نشانه ها و علائم لختگی خون و بهترین زمان مراجعه به پزشک

نشانه ها و علائم لختگی خون و بهترین زمان مراجعه به پزشک


منبع: آرگا

3

1402/5/13

18:26


علائم لختگی خون بسیار حساس می باشد و دارایی یک سری از نکات ریز است که در ان مطلب به ان می پردازیم و اگر می خواهید در این زمینه آگاهی داشته باشید نباید این مطلب را از دست بدهید.

علائم لختگی خون بسیار مهم می باشند زیرا این مشکل ممکن است برای هر فردی بدون سابقه خاص پزشکی ایجاد گردد از این رو داشتن آگاهی در این زمینه به شما کمک می کند تا بتوانید سریع تر برای درمان اقدام کرده و هیچ مشکلی در این زمینه برایتان ایجاد نشود.

علائم لختگی خون

نشانه ها و علائم لختگی خون

لخته شدن خون زمانی ایجاد می شود که توده ای از خون که در حالت عادی مایع بوده و در حال حرکت می باشد به حالت ژل و یا نیمه جامد در آمده و در رگ ها باقی بماند و یا حرکت داشته باشد. در واقع عروق خونی نوعی از جاده های عبوری برای خون می باشند و لخته شدن خون می تواند در هر یک از رگ ها ایجاد شود. باید بدانید که لخته شدن خون به خودی خود بد نمی باشد و زمانی که شما دچار جراحت می شوید باید این اتفاق بیفتد تا خون زیادی را از بدنتان از دست ندهید با این حال باید بدانید که لخته شدن خون در رگ ها می تواند منجر به ایجاد خطرات شدید در بدن گردد از این رو باید با نشانه های آن آنا باشید تا در صورت بروز بتوانید واکنش های لازم را در این زمینه انجام دهید.در ادامه شما را با نشانه های موجود در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

تورم

یکی از ساده ترین نشانه هایی که می تواند شما را متوجه این مشکل نماید تورم در نواحی مختلفی از بدن است. البته باید بدانید که نشانه های هر فرد با دیگری متفاوت است از این رو باز هم بهتر است بدانید که ابتدایی ترین روش تشخیص این مورد تورم می باشد و به مرور نشانه ها برای فردی که دارای لخته خون می باشد زیاد تر خواهد شد مگر این که با روش های خاص جلوی آن را بگیرید و لخته خون را از بین ببرید. معمولا افراد درجات متفاوتی از این مشکل را دریافت می کنند ولی باید بدانید که اگر تورم پا با نشانه هایی همراه باشد باید جدی تر گرفته شود و این نشانه ها عبارت اند از :

  • ناگهانی بودن تورم
  • شدید شدن در زمان کم
  • باقی ماندن در طی روز و رفع نشدن آن
  • بهبود نیافتن ورم حتی با تغییر موقعیت.

لخته شدن خون در پا

درد در ساق پا

از دیگر علائم لختگی خون می توان به درد در ناحیه ساق پا اشاره کرد. در واقع این درد ها دائمی می باشند و اگر ساق پای شما درد بگیرد و سریع از بین برود این مورد نمی تواند نشانه ای از لخته شدن خون در پاها باشد. در واقع متخصصان بر این باور می باشند که لخته شدن خون ناگهانی ایجاد نمی شود و به صورت ناگهانی نیز بهبود پیدا نخواهند کرد. اگر بخواهیم بهتر برایتان توضیح دهیم باید بدانید که لخته شدن خون دارای نشانه هایی می باشد که معمولا برای مدتی باقی می ماند.

تغییر در رگ  های واریسی

رگهای واریسی معمولا به دلیل ضعف در دیواره عروق ایجاد می شوند و به صورت غیر طبیعی این اتفاق رخ می دهد. در واقع این رگ ها معمولا آبی و یا ارغوانی دیده می شوند و اگر دارای این رگ ها هستید باید با یک سری از نشانه های لخته شدن خود آشنا باشید در غیر این صورت نمی توانید این مورد را شناسایی نمایید. این تغییرات در رگ های واریسی عبارت اند از :

  • داشتن سیاهرگی که وقتی تغییر موقعیت می دهید صاف نمی شود و بیرون زده باقی خواهد ماند.
  • رگ های که به صورت ناگهانی دچار سفت شدگی می شود.
  • حساس شدن و یا قرمزی پوست در رگ های اطراف واریس

نکته ۱ : جالب است بدانید که نشانه های لخته شدن خون در بازو همانند پا می باشد ولی میزان تورم به شدت محسوس می باشد و رنگ دست معمولا تغییر می کند و به ارغوانی شبیه می شود.

نکته ۲ : باید بدانید که لختگی خون در دو دست و یا در دو پا به صورت همزمان تشکیل نمی شود از این رو اگر این نشانه ها را در یکی از پا ها و یا دست ها خود مشاهده کردید بباید بدانید که احتمال داشتن لخته خون بالا تر است.

گرفتگی رگهای خونی با لخته

عوامل خطر

برخی از عوامل هستند که ممکن است احتمال لخته شدن خون را در بدن شما افزایش دهند از این رو نیاز است تا با این عوامل آشنا شوید. این عوامل عبارت اند از :

  • بالا بودن سن به خصوص بالا بودن سن از ۶۵
  • داشتن سفر های طولانی مدت
  • بارداری
  • چاقی
  • سابقه خانوادگی
  • استراحت کردن ببرای مدت طولانی
  • سیگار کشیدن
  • سرطان
  • دارو های ضد بارداری خاص

زمان مراجعه به متخصص

یادتان باد که لخته شدن خون می تواند ناشی از یک بیماری خاص باشد و همچنین می تواند مشکلات زیادی را برای شما ایجاد نماید از این رو از درمان های خانگی دوری کرده و برای درمان حتما به متخصص مراجعه نمایید.

نشانه های لختگی خون

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با علائم سکته قلبی و علائم کم خونی  نیز آشنا شوید و آگاهی خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو