شهر نفتالان در آذربایجان؛ جایی که می توانید در نفت خام حمام کنید

شهر نفتالان در آذربایجان؛ جایی که می توانید در نفت خام حمام کنید


منبع: همگردی

2

1402/5/14

10:01


از سال 1847 و دقیقا از زمانیکه اولین چاه نفت در آذربایجان کشف شد، این کشور از ذخایر فراوان نفت خود به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. با گذشت بیش از 170 سال، نفت خام سبک آذربایجان هنوز هم مهمترین منبع این کشور بشمار می رود؛ اما در شهر نفتالان در آذربایجان که در 320 کیلومتری غرب باکو و کوهپایه های قفقاز Caucasus واقع شده، یک نوع نفت محلی غیر معمول به نام نفتالان Naftalan وجود دارد که برای بیش از صدها سال گردشگران را به سوی این شهر کوچک و کلینیک نفتالان جذب نمود. این نفت خام آنچنان سنگین و غلیظ هست که از آن نمیتوان برای تجارت استفاده نمود و خیلی برای مصرف سوختی مناسب نیست؛ اما گفته می شود خواص و ویژگی های پزشکی بسیاری دارد.

به همین دلیل هم مردم آذربایجان از سالیان سال پیش در این ماده ارزشمند حمام می گرفتند تا به سلامت پوست و بدن خود کمک کنند. بتازگی این روشهای درمانی به وسیله نفت در آذربایجان و شهر نفتالان Naftalan محبوبیت بیشتری پیدا کرده و حتی گردشگران خارجی را کنجکاو و علاقمند نموده اند تا سفری به این شهر جالب و کلینیک نفتالان داشته باشند و این درمان طبیعی را تجربه کنند. مجله همگردی قصد دارد تا در این نوشتار راهنمای کامل سفر به شهر نفتالان در آذربایجان را در اختیار شما بگذارد؛ شهر جالبی که در آن می توانید در نفت خام حمام کنید.

نفتالان در آذربایجان

خون غلیظ زمین

مرکز تفریحی اقامتی نفتالان Naftalan در سال 1926 و زمانیکه همه مردم این منطقه به اندام و قدرت جسمی خود اهمیت می دادند، تاسیس شد. این روزها کلینیک نفتالان بسیار شلوغ بوده و گردشگران از سرتاسر آذربایجان و دیگر کشورهای جهان به آن مراجعه می کنند؛ بنابراین هتل های این منطقه از جمله کلینیک نفتالان کاملا پر می شوند و جایی برای ارائه به مشتریان جدید ندارند. دانستن دلیل این همه شلوغی سخت نیست. در این فصل گلهای سرخ شکوفه می دهند و پروانه ها در میان هوای تازه کوهستانی در کنار پنجره های هتل به پرواز در می آیند. هر ساله نزدیک به 15 هزار نفر به شهر نفتالان در آذربایجان سفر می کنند تا در حمام های گرم نفت خام فرو بروند و در ماده ای که مردم محلی آن را خون غلیظ زمین می نامند، حمام بگیرند.

نفت نفتالان براساس شواهد پزشکی و گفته های مردم بسیار پرخاصیت بوده و بیش از 70 بیماری و مشکل پوستی، مفصلی و استخوانی را درمان می کند. همچنین به عنوان یک نوع مایع ضدعفونی، ضد التهاب و حتی داروی بی هوشی مورد استفاده قرار می گیرد. براساس گفته های پزشکان، این ماده در درمان بیماری های مربوط به دستگاه ماهیچه ای اسکلتی انسان، بیماری های پوستی، بیماری های زنان و مشکلات مجاری ادراری و تناسلی بسیار موثر است.

خون غلیظ زمین

افسانه های محلی

مردم محلی سالهاست که در مورد خواص درمانی نفتالان Naftalan می دانند و از این خواص استفاده می کنند. گفته می شود اولین بار در قرن دوازدهم میلادی، نظامی گنجوی در مورد این ماده که از طریق کاروانهای تجار به کشورهای همسایه صادر می شد، نوشت. طبق افسانه های گفته شده در بین مردم، زمانیکه شتر یکی از کاروانها از حال رفت و از کاروان جدا افتاد، خواص درمانی نفتالان Naftalan برای اولین بار کشف شد. شتر در استخر نفتی که در اطرافش بود، غلت خورد و هفته ها بعد وقتی صاحب شتر آن را در میان صحرا پیدا کرد، بطور کامل درمان شده بود.

در قرن سیزدهم میلادی، کاوشگر مشهور ایتالیایی، مارکو پولو Marco Polo در کتاب سفرهای خود در مورد این ماده ارزشمند که برای درمان شترها و سایر موارد درمانی مورد استفاده قرار می گیرد، نوشت و اضافه کرد که بسیاری از مردم از راههای دور برای درمان خود به وسیله این ماده به شهر نفتالان در آذربایجان سفر می کنند.

افسانه های محلی

دلایل پزشکی

اکنون سوال این هست که چه چیزی باعث می شود تا نفتالان Naftalan این چنین خاص و موثر باشد؟ تاثیر عالی نفتالان Naftalan بیشتر از هر چیز بدلیل تمرکز بالای نفتالین در آن است. از این ماده برای درمان برخی بیماری های پوستی مانند اگزما نیز استفاده می شود. در مرکز اقامتی نفتالان Naftalan درمان از یک چک آپ کامل پزشکی آغاز می گردد. این پروسه برای کسانی که بیماری های قلبی و عصبی دارند یا تحت درمان های سرطانی هستند، توصیه نمی شود. بعد از اینکه آزمایش خون اولیه کلینیک نفتالان بدست می آید، آزمایش اولترا ساوند و تست های تنفسی نیز صورت می گیرند. اگر هیچ مانع و محدودیتی از این آزمایش ها استنباط نشود، بیمار می تواند اولین حمام نفت خود را داشته باشد.

درمان نفتی کلینیک نفتالان بسته به تجویز پزشک و شرایط بیمار می تواند به صورت خارجی یا داخلی مورد استفاده قرار بگیرد. میانگین سنی بیماران در حدود 40 سال است؛ اما کودکان شش سال به بالا نیز می توانند این روش درمانی خاص را تجربه کنند. با اینکه هیچ ارتباطی بین روش درمانی حمام نفت با سرطان وجود ندارد، پزشکان جهانی و آژانس بین المللی تحقیقات سرطانی و سازمان بهداشت جهانی امکان سرطان زا بودن نفتالین برای بدن انسان را یادآور شده اند. مرکز اقامتی شهر نفتالان ادعا می کند که روش درمانی مورد استفاده اش کاملا بی ضرر بوده و موثر بودن آن حتی از لحاظ علمی ثابت شد. همچنین، خاطرنشان می سازد که در حدود 1500 تحقیق علمی و 270 پایان نامه دکترا در مورد این موضوع انجام گرفته اند.

دلایل پزشکی

داغ و خوشبو

اگر دلتان می خواهد بدانید نشستن در یک وان حمام پر از نفتالان Naftalan چگونه است، براساس مقاله شهر نفتالان کجاست باید گفت بی شباهت به نشستن در شکلات داغ نیست؛ بخصوص که دمای این ماده به 39 درجه سانتیگراد می رسد. نفت خام گرم شده بطرز غیر قابل انکاری خوشبو است و با اینکه برخی ممکن است از بوی آن شکایت داشته باشند، بوی قدرتمندی ندارد که غیر قابل تحمل باشد. یکی از میهمانانی که از شهر سن پترزبورگ به نفتالان Naftalan آمد تا این روش درمانی را تجربه کند، می گوید او حاضر است هر گونه بوی قدرتمندی را تحمل کند، چرا که با بیماری پوستی به این شهر آمده و قرار است بدون بیماری و با پوستی زیبا این شهر را ترک نماید.

حمام گرفتن در کلینیک نفتالان ده دقیقه طول می کشد و تعداد حمام ها از سه روز تا سه هفته بطول می انجامد. ممکن است برایتان تجویز کنند که حمام کامل بگیرید یا فقط تا گردنتان در وان پر از نفت فرو بروید؛ همه اینها بستگی به تجویز پزشک دارند. اگر هم فرو رفتن در حمام برایتان مضر باشد، تجهیزاتی برای بکار بردن این ماده بر روی دست و پاهایتان وجود دارند که از آنها استفاده می شود. اینکه خودتان بخواهید دست به روش درمانی بزنید، بشدت ممنوع و قطعا غیر ممکن است؛ بخصوص اینکه این ماده بطور طبیعی بسیار لغزنده بوده و نمی توانید به تنهایی و بدون کمک پزشک یا پرستار از آن برای درمان خود استفاده کنید.

بعد از اینکه پروسه درمانی کلینیک نفتالان کامل شد، دستیار پزشک از یک برس استفاده می کند تا نفت غلیظ را از روی بدنتان پاک نماید و سپس، شما را به قسمت دوش گرفتن راهنمایی کرده تا بدنتان را بطور کامل از این ماده پاک نمایید. شستن نفتالان Naftalan از بدن به شستن و پاک کردن به مدت طولانی نیازمند بوده و بوی آن به سرعت از روی بدن نخواهد رفت. بعد از اینکه پروسه درمانی و شستن بدن به پایان رسید، احساسی که بلافاصله به بیمار دست می دهد، خستگی است و مشخص نیست آیا این احساس می تواند عکس العملی به گرمای 39 درجه سانتیگراد باشد یا خاصیتی در نفت خام این احساس را بوجود می آورد. بنابراین به بیماران توصیه می شود که حداقل 40 دقیقه استراحت کنند.

داغ و خوشبو

درمان پیچیده

چیزهای بیشتری به غیر از حمام های نفت خام در مرکز اقامتی نفتالان Naftalan وجود دارند. بسته به برنامه درمانی در نظر گرفته شده برای هر بیمار، آنها می توانند از فیزیوتراپی، ماساژ هیدرو، درمان با پارافین و حمام های آروماتراپی نیز استفاده کنند. همچنین سونای داخل بکشه که گفته می شود خواص درمانی حمام نفت را افزایش می دهد و البته باشگاه بدنسازی، باشگاه یوگا و استودیوی پیلاتس، استخر روباز، بخش ماساژ روباز، بار ویتامین و چایخانه. نتایج بلند مدت این روشهای درمانی در عرض یک ماه قابل مشاهده هستند؛ اما برخی از بیماران تنها بعد از انجام سه حمام نفتالان Naftalan به نتایج عالی رسیده اند.

یکی از میهمانانی که از کمر درد و درد مفاصل در پاهای خود رنج می برد، می گوید آنچنان بخاطر پیشرفت سلامتی خود انگیزه گرفته که نزدیک به یک کیلومتر تا رودخانه نفتالان Naftalan پیاده روی کرده است تا با دوستان خود به ماهیگیری برود. برخی می گویند این سومین یا چهارمین بازدید آنها از شهر نفتالان Naftalan در طول دو سال است و حمام نفت به آنها این فرصت را داد تا زندگی شاد و بدون درد را تجربه کنند و در نهایت، اگر دلتان می خواهد بدانید بعد از اینکه یک فرد در وان پر از نفتالان Naftalan حمام کرد چه اتفاقی برای نفت داخل وان می افتد، باید بگوییم این ماده به تانکر اصلی نفت باز می گردد تا برای حمام کنندگان بعدی مورد استفاده قرار بگیرد. بهرحال نامش "طلای سیاه" است و چیز دیگری نمیتوان انتظار داشت.

درمان پیچیده

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو