معرفی انیمه‌هایی که به منبع خود وفادار بودند

معرفی انیمه‌هایی که به منبع خود وفادار بودند


منبع: گیمفا

5

1402/5/7

13:32


در مقاله امروز به سراغ وفادارترین انیمه‌های ساخته شده‌ای رفته‌ایم که تا حد بسیار زیادی از تمامی المان‌های منبع خود جز به جز بهره گرفته‌اند.

معرفی انیمه‌هایی که به منبع خود وفادار بودند

در مقاله امروز به سراغ وفادارترین انیمه‌های ساخته شده‌ای رفته‌ایم که تا حد بسیار زیادی از تمامی المان‌های منبع خود جز به جز بهره گرفته‌اند.

جایگاه امروز صنعت انیمه را باید مدیون منابعی همچون مانگا و لایت ناول دانست که روایات و وقایع جذاب و ارزشمندی را در وهله اول خلق کرده‌اند تا در ادامه سازندگان دنیای انیمه هر یک به شیوه‌های گوناگون بتوانند آن‌ها را مورد اقتباس قرار داده و آثار سینمایی و سریالی ارزشمندی را برای طرفداران این مدیوم به ارمغان بیاورند.

با این حال نکته مهم و حائز اهمیتی که در موفقیت این اقتباس‌ها تا حد بسیاری زیادی تاثیر خواهد گذاشت، میزان وفاداری به منبع می‌باشد که در اکثر مواقع اگر سازندگان دنیای انیمه از منبع پیروی تمام و کمالی انجام دهند، می‌توانند کیفیت اثر خود را حفظ نمایند. مسئله‌ای که بارها مشاهده شده در صورت عدم تحقق، می‌تواند منجر به شکست فاجعه‌باری برای پروژه‌هایی شود که بنا به دلایل گوناگون مسیر خود را در پیش گرفته و از خط روایی مانگا و یا لایت ناول پیروی نکرده‌اند.

در مقاله امروز نیز به سراغ ۱۰ انیمه برتری رفته‌ایم که به طرز قابل ستایشی به منبع خود وفادار مانده و در همان مسیر از پیش تعیین شده، روایت خود را به واسطه جلوه‌های بصری در قامت اثری سینمایی و یا سریالی به تصویر کشیده‌اند. ۱۰ اثر ارزشمند، زیبا و تماشایی که در ادامه به معرفی و بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

انیمه The Melancholy of Haruhi Suzumiya (سودای هاروهی سوزومیا)

عنوان The Melancholy of Haruhi Suzumiya به سبب روایت دنیایی پر جنب و جوش و بهره‌گیری از شخصیت‌های دوست داشتنی عملاً به اثری کالت در دنیای انیمه بدل گشته است.

این انیمه حول محور نوجوان‌هایی قرار دارد که هر یک دیدگاهی منحصر به فرد نسبت به دنیای اطراف خود دارند و آشنایی آن‌ها با یکدیگر منجر به دوستی عمیق و هیجان‌انگیزی می‌شود که وقایع جذابی را رقم زده است. نکته حائز اهمیت درباره The Melancholy of Haruhi Suzumiya نسبت به وفاداری به لایت ناول آن می‌باشد تا حدی که طرفداران ۲ آتیشه آن می‌توانند بسیاری از دیالوگ‌های ادا شده را غیناً در منبع پیدا نمایند و چنین وفاداری سبب شده تا سازندگانش بدون هیچ نگرانی تمام تمرکز خود را در به تصویر کشیدن دنیای رنگارنگ و پرجزییات آن بگذارند.

انیمه Death Note (دث نوت)

یکی از آثار کلاسک مدیوم انیمه که دیگر نیازی به معرفی ندارد، Death Note نام دارد که تعریف منحصر به فرد آن از خیر و شر با گذشت این همه سال حتی ذره‌ای ارزش خود را از دست نداده است.

شاید با قاطعیت بتوان گفت که بسیاری از مخاطبین امروزی دنیای انیمه به لطف شهرت و محبوبیت Death Note به سمت تماشای آثار این مدیوم قدم برداشتند و این مجموعه به حدی در سراسر جهان طرفدار دارد که حتی پروژه‌های اقتباسی غربی نیز از آن ساخته شده است که البته هیچکدام به موفقیتی دست پیدا نکرده‌اند. با این حال خود مجموعه اولیه Death Note به سبب وفاداری تمام و کمال به مانگای سال ۲۰۰۳ موفق شد تا روایتی پر از تنش و هیجان را در مدیوم انیمه به تصویر بکشد که به عنوان یکی از نمادهای ارزشمند این صنعت شناخته شده و بعید به نظر می‌رسد که روزی از چنین جایگاهی فاصله بگیرد.

انیمه Hunter x Hunter (هانتر ایکس هانتر)

زمانی که پای انیمه‌های بلند و طولانی ژانر شونن به میان می‌آید این نگرانی وجود دارد که به دلیل وقفه‌های طولانی و بلند مدت شاهد افت اثر مورد نظر باشیم. مسئله‌ای که یک بار منجر به بدنامی Hunter x Hunter شده است.

با این حال در سال ۲۰۱۱ شاهد احیای مجدد این انیمه بودیم تا این بار اثری وفادار به مانگا ساخته شد و نتیجه، انیمه‌ای بسیار جذاب‌ و مسنجم‌تری بود که اشتباهات اقتباس نخست را تمام و کمال جبران کرد تا در نهایت به یکی از آثار محبوب این مدیوم بدل گردد. با این حال سازندگان اقتباس جدید Hunter x Hunter همچنان با مشکل وقفه طولانی مدت مانگا درگیر هستند که البته مقصر هم نبوده و در هر حال مجبورند تا با چنین شرایطی دست و پنجه نرم نمایند که در عمل نیز به طرز ارزشمندی از خلق قسمت‌های فیلر خسته کننده و تکراری خودداری کرده و تا حد ممکن به مسیر اصلی روایی پایبند مانده‌اند.

انیمه Fullmetal Alchemist: Brotherhood (کیمیاگر تمام‌فلزی: برادری)

یکی دیگر از آثار دنیای انیمه که به سبب عدم پرداخت کامل نسبت به مانگا ضربه خورد و به احیای مجدد دچار شد، Fullmetal Alchemist: Brotherhood نام دارد که در ریبوت انجام شده با موفقیتی بی‌سابقه مواجه گشته است.

برخلاف انیمه اولیه که به طرز عجیبی مسیر خود را در پیش گرفت و از همین بابت نیز ضربه جبران‌ناپذیری دریافت کرد اما Fullmetal Alchemist: Brotherhood وفادارانه قدم به قدم از مانگا مورد اقتباس قرار گرفت و این مسئله نه تنها ویژگی منفی و ضعیفی به شمار نمی‌رود، بلکه موجب رضایت تمام و کمال طرفدارانش شد و امتیازات بسیار بالایی دریافت کرد تا به عنوان یکی از بهترین ساخته‌های تاریخ صنعت انیمه به شهرت برسد. مجموعه دوم که Fullmetal Alchemist: Brotherhood نام گرفته نمونه بارز وفاداری کامل به مانگایی است که می‌تواند منجر به خلق شاهکاری فراموش نشدنی شود که در حیطه داستانی خود هنوز هم کمتر انیمه جدیدی می‌تواند با آن به رقابت بپردازد.

انیمه Attack on Titan (حمله به تایتان)

مجموعه Attack on Titan به عنوان نماد این طرز تفکر به شمار می‌رود که “انیمه” چگونه می‌تواند بزرگسالانه، خشن، خونین و با روایتی بسیار تاریک و شوکه‌کننده باشد که هر مخاطبی را با هر سنی به وحشت وا دارد و صرفا این مدیوم به سبب بهره‌گیری از جلوه‌های انیمیشنی سنخیتی با رنج سنی کودکان نخواهد داشت.

نکته‌ای که در موفقیت این انیمه جنجالی تاثیر به سزایی داشته است، وفاداری آن به مانگا می‌باشد که تا حد امکان از افزودن خط داستانی و شخصیت‌های جدید خودداری کرده و تمام توجه خود را بر بسط دادن دنیای حاضر و آماده‌ای گذاشته که واقعاً هم نیازی به المان‌های جدید نداشته است. در حالی که پخش انیمه Attack on Titan هنوز ادامه داشته و مهم‌ترین بخش آن یعنی پایان‌بندی‌اش در مانگا بسیار جنجالی ظاهر شده، قطعا قسمت پایانی نیز با واکنش‌های بسیار متفاوتی مواجه خواهد شد و علی‌رغم برخی از گزارشات مبنی بر تغییر شیوه پایان‌بندی اما بعید به نظر می‌رسد که حماسه دنیای تایتان‌ها مسیر دیگری را برای اتمام خود در نظر بگیرد.

انیمه Oshi no Ko (اوشی نو کو)

انیمه Oshi No Ko با وجود این که به تازگی وارد میدان شده اما به حدی قدرتمند ظاهر گشته که در وبسایت MyAnimeList امتیاز بالاتری از شاهکاری همچون Fullmetal Alchemist: Brotherhood دریافت کرده است.

انیمه‌ای تناسخ‌محور که از روایتی جذاب و پیچیده بهره برده و شخصیت‌هایی دوست‌داشتنی را به تصویر کشیده، با وجود آن که برخی از قسمت‌های پخش شده‌اش حاوی روایاتی بریده شده از مانگا می‌باشد اما باز هم می‌توان آن را اثری وفادار خطاب کرد که از مسیر اصلی خود خارج نشده است. نکته ارزشمند حول محور موارد بریده شده در این است که اگرچه سازندگانش در قسمت‌های ابتدایی برخی روایات را به تصویر نکشیدند ما در ادامه به شیوه دیگری آن‌ها را مورد پرداخت قرار داده و وارد داستان کرده‌اند و باعث شدند تا داستان‌سرایی Oshi no Ko نه تنها با انتقاد مواجه نشود، بلکه در ترکیب با جلوه‌های بصری چشم‌نوازی که دارد طرفداران مانگا را حسابی به وجد آورده است.

انیمه My Hero Academia (آکادمی قهرمان من)

امروزه ابرقهرمانان را می‌توان در هر شاخه‌ای از سرگرمی پیدا کرد که دنیای انیمه نیز از آن‌ها بی‌بهره نبوده و مجموعه My Hero Academia یکی از مشهورترین آثار ژانر ابرقهرمانی در این مدیوم به شمار می‌رود.

دنیای خاص و منحصر به فرد My Hero Academia که نگاهی جدید به مقوله ابرقهرمانی داشته، توانسته تا برخلاف هم‌تایان خود در مدیوم‌های سینما و تلویزیون از روایاتی تازه و ارزشمند حول محور نبرد خیر و شر بهره بگیرد که تا حدودی هیچ سنخیتی با کلیشه‌های رایج ژانر ابرقهرمانی نداشته و این مسئله را باید به لطف مانگا آن دانست که باعث شده تا شاهد انیمه‌ای وفادار و جذاب در دنیای سرگرمی امروز باشیم. اثری که حتی نگاهی متفاوت به ابرشرورهایش داشته و مخاطب می‌تواند با آن‌ها نیز همزادپنداری نماید.

انیمه One-Punch (مرد تک مشتی)

همانطور که در مورد قبلی اشاره کردیم، مدیوم انیمه حاوی روایاتی بسیار جذاب‌ و ارزشمند نسبت به مقوله ابرقهرمانی می‌باشد ما را با اثر زیبای دیگری به نام One-Punch Man آشنا می‌کند.

با این حال برخلاف My Hero Academia که حول محور تقابل خیر و شر جریان دارد، One-Punch Man نگاهی انسانی به ابرقهرمانی‌ها داشته و به فداکاری، سخت‌کوشی و تسلیم‌ناپذیری شخصیت‌ها تکیه می‌کند. مسئله‌ای که البته به لطف وفاداری نسبت به وب کمیک و سپس مانگای آن محقق شده و انیمه One-Punch Man یکی از برترین آثار در این زمینه به شمار می‌رود تا ثابت نماید که برای تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های ژانر چنین مدیومی، تعهد به منبع اصلی تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار ظاهر شود.

انیمه Food Wars (جنگ‌های غذایی)

یکی از منحصر به فردترین آثار مدیوم انیمه که تاکنون ۵ فصل موفق را پشت سر گذاشته، Food Wars نام دارد.

انیمه‌ای که تمام و کمال حول محور غذا و آشپزی جریان داشته و برخلاف ظاهر خود که شاید مخاطبینش را گمراه نماید، به حدی روایت داستان آن هیجان‌انگیز و تماشایی جلوه کرده که تنها تماشای ۱ قسمت می‌تواند هر بیننده‌ای را به وجد بیاورد. انیمه Food Wars به صورت کامل از مانگا مورد اقتباس قرار گرفته و با روح بخشیدن به نوشته‌های منبع خود موفق شده تا به یکی از ارزشمندترین آثار این روزهای مدیوم انیمه بدل گردد که نه تنها به مانند کلاس درسی برای آثار جدید عمل کرده، بلکه در مقایسه با بزرگان این مدیوم نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته و قطعاً در آینده نه چندان دور شاهد موفقیت‌های بیشتری از سوی Food Wars خواهیم بود.

انیمه Demon Slayer (اهریمن کش)

در حالی که انیمه‌های جدیدی طی سال‌های اخیر با محبوبیتی بی‌‎سابقه مواجه شده‌اند اما Demon Slayer بسیار فراتر از این حرف‌ها ظاهر شده و عملاً یک موج جدید را در این مدیوم پایه‌گذاری کرده است.

تقابل خواهر و برادر دوست داشتنی کامادو بر علیه اهریمنان بی‌رحم و خونخوار دنیای Demon Slayer و تلاش تانجیرو برای بازگرداندن انسانیت خواهر خود به داستان پر فراز و نشیبی از جنگ خیر و شر بدل گشته که بیشتر جنبه شخصی و انتقامی داشته و با عناوین دیگر چنین مضامینی تفاوت‌های بسیاری دارد. روایتی هیجان‌انگیر، پرتنش و تاثیرگذار که باعث شده تا شاهد بهترین اقتباس از مانگا بوده باشیم و Demon Slayer به عنوان وفادارترین ساخته این مدیوم به منبع شناخته شود که سازندگانش نه تنها در روایت اصلی مانگا دستی نبرده‌اند، بلکه تنها به اضافه کردن جزییات کوچکی اکتفا کردند که شاید حتی بسیاری از بینندگان متوجه آن نشوند.


انیمه سریالی و یا سینمایی دیگری را نیز سراغ دارید که نسبت به مانگا وفادارانه عمل کرده باشد؟ در سمت مقابل نیز می‌توانید به آثاری اشاره نمایید که با فاصله گرفتن از مانگا و منبع خود، افت کیفیتی فاحش را رقم زده باشند؟ به عقیده شما چه مواردی در ساخت اقتباسی ارزشمند در دنیای انیمه می‌تواند تاثیرگذار و مهم جلوه پیدا کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو