از بین بردن چربی‌ های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

از بین بردن چربی‌ های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم


منبع: تاپ ناز

3

1402/5/13

18:21


آب‌کردن شکم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل رسیدن به تناسب اندام است. کاهش چربی این قسمت از بدن به مراتب سخت‌تر و زمان برتر از کاهش وزن کلی است. اما با این وجود تنها با چند هفته سخت گرفتن به خود رعایت برخی از نکات می‌ توان به اندام دلخواه دست یافت. در ادامه به معرفی و بررسی اصلی‌ترین دلایل آب نشدن چربی شکم و پهلوها می‌ پردازیم و در نهایت موثرترین و بهترین تکنیک‌ های این فرآیند را بیان می‌ کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

چه چیزی موجب سفتی چربی شکمی می‌شود؟

بطورکلی می‌توان اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل سفت شدن شکم، تجمع بسیار بالای چربی احشایی است. این چربی‌ها در میان فضای خالی اعضای داخلی قسمت شکم قرار دارند و آنقدر به هم پیوسته هستند که دیگر هیچ مسیری برای حرکت باز نمی‌گذارند. در نتیجه این امر شکم سفت و سخت می‌شود.

با تجمع چربی‌های احشایی در ناحیه شکمی و سفت شدن شکم، دیواره شکم به سمت بیرون هل داده می‌شود. جالب است بدانید که خود چربی اصلاً سفت نمی‌باشد، اما بافتی که در دیواره شکم می‌سازد بسیار سفت و سخت است. به همین جهت با لمس این ناحیه سفتی احساس خواهید کرد.

تجمع چربی‌های احشایی در شکم به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک ایجاد می‌شود. البته برنامه غذایی و سبک زندگی نیز در این امر نقش بسیار مهم و اثرگذاری دارند‌. منظور از چربی احشایی یا چربی پنهان، چربی ذخیره شده در اعماق شکم است که در اطراف اندام‌های مختلف از جمله کبد و رود مشاهده می‌شود.

چربی احشایی حدود یک دهم از کل چربی ذخیره شده در بدن را تشکیل می‌دهد و نسبت به چربی زیر پوستی مواد سمی بیشتری تولید می‌کند. به همین جهت این چربی خطرناک‌تر از چربی زیر پوستی است و می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

علائم چربی احشایی

پیش از هر چیزی این نکته را در نظر داشته باشید که چربی احشایی در شرایط قرارگیری مختلف بدن تغییر شکل نمی‌دهد. برای مثال زمانی که شما دراز می‌کشید، این نوع چربی محکم بر سر جای خود باقی می‌ماند به پهلوها نمی‌افتد یا اینکه در شکم فرو نمی‌رود.

با افزایش بیش از حد چربی احشایی دیابت، آلزایمر و دیگر بیماری‌های مشابه بروز پیدا می‌کنند. همانطور که گفتیم چربی احشایی در درون حفره شکمی قرار می‌گیرد، به همین جهت اسیدهایی در اندام‌های حیاتی بدن آزاد می‌کند. این اسیدها در کبد متابولیزه می‌شوند و به این ترتیب یک مقاومت نسبت به انسولین در کبد ایجاد می‌شود.

علائم چربی زیر پوستی

چربی زیر پوستی میان پوست و ماهیچه به صورت فشرده قرار می‌گیرد و به سادگی قابل لمس است. این نوع چربی در گرم نگه داشتن بدن و محافظت در برابر ضربه‌های مختلف نقش دارد. البته ذخیره کالری اضافی یکی‌ دیگر از وظایف این چربی به شمار می‌آید

.تمام افراد دارای چربی زیر پوستی می‌باشند. اما با این وجود در برخی از افراد این چربی بیشتر از دیگر افراد است. تعداد سلول‌های چربی در بدن هر فرد به ژنتیک وی بستگی دارد. در نتیجه این امر می‌توان گفت برخی از افراد به صورت ژنتیکی تعداد سلول‌های چربی کمتری دارند. جالب است بدانید که تعداد سلول‌های چربی تعیین کننده میزان اضافه وزن نمی‌باشند و اضافه وزن و چربی به مقدار چربی ذخیره شده در هر سلول بستگی دارند.

تفاوت بین چربی شکمی سفت و چربی شکمی نرم

همانطور که گفتیم بزرگی و سفت شدن شکم به دلیل چربی احشایی رخ می‌دهد. اما نرم بودن شکم به دلیل چربی‌های زیر پوستی نزدیک به سطح پوست می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که اگر چربی شکم شما از نوع زیر پوستی باشد، با کوچک‌ترین حرکات شکم شما تکان می‌خورد‌. در این شرایط همچنین وقتی شما شکم خود را لمس می‌کنید، کاملاً نرم است. اما در سمت دیگر چربی‌های احشیایی بسیار سفت هستند یا به عبارتی نمی‌توان آن‌ها را نیشگون گرفت‌.

چربی‌های زیر پوستی نیز همانند چربی‌های احشایی به دلیل نداشتن ورزش کافی و داشتن برنامه غذایی سرشار از چربی و غذاهای فراوری شده به وجود می‌آیند. خوب است بزنید که خانم‌ها نسبت به آقایان چربی زیر پوستی بیشتری دارند و چربی احشایی در آنها به ندرت مشاهده می‌شود. البته در خانم‌ها پس از یائسگی نحوه ذخیره چربی‌ها از زیر پوستی به احشایی تغییر می‌کند.

مقایسه خطرهای چربی زیر پوستی و احشایی

به طور کلی می‌توان گفت وجود مقدار چربی زیر پوستی هیچ خطری برای افراد به همراه ندارد. اما متاسفانه بسیاری از افرادی که مقدار زیادی چربی زیر پوستی دارند، مقدار چربی احشایی زیادی نیز دارند. این تربیت خطرات مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ به همراه دارند. چک چربی‌های احشایی مقدار زیادی مولکول ترشح می‌کنند که ارتباط مستقیم با التهاب و مقاومت به انسولین دارند.

جالب است بدانید خطرات سلامتی مرتبط با چربی شکمی هیچ ارتباطی با اضافه وزن ندارند و در صورت ندلشتن اضافه وزن نیز همچنان وجود دارند.

چرا چربی‌های احشایی خطرناک هستند؟

چربی‌های احشایی از طریق ذخیره نزدیک ارگان‌هایی نظیر؛ روده و قلب خطر افزایش کلسترول خون و تری‌گلیسیرید بدن را افزایش می‌دهند.

سلول‌های چربی می‌توانند ماده‌ای به نام سیتوکین نیز تولید و ترشح کنند. لازم به ذکر است که سیتوکین یکی از عوامل التهاب‌زا به شمار می‌آید که سطح التهاب را افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب مقاومت در برابر انسولین می‌شود‌.

در نهایت خوب است بدانید که چربی احشایی به رگ اصلی کبد یعنی رگ پورتال بسیار نزدیک می‌باشد. این رگ مواد مغذی بسیاری از روده به کبد انتقال می‌دهد و با افزایش چربی احشایی در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌شود و تولید کلسترول در کبد را افزایش دهد.

عوامل ایجاد چربی احشایی در بدن

همانطور که گفتیم چربی شکمی و چربی احشایی به دلایل مختلفی از جمله رژیم غذایی، نداشتن تحرک بدنی، عوامل محیطی و ژنتیک ایجاد می‌شود. در ادامه مهمترین و اصلی‌ترین دلایل ایجاد چربی احشایی را بیان می‌کنیم.

۱_کالری مازاد

خوردن بیش از حد، مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلیل چربی ناحیه شکم است. مجموع کالری‌های دریافتی در یک روز موجب اضافه وزن می‌شوند و نمی‌توان یک ماده مغذی خاص نظیر: قند یا کربوهیدرات را مقصر این امر دانست.

لازم به ذکر است که هیچ اهمیتی ندارد شما طی یک روز چه مقدار غذا می‌خورید. چرا که در هر صورت باید فعالیت بدنی داشته باشید و کالری بسوزانید تا به این ترتیب با اضافه وزن مواجه نشوید.

طبیعی است که اگر زندگی کم تحرکی داشته باشید، به کالری چندان نیاز ندارید. اما از آنجا که بدن انسان تمایل به ذخیره انرژی در حالت مختلف دارد حتی زمانی که به صورت مداوم در یک جا نشسته است، باز هم تمایل به خوردن غذاهای مختلف دارید.

امروزه برخی از افراد با خود می‌گویند به دلیل فعالیت بالا، هر چقدر که تمایل داشته باشند می‌توانند کالری دریافت کنند. این نکته در نظر داشته باشید که در هر صورتی اگر بدن شما کالری مازاد دریافت کند، با اضافه وزن و چاقی بیش از حد مواجه خواهید شد.

در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که با حرکت بیشتر و خوردن کمتر، کالری کمتری دریافت نمایید تا به این ترتیب چربی احشایی کمتری در ناحیه شکمی ایجاد شود.

مطلب مشابه: از بین بردن چربی شکم با خوراکی + 10 ماده غذایی برای چربی سوزی شکم

۲_متابولیسم

متابولیسم کند یکی‌دیگر از عوامل ایجاد چربی احشایی و اضافه وزن می‌باشد‌. منظور از متابولیسم در این‌جا تمام روش‌هایی می‌باشد که در آن‌ها بدن سوخت را تبدیل به انرژی می‌کند. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این فرآیندها می‌توان به نفس‌کشیدن، گردش خون، کنترل دمای بدن، انقباض عضلات، هضم غذا و موادمغذی، دفع مواد زائد از طریق ادرار و مدفوع و عملمرد مغز و اعصاب اشاره کرد.

متابولیسم به سه شکل سریع، آهسته و متوسط امکان پذیر می‌باشد که تا حد بسیار زیادی این موضوع به ژنتیک افراد وابسته است. البته لازم به ذکر است که سرعت متابولیسم در طول زمان می‌تواند دست‌خوش تغییر شود. اگر متابولیسم آهسته دارید، ممکن است که هنگام کاهش وزن بسیار ناامید شوید. کیک چربی‌های شما به سادگی از بین نمی‌روند. در حالی که برخی از افراد به دلیل متابولیسم سریع خود می‌توانند هرچه را که تمایل داشته باشند بخورند و حتی یک گرم اضافه نکنند.

خوب است بدانید که سن یکی از پارامترهای اثرگذار بر متابولیسم می‌باشد. با افزایش سن به طور معمول افراد کم تحرک می‌شوند و به این ترتیب عضلات خود را از دست می‌دهند. ماهیچه از نظر متابولیسم بسیار فعال است و بدن برای حفظ آن نیاز به کالری دارد. حال اگر عضلات کمتری داشته باشید و به اندازه کافی تحرک نداشته باشید، متابولیسم شما کاهش پیدا خواهد کرد.

در نهایت فراموش نکنید که متابولیسم تنها یکی از کوچکترین فاکتورهای افزایش وزن می‌باشد. البته با درک عملگر و تقویت آن می‌توان از افزایش چربی احشایی و چربی زیر پوستی به خوبی جلوگیری کرد.

۳_توزیع چربی بدن و ژنتیک

همانطور که می‌دانید شما نمی‌توانید انتخاب کنید که بدنتان در کجا چربی را ذخیره کند. برای مثال در برخی افراد به صورت ژنتیکی چربی در قسمت میانی آنها یعنی شکم یا باسن ذخیره می‌شود. اما در برخی دیگر چربی در سرتاسر بدن تقسیم می‌شود در هیچ نقطه‌ای متمرکز نیست. در نتیجه اینم شما نمی‌توانید تصمیم بگیرید که قصد آب کردن کدام قسمت از چربی‌های بدن خود را دارید. البته اگر در رابطه با آنچه افزایش سن به سر بدن می‌آورد، اطلاعات کافی داشته باشید خطر افزایش ذخیره چربی احشایی در ناحیه شکم را می‌توان کاهش داد. برای مثال همانطور که گفتیم با ورود به دوران یائسگی در خانم‌ها، افزایش وزن و افزایش توزیع چربی شکمی اتفاق می‌افتد.

مطابق با گزارش دانشمندان تغییرات وزن به دلیل افزایش سن و پیر شدن کلی بدن اتفاق می‌افتد. این در حالی است که هرگونه تغییر در ترکیب بدن و توضیح چربی به دلیل پیری تخمدان رخ می‌دهد.

عوامل محیطی یکی از مهم‌ترین پارامترها در نحوه واکنش ژن‌های هر فرد می‌باشند‌‌. به این معنا که بدن انسان مستعد ذخیره‌ی چربی جهت آماده‌شدن برای قحطی و گرسنگی می‌باشد، بدون اینکه حتی بداند وعده غذایی بعد را کی مصرف می‌کند.

همانطور که می‌دانید امروزه افراد برای کاهش وزن، مصرف غذای خود را بسیار محدود می‌کنند و به رژیم‌های افراطی روی می‌آورند. حال اگر برای مدت طولانی از رژیم‌های کم کالری استفاده نمایید، بدن شما کمبود غذا را احساس می‌کند و متابولیسم را کاهش می‌دهد. درنتیجه این امر بدن شما غذای بیش‌تری به‌عنوان چربی ذخیره می‌کند. حال در این شرایط هرچه شما کم‌تر غذا مصرف نمایید، متابولیسم کندتر خواهد شد و درنهایت چربی بسیار زیادی در بدن ذخیره خواهد شد. چراکه بدن شما فرض می‌کند به دوره قحطی وارد شده‌اید و باید انرژی ذخیره کند.

در زمان قحطی میزان بسیار زیادی از چربی‌های بدن افراد بصورت احشایی ذخیره می‌شوند و به این ترتیب احتمال ذخیره چربی‌های خطرناک در ناحیه شکمی افزایش می‌یابد.

مطلب مشابه: نوشیدنی چربی سوز شکم | چربی شکم را با 5 نوشیدنی نابود کنید!

۴_هورمون‌ها

نوسانات و تغییرات هورمونی یکی‌دیگر از دلایل تجمع چربی در ناحیه شکمی می‌باشند. لازم به ذکر است که سطوح پایین هورمون رشد و درنتیجه هیپرانسولینمی و وجود نشانگرهای خطر قلبی عروقی بالا، می‌تواند تجمع احشایی را افزایش دهد. مطابق با جدیدترین تحقیقات لپتین، هورمونی که از بافت چربی ترشح می‌شود، در افراد چاق ۲ تا ۳ برابر بیش‌تر از دیگر افراد است. ترشح لپتین با میزان چربی احشایی در بدن هر فرد ارتباط مستقیم دارد. البته با افزایش سطح چربی و لپتین در بدن، میزان جذب این هورمون از طریق سد خونی مغزی کاهش می‌یابد و سیگنال‌های تنظیم وزن بدن درنهایت کاهش پیدا می‌کنند.

۵_سلامت روان

استرس جسمی و روانی یکی‌دیگر از عوامل اثرگذار در چاقی شکمی و تجمع چربی احشایی می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که با افزایش استرس، کورتیزول بسیاری در بدن ترشح می‌شود و به این ترتیب تجمع از ناحیه شکمی افزایش می‌یابد.

مطابق با تحقیقات و آزمایشات انجام‌شده، سطوح بالای کورتیزول در یک دوره زمانی طولانی موجب چاقی شکم می‌شود. البته این رابطه دو طرفه می‌باشد. به این معنا که چربی بیش از حد در ناحیه شکم، ترشح کورتیزول را افزایش می‌دهد. خوب است بدانید که افسردگی با چاقی در ارتباط است. به این معنا که اگر چاق هستید، احتمال بروز افسردگی در شما بسیار بالا خواهد بود. البته دیگر شرایط سلامت روان نیز با افزایش وزن ارتباط دارند. برای مثال احتمال بروز اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی در افراد چاق حدود ۶۰ درصد می‌باشد.

درنهایت لازم به ذکر است که افزایش وزن می‌تواند از خود بیماری روانی و از داروهای مورد استفاده جهت بهبود آن‌ها ناشی شود.

۶_دارو

همانطور که می‌دانید افزایش وزن یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها می‌باشد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این داروها می‌توان به داروهای دیابت، انسولین، سولفونیل اوره‌ها، داروهای ضد فشارخون، مسدودکننده‌های بتا، کورتیکواستروئیدها، داروهای مرتبط با اختلالات خلقی، افسردگی و دیگر بیماری‌های روانپزشکی اشاره کرد.

مطلب مشابه: 3 حرکت تاثیرگذار برای کوچک کردن شکم + 6 حرکت فوق العاده برای آب کردن چربی ها

چربی‌های شکم و پهلوها را چگونه از بین ببریم؟

بطورکلی برای اینکه بتوانید چربی‌های شکم را کاهش دهید، باید تغییر بسیاری در سبک زندگی خود ایجاد کنید. افرادی که به چاقی مفرط دچار هستند و بصورت یکدست در تمام بخش‌های بدن خود چربی دارند، بطورمعمول باید عمل لاغری را انجام دهند. اما کسانی که چاقی موضعی نظیر؛ چاقی شکم یا چاقی پهلو دارند، باید از تکنیک‌هایی مانند ورزش، رژیم غذایی یا عمل‌های لیپوساکشن بهره گیرند.

از بین بردن چربی شکم به کمک روش‌های خانگی

روش‌های خانگی یکی از موثرترین و بهترین تکنیک‌های از بین‌بردن چربی‌های شکم و پهلو می‌باشند. مهم‌ترین نکات خانگی جهت آب‌کردن چربی شکم عبارتند از:

۱_تنها در صورتی غذا بخورید که واقعاً گرسنه هستید

برخی از افراد در حالی که گرسنه نیستند، به دلایلی نظیر؛ استرس، عواطف، عادات و دیگر موارد مشابه غذا می‌خورند. به همین جهت اگر مطمئن نیستید که واقعاً گرسنه هستید یا خیر، پیش از هرچیزی یک لیوان آب بنوشید. حال اگر بازهم احساس گرسنگی دارید، یک میان وعده سالم میل نمایید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۲_به اندازه کافی استراحت کنید

اگر به اندازه کافی استراحت کنید، بدن شما می‌تواند بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده و دیگر موارد مشابه را به سادگی انجام دهد. حال اگر برعکس عمل کنید، سوخت‌وساز بدن شما کاهش پیدا کرد و به این ترتیب افزایش وزن اتفاق خواهد افتاد. البته شایان ذکر است که زمانی که بدن شما قصد دارد کمبود خواب را جبران کند، اشتها بطورمعمول افزایش می‌یابد.

خوب است بدانید که وضعیتی به نام آپنه خواب که در آن نفس‌کشیدن در طول شب متوقف می‌شود با چربی بیش از حد احشایی ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر حداقل ۷ ساعت خواب در شبانه روز، حتماً اطمینان حاصل نمایید که شما یک خواب باکیفیت‌ دارید. چراکه کم خوابی با افزایش خطر اضافه وزن و چاقی همراه می‌باشد.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۳_غذاهای سرشار از فیبر مصرف کنید

هنگام انتخاب برنامه رژیمی خود حتماً غذاهایی را قرار دهید که فیبر بسیار زیادی در خود دارند. چراکه فیبر می‌تواند سموم بدن شما را به خوبی دفع کند و فرآیند هضم اشتها را طولانی‌تر سازد. به عبارت دیگر با مصرف فیبر شما دیر به دیر گرسنه خواهید شد.

خوب است بدانید که فیبر سطح کلسترول خون را به خوبی کاهش می‌دهد و به این ترتیب از تجمع چربی احشایی و مضر در بدن جلوگیری می‌کند. البته مصرف فیبر منظم می‌تواند جذب میزان کالری که از موادغذایی دریافت می‌کنید را نیز به خوبی کاهش دهد.

پیشنهاد ما به شما این است که هر روز سعی کنید غذاهای حاوی مقدار بسیار زیادی فیبر را حتماً در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این غذاها می‌توان به دانه‌ی کتان، کلم بروکسل، آووکادو، حبوبات، توت سیاه و نودل شیراتاکی اشاره کرد.

مطلب مشابه: کاهش وزن با مکمل؛ انواع مکمل لاغری و چربی سوز فوق العاده

۴_یک برنامه لاغری منحصربه‌فرد داشته باشید

اگر می‌خواهید یک برنامه رژیمی خاص جهت کاهش وزن داشته باشید، تا حدامکان برنامه‌هایی را دنبال کنید که بصورت اختصاصی برای شما نوشته شده‌اند. لازم به ذکر است که امروزه متخصصان بسیاری در حوزه لاغری و کاهش وزن فعالیت دارند و شما می‌توانید مناسب‌ترین آن‌ها را با توجه به شرایط خود بیابید و از برنامه‌های وی پیروی کنید.

۵_نسبت به کالری‌ها بسیار هشیار باشید

همانطور که می‌دانید جهت کاهش وزن باید کالری بسیار کمی به بدن خود وارد کنید. به همین جهت هنگام خرید موادغذایی میزان کالری آن‌ها را به خوبی مورد بررسی قرار و سپس خرید خود را انجام دهید.

۶_ازمصرف نوشیدنی‌های گازدار اجتناب نمایید

نوشیدنی‌های گازدار کالری بسیاری در خود دارند و می‌توانند موجب افزایش سریع وزن شوند. ممکن است حال با خود بگویید پس نوشیدنی‌های گازدار رژیمی چه می‌شوند؟ این نکته را در نظر داشته باشید که این نوشابه‌ها با وجود رژیمی‌بودن هنوز کالری و مواد شیمیایی مضر برای سلامتی دارند و می‌توانند چربی‌های اضافی در بدن ایجاد نمایند.

پیشنهاد ما به شما این است که جهت لاغری و آب‌کردن چربی‌های شکم و پهلوهای خود بر نوشیدن آب تازه یا آب‌میوه‌های طبیعی متمرکز شوید.

۷_برای زنده‌ماندن غذا بخورید، نه بالعکس

شما باید غذاخوردن را برای زنده‌ماندن خود انجام دهید. به این معنا که به غذا نیاز دارید و نباید هر نوع غذایی مصرف نمایید. لازم به ذکر است که این امر موجب می‌شود که شما مقدار مناسبی موادمغذی دریافت نمایید و دچار اضافه وزن و چاقی نشوید.

۸_از زنجیره‌های غذای آماده اجتناب نمایید

در برخی موارد به ویژه هنگام سرکار رفتن ممکن است که غذاهای آماده را به فراوانی مصرف نمایید. این غذاها با چربی و روغن بسیار بالای خود می‌توانند چربی‌های ناحیه شکمی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهند. درنتیجه این امر پیشنهاد ما به شما این است که در تایم‌های آزاد برای خود غذا درست کنید و آن را با خود به سرکار ببرید.

۹_غذاهای کم کالری بخورید

یکی‌دیگر از تکنیک‌های خانگی کاهش چربی ناحیه شکمی، قراردادن غذا‌هایی نظیر؛ سیب، کرفس، انواع میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه می‌باشد. لازم به ذکر است که این غذاها علاوه بر داشتن کالری کم، بسیار دیر نیز هضم می‌شوند. به همین جهت شما تا مدت‌ نسبتاً طولانی احساس سیری خواهید داشت‌‌.

۱۰_آرام‌تر غذا بخورید

هنگامی که تند و سریع غذا می‌خورید، بطورمعمول مقداری بسیار بیش‌تر از نیاز خود غذا مصرف می‌کنید. با آهسته غذاخوردن پس از مصرف غذای بسیار کم، احساس سیری خواهید داشت. چراکه معده شما به یک زمان خاص و مشخصی نیاز دارد تا سیگنالی به مغز بفرستد که غذای کافی دریافت شده است.

۱۱_صبحانه مناسب بخورید

در حال حاضر بسیاری از افراد صبحانه غذاهای با کالری زیاد نظیر؛ پیراشکی، شیرینی آردی و نان شیرینی مصرف می‌کنند. این خوراکی‌ها از طریق کاهش انسولین موجب می‌شوند که شما صبح از حال بروید. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که صبحانه‌ای سالم که از پروتئین و چربی‌های سالم تشکیل شده، میل نمایید.

مطلب مشابه: رژیم دارچین چیست + روش لاغری و کاهش وزن با استفاده از دارچین

۱۲_همراه غذای خود آب مصرف نکنید

همانطور که می‌دانید نوشیدن آب به همراه غذا موجب نفخ می‌شود. البته زمانی که به این امر عادت کنید، شکم شما با آن هماهنگ می‌شود و به این ترتیب غذای بسیاری می‌خورید. در نتیجه این امر نوشیدن مایعات هنگام غذا خوردن را به حداقل برسانید تا چربی‌های شکم و پهلوی شما بیش‌تر نشوند.

خوب است بزنید که بهترین زمان جهت نوشیدن یک لیوان آب، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پس از صرف غذا می‌باشد.

۱۳_غذایتان را به خوبی بجوید

غذای خود را تا جایی که می‌توانید بجوید. چرا که این موضوع می‌توان نسبت به حجم و جذب مناسب مواد مغذی در بدن شما اطمینان ایجاد کند.

۱۴_غذاخوردن پیش از خواب

اگر به غذا خوردن پیش از خواب عادت کرده‌اید، حتماً این امر را سه ساعت پیش از خوابیدن خود انجام دهید. چرا که با خوابیدن سرعت سوخت و ساز در بدن شما کاهش می‌یابد. مقدار بسیار زیادی غذا درست پیش از خوابیدن مصرف کرده‌اید، در این شرایط مقدار زیادی مواد غذایی اضافی روی هم انباشته و در نهایت تبدیل به چربی‌های ذخیره شده می‌شوند. این چربی‌ها در ناحیه شکم و پهلوها بیش‌تر از دیگر نقاط می‌باشند‌‌.

۱۵_از مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر اجتناب نمایید

نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، فروکتوز بسیاری در خود دارند و می‌توانند چربی شکمی را افزایش دهند.

جالب است بدانید که مرتبط به مجرد انجام شده نوشیدنی‌های حاوی شکر، چربی کبد را نیز افزایش می‌دهند. به همین جهت برخی از متخصصان نوشیدنی‌ها را بدتر از غذاهای دارای میزان بسیار بالایی از شکر، می‌دانند.

مغز کالری‌های مایع را مشابه کالری‌های جامد پردازش نمی‌کند. به همین جهت گالری بسیار زیادی مصرف و در نهایت همه آنها را به صورت چربی ذخیره می‌کند.

جهت کاهش چربی شکمی، پیشنهاد ما به شما این است که از مصرف نوشیدنی‌هایی نظیر؛ نوشابه و چای شیرین اجتناب نمایید.

در نهایت فراموش نکنید که هنگام کاهش وزن آب کردن چربی‌های شکم و پهلوها، اجتناب از مصرف همه فرم‌های مختلف مایع شکر، از جمله نوشیدنی شیرین شده با شکر الزامی می‌باشد.

۱۶_از مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس، اجتناب نمایید

چربی ترانس از طریق پمپاژ شدن هیدروژن در چربی‌های اشباع نشده نظیر؛ روغن سویا ایجاد می‌شود. این نوع جانبی در برخی کره‌های گیاهی و مرباها وجود دارد و به طور معمول به غذایی بسته‌بندی شده اضافه می‌شود. البته امروزه بسیاری از تولید کنندگان مواد غذایی دیگر از آن استفاده نمی‌کنند.

مطابق با مطالعات مشاهده‌ای و حیوانی انجام شده چربی ترانس، ارتباط مستقیم با التهاب، بیماریهای قلبی، مقاومت به انسولین و افزایش چربی شکمی دارد.

پیشنهاد ما به شما این است که جهت کاهش چربی شکمی و مراقبت از سلامتی خود، برچسب‌های عناصر تشکیل دهنده هر ماده غذایی را به دقت بخوانید و از مصرف محصولاتی که چربی ترانس دارند ، خودداری نمایید.

۱۷_مصرف زیاد الکل را کنار بگذارید

همانطور که می‌دانید مصرف زیاد الکل می‌تواند بسیار مضر و آسیب رسان باشد. مطابق با جدیدترین مطالعات انجام شده، مصرف زیاد الکل موجب افزایش ذخیره چربی اضافی در اطراف کمر و ناحیه شکمی نیز می‌شود. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ نیازی نیست شما مصرف الکل را به صورت کامل کنار بگذارید. چرا که محدود کردن تعداد دفعات مصرف آن طی یک روز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

مطلب مشابه: دانه های مغذی برای لاغری | معرفی 6 دانه شگفت انگیز برای لاغری و کاهش وزن

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۱۸_رژیم غذایی حاوی مقدار بسیار زیادی پروتئین، مصرف نمایید

پروتئین یکی از مهمترین مواد غذایی جهت مدیریت و کاهش وزن است که مصرف زیاد آن موجب آزادسازی هورمون سیری می‌شود. همونطور که از نام این هورمون مشخص است موجب کاهش اشتها و افزایش سیری می‌شود. پروتئین نرخ متابولیک بدن را نیز افزایش می‌دهد و به این ترتیب موجب افزایش حجم ماهیچه‌ها در طی فرایند کاهش وزن می‌شود.

مطابق با جدیدترین مطالعات انجام شده افرادی که مصرف پروتئین زیادی دارند نسبت به افرادی که پروتئین کم مصرف می‌کنند، چربی دور شکمی کمتری نیز دارند. در نهایت اگر قصد آب کردن چربی‌های شکمی و پهلوهای خود را دارید، حتماً در هر وعده غذایی خود از یک منبع پروتئینی خوب نظیر؛ گوشت، ماهی ، تخم مرغ، لبنیات، پروتئین آب پنیر و لوبیا بهره گیرید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۱۹_غذاهای شکردار و شیرین زیاد نخورید

همانطور که گفتیم در شکر فروکتوز بسیاری وجود دارد که مصرف بیش از اندازه آن با چند بیماری مزمن نظیر؛ دیابت نوع ۲، چاقی و کبد چرب ارتباط مستقیم دارد. حال خوب است بزنید که مطابق با آخرین مطالعه انجام شده، مصرف زیاد شکر با افزایش چربی در ناحیه شکم نیز ارتباط مستقیم دارد.

شاید ذکر است که علاوه بر شکر تصفیه شده باید از شکرهای سالم نظیر؛ عسل واقعی نیز به اندازه استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید آب شدن چربی شکمی را مشاهده نمایید.

۲۰_مصرف کربوهیدرات‌ها، به ویژه کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده را کاهش دهید

کربوهیدرات یکی دیگر از تکنیک‌های خانگی کاهش چربی شکم و ناحیه پهلو‌ها می‌باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ نیازی به داشتن یک رژیم غذایی سخت با کربوهیدرات پایین نمی‌باشد. چرا که تنها کافیه شما کربوهیدرات‌های تصفیه شده در رژیم غذایی خود را با منابع کربوهیدراتی سالم نظیر؛ غلات، حبوبات یا سبزیجات جایگزین کنید.

مطلب مشابه: رژیم غذایی لاغری و کاهش وزن سریع عروس خانم قبل از جشن عروسی

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۲۱_هر هفته، ماهی چرب بخورید

ماهی‌های سالم با پروتئین و چربی‌های امگا ۳ خود یکی از سالم‌ترین ماهی‌ها به شمار می‌آیند که می‌توانند از شما در برابر بیماری‌های مختلف محافظت کنند. چربی‌های امگا۳ همچنین می‌توانند چربی‌های احشایی و چربی شکم را نیز به خوبی کاهش دهند. به همین جهت پیشنهاد ما به شما این است که هفته دو یا سه بار مصرف ماهی چرب در برنامه غذایی خود قرار دهید. از بهترین ماهی‌های چرب می‌توان به ماهی سالمون، شاه ماهی، ساردین، ماهی ماکرل و ماهی کولی اشاره کرد.

۲۲_آب‌میوه نخورید

ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری در خود دارد اما درست به اندازه نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین شده، مقدار زیادی شکر نیز دارد. به همین جهت می‌تواند موجب افزایش چربی‌های ناحیه شکمی شود. جالب است بدانید که یک ظرف حاوی ۲۴۰ میلی لیتر آب سیب شیرین نشده حدود ۲۴ گرم شکر دارد که نیمی از آن فروکتوز می‌باشد.

۲۳_سرکه‌ی سیب را به رژیم غذایی خود اضافه نمایید

همانطور که می‌دانید نوشیدن سرکه‌ی سیب فواید بسیاری به همراه دارد. این سری که با اسید استیک خود می‌تواند چربی شکم را به خوبی کاهش دهد. به همین جهت روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب حتماً استفاده نمایید. البته سرکه را پیش از مصرف با آب رقیق نمایید. چراکه سرکه‌ی رقیق‌نشده می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و به این ترتیب موجب فرسایش آن شود.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۲۴_غذاهای پروبیوتیک بخورید یا اینکه از مکمل‌های پروبیوتیک استفاده نمایید

پروبیوتیک نوعی باکتری می‌باشد که در برخی موادغذایی و مکمل‌ها وجود دارد و فواید بسیاری ازجمله بهبود سلامت شکم و روده به ارمغان می‌آورد. باکتری‌ها نقش مهمی در تعادل وزن ایفا می‌کنند، به همین جهت داشتن تعادل در آن‌ها نقش مهم و اثرگذاری در کاهش وزن و کاهش چربی‌های شکم و پهلوها دارد.

ازمهم‌ترین و اصلی‌ترین باکتری‌های اثرگذار در کاهش چربی شکم، می‌توان به باکتری‌های خانواده لاکتوباسیل نظیر؛ لاکتوباسیل فرمنتون، لاکتوباسیل آمیلووروس و لاکتوباسیل گاسری اشاره کرد. استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند موجب بهبود سلامت سیستم گوارش شود. امروزه مکمل‌های پروبیوتیک بسیاری در بازار مشاهده می‌شود که هریک شامل چند نوع مختلف باکتری می‌باشند. درنتیجه این امر هنگام خرید این مکمل‌ها پیشنهاد ما این است که به سراغ مکمل‌هایی بروید که یک یا چند نوع از باکتری‌ها را در خود دارند.

۲۵_غذاهای تند بیش‌تر مصرف نمایید

همانطور که می‌دانید با خوردن غذاهای تند افراد شروع به تعریق می‌کنند. لازم به ذکر است که این غذاها سوخت‌وساز بدن را به خوبی افزایش می‌دهند و به این ترتیب کالری بیش‌تری در بدن افراد می‌سوزانند.

۲۶_خوردن میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات با ویتامین‌ها، موادمعدنی و آنزیم‌های خود نقش موثری در کاهش وزن و لاغری دارند. البته پیشنهاد من این است که آنها را تا حد امکان به صورت خام مصرف نمایید. جک فرابری کردن یا پختن آنها موجب از بین رفتن مواد مغذی و آنزیم‌های ضروری موجود در این گروه از موادغذایی می‌شود.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

سطح استرس خود را کاهش دهید

استرس از طریق تحریک غدد فوق کلیوی موجب آزاد شدن هورمون استرس یا کورتیزول در افراد می‌شود و به ابن ترتیب چربی شکمی ایجاد می‌کند. البته سطح بالای کورتیزول موجب افزایش اشتها نیز می‌شود. درنتیجه این امر با کاهش سطح استرس روزانه خود می‌توانید میزان چربی ناحیه شکمی را کاهش دهید و به این ترتیب به لاغری دست یابید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

ورزش هوازی انجام دهید

انجام ورزش هوازی از دیگر تکنیک‌های بهبود سلامتی و سوزاندن کالری و بصورت کلی کاهش وزن می‌باشد. لازم به ذکر است که انجام این نوع ورزش موجب ساخت عضلات نمی‌شود اما مزایایی نظیر؛ افزایش سلامت قلب، جلوگیری از پوکی استخوان، تناسب اندام، افزایش استقامت بدن، بهبود میل جنسی و درمان افسردگی به همراه دارد.

۷تمرین هوازی جهت چربی سوزی بهتر

بطورکلی می‌توان به بهترین تمرینات هوازی آن‌هایی می‌باشند که با هر حرکت، میزان ماهیچه بیش‌تری در بدن به حرکت می‌اندازند. شما می‌توانید کار خود را با یک حرکت هوازی بسیار ساده شروع کنید و درنهایت آن را تبدیل به یک حرکت سریع با تأثیر زیاد کنید.

امروزه تمرین‌هایی نظیر؛ تمرین‌های استقامتی، کاردیو، کششی و… جهت چربی‌سوزی به افراد معرفی می‌شوند. اما با این وجود تمرین‌هایی که کل بدن را دربرمی‌گیرند، بهترین گزینه جهت سوزاندن چربی‌های شکم و دیگر نواحی بدن می‌باشند‌‌.

۱_تمرینات کاردیو با شدت کم برای چربی‌سوزی

اگر مبتدی هستید یا اینکه محدودیت‌های جسمی دارید، از تمرینات کاردیو با شدت کم نظیر؛ دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی قدرتی، شما و ایروبیک می‌توانید جهت سوزاندن کالری و کاهش وزن بهره گیرید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۲_طناب زدن

طناب‌زدن ضربان قلب شما را بسیار افزایش می‌دهد و موجب می‌شود که به این ترتیب در یک ساعت حدود ۱۳۰۰ کالری بسوزانید.

۳_استفاده از حلقه هولاهوپ

برای انجام این ورزش هوازی بایستید و یک پای خود را جلو بگذارید. حال حلقه‌ی هولاهوپ را دور کمر خود بیندازید و به پشت کمر خود بچسبانید. حال زانوهای خود را کمی خم کنید و حلقه را با یک حرکت سریع بچرخانید و با حرکت کمر خود آن را روی شکم و پهلوی خود به حرکت درآورید. درنهایت وزن خود را بین پاهای جلو و عقب تغییر دهید و به کمک چرخش باسن حلقه را بر روی کمر خود نگه دارید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۴_حرکت پلانک

یکی از بهترین و موثرترین ورزش‌های لاغری شکم و پهلوها، حرکت پلانک می‌باشد. برای انجام این حرکت بر روی چهار دست و پای خود قرار گیرید و پاها و کمر را در یک راستا قرار دهید تا به این ترتیب عضلات شکم شما درگیر شوند. حال برای۱ تا ۲ دقیقه حالات خود را حفظ کنید و سه مرتبه این حرکت را تکرار نمایید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۵_لانچ و پرش

لانچ یکی‌دیگر از تمرینات هوازی کاهش وزن و چربی سوزی است. نحوه‌ی انجام این ورزش به اینصورت است که شما باید در هر لانچ و عوض‌کردن پاها پرش را انجام دهید.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۶_اسکوات پرشی

این حرکت یکی از بهترین تکنیک‌ها جهت سوزاندن شدید چربی‌ها می‌باشد که با انجام مداوم آن برای ۱ تا ۲ دقیقه تأثیرات آن را مشاهده خواهید کرد.

از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو؛ روش های خانگی لاغر کردن شکم

۷_برپی

این حرکت سه‌گانه می‌باشد و بصورت همزمان بر روی شکم، بالاتنه و پاها اثر می‌گذارد. جهت انجام حرکت برپی پاهای خود را به اندازه عرض شانه‌هایتان باز کنید و صاف بایستید. حال دست‌های خود را بر روی زمین قرار دهید و پاهایتان را به گونه‌ای به سمت عقب ببرید که ران و شکم شما بر روی زمین قرار گیرند. درنهایت نیز آرنج خود را خم کنید. حال در همین موقعیت شروع به انجام حرکات شنا نمایید.

در مرحله بعد پاهای خود را زیر باسن قرار دهید و بپرید. در انتها حرکت برپی را با به سمت بالا پریدن و بالا آوردن دستان خود به اتمام برسانید. تا جایی که می‌توانید این حرکت را تکرار نمایید تا اثر آن را بر چربی‌های خود مشاهده نمایید.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی تکنیک‌های آب کردن شکم و کاهش وزن پرداختیم. همانطور که گفتیم آب‌کردن شکم یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراحل رسیدن به تناسب اندام می‌باشد. کاهش چربی این قسمت از بدن به مراتب سخت‌تر و زمان برتر از کاهش وزن کلی می‌باشد و به سادگی امکان‌پذیر نمی‌باشد. البته شما می‌توانید با تغییر در سبک زندگی خود به این امر دست یابید. چربی شکمی را با بهره‌گیری از تکنیک‌های خانگی، کاهش استرس و اضطراب روزمره و ورزش‌های هوازی می‌توان تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو