زندگینامه بهروز وثوقی؛ درباره زندگی بازیگر قدیمی و لیست فیلم های این بازیگر

زندگینامه بهروز وثوقی؛ درباره زندگی بازیگر قدیمی و لیست فیلم های این بازیگر


منبع: روزانه

5

1402/5/14

17:00


بهروز وثوقی اسطوره سینمای ایران است؛ نابغه بازیگری که بعد از انقلاب مجبور به ترک کشور شد و تا به کنون نتوانسته است به میهن بازگردد اما این مسئله هیچ از محبوبیت این هنرمند بزرگ کم نکرده است و ما همچنان آقای بهروز وثوقی را دوست داریم. در ادامه متن همراه روزانه باشید با زندگینامه […]

زندگینامه بهروز وثوقی؛ درباره زندگی بازیگر قدیمی و لیست فیلم های این بازیگر

بهروز وثوقی اسطوره سینمای ایران است؛ نابغه بازیگری که بعد از انقلاب مجبور به ترک کشور شد و تا به کنون نتوانسته است به میهن بازگردد اما این مسئله هیچ از محبوبیت این هنرمند بزرگ کم نکرده است و ما همچنان آقای بهروز وثوقی را دوست داریم. در ادامه متن همراه روزانه باشید با زندگینامه (بیوگرافی کامل) و بهترین فیلم های بهروز خان وثوقی.

بیوگرافی بهروز وثوقی

خلیل وثوقی در 20 اسفند 1316 در شهرستان خوی به دنیا آمد. خلیل وثوقی با نام هنری «بهروز وثوقی» فرزند اول خانواده است و او چهار برادر بنام‌های چنگیز، بهزاد، شهراد و فیروز دارد. بهروز خان در 6 ماهگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت کردند و در خیابان خرمشهر ساکن شدند، پدرش محمود وثوقی و مادر پاپول جعفرزاده چهراقی نام دارند.

کنکور، کار، اخراج

کنکور، کار، اخراج

بهروز وثوقی بعد از اینکه 2 بار در کنکور سراسری رد شد در اداره بهداشت خرمدره زنجان شروع به کار کرد اما بخاطر توهینی که به یکی از بازرس‌های محلی کرد از کار اخراج شد!

علاقه به بازیگری

علاقه به بازیگری

بهروز خان در سال 1331 وقتی 15 ساله بود با دیدن فیلم «ولگرد» با بازی مرحوم ناصر ملک مطیعی عاشق بازیگری شد و جرقه رفتن به دنبال این هنر در وجودش شعله ور شد.

شروع بازیگری

در نهایت و در سال 1334 وقتی 18 ساله بود توسط یکی از چهر‌های هنری قدیمی بنام مسعود صمدی به امر بازیگری در نقش‌های کوتاه در سینما بکار گرفته شد. اما شروع حرفه‌ای و جدی‌اش در سال 1337 وقتی 21 ساله بود با فیلم «طوفان» رقم خورد و سال 1340 با فیلم «صد کیلو داماد» مورد توجه قرار گرفت.

شهرت بیشتر با فیلم با قیصر

شهرت بیشتر با فیلم با قیصر

بهروز خان وثوقی در سال 1348 وقتی 32 ساله بود با فیلم «قیصر» به کارگردانی مسعود کیمیایی به یکبار مورد توجه قرار گرفت و به ستاره پُر طرفدار و محبوب بدل شد.
او سال 1350 نیز با فیلم «داش آکل» و سپس فیلم «گوزن ها» در سال 1353 بسیار درخشان ظاهر شد.

زندگی شخصی

زندگی شخصی

بهروز وثوقی در سال 1354 وقتی 38 ساله بود در یک ازدواج پُر سر و صدا و جنجالی با خانم فائقه آتشین (گوگوش) ازدواج کرد. البته زندگی زوجی با این شهرت و در معرض توجه دوام چندانی نیافت و به طلاق ختم شد.

ازدواج دوم

ازدواج دوم

وثوقی برای دومین باری با کتایون امجدی ازدواج کرد که ثمره‌اش دو فرزند بنام‌های مهشید و ماهان شد که در حال حاضر در سانفرانسيسکو زندگی می‌کنند.

مطلب مشابه: بیوگرافی معین؛ زندگینامه معین و درباره زندگی شخصی و آثار هنری اش

انقلاب 57 و مهاجرت به آمریکا

مهر ماه سال 1357 بهروز وثوقی 41 ساله دو ماه قبل از وقوع انقلاب برای بازی در فیلم «گربه در قفس» راهی آمریکا شد تا اینکه بخاطر وضعیت سیاسی دیگر نتوانست برگردد.

دوست صمیمی در هالیوود

دوست صمیمی در هالیوود

وثوقی ارتباط نزدیکی با آنتونی کوئین بازیگر نقش حمزه در فیلم محمد رسول الله داشت که سال 1365 در فیلم کارون‌ها با یکدیگر همبازی بودند.

بخاطر انقلاب از ایران خارج نشدم!

خروج من از ایران بخاطر انقلاب نبود، دو ماه قبل انقلاب من برای ساخت فیلمی با آقای زرین دست به آمریکا رفتم و وقتی در این فیلم بازی کردم انقلاب شد. بعد از آن هم فکر کردم که اوضاع مناسبی برای بازگشت نیست و بدین ترتیب تا به حال ماندگار شدم.

تلاش برای بازگشت به وطن

 خرداد 1397 در پی ابراز علاقه صمیمانه بهروز وثوقی برای بازگشت به کشورش، 100 ها نفر در نامه‌ای به حسن روحانی خواستکار رفع محدودیت علیه وی شدند. مدتی نیز شهاب حسینی تلاش زیادی کرد تا رضایت برخی مسئولان برای بازگشت این اسطوره به ایران را بگیرد که متاسفانه به ثمر نرسید.

زیاد فیلم ایرانی نمی‌بینم!

زیاد فیلم ایرانی نمی‌بینم!

خیلی زیاد پیگیر فیلم های بعد از انقلاب در ایران نیستم اما چند فیلم از جمله «آژانس شیشه ای» ، «مارمولک» ، «آتش بس» و تعدادی دیگر را دیدم که نام آنها را به یاد ندارم.

متهم به قتل و قاچاق

متهم به قتل و قاچاق

محمود رضوی مشاور محمدباقر قالیباف در مجلس و تهیه کننده سینما اخیرا ادعا کرده بهروز وثوقی بخاطر یک پروند قتل و یک پرونده قاچاق، خودش به ایران نمی‌آید. با این حال تاکنون سند برای ادعای خود منتشر نداده اما روزنامه کیهان بازی او در فیلم‌های ضد ایرانی را علت محدودیت وی برای بازگشت اعلام می‌کند.

احترام به مارلون براندو

احترام به مارلون براندو

هیچگاه تحت تاثیر بازیگری نبودم اما به «مارلون براندو» خیلی احترام می‌گذاشتم برای اینکه سبک بخصوصی داشت و سبکش هم در تاریخ ماندگار شد. دوست نداشتم از کسی تقلید کنم اما او را ستایش می‌کردم و کارهایش را همیشه پیگیر بودم.

دعوا با برادران

برادرانم فیروز، چنگیز و شهرزاد برایم از برادر ناتنی هم بدتر بودند و با جعل سند اموال من را صاحب شدند و حالا ادعای برادری دارند.

این‌ها همگی از پشت به من خنجر زدند، متاسفم که از اسم من بعنوان برادر سوء استفاده می‌کنند، من برادرانی واقعی به این اسامی ندارم.

مطلب مشابه: بیوگرافی کوین اسپیسی؛ درباره زندگی شخصی و ماجرای تجاوز و لیست بهترین فیلم های وی

پنج فیلم برتر بهروز وثوقی

ما در ادامه متن پنج فیلم برتر از بهروز خان وثوقی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس تا آخر همراه روزانه باشید.

قیصر

قیصر

  • سال انتشار: 1348
  • ژانر: درام
  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، ناصر ملک‌مطیعی، جمشید مشایخی، پوری بنایی، بهمن مفید، ایران دفتری
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.6

در این فیلم دو اسطوره سینمای ایران یعنی ناصر ملک مطیعی و بهروز خان وثوقی حضور دارند، فیلمی مهم که احتمالا بهترین اثر قبل از انقلاب سینمای ایران باشد؛ این فیلم به کارگردانی مسعود کیمایی بزرگ است.

داستان این فیلم درباره یکی از برادران آب مَنگُل به نام منصور (جلال پیشواییان) است، فاطی را هتک حرمت می‌کند. فاطی، پس از نوشتن نامه‌ای به مادر (ایران دفتری) و دایی‌اش (جمشید مشایخی)، خودکشی می‌کند و در بیمارستان جان می‌دهد. فرمان (ناصر ملک‌مطیعی)، برادر بزرگ فاطی، پس از آگاه‌شدن از موضوع، به دکان برادران آب مَنگُل می‌رود. او، چون پیشتر قسم خورده‌بوده که دیگر هرگز دست به چاقو نبرد، با دستان خالی با برادران آب مَنگُل روبرو می‌شود.

گوزنها

گوزنها

  • سال انتشار: 1353
  • ژانر: اجتماعی
  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • بازیگران: بهروز وثوقی ، فرامرز قریبیان ، پرویز فنی زاده ، نصرت پرتوی ، گرشا رئوفی ، عنایت بخشی ، منوچهر نادری
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.9

مسعود کیمیایی و بهروز وثوقی فیلم‌های بسیاری را با یکدیگر کار کرده‌اند، یکی از بهترین فیلم‌های این دو گوزنها نام دارد که اثری زیبا در ژانر اجتماعی است؛ بهروز وثوقی با این فیلم به طور ویژه‌ای دیده شد.

داستان این فیلم درباره مرد تحت تعقیبی به نام قدرت (فرامرز قریبیان) است که پس از سرقت مسلحانه از بانک، خود را به دوستش سید رسول ( بهروز وثوقی) می‌رساند. سید مردی معتاد است و همراه فاطمه که دورانی عاشق یکدیگر بوده‌اند زندگی می‌کند فاطمه بازیگر تئاتر می‌باشد. سید که مردی زبون است، با کمک معنوی قدرت به خودش می‌آید. ابتدا در مقابل مزاحم فاطمه و سپس صاحب خانه می‌ایستد و سپس هروئین فروشی که او را به اعتیاد کشانده از پا درمی‌آورد. پلیس رد قدرت را در خانه سید می‌یابد. سید با اجازه پلیس پیش قدرت می‌رود تا او را وادار به تسلیم کند، اما قدرت مقاومت می‌کند. پلیس خانه را به گلوله می‌بندد و هر دو در انفجار خانه کشته می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: ابراهیم حامدی؛ بیوگرافی و عکس های ابی به همراه همسر و دخترانش

داش آکل

داش آکل

  • سال انتشار: 1350
  • ژانر: درام
  • کارگردان: مسعود کیمیایی
  • بازیگران: بهروز وثوقی ، بهمن مفید ، مری آپیک ، جلالی ، کنعان کیانی ، ژاله ، محمدتقی کهنمویی ، ابراهیم نادری
  • امتیاز در ای ام دی بی: 7.1
  • امتیاز در راتن تومیتوز: 53

داش آکل اقتباسی از اسطوره نویسندگی ایران یعنی صادق هدایت است؛ این داستان اثری ساختارشکن و بسیار مهم است که دیدنش بر سینما دوستان بسیار مهم و واجب است؛ پس اگر شما هم مثل من طرفدار صادق هدایت و بهروز وثوقی هستید این فیلم را در لیست تماشای خود قرار دهید.

داستان این فیلم درباره ماجرای قهرمانی‌ها و مردانگی و صداقت «داش آکل» است. یک حاجی شیرازی که زمانی با او همسفر بوده و فضایل نیک داش آکل را می‌دانسته قبل از مرگش وصیت می‌کند که داش آکل به کارهای زندگی و املاک او رسیدگی کند. داش آکل در برخورد با خانواده حاجی دختر او را می‌بیند و به او دل می‌بندد.

 حال آنکه دختر سن کمی دارد. عشق دختر، داش آکل را به شراب خواری می‌کشاند. «کاکارستم»، که دشمن داش آکل است با آن که بارها در جدال تن به تن از او شکست خورده مع‌هذا همه جا در غیابش رجزخوانی می‌کند. داش آکل ازدواج با دخترک را به علت سن زیاد خود، دور از مردانگی می‌داند و ترتیب ازدواج او را با یکی از خواستگارانش می‌دهد.

غریبه

غریبه

  • سال انتشار: 1351
  • ژانر: درام، اجتماعی
  • کارگردان: شاپور قریب
  • بازیگران: بهروز وثوقی ، نگار ، دیانا ، اکبر مشکین ، احمد معینی ، پرویز فنی زاده ، غلام ، یدی قاسمی ، شاپور رهنما
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.6

یکی دیگر از محبوب‌ترین فیلم‌های بهروز  وثوقی غریبه نام دارد که در سال 51 اکران شد، این فیلم به کارگردانی شاپور قریب است که بعد از اکران در سینماهای سراسر کشور با استقبال خوبی روبرو شد.

داستان این فیلم درباره قاسم (بهروز وثوقی) است که پس از مرخص شدن از زندان سراغ دوستش عباس (پرویز فنی زاده) به جنوب می‌رود. قاسم پس از درگیر شدن با مردی که مسبب دستگیری او بوده‌است با دختری به نام زری (نگار) روبرو می‌شود که دختر مرد متمولی است. قاسم که می‌داند پدر زری با ازدواج او و دخترش موافقت نخواهد کرد به کمک زن رختشوئی به نام اقدس (دیانا) با زری قرار می‌گذارند که شهر را ترک کنند. قاسم به کمک عباس با زری به طرف تهران می‌گریزند. در قهوه خانه بین راه زری از تصمیم خود منصرف می‌شود و به قاسم اصرار می‌کند که او را به خانه اش بازگرداند اما…

فصل کرگدن

فصل کرگدن

  • نام انگلیسی: Rhino season
  • سال انتشار: 2012
  • ژانر: درام، هیجان انگیز
  • کارگردان: بهمن قبادی
  • بازیگران: بهروز وثوقی، مونیکا بلوچی، یلماز اردوغان، جانر جیندروک، برن ساعت، بلچیم بیلگین، آرش
  • امتیاز در ای ام دی بی: 6.4

بهروز وثوقی در این فیلم با جذاب سینمای هالیوود یعنی مونیکا بلوچی هم‌بازی شده است؛ همچنین لازم به ذکر است که آرش خواننده معروف ایرانی نیز در این فیلم حضور دارد. این فیلم تنها فیلم بهروز وثوقی بعد از انقلاب است که در خارج از کشور ساخته شده است.

داستان این فیلم درباره بی‌خبری یک عاشق و معشوق در یک خانه اشرافی قبل از انقلاب است که نوکر زاده خانه (راننده) با حسادت و نفرت آنها را زیر نظر دارد پس از تحولات انقلاب نوکرزاده با پرونده سازی منجر به مصادره منزل و کشتن صاحبخانه و اسارت دختر و دوستش می‌شود. وی با ورود به سیستم نظامی انقلاب که اکثرا از جنس خود او هستند موجبات شکنجه عاشق و معشوق را فراهم می‌کند و در نهایت در زندان به دختر تجاوز می‌کند و پس از آزادی با او ازدواج کرده و یک دختر و یک پسر از او به دنیا می آید. حال سالها بعد به پوچی زندگی می‌کند دخترش در ترکیه فاحشه شده‌ و عاشق قدیم با بازی بهروز وثوقی که میانسال و دلشکسته اما همچنان استوار است…

کلام آخر

ممنون که تا آخر همراه روزانه بودید؛ ما امروز و در این مقاله سعی کردیم به زندگی شخصی و هنری بهروز وثوقی اسطوره سینمای ایران بپردازیم و ما همچنین در ادامه متن بهترین فیلم‌های این هنرمند را به شما عزیزان معرفی کردیم. در پایان امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. / نویسنده امیرسالار کریمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو