تشریح آخرین وضعیت و اقدامات حوزه های سه گانه میراث فرهنگی در مسجد سلیمان

منبع: همگردی

3

1402/5/4

15:06


ایسنا/ براساس گزارشات منتشر گشته، تشریح آخرین وضعیت و اقدامات حوزه های سه گانه میراث فرهنگی در مسجد سلیمان صورت پذیرفت.

محمد حسین ارسطوزاده، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در نشست شورای اداری شهرستان مسجد سلیمان که با دستور کار پایش و رفع مشکلات حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور پیمان مولایی سرپرست فرمانداری مسجد سلیمان، سید محسن حسینی رئیس گروه حفظ و احیای بافتهای فرهنگی و تاریخی خوزستان، ایوب سلطانی رئیس میراث فرهنگی مسجد سلیمان و مسئولان حوزه شهری و روستایی شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که مسجد سلیمان در حوزه های فرهنگی از غنای ویژه ای برخوردار است و همچنین حس تعلق خاصی نیز نسبت به این شهر به عنوان شهر اولین ها وجود دارد، به نوعی خود را مدیون این شهر می دانیم.

گذشته از این، به دلیل وجود چاه های نفت در این شهر و خدماتی که این طلای سیاه به کل کشور داشته و امروزه بخش عمده ای از اقتصاد کشور نیز در گرو نفت است، انصافا همه کشور نسبت به این شهر حس دین دارند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در ادامه با پذیرش اینکه با وجود همه ظرفیتها، در حوزه های میراث فرهنگی و گردشگری عقب ماندگی هایی در این شهر وجود دارد، گفت: در سرلوحه کارمان قرار داده ایم تا آنچه که در توانمان هست را برای کم کردن این فاصله و از بین بردن این محرومیت ها بکار ببندیم.

او افزود: از جمله تلاشهایی که در این راستا در حال انجام آن هستیم، تدوین طرح جامع مطالعاتی گردشگری برای مسجد سلیمان است و این شهر در کنار لالی، اندیکا و هفتکل جزو معدود شهرهایی خواهد بود که دارای طرح جامع گردشگری می شود.

ارسطوزاده اضافه کرد: از 30 شهرستان خوزستان، 6 شهرستان را در برنامه طرح های مطالعاتی وزارتخانه قرار داده ایم تا دارای طرح جامع مطالعاتی گردشگری شوند.

او با تأکید بر اینکه هر برنامه ریزی باید مبتنی بر برنامه جامعی باشد تا ما شیوه کار را براساس آن برنامه مدون پیش ببریم افزود: جهت گیری و سیاست برنامه های ما در حوزه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای شهر موزه شدن مسجد سلیمان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان عنوان کرد: وجود تأسیسات نفتی متعدد، بناهای متعلق به صنعت نفت در 100 سال اخیر که جزو اولین ها هستند، محوطه های تاریخی در کنار فرهنگ، رسوم و آیین غنی و نیز طبیعت خاص زمستان و بهار منطقه همه و همه مجموعه ای را ایجاد می کنند که ما آن را در قالب شهر موزه تعریف کرده ایم.

او اظهار کرد: در این راستا، بیش از 200 بنا و محوطه در شهرستان مسجد سلیمان شناسایی شده که ما در فاز اول عجالتاً 20 بنا را سرلوحه کارمان برای ساماندهی قرار داده ایم. بخش دیگری از تحقق این برنامه، موضوع مبلمان شهری، راهنماها و نشان های شهری است که بر همین اساس، تابلوهای چند زبانه ای را طراحی کرده ایم که تعداد از آنها در سطح شهر نصب شده اند و مابقی نیز در دست تهیه هستند که به یاری خدا بالغ بر 65 تابلو در ادامه کار نصب خواهند شد.

ارسطوزاده افزود: این تابلوها شامل تابلوهای معرفی تک بناها و جاذبه های گردشگری شهر هستند که تاریخچه مختصری از بنا یا منطقه گردشگری را ارائه می دهند؛ به عنوان مثال در کنار محوطه چشمه های نفت، تابلوهای معرفی نصب شده و در سطح کلان تر نیز در تابلوهای نقشه های گردشگری شهر نیز این مناطق مشخص شده اند که در نقاطی مانند میادین و پایانه های شهری که پربازدید هستند و تجمع بیشتری در آنها وجود دارد نصب خواهند شد.

او با بیان این که در مجاورت محوطه چشمه های نفت یک اتاقک نگهبانی وجود دارد که این اتاقک را میتوان به یک گالری معرفی از پیشینه همین چشمه های نفت تبدیل کرد، گفت: به طور کلی میتوان فضاهایی را در کنار بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری ایجاد کرد که تا جای ممکن به گردشگر خدمات رسانی کند که این موضوع به نوعی ایجاد اشتغال هم می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: در ادامه این هدف گذاری، اعتبار ساماندهی موزه شهر در منطقه کلگه زرین را تأمین کرده ایم و موزه یاد شده تا قبل از نوروز 1403 با محتوایی در شأن این شهر که بتواند پیشینه آن را تداعی کند، راه اندازی خواهد شد. همچنین محوطه باستانی کلگه زرین که محوطه ای الیمایی است و این قابلیت را دارا است که صفحات گذشته و تاریخ باستانی منطقه را بیش از پیش آشکار کند، امسال در برنامه کاوش ما قرار گفته که تأمین اعتبار آن صورت گرفته است و درخواست مجوز آن را به پژوهشکده باستان شناسی ارسال کرده ایم که بزودی مجوز آن صادر و کار آغاز خواهد شد.

او افزود: بنا داریم برای کلگه زرین چشم اندازی همانند هفت تپه در نظر بگیریم و محوطه تاریخی آن را به عنوان سایت موزه راه اندازی کنیم و مجموعه حفاظتی، پژوهشی و اداری را نیز در کنار آن داشته باشیم.

ارسطوزاده با اشاره به اثر تاریخی سرمسجد نیز عنوان کرد: برای آتشکده سر مسجد تأمین اعتبار صورت گرفته، قرارداد و شرح خدمات آن نیز تدوین شده است و ظرف حداکثر 10 روز آینده کار ساماندهی این بنای تاریخی نیز آغاز خواهد شد.

او با تأکید بر این که در هدفگذاری که برای شهر مسجد سلیمان تحت عنوان شهر موزه انجام شده به مدیریت منابع نیازمندیم، اضافه کرد: ما در میراث فرهنگی در کنار سایر دستگاه های اجرایی از شهرداری گرفته تا شرکت نفت و دستگاه هایی که در این حوزه اعتبارات و منابعی دارند، باید مدیریت منابع را انجام دهیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان درخصوص آخرین وضعیت مجتمع آب درمانی گلگیر نیز تصریح کرد: پیش از احداث این طرح، متأسفانه روند قانونی احداث یعنی دریافت مجوز و استعلامات لازم طی نشد که این موضوع منجر به این شد که امروز ما با رأی قضایی از سوی منابع طبیعی مواجه باشیم که این دستگاه برای این بخش از مستحدثاتی که برای آب درمانی گلگیر ایجاد شده حکم قلع و قمع دریافت کرده است.

او با بیان اینکه اگر از ابتدا مجوزات لازم دریافت میشد، در حاضر ما با چنین مشکلی مواجه نبودیم افزود: حدود یکسال است که پیگیر رفع حکم قضایی از روی این پرونده هستیم که هنوز موفق به آن نشده ایم؛ البته ما موضوع را از راه استانداری پیگیری کردیم که به تبع آن استاندار خود به موضوع ورود کرد و بتازگی نیز نامه ای در این خصوص دریافت کرده ایم که به نظر می ‍ آید در مسیر حل موضوع قرار گرفته ایم.

ارسطوزاده اضافه کرد: به محض رفع حکم قضایی از روی این طرح، در قالب واگذاری به بخش خصوصی آنجا را راه اندازی خواهیم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در ادامه عنوان کرد: در حوزه روستایی، از بخشداران و دهیاران خواسته ایم تا اهالی را ترغیب کنند و از روستاهایی که واجد شرایط گردشگری هستند، از هر روستا حداقل دو مقاضی احداث و ایجاد بومگردی را به ما معرفی کنند و ما نیز کار استعلام و اعطای مجوز را برای آنها انجام می دهیم و تسهیلات لازم را نیز ارائه خواهیم کرد.

او در این باره تأکید کرد: اولویت با اهالی است و درصورتی که متقاضی از بین اهالی وجود نداشته باشد، از دهیاران و بخشداران خواسته ایم تا دو قطعه زمین به ما معرفی کنند تا فراخوان دهیم و برای آنها به منظور ایجاد تأسیسات در راستای رونق گردشگری جذب سرمایه گذاری کنیم.

ارسطوزاده با اشاره به ایجاد بازارچه صنایع دستی مسجدسلیمان نیز گفت: براساس برآوردها بین 25 تا 30 میلیارد تومان ساخت این بازارچه هزینه درپی خواهد داشت که براساس این برآورد برنامه میان مدت برای ساخت آن در نظر گرفتیم.

او افزود: طرح و روند احداث بازارچه مطابق برنامه ریزی پیش خواهد رفت اما برای اینکه یک بازدهی زود و کوتاه مدت برای صنایع دستی شهرستان داشته باشیم، بنا داریم محل ساختمان فعلی اداره میراث فرهنگی مسجد سلیمان را در سال جاری با تغییراتی به خانه صنایع دستی تبدیل و یک گالری در شأن برای صنعتگران شهرستان ایجاد و آن را تجهیز کنیم تا این هنرمندان بتوانند ضمن برگزاری نمایشگاه های درخور، کارگاه های آموزشی را نیز اجرا کنند.

تشریح آخرین وضعیت و اقدامات حوزه های سه گانه میراث فرهنگی در مسجد سلیمان

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو