جنگل های شهر بانه باشید.

امروز تصمیم داریم تا با راهنمای سفر یک روزه به بانه کمی درباره آداب و رسوم مردم این شهر، سوغات، غذاهای محلی، جاذبه های گردشگری و تفریحی و مراکز خرید بانه که بدون شک یکی از مهیج ترین قسمت‌های سفر به بانه می باشد اصلاعاتی را در اختیار شما همراهان همیشگی پلازا قرار دهیم.

با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا هر آنچه باید درباره سفر به شهر بانه بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

فهرست مطالب

راهنمای کامل سفر به شهر بانه

یکی از آرام ترین شهرهای استان کردستان شهر بانه است که بازارها و مراکز خرید این شهر باعث شهرت زیاد آن در بین اقوام ایرانی شده است.

بانه چهارمین شهر پرجمعیت استان کردستان است که غالب مردم آن را مسلمانان اهل سنت تشکیل می‌دهند و به زبان کردی سورانی صحبت می‌کنند.

درست است که شهر بانه یک شهر مرزی است اما تجارت و خرید و فروش تنها کاری نیست که مسافران در سفر به بانه انجام می‌دهند. در راهنمای سفر یک روزه به بانه همراه ما باشید تا بگوییم در سفر به این شهر علاوه بر خرید کردن می توانید به دیدن کدام یک از جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهر مرزی نیز سری بزنید.

درباره بانه

راهنمای سفر به بانه/ بهترین زمان سفر به بانه

معرفی شهر بانه

همانطور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، شهرستان بانه یکی از شهرهای استان کردستان در غرب کشور است که بعد از سنندج، سقز و مریوان به عنوان چهارمین شهر بزرگ در استان کردستان به شمار می‌رود.

بانه از لحاظ اقتصادی جزو شهرهای مشهور است و ارزش اقتصادی بالایی دارد. درست است که در زمان جنگ ایران و عراق خسارت های بسیار زیادی به این شهر وارد شد اما همچنان یک منطقه اقتصادی می باشد.

در سال های دور اقلیت یهودی نیز در این شهر زندگی می‌کردند که سال‌ها قبل به فلسطین مهاجرت کرده‌اند. دلیل نامگذاری این شهر به “بانه” این است که، بان در زبان کردی یعنی بام و بلندی که اشاره به ارتفاعات و موقعیت شهر بانه دارد.

شهر زیبای بانه جزو معدود شهرهایی است که در سراسر کشور شهرت دارد و مسافران از نقاط مختلف کشور برای گردش و خرید مخصوصاً خرید تلویزیون و کولرگازی به بانه سفر می کنند.

این شهر به دلیل دارا بودن مراکز خرید و مراکز تجاری از سراسر کشور مسافر دارد، بنابراین برای سفر به این شهر به جیبی پرپول نیاز دارید که با خیال راحت به خرید بپردازید.

بنابراین اگر تصمیم دارید برای یکبار هم که شده سفری به شهر بانه داشته باشید حتما نسبت به هزینه سفر به بانه اطلاعات کاملی بدست آورید.

آب و هوای بانه

آشنایی با آب و هوای بانه

آشنایی با آب و هوای بانه

برای درک بهتر این مسئله که بهترین فصل سفر به بانه کدام یک از فصول سال می باشد باید با شرایط آب و هوایی بانه آشنایی کاملی داشته باشید تا با توجه به زمانیکه برای سفر به بانه انتخاب می کنید لیست وسایل مورد نیاز برای سفر به بانه را نیز فراهم کنید.

از آنجایی که بانه یکی از شهرستان های استان کردستان می باشد بدون شک همچون سایر شهرهای این استان دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی می‌باشد.

تابستان های بانه معتدل و زمستان های خیلی سردی دارد شاید به همین خاطر است که گردشگران برای سفر به بانه بیشتر فصل بهار را انتخاب می کنند.

در ادامه راهنمای سفر به بانه بیشتر درباره شرایط آب و هوایی بانه در بهار، تابستان، پاییز و زمستان برایتان خواهیم گفت.

آب و هوای بانه در فصل بهار

راهنمای سفر یک روزه به بانه

بانه در فصل بهار

دمای هوا در بهار متوسط ​​برابر ۱۸ درجه سانتیگراد می‌باشد. این فصل به شدت بارندگی دارد و بارش باران در این فصل بسیار شدید است. این بارش باران باعث رشد گیاهان و افزایش سطح سبزی در منطقه می‌شود. در این فصل هوا خنک است و بادهای شدید همراه با بارش باران و رعد و برق معمول هستند.

آب و هوای بانه در فصل تابستان

راهنمای سفر به بانه/ بهترین زمان سفر به بانه

تابستان شهر بانه

تابستان در بانه بسیار خشک و گرم است. دمای متوسط ​​در این فصل بین ۲۹ تا ۳۴ درجه است. در این فصل بادهای شدید و خشک همراه با گرما وجود دارد. در این فصل بارش باران کم است و بیشتر از اینکه باران ببارد، درختان و گیاهان از رطوبت زیرزمینی بهره می‌برند.

آب و هوای بانه در فصل پاییز

راهنمای مسافرت به بانه

فصل پاییز

پاییز در بانه خنک و خشک است. دمای متوسط ​​در این فصل حدود ۲۱ درجه است. در این فصل بادهای شدید همچنان ادامه دارد و بارش باران کمتر از بهار است. در این فصل، رنگ‌های طلایی و قرمزی روی برگ‌های درختان و گیاهان پیدا می‌شود.

آب و هوای بانه در فصل زمستان

راهنمای سفر به بانه

زمستان های سرد بانه

زمستان در بانه سرد و بارانی است. دمای متوسط ​​در این فصل حدود ۴ درجه است. بارش باران و برف در این فصل بسیار شدید است و بیشترین بارش برف در ماه‌های دی و بهمن رخ می‌دهد. در این فصل، رودخانه‌ها و چشمه‌ها منجمد می‌شوند و برخی از جاده‌های بانه به دلیل بارش برف بسته می‌شوند.

بهترین فصل سفر به بانه

راهنمای سفر یک روزه به بانه

بهترین زمان سفر به بانه

با توجه به اطلاعاتی که در پاراگراف های قبلی راهنمای مسافرت به بانه درباره شرایط آب و هوایی این شهر عنوان کرده ایم بدون شک انتخاب بهترین زمان سفر به بانه نباید چندان کار سخت و دشواری باشد.

زمستان های بانه بسیار سرد و طاقت فرسا می باشد و بیشتر جاده های منتهی به این شهر در زمستان یخ می بندد و تردد برای مسافران را سخت می کند.

به همین خاطر بهترین کار این است که سفر به بانه برای 6 ماه دوم سال کلا فراموش کنید. مناسبترین و بهترین فصل سفر به بانه فصل بهار و اواسط اردیبهشت ماه می باشد.

از اواسط اردیبهشت تا اواسط شهریور‌ماه، بهترین زمان سفر به بانه محسوب می‌شود چرا که در تابستان  هم خبری از گرمای شدید در بانه نیست.

چگونه به بانه سفر کنیم؟

راهنمای سفر به بانه با ماشین شخصی

سفر به بانه با هزینه کم

برای سفر به بانه علاوه بر اینکه می بایست نسبت به بهترین فصل سفر به بانه اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشید باید برای هزینه سفر به بانه هم برنامه ریزی دقیق و مدیریت شده ای داشته باشید.

همانطور که می دانید این روزها راه های مختلفی برای سفر کردن به تمام شهرهای ایران وجود دارد که هر یک از این راه ها مزیت ها و معایب خاص خود را دارند و تهیه بلیط هر یک با دیگری به خاطر امکاناتی که دارند متفاوت می باشد.

از این رو در راهنمای سفر به بانه می خواهیم درباره راه‌های سفر به بانه (هوایی، زمینی) بیشتر برایتان بگوییم تا با توجه به بودجه مالی که برای سفر خود در نظر دارید بتوانید بهترین راه را برای مسافرت خود انتخاب کنید.

سفر به بانه با هواپیما

راهنمای مسافرت به بانه/بهترین زمان سفر به بانه

فاصله تهران تا بانه با هواپیما

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید در سفر استراحت کنید و از مسیر لذت ببرید و حس و حال رانندگی کردن را ندارید، از همه مهمتر اینکه می‌خواهید هر چه زودتر به مقصد برسید بهترین گزینه برای سفر از تهران به بانه ، سفر با هواپیما می‌باشد.

اما باید بدانید که هواپیما مستقیما به بانه نمی‌رود شما باید بلیط هواپیمای خود را به مقصد سنندج تهیه کنید و از آنجا باید مسافت تقریبی 270 کیلومتر را با ماشین یا اتوبوس طی کنید تا به بانه برسید.

سفر به بانه با اتوبوس یا ماشین شخصی (مسیرهای زمینی)

راهنمای سفر به بانه/ وسایل مورد نیاز برای سفر به بانه

هزینه سفر به بانه با اتوبوس

برای سفر از تهران به بانه باید مسافت تقریبی 661 کیلومتر را طی کنید که تقریبا 8 ساعت در راه خواهید بود. با سفر به بانه با ماشین شخصی می توانید از منظر زیبایی که در طول مسیر وجود دارند لذت ببرید تا کمتر احساس خستگی کنید.

برای سفر به بانه با اتومبیل شخصی دو مسیر پیش روی شما است. اگر می‌خواهید در مسیرتان سری به غار زیبای علیصدر همدان هم بزنید، می‌توانید از جاده تهران ساوه حرکت کنید. در این مسیر اگر با رعایت قوانین سرعت و سبقت پیش بروید، بعد از 8 ساعت و ده دقیقه مسافت 658 کیلومتری تهران بانه را می‌گذرانید. در این مسیر  بعد از دهگلان نرسیده به سنندج، به حسین آباد رفته و از آنجا به سمت دیوان‌دره حرکت کنید که حدود یک ساعت و نیم مسیرتان را کمتر می‌کند.

مسیر دوم، مسیر تهران کرج قزوین است که 8 ساعت و نیم در راه خواهید بود. بعد از تاکستان و ابهر می‌توانید یک توقف کوتاه در زنجان داشته باشید و سپس بعد از زرین آباد، ادامه مسیر را از بیجار مانند مسیر اول طی کنید.

اگر هم دوست ندارید با اتومبیل شخصی خود سفر زمینی به بانه داشته باشد می توانید با اتوبوس این سفر را آغاز کنید.

معرفی جاهای دیدنی بانه در راهنمای سفر به بانه

راهنمای مسافرت به بانه/ هزینه سفر به بانه

جاذبه های گردشگری بانه

در این بخش از راهنمای مسافرت به بانه می خواهیم شما را با جاهای دیدنی شهر بانه که می‌توانید در سفر خود به این شهر از دیدن آن ها لذت برده و سفری خاطر انگیز را برای خود به ارمغان آورید معرفی کنیم.

بانه دارای، جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی می‌باشد.

دریاچه سد بانه

راهنمای سفر به بانه/ راهنمای سفر یک روزه به بانه

نمایی از دریاچه سد بانه

یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی شهر بانه، دریاچه سد می باشد که در فاصله 10 کیلومتری از بانه قرار دارد. این سد در مسیر جاده سقز – بانه واقع شده و به یکی از دیدنی‌‌های این شهر تبدیل شده است.

اطراف این دریاچه را درختان جنگلی پوشش داده اند و چشم انداز خیره کننده ای را به وجود آورده اند. با رفتن به این جای دیدنی تا چشم کار می کند فقط سرسبزی می بینید.

در این دریاچه چند نوع ماهی بسیار خوشمزه محلی زندگی می‌کنند.

حمام خدری

راهنمای مسافرت به بانه/ بهترین زمان سفر به بانه

بناهای تاریخی بانه

این حمام یادگاری غریب از دوران قاجار است. بر اساس اسناد تاریخی قدمت ساخت این حمام به سال 1334 باز می‌گردد. آب این حمام ابتدا از چشمه‌های دوکانان و پیرامراد بانه تأمین می‌شد. پس از چند سال، آب آن را به آب لوله‌کشی تغییر دادند.

حمام خدری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بانه به حساب می‌آید.

مراکز تفریحی بانه در راهنمای سفر به بانه

راهنمای سفر به بانه/ هزینه سفر به بانه

معرفی مراکز تفریحی بانه

علاوه بر جاذبه های طبیعی و تاریخی در بانه، جاهای تفریحی زیادی هم در بانه وجود دارد که می توانید بعد از گشت و گذار در شهر و خرید از بازارهای و مراکز خرید بانه برای رفع خستگی هم که شده سری به این مراکز تفریحی بزنید.

پارک کوهستانی دوکانان

راهنمای سفر یک روزه به بانه

نمایی از پارک کوهستانی دوکانان بانه

یکی از زیباترین جاهای دیدنی بانه محسوب می‌شود که در دامنه کوه آربابا قرار دارد و یک مجموعه تفریحی عالی برای خانواده‌ها است. در این مکان انواع امکانات رفاهی از جمله سکو برای چادر‌زدن، سرویس بهداشتی و بوفه در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

در پارک کوهستانی دوکانانان، چرخ‌و‌فلک بزرگی قرار دارد که با سوار شدن آن چندین متر هم از سطح زمین دورتر می‌روید. این پارک برای تفریح خانواده‌های ایرانی بهترین گزینه خواهد بود.

سوغات بانه

راهنمای سفر به بانه با ماشین شخصی

بهرترین سوغات بانه

تا به اینجای راهنمای سفر یک روزه به بانه، با جاذبه های تفریحی و گردشگری این شهر، راه های سفر به بانه، آب و هوای بانه و تاریخچه این شهر زیبا در استان کردستان آشنا شدید.

حال نوبتی هم باشد نوبت به خرید سوغات برای دوستان و اقوام از شهر بانه می رسد.

بانه هم مانند سایر شهرهای ایران دارای سوغات خاص و منحصر به فرد خود می باشد که از میان آنها می‌توان به شیرینی کنجدی اشاره کرد.

علاوه بر این ها، شما می توانید در بانه به عنوان سوغات یکی از موارد زیر را نیز انتخاب کنید.

  • لوازم خارجی در بازارچه‌های مرزی
  • گلیم و قالی کردستان
  • گیوه کردستان
  • شیرینی گزانگبین
  • سقز
  • برساق
  • صنایع‌دستی
  • محصولات چوبی
  • فرش‌های دست‌بافت

غذاهای محلی بانه

راهنمای مسافرت به بانه

خوشمزه ترین غذاهای محلی بانه

از میان خوراکی‌ها و غذاهای محلی خوشمزه و مشهور در بانه می‌توان به شلکینه اشاره کرد که نامی محلی بوده و در میهمانی‌ها حرف اول را می‌زند.

در حقیقت باید بگوییم که غذاهای محلی بانه دست کمی از سایر شهرستان های استان کردستان ندارند و معروفترین آنها عبارتند از:

  • خورشت خلال بادام
  • رشته پلو
  • ساوار پیلاو
  • آش دوغ
  • آش گزنه
  • ترخینه
  • نخودپخته
  • خورش ریواس
  • آش عدس بلغور

اقامت در بانه

راهنمای سفر به بانه

هزینه اقامت در بانه

درست است که بانه نسبت به سایر شهرهای استان کردستان کوچکتر می‌باشد اما به خاطر مرزی بودن آن، گردشگران زیادی به این شهر تردد می کنند.

به همین خاطر هتل های متعددی برای رفاه حال مسافران و گردشگران در بانه تاسیس شده اند. هتل هایی همچون: هتل بین‌المللی هاله (بهترین هتل این شهر با 5 ستاره )، هتل VIP داوینکو، هتل آریان، هتل شار، هتل زانا، هتل سامان.

رستوران های بانه

راهنمای مسافرت به بانه

بهترین رستوران های بانه

با سفر به شهر بانه، برای انتخاب بهترین رستوران این نکته را در نظر داشته باشید که رستوران های این شهر جزء اولین رستوران هایی به شمار می آیند که در دنیا تاسیس شده اند. هدف از این رستوران ها ایجاد محیطی اجتماعی و صمیمی جهت رفع نیاز مادی و معنوی انسانها بوده که امروزه به این شکل بسط داده شده است.

لیست اسم و آدرس بهترین رستوران‌های بانه به شرح زیر است:

رستوران جهان نما

آدرس: بانه بلوار سردشت، بالاتر از شرکت نفت ، نرسیده به هتل سامان

رستوران گلستان

آدرس: بانه بلوار توحید بالاتر از پاساژ پاسارگاد

رستوران کاندیش

آدرس: بانه ابتداری بلوار آزادی، طبقه ی دوم پاساژ کاندیش

رستوران زیتون

آدرس: بانه، بلواز سقز

راهنمای سفر به بانه برای آشنایی با آداب و رسوم بانه

راهنمای سفر به بانه با ماشین شخصی

فرهنگ و هنر مردم بانه

مردم بانه اکثرا مسلمان و اهل سنت هستند. البته در گذشته اقلیت یهودی نیز در این منطقه زندگی می‌کردند که پس از استقلال اسرائیل، به این کشور پیوستند.

مردم این شهر به زبان کردی و گویش سورانی با لهجه سلیمانیه‌ای صحبت می‌کنند. بسیاری از ساکنان این شهر، در مشاغل مرتبط با بازرگانی مشغول به کار هستند.

مراکز خرید و بازارهای بانه

راهنمای سفر به بانه/ بهترین زمان سفر به بانه

معرفی مراکز خرید و بازارهای بانه

یکی بهترین کارهایی که در طول سفر می توانید انجام دهید رفتن به سمت مراکز خرید شهر مقصد است. شهر بانه هم به خاطر وجود بازارهای متعددی که دارد از جمله شهرهای است که برای خرید انواع کالاهای مختلف برند خارجی موجب جذب مسافران بسیار زیادی شده است.

با سفر به بانه می توانید در بهترین مراکز خرید و بازارهای این شهر با قیمت‌های بسیار مناسب و کمتر از بازار انواع کالاهای خارجی را تهیه کنید.

در این مطلب قصد داریم مراکز خرید بانه را معرفی کنیم تا زمانی که به سمت این شهر مرزی رفتید بدانید برای خرید باید کجا بروید.

پاساژ پاسارگاد

آدرس: بانه، بلوار سقز، پایین تر از بلوار توحید

پاساژ گلستان 

آدرس: بانه، بلوار سقز، پایین‌تر از پاساژ پاسارگاد

مرکز خرید طنین

آدرس: بانه، بلوار ورزش، بالاتر از پاساژ عزیزی، کوچه پشت پاساژ گلستان

مجتمع تجاری کردستان

آدرس: بانه، بلوار ورزش، جنب پاساژ طنین

بازارچه کفش عباسی

آدرس: بانه، میدان جهاد، بلوار آزادی، نبش خیابان ۱۵ خرداد

مراکز درمانی بانه

راهنمای مسافرت به بانه/ سفر از تهران به بانه

بیمارستان رازی بانه

مجموعه مراکز درمانی بانه به شرح زیر می باشند.

درمانگاه تامین اجتماعی بانه

آدرس: بانه، بلوار مرزبانان، بلوار هیمن

درمانگاه شبانه روزی شفا

آدرس: بانه، بلوار سردشت، خیابان رجایی، خیابان امام خمینی

دندانپزشکی دکتر کیوان عزیز زاده

آدس: بانه، خیابان امام، خیابان صلاح الدین ایوبی جنوبی

سوالات متداول

فاصله بانه تا عراق چقدر است؟

فاصله بانه تا سلیمانیه عراق 160کیلومتر است.

فرودگاه بانه کجاست؟

بانه فرودگاه اختصاصی ندارد. برای سفر هوایی باید ابتدا به سنندج بروید و از آنجا با اتوبوس و تاکسی به‌سمت بانه ادامه مسیر دهید.

آب و هوای بانه چگونه است؟

آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد

سخن پایانی

بانه یکی دیگر از شهرهای مرزی ایران است که در استان کردستان واقع شده و با تهران فاصله 640کیلومتری دارد. این شهر همچون سایر شهرهای استان کردستان دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی زیادی است اما از آنجایی که به مرز عراق نزدیک می باشد یک گزینه بسیار خوب برای خرید کالاهای برند خارجی با قیمت ها بسیار مناسبتر از بازار می باشد.

از این رو افرادی که برای گشت و گذار به بانه سفر می کنند اکثریت نیت خرید کردن دارند. به همین خاطر بانه پر است از مراکز خرید و بازارهایی که می توانید هر کالای برندی که می خواهید را از آنجا با قیمت مناسب تهیه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو