برای تنظیم ph مو چه کاری انجام دهیم؟

برای تنظیم ph مو چه کاری انجام دهیم؟


منبع: آرگا

2

1402/5/14

23:08


مقدار متعادل ph مو و پوست سر برای حفظ سلامت آن بسیار ضروری و حیاتی می باشد. در این مطلب به مواردی جهت تنظیم ph مو اشاره می شود تا موهایی سالم و درخشنده داشته باشید.

عواملی همچون آلودگی ها، استفاده از محصولات شوینده خشن برای مو و … سبب اختلال در ph مو شده در نهایت منجر به خشکی و آسیب مو می شود از این رو تنظیم ph مو بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا در افزایش سلامت مو و درخشندگی آن موثر است.

راهکارهایی برای تنظیم ph مو

شایان ذکر است حفظ  ph متعادل مو اهمیت زیادی دارد. عواملی مانند آلودگی، استفاده از محصولات شوینده خشن و … سبب اختلال در ph مو شده که در نهایت منجر به خشکی و آسیب به موها می گردد. این عدم تعادل ph ضمنا سبب رشد ناخواسته میکروب روی پوست سر می گردد.

همان طور که می دانید ph هفت خنثی بوده و مقدار بالای آن قلیایی و کمتر از آن اسیدی می باشد. تنظیم ph مو اهمیت بسیاری داشته چرا که سبب افزایش سلامت مو و درخشندگی آن می شود. در ادامه به راهکارهایی برای تنظیم و متعادل سازی ph مو اشاره می شود.

احتمالا شما نیز روی برخی از محصولات مراقبتی مو به ویژه شامپوها مشاهده کرده اید که نوشته شده با ph متعادل. در حقیقت ph یا میزان اسیدیته مشخص کننده وضعیت سلامت موها می باشد. به این ترتیب در کنار تغذیه مناسب و اموری که برای مراقبت از موها انجام می دهید، ph موها استحکام، زیبایی و سلامتی موها را تعیین می نماید.

از این رو بایستی همواره مقدار آن متعادل باشد تا از خشکی و آسیب دیدگی موها پیشگیری شود. بر اساس تحقیقات ph پوست سر بایستی حدود ۵.۵ و ph موها باید حدود ۳.۶۷ باشد. به این ترتیب میزان متعادل ph مو و پوست سر در سلامت آن نقش اساسی دارد.

پیش از استفاده از محصولات مراقبتی مو بایستی وضعیت اسیدیته موها را ارزیابی نمایید و بر اساس آن دست به انتخاب بزیند. اگر به دلیل به هم خوردن ph ، موها خشک و آسیب دیده اند می توانید به کمک انواع ماسک مو برای موهای خشک و مواد طبیعی در منزل این مشکل را برطرف نمایید.

ph پوست سر و مو

همانطور که اشاره شد میزان ph یا اسیدیته طبیعی پوست سر حدود ۵.۵ و ph مو حدود ۳.۶۷ می باشد. ph نشانگر میزان اسیدی یا قلیایی بودن هر ماده ای است که بین ۰-۱۴ متغیر است. ph آب خالص حدود ۷ بوده که ماده ای کاملا خنثی تلقی می گردد. هر ماده ای که ph آن از ۷ کمتر باشد اسیدی و اگر ph آن بالای ۷ باشد، قلیایی است.

به این ترتیب هر چه ph ماده ای پایین تر آن ماده اسیدی تر و هر اندازه ph بالاتر باشد آن ماده قلیایی تر می باشد. ph بهینه مو اسیدی می باشد. ph اسیدی مو تولید سبوم و رشد میکروبی را تنظیم می نماید. اختلال در اسیدیته مو می تواند به معنی از دست دادن رطوبت یا عدم تعادل در تولید سبوم باشد.

به این ترتیب موها خشک و شکننده می شوند. حتی محصولات مراقبت از مویی که استفاده می کنید نبایستی تعادل ph  طبیعی موها را دچار اختلال کنند. به طور مثال شامپوهای قلیایی بار منفی روی تارهای مو را بالا می برند. این محصولات سبب تورم و باز شدن کوتیکول های مو می گردند و موها وز می شوند.

این شامپوها به کوتیکول مو آسیب زده و موها را مستعد شکنندگی می کنند. شایان ذکر است ph اسیدی رشد باکتری روی پوست سر را تنظیم می کند. محصولات مراقبت مو با ph قلیایی سبب رشد بیش از حد میکروبی شده و موجب عفونت پوست سر، خارش و مسدود شدن فولیکول های مو می گردند.

موهای قلیایی اغلب با پوست سر خشک، خارش دار و پوسته پوسته تعیین می شوند. مکانیسم طبیعی محافظت از سبوم در این حالت مختل شده و موها در برابر عفونت آسیب پذیر می شوند. ضمنا سفید کننده ها و رنگ های مو دارای مواد قلیایی بوده که برای رسوب رنگدانه الزامی می باشند.

با این وجود می توانند ph طبیعی موها را به هم زده و موجب آسیب کوتیکول مو گردند. محصولات مراقبت از مو با ph متعادل، به آرامی پوست سر را از تجمع سلول های مرده پوستی پاک کرده بدون آن که رطوبت و چربی طبیعی آن از بین برود. همچنین می توانند اسیدیته بهینه مو را بازگردانده و موها صاف، براق و سالم شوند.

روش های تنظیم اسیدیته مو

در صورتی که موهای شما موخوره پیدا کرده و خشک است، بایستی ph آن را کاهش دهید. به عبارتی ph آن را تنظیم نمایید. بنابراین اگر ph موهای متعادلی ندارید احتمالا موهای شما قلیایی است. در این حالت کوتیکول های مو باز شده و موها خشک و فر می شوند.

اگر موها با رنگ یا صاف کننده خاصی تحت درمان شیمیایی قرار گرفته این موضوع رخ می دهد. با این حال برخی شامپوهای طبیعی هم می توانند ph موها را افزایش بدهند. حتی ممکن است قارچ یا باکتری موجود در پوست سر سبب افزایش ph پوست سر گردند.

در صورتی که موهای شما به طور طبیعی فر است، کوتیکول های مو از قبل باز بوده از این رو بایستی از محصولات اسیدی بیشتر استفاده تا ph مو ها تنظیم و کاهش یابد. همانطور که اشاره شد بیشتر پاک کننده های طبیعی مو قلیایی هستند و موجب خشکی موها می شوند.

بنابراین از پاک کننده های مو  که به ph خنثی نزدیک تر هستند استفاده کنید. می توانید شامپوهای طبیعی خریداری که دارای ph خنثی هستند. در ضمن می توانید از نوارهای تست ph جهت تست اسیدیته هر محصولی که خریداری می کنید، بهره بگیرید. در حالت ایده آل شامپوهای مناسب موی سر و نرم کننده ها نبایستی ph بیشتر از ۵.۵ داشته باشند.

در صورتی که از شامپو قلیایی استفاده می کنید می توانید کمی نرم کننده اسیدی برای درخشش موها استفاده کنید. دقت کنید اگر از پاک کننده مو با ph بسیار زیاد استفاده بعد محلول خیلی اسیدی استفاده کنید، موها خیلی خشک و شکننده می شوند از این رو بهتر است یک برنامه متعادل را در نظر بگیرید.

اهمیت زیادی دارد که ph موها را متعادل نگه داشته تا دچار آسیب نشوند. برای تنظیم اسیدیته مو از موارد زیر کمک بگیرید:

تعیین وضعیت فعلی موها

پیش از هر نوع تغییر در روند تنظیم ph مو ها ابتدا بایستی نوع وضعیت فعلی موها را ارزیابی نمایید.

  • اگر پوست سر خارش داشته و موها نیز خشک و شکننده است. احتمالا موهای شما قلیایی شده است. در ضمن این وضعیت مستعد بروز اگزما و التهاب پوستی می باشد. استفاده از شامپو با ph اندکی اسیدی می تواند ph این موها را تنظیم کند. شامپوی ملایم اسیدی، ساقه مو را در برگرفته و علاوه بر متعادل سازی ph سبب رفع باکتری های احتمالی هم می شود.

  • در صورتی که موهای شما فر و مجعد است به شکل طبیعی کوتیکول آن به باز شدن تمایل داشته که سبب بروز جلوه ای خشک و وز می شود. استفاده از شامپوی اسیدی، کوتیکول های مو را بسته و آن ها را روی ساقه مو انطباق می دهد. این کار سبب نرم شدن موها می شود.
  • اگر اخیرا موها را رنگ کرده یا با گلت صاف نموده اید، احتمالا موها در اثر تماس با مواد شیمیایی اسیدی و قلیایی التهاب پیدا کرده اند. در این حالت استفاده از یک شامپو اسیدی به بسته شدن کوتیکول مو و در نیتجه کاهش آسیب پذیری آن منجر می گردد.

  • اگر موهای صاف و بدون علامتی از آسیب دیدگی دارید، شامپو با ph متعادل می تواند سلامت موها را تثبیت نماید. سبوم یا چربی ترشح شده پوست، می تواند ph مو ها را تنظیم نماید. از این رو نباید به صورت مکرر با شستشوی مو آن را از روی مو و پوست سر پاک کنید.

بررسی ph محصولات مراقبت از مو

پیش از خرید محصول مراقبت از مو نوشته های روی آن را با دقت بخوانید. به دلیل منحصر به فرد بودن وضعیت موهای هر فرد، بایستی به دنبال محصول مناسب خود باشید. اگر روی شامپو به ph آن اشاره نشده بود در ادامه به شما روش مشخص کردن ph آن را خواهیم گفت.

استفاده از مواد طبیعی

می توانید به کمک مواد طبیعی که در ادامه اشاره می شود به تنظیم میزان ph موهای خود اقدام کنید:

۱. سرکه سیب

سرکه سیب ماده ای اسیدی با ph حدود ۳ است که کمتر از ph موهای شما می باشد. به این ترتیب آن را با کمی آب مخلوط کرده تا ph آن به ۴ برسد. حدود یک قسمت سرکه را با ۵ قسمت آب مخلوط کرده تا به موها آسیب وارد نشود. بعد هفته ای یک یا دو مرتبه پس از شامپو زدن موها، آن را به موها اسپری و پس از ۳۰ ثانیه شستشو دهید تا وز و خشکی موها کنترل شود.

۲. اسپری آب آلوئه ورا

می توانید موها را با آب آلوئه ورا اسپری تا ph آن کاهش یابد. این محلول ملایم به تعادل پاک کننده های قلیایی مو کمک می کند. یک بطری آب آلوئه ورا را پر کرده و بعد از شستن موها از ریشه تا نوک مو را با آب آلوئه ورا مرطوب کنید. ph آب آلوئه ورا حدود ۴.۵ است که تقریبا به ph موهای شما نزدیک است.

وقتی از محصولی اسیدی روی موها استفاده کنید سبب کاهش ph، بسته شدن کوتیکول و از بین رفتن موخوره می شود.

۳. ژل آلوئه ورا

می توانید مستقیما ژل آلوئه ورا به پوست سر اعمال کرده تا اسیدیته آن تنظیم شود. ولی حتما اطمینان پیدا کنید که آن را خوب شستشو بدهید. همچنین می توانید از ماسک مو با مخلوطی از یک فنجان عصاره برگ کامل آلوئه ورا، یک قاشق چایخوری عسل و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب استفاده کنید و بعد از ۲۰ دقیقه آن را آبکشی نمایید. سپس موها را شامپو زده و از نرم کننده استفاده کنید.

۴. نرم کننده خانگی

می توانید به راحتی یک ماسک مو بدون آبکشی تهیه تا ph مو های خود را تنظیم کنید. به این ترتیب دو قاشق غذاخوری نرم کننده فاقد سیلیکون را با دو قاشق غذاخوری عصاره آلوئه ورا و دو قاشق غذاخوری روغن جوجوبا ترکیب کرده و مخلوط به دست آمده را روی موهای تمیز و مرطوب قرار دهید و صبر کنید خشک شود. در ادامه موها را به دلخواه حالت دهید.

۵. جوش شیرین به همراه یک ماده اسیدی

جوش شیرین خیلی اسیدی است از این رو شامپو معمولی خوبی نیست. اکثر افراد جوش شیرین را به عنوان جایگزین عالی برای شامپوهای تجاری تلقی می کنند. این ماده سبب تمیز شدن موها شده و برای مدت کوتاهی موها سالم و براق به نظر می رسد ولی به علت قلیایی بودن ممکن است به موها آسیب بزند.

از این رو بهتر است آن را با یک ماده اسیدی مانند آب آلوئه ورا یا سرکه سیب مخلوط کرده تا ph موها متعادل گردد. این روند سبب آسیب به موها می شود بنابراین هرزگاهی از آن استفاده کنید. در صورتی که از جوش شیرین برای مدت زیادی استفاده کنید موها مات، فر و خشک شده و بیشتر گره می خورند.

روش اندازه گیری میزان ph محصولات مراقبت از مو

می توانید از ابزارهای تعیین اسیدیته مواد که در بازار قابل تهیه می باشند استفاده کنید. این ابزار هنگامی که در تماس با مواد مختلف قرار بگیرند، با توجه به میزان اسیدی یا قلیایی بودن ماده، تغیی رنگ می دهند. یکی از این ابزار کاغذ تورنسل یا کاغذ لیتموس می باشد.

می توانید کاغذ تورنسل را درون محصول مورد نظر قرار داده و پس از چند دقیقه با توجه به تغییر رنگ کاغذ و مقایسه آن با جدول همراه این کاغذ، میزان ph آن را متوجه شوید. روش دیگر که در آزمایشگاه های دقیق استفاده می شود ابزاری حرفه ای بوده که می تواند ph محلول ها را دقیقا اندازه گیری کند.

تاثیر ph  محصولات بر موها

همانطور که اشاره شد میزان ph محصولات مراقبت از مو می تواند به موها آسیب زده یا برای آن مفید باشد.

ph متعادل برای سلامت مو ضروری است.

موها از میزان زیادی کراتین و پروتئین ساخته شده اند. از این رو محصولات قلیایی با ph بالا، شدیدا می توانند با تاثیر منفی روی کراتین، موها را آسیب پذیرتر نمایند. در ضمن با باز شدن کوتیکول مو، مواد شیمیایی و آلودگی ها هم به سادگی به بافت مو وارد می گردند. محصولات با ph بالاتر از ۳.۶۷ احتمال وز شدن و گره خوردگی مو را شدیدا بالا می برند.

ph متعادل از مو در مقابل آلودگی ها محافظت می کند.

باکتری و قارچ ها در محدوده خاصی از ph می توانند رشد داشته باشند. حفظ ph متعادل مو مانع از رشد میکروب و قارچ ها روی پوست سر و موها می گردد. در ضمن ph مناسب مو موجب حفظ باکتری های مفید روی سر می گردد.

ph متعادل رطوبت مو را حفظ می کند.

محصولات مراقبت از مو با ph متعادل بدون این که روی مو و پوست سر رسوب ایجاد کنند سبب حفظ رطوبت بافت مو می شوند و مانع از دست رفتن آب در ساقه های مو می گردند. سبوم ترشح شده مفید سطحی پوست، ph پایین داشته کا با محصولات قلیایی از بین می رود.

در پایایان اگر علاقمند هستید تا با روش های مراقبت و تقویت کوتیکول مو و جلوگیری از موخوره  آشنا شوید، روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو