مسجد جمکران یکی از مشهورترین جاذبه های مذهبی استان قم به شمار می رود

منبع: همگردی

4

1402/5/16

06:02


سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مسجد جمکران یکی از مشهورترین جاذبه های مذهبی استان قم به شمار می رود.

این مسجد که در بخش شرقی شهرستان قم و در شش کیلومتری آن در روستای جمکران ساخته شده، امروزه بواسطه گسترش شهر قم، تقریبا جز این شهر محسوب می شود و این مسافت از حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران توسط برخی از عاشقان آن حضرت (عج) پیاده پیموده می شود. هر چند که با وجود توجه ویژه به این مکان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این مسجد گسترش چشمگیری داشته است، ولی هنوز از کمبودهای بسیاری رنج می برد و نیازمند حمایت دولت و کمک نیکوکاران برای تکمیل آن است. این مسجد که امروزه با نام جمکران شهرت یافته است، در گذشته به نامهای مسجد صاحب الزمان (عج) و مسجد حسن بن مثله جمکرانی نیز نامیده میشده است.

واقعه ساخت مسجد به شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می شود، وی ادعا کرد که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان دیدار کرده و حجت بن حسن (عج) دستور ساخت مسجد را به وی داده است. در میان شیعیان بحث های زیادی در خصوص ملاقات با امام زمان (عج) مطرح است. عده ای با استناد به روایاتی، آن را در خواب ممکن می دانند. دریافت نامه از مهدی (عج) پس از غیبت کبری نیز مورد قبول بسیاری از شیعیان است، آنچنانکه نامه و توقیع رسیده به شیخ مفید از نظر شیعیان مورد تردید واقع نشده است.

اما عده ای از جمله برخی از معاصرین، با استناد به نامه ای که حجت بن حسن مهدی (عج) به آخرین نایب خویش ارسال نموده است که شیعیان به توقیع ناحیه مقدسه از آن نام می برند، مشاهده امام زمان (عج) در بیداری را برخلاف نامه منسوب به مهدی می دانند. در بخشی از این نامه آمد: غیبت کامل آغاز شد و پس از آن ظهوری نخواهد بود، مگر بفرمان خداوند… بزودی برخی از شیعیان من ادعا خواهند کرد که مرا دیده اند، آگاه باشید که هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده مرا کند، دروغگوی و تهمت زننده است.

مسجد جمکران یکی از مشهورترین جاذبه های مذهبی استان قم به شمار می رود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو