خواص وازلین؛ اثرات بر پوست و مو و فواید بی نظیر آن

منبع: تاپ ناز

4

1402/3/22

14:08


در این مطلب اشاره ای به خواص وازلین داریم و در مورد تاثیرات مثبت وازلین بر پوست و مو اطلاعاتی را ارائه کرده ایم.

در سال ۱۸۵۹ رابرت آگوستوس چسبرو، متوجه شد که کارگران صنعت نفت از ژله ای غلیظ و چسبناک برای ترمیم پوست های سوخته و زخم هایی که هنگام کار برای آنها ایجاد می شد، استفاده می کنند. بعد ها او با اضافه کردن ماده ای به نام پترولیوم، وازلین را به دیگران معرفی کرد. پترولیوم خواص مفیدی چون ایجاد یک لایه محافظت کننده بر پوست را دارد، که در حفظ رطوبت پوست بسیار تاثیر گذار است. وازلین موجود در بازار، ترکیبی از موم و روغن های معدنی بوده و از ماده ای نیمه جامد ایجاد می شود. ژله پترولیوم یا همان وازلین با ترکیبات اکلسیوی که دارد، می تواند سدی فیزیکی در پوست ایجاد کرده و مانع خروج رطوبت پوست شود.

خواص وازلین بر پوست و مو و فواید بی نظیر آن

فواید و مصرف وازلین

از فواید وازلین که جزو اصلی ترین ویژگی های آن می باشد، می توان به ترمیم خراش و بریدگی های پوستی، تسریع روند در ترمیم پوست و به دام انداختن رطوبت پوست اشاره کرد. وازلین مزایا و معایب بیشماری داشته که در ادامه با برخی از این ویژگی ها آشنا خواهیم شد.

جلوگیری از رنگی شدن پوست

این روز ها در آرایشگاه های زنانه و مردانه و یا در خانه های خود گاها دیده اید که قبل از رنگ کردن موی سر افراد، از وازلین استفاده میکنند. با زدن مقداری وازلین در انتهایی ترین قسمت سر خود، یعنی خط رویش مو یا حتی برای رنگ زدن ریش خود به راحتی می توانید از رنگی شدن پوست جلوگیری کنید. اگر لاک زدن را دوست دارید و هنگام لاک زدن کناره های انگشت و ناخنتان رنگی می شود، پیشنهاد می شود از وازلین استفاده کنید. وازلین به دلیل چربی که دارد، بعد از اتمام کار با گرفتن آب بر آن نقطه به راحتی شسته می شود.

جلوگیری از موخوره

خشک شدن موها در افراد امروزه بسیار زیاد دیده می شود. با قرار گرفتن در مسیر باد، نور یا استخر رفتن مزید بر این علت هستند. ایجاد موخوره مو را هم می توان به این دلایل ربط داد. برای‌ رفع یا کاهش موخوره شما می توانید کمی وازلین به کف دست خود زده و به صورت مالشی، کف سر خود یا نوک موهایتان را با چربی آن ماساژ دهید. البته اگر به ظاهر و براقیت موی خود توجه دارید، پیشنهاد می شود از وازلین استفاده کنید.

پاک کننده آرایش چشم

امروزه وازلین در لوازم آرایشی هر خانوم یا آقایی از ضروری ترین وسایل می باشد. روغن از بهترین راه ها برای زدودن آرایش می باشد و از این رو وازلین بهترین پیشنهاد است. وازلین برای اطراف چشم بی خطر بوده و شما با خیالی آسوده می توانید آرایش اطراف چشم خود را پاک کنید. با توجه به تجربه بعضی از خانم ها، استفاده از وازلین در رفع خطوط پنجه کلاغی کمک کننده بوده و بسیار تاثیر گذار است. برای پاک کردن آرایش اطراف چشم اگر از وازلین استفاده می کنید، بهتر است چشم های خود را ببندید و به کار خود برسید.

مطلب مشابه: ماسک روغن آرگان برای پوست و مو و فواید بی نظیر آن

جلوگیری از ادرار سوختگی نوزادان

اگر در خانه نوزاد دارید، پس ممکن است که با ادرار سوختگی آنها رو به رو شوید. نوزاد وقتی دچار ادرار سوختگی شد حتما از وازلین استفاده کنید، چون که چربی وازلین از تماس پوست با رطوبت ناشی از ادرار جلوگیری کرده و از این بابت، سبب بهبودی سریع ادرار سوختگی می شود. برای بهره بردن از این روش پوست نوزاد خود را به خوبی شست و شو داده و با دقت آن نقطه را خشک کنید، سپس با مقدار کمی وازلین آن نقطه را چرب کنید و یک لایه محافظت کننده پوست در آن نقطه ایجاد کنید.

تسکین دهنده پنجه پای حیوانات خانگی

سگ و گربه جزو حیوانات خانگی بوده و اغلب در خانه ها نگهداری می شوند. اگر سگ یا گربه در خانه دارید ممکن است پنجه پای آنها هم دچار ترک شود. وازلین برای تسکین درد ناشی از این ترک خوردگی ها، بسیار مناسب است. با استفاده از گاز استریل پنجه پای گربه یا سگ خود را تمیز و سپس خشک کنید. پس از خشک کردن پنجه پای حیوان خانگی خود، کمی وازلین بر پنجه پای حیوان زده و آن قسمت را چرب کنید تا به زودی شاهد بهبودی قسمت ترک خورده شوید. پیشنهاد بر این است که این روند را بعد از پیاده روی و موقعی که حیوان خانگی شما در حال استراحت است، انجام دهید.

التیام سوختگی و خراشیدگی پوست

از وازلین برای آسیب های پوستی نسبتاً مشهود یا خفیف استفاده می شود. بر اساس مطالعات انجام شده، وازلین در حفظ رطوبت پوست موثر بوده و به وفور از آن استفاده می شود. برای سطوحی که از وازلین استفاده می کنید، باید دقت داشته باشید که به خوبی تمیز و عفونی شده باشد تا روند بهبودی سریع تر پیش رود. اگر سطحی که می خواهید وازلین به آن بمالید تمیز نباشد، میکروب ها در پوست مانده و روند بهبودی پوست را کاهش می دهد.

خواص وازلین در درمان بواسیر

هموروئید یا بواسیر بیماری بوده که سن، سال و جنسیت نمی شناسد. بواسیر بیماری مقعدی است که بر اثر فشار به رگ های ناحیه تحتانی بدن ایجاد می شود. از نشانه های این بیماری به دردناک بودن ناحیه آلوده شده می توان اشاره کرد. با چرب کردن و نرم شدن ناحیه آلوده توسط وازلین، می توانید فشار وارده به قسمت حساس مقعد را مدیریت کرده و به مرور زمان شاهد بهبودی بیماری شوید. برای استفاده از وازلین جهت رفع هموروئید پیشنهاد می شود، در روز حدود ۲۰ دقیقه مقداری زیاد وازلین را بر قسمت آلوده بگذارید و پس از مدتی شاهد کم شدن قسمت آلوده شده باشید.

خواص وازلین بر پوست و مو و فواید بی نظیر آن

وازلین و درمان جوش صورت

در هر سنی که باشیم و مهمتر در سنین جوانی شاهد بوجود آمپن جوش هایی بر صورتمان خواهیم بود. یکی از روش های از بین بردن جوش های صورت استفاده از وازلین است. از جمله خواص وازلین در استفاده آن در صورت می توان به درمان خشکی پوست، آبرسانی پوست، کمرنگ کردن لکه های پوستی، مدیریت آکنه و اگزما، کاهش التهاب پوست، رفع چروک و چین های صورت و درمان جوش های سر سیاه و عفونی اشاره کرد. میدانیم که وازلین ماده ای است که در حفظ رطوبت پوست موثر بوده و با بوجود آوردن یک لایه محافظ رطوبتی، منافذ باز صورت را پرکرده و از کاهش رطوبت پوست جلوگیری کند. زدن وازلین به صورت سبب می شود که رطوبت پوست خود را حفظ کرده و از طرفی تولید چربی پوستتان را کنترل کنید تا در صورت خود جوش جدیدی مشاهده نکنید.

وازلین و درمان تبخال

ویروس سیمپلکس یا تبخال به صورت خفته همواره در بدن وجود دارد. تبخال را التهابی به شکل جوش می دانند که با شکفتگی پوست همراه است. برای رفع تبخال روش های متفاوتی چون استفاده از سیر، یخ، اسطوخودوس و وازلین پیشنهاد می شود. وازلین اما از راحت ترین روش ها برای از بین بردن تبخال است، مالیدن وازلین بر تبخال سبب می شود که یک لایه دفاعی آنتی باکتریال بر آن ایجاد شده و از عفونت بیشتر یا شکفتگی پوستی جلوگیری کند. روش استفاده  برای رفع تبخال به این صورت است که مقداری مناسب از وازلین را دو یا سه بار در روز بر سطح ملتهب پوست قرار دهید.

وازلین و حجم دهندگی لب

یکی از بهترین بیس های ماسک خانگی که خواصی مثل نرم کنندگی و تسکین دهندگی دارد، وازلین است. حجیم و گوشتی کردن لب ها را امروزه خیلی از افراد انجام می دهند، اما ساده ترین راه برای حجیم شدن لب ها استفاده از ماسک خانگی است که با استفاده از پودر دارچین و وازلین تهیه می شود. قبل از اینکه به سراغ تهیه این ماسک قوی بروید به این نکته هم توجه کنید که دارچین قوی بوده و استفاده از آن به صورت ماسک، باعث ایجاد سوزش در قسمت مورد استفاده خواهد شد. با ترکیب کردن وازلین با مقداری پودر دارچین، از خاصیت تسکین دهندگی وازلین استفاده کرده اید و از طرفی براحتی توانسته اید یک ماسک حجم دهنده عالی تهیه کنید. این ماسک را در هفته دو بار می توانید استفاده کنید.

وازلین و رفع چروک زیر چشم و پیشانی

وازلین یکی از بهترین جایگزین های کرم های ضد چروک برای پوست است. این روز ها که افراد قدرت خرید کمتری برای کرم های مرطوب کننده و ضد چروک دارند، بهتر است که سراغ وازلین برویم. با استفاده مداوم از وازلین می توانید به راحتی چین و چروک های سطحی، جوانسازی، نرم کردن، تغذیه کردن و رطوبت رسانی پوست صورت خود را به صورت روزانه کنترل کنید. با افزایش سن یا حتی گاها خنده های زیاد و اخم کردن صورتمان دچار چین و چروک های ریز یا درشت در قسمت پیشانی و اطراف چشم می شود. برای رفع این چروک ها به صورت روزانه، دوبار وازلین به قسمت دارای چروک مالیده و به صورت دورانی مالش دهید. با این کار ساده خون رسانی به بافت های سطحی افزایش پیدا کرده و در نهایت سبب رسیدن مقدار بیشتری اکسیژن و مواد مغذی به سلول ها شود تا بتوانند کلاژن سازی را افزایش دهند. با این مالش ساده پس از مدتی پوستی خوش آب و رنگ، صاف و بدون از چین و چروک خواهید داشت.

وازلین و کاربرد آن بر رشد مو و ابرو

هدف استفاده از شامپو های مختلف، جلوگیری از ریزش، پر پشت کردن و تقویت مو ها می باشد. ایجاد موخوره و آسیب دیدگی ساقه مو های سر یا ابرو ها، خشک بودن بیش از حد مو می باشد. استفاده مقدار کم از وازلین بر روی مو یا ابرو های خود می توانید رطوبت را به آن هدیه کنید. استفاده وازلین بر موی سر باعث تقویت و تغذیه بیشتر مو ها می شود. برای کاهش آسیب های مو و رشد ساقه مو های خود، یک بار در هفته مقداری وازلین را بر ساقه و ریشه مو های خود ماساژ دهید. اگر دنبال پر پشت کردن ابرو های خود هستید، با استفاده از یک براش کوچک مقداری وازلین بر ابرو و پلک خود بکشید، پس از چند ساعت آن جا را شست و شو دهید. با شانه کردن وازلین به صورت مداوم بر ابرو های خود، شاهد تقویت شدن و پرپشت شدن ابروی خود خواهید بود.

مطلب مشابه: خواص روغن شترمرغ + ویژگی های درمانی این روغن برای پوست

وازلین اصل کدام است؟

شاید با خود فکر کنید که مگر وازلین هم جنس فیک یا اصل دارد؟ جواب این سوال شما بله است. هر جنس و وسیله ای اصلی و فیک آن در بازار موجود می باشد، در ادامه برای داشتن یک وازلین اصل شما را  راهنمایی خواهیم کرد.

رنگ وازلین

وازلین محصولی است که با توجه به درصد خلوصی که در کارخانه استخراج میشود، دارای رنگ های شیری مایل به زرد و سفید است. با دانستن رنگ های اصلی این محصول به راحتی فیک بودن یا اصل بودن وازلین خود را می توانید تشخیص دهید.

بسته بندی محصول

در وهله اول برای مطمئن شدن از فیک نبودن محصول خود، توجه به بارکد روی محصول است، کم بودن اعداد بارکد روی جعبه از نشانه های فیک بودن محصول وازلین می باشد. برای سفارش و خرید وازلین مورد نظر بررسی ظاهر، نوشته ها و بسته بندی محصول از ویژگی های مهمی است که باید در خرید این محصول به آن توجه کنید.

بوی وازلین

داشتن رگه های کوچکی از نفت در محصول وازلین شما دلیلی محکم بر اصل بودن وازلین می باشد. اگر محصولی که سفارش داده اید بوی اسانس و عطر دهد، محصول تقلبی بوده و ارزش آن چنانی ندارد. کیفیت و چگونگی موثر بودن وازلین را با توجه به خلوص وازلین و نحوه تصفیه از حفاری های نفتی بررسی میکنند.

وازلین و تیرگی پوست

بر اساس نظرات کاربران متفاوت، وازلین در تیره شدن پوست با توجه به تعداد دفعات مورد استفاده تاثیر زیادی دارد. با این وجود تحقیقات کلینیکی در مورد تیره شدن پوست توسط وازلین هنوز به اثباتی نرسیده اند. اما اگر نگران تیره شدن پوست خود پس از استفاده از ژله پترولیوم هستید، پیشنهاد می کنیم بعد از استعمال و مالش این ماده خود را در معرض آفتاب و باد قرار ندهید.

جمع بندی

وازلین از فرآورده های نفتی بوده که از گذشته در هر خانه ای با توجه به کاربرد های فراوانی که دارد، وجود داشته است. ایجاد حساسیت یا آکنه پس از استعمال وازلین بر پوست، یکی از مضرات احتمالی این محصول است. با انتخاب برندی مناسب از این محصول که با پوست شما سازگار باشد، یکی از مهمترین نکات است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو