Final Fantasy 16 علیه God of War Ragnarok؛ مبارزات کدام یک بهتر است؟

منبع: گیمفا

3

1402/4/31

15:44


Final Fantasy 16 و God of War Ragnarok دو بازی فوق‌العاده با سیستم‌های مبارزات قوی و اکشن جذاب هستند، اما کدام یک از این دو برتر است؟

Final Fantasy 16 علیه God of War Ragnarok؛ مبارزات کدام یک بهتر است؟

Final Fantasy 16 و God of War Ragnarok دو بازی فوق‌العاده با سیستم‌های مبارزات قوی و اکشن جذاب هستند، اما کدام یک از این دو برتر است؟

بازی Final Fantasy 16 با کنار زدن سیستم مبارزات نوبتی این فرنچایز و طراحی ساختاری کاملا اکشن-محور ریسک بزرگی را انجام داد. این ریسک خوشبختانه پاسخ داد و با اعتماد به نفس می‌توان گفت که مکانیک‌های اکشن این بازی منجر به یکی از بهترین سیستم‌های مبارزات تاریخ سری Final Fantasy شده‌اند، اما این بازی در مقایسه با سایر آثار اکشن که سیستم مبارزات معرکه‌ای دارند چطور است؟ و در مقایسه با سایر آثار این ژانر که تحسین برانگیز ظاهر شده‌اند چه عملکردی خواهد داشت؟ به صورت دقیق‌تر Final Fantasy 16 در قیاس با God of War Ragnarok چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که Final Fantasy 16 در چندین زمینه، الهاماتی از فرنچایز محبوب Santa Monica دریافت کرده است. حتی توسعه‌دهندگان بازی در Square Enix هم در مصاحبه‌های پیش از عرضه بازی به این موضوع اقرار کرده‌اند. با این وجود، جالب است بدانید که منبع الهام اصلی آن‌ها نه God of War نورس، بلکه سه‌گانه کلاسیک God of War بوده است؛ خصوصا نبردهای عظیم و حماسی آن آثار. در مقایسه با God of War Ragnarok می‌توان گفت که Final Fantasy 16 رویکرد متفاوتی در طراحی مبارزات خود دارد، اما شباهت‌هایی هم بین آن‌ها وجود دارد.

God of War Ragnarok در مورد قدرت و سنگینی در میدان نبرد است. در مبارزات این بازی، وزن، حرکات عامدانه و ضربات سنگین و قدرتمند پررنگ‌تر هستند. با توجه به چیزی نزدیک به هزاران سال تجربه و توانایی‌های فرا انسانی، کریتوس یک تانک به شمار می‌رود. البته مثل شخصیتش در بازی‌های God of War جدید، کریتوس قدرت و توانایی‌های خود را با صبر و تفکر ترکیب کرده است. این یعنی مبارزات در God of War Ragnarok بیشتر از بازی‌های کلاسیک روی استراتژی تمرکز کرده‌اند.

در طرف دیگر Final Fantasy 16 را داریم که بسیار سریع‌تر بوده و در مورد چابکی در حرکت است. در Final Fantasy 16 شما با ضربات سریع از دشمنی به دشمن دیگر می‌روید و جاخالی‌های خود را با توانایی‌های پر زرق و برق ترکیب می‌کنید. در واقع این سیستم مبارزات بیش از Ragnarok، به God of War کلاسیک شباهت دارد. حتی با حرکات ابتدایی خود و وقتی تنها به یکی از توانایی‌های Eikon دسترسی دارید، باز هم مبارزات Final Fantasy 16 سرعت عناوین اکشن شخصیت-محور قدیمی را دارند. این سرعت با پیشروی در بازی، باز کردن حرکات بیشتر Clive و افزودن توانایی‌های بیشتر به قابلیت‌های در دسترس او، بالاتر هم می‌رود.

البته علی‌رغم داشتن رویکردی متفاوت، Final Fantasy 16 و God of War Ragnarok در نهایت هدف یکسانی را در ذهن دارند. این بازی‌ها مثل هر عنوان اکشن دیگری، به دنبال ارائه فانتزی قدرت به بازیکن هستند. هر دو بازی طیف وسیعی از حملات و توانایی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهند و هر دو از شما می‌خواهند تا در استفاده از آن‌ها به درجه استادی برسید و به روش‌های خلاقانه و پر زرق و برق مبارزات را پیش ببرید. با این حال، با توجه به رویکرد متفاوت این دو، وقتی آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنید، کدام یک پیروز میدان می‌شود؟ آیا همه چیز صرفا به سلیقه پلیر بستگی دارد؟

باید به المان‌های فرعی و کمکی نگاه کنید و ببینید که این المان‌ها تا چه حد در پشتیبانی از مبارزات موفق هستند. هر دو بازی در نواحی مختلفی در این زمینه نسبت به هم برتری دارند. وقتی صحبت حول مقیاس مبارزاتی که در آن‌ها درگیر هستید یا میزان زرق و برق این مبارزات می‌شود، Final Fantasy 16 به آسانی God of War Ragnarok را در این زمینه کنار می‌زند. البته در این مقاله قصد لو دادن چیزی را ندارم، اما Final Fantasy 16 همان قدر که در ارائه اکشن درگیرکننده و رضایت‌بخش خوب است، در ارائه ظاهری پرطمطراق و فوق‌العاده هم عالی عمل می‌کند.

Final-Fantasy-16

البته، این به این معنا نیست که God of War Ragnarok فاقد عظمت یا مبارزات بزرگ است. اما در حالی که این جنبه‌ای بسیار پررنگ در بازی‌های قدیمی God of War بود، سری جدید از شدت این المان‌ها به طرز قابل توجه‌ای کاسته است. این یعنی هیچ کدام از سکانس‌های اکشن God of War Ragnarok به سکانس‌های پر هرج و مرج و عظیم Final Fantasy 16 نمی‌رسند. مسئله‌ای که با توجه به الهام‌‌بخش بودن بازی‌های God of War قدیمی روی Final Fantasy 16 طعنه‌آمیز است.

در طرف دیگر، باید نگاهی به مکانیک‌های پیشرفت وابسته به سیستم مبارزات هر دو بازی بیندازیم و در این زمینه God of War Ragnarok احتمالا از Final Fantasy 16 متعادل‌تر و عمیق‌تر است. البته مکانیک‌های Loot و سیستم‌های آن حول تنوع ابدا خاص و ویژه نیستند، در واقع بسیاری از سیستم‌های این بازی استاندارد کنونی ژانر نقش‌آفرینی محسوب می‌شوند، اما آن‌ها کار خود را انجام می‌دهند و بدون شک میزان بسیار بیشتری از حق انتخاب را نسبت به سیستم‌های پیشرفت Final Fantasy 16 در اختیار بازیکنان قرار می‌دهند.

البته اگر روراست باشیم، Final Fantasy 16 کاستی‌های خود در این زمینه را تا حدی با ارائه طیف وسیعی از توانایی‌های Eikon رفع می‌کند. شما می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام توانایی‌ها مورد علاقه شما هستند و می‌خواهید کدام را ارتقا دهید. با این حال، سیستم‌های پیشرفت اصلی‌تر بازی و مکانیک‌های ارتقای آن در نهایت بیش از حد کم‌عمق و سرراست هستند؛ خصوصا وقتی صحبت از ارتقای Gear در بازی می‌شود، برخی از مکانیک‌های Final Fantasy 16 آن قدر ساده هستند که می‌توان وجودشان را فراموش کرد.

در نهایت باید گفت که هر دو God of War Ragnarok و Final Fantasy 16 برای سیستم‌های مبارزه خود شایسته تحسین هستند. از طرفی می‌توان گفت که سیستم مبارزات در Ragnarok در مجموع متعادل‌تر و غنی‌تر ارائه می‌شود؛ خصوصا با التفات به اینکه Final Fantasy 16 خیلی دیر و پس از به پایان رساندن بازی و رفتن به +NG، شما را به چالش می‌کشد. البته آن جا است که مبارزات Final Fantasy 16 واقعا می‌درخشند و بیشتر از قبل به یک بازی اکشن کلاسیک نزدیک می‌شود.

پس بله، شاید روی کاغذ God of War Ragnarok سیستم مبارزات کم‌نقص‌تری را داشته باشد، اما اگر علاقه بیشتری به بازی‌های اکشن پر زرق و برق دارید، Final Fantasy 16 به خوبی خلا به وجود آمده توسط غیاب فرمول کلاسیک God of War را پر می‌کند. Final Fantasy 16 نه تنها اولین تلاش این سری برای ارائه چنین سیستم مبارزاتی است، بلکه هم‌چنین باید توجه کرد با فرنچایزی طرف هستیم که ذاتا در ژانر نقش‌آفرینی قرار دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو