آنچه باید درباره استفاده از سوهان برقی بدانید

آنچه باید درباره استفاده از سوهان برقی بدانید


منبع: آرگا

3

1402/5/16

23:12


سوهان برقی ابزاری است که ناخن کارها از آن برای سرعت بخشیدن و ساده سازی بعضی خدمات ناخن استفاده می کنند. البته در صورت حرفه ای بودن در نحوه استفاده از سوهان برقی می توانید خودتان به راحتی از آن در منزل استفاده کنید.

سوهان برقی ابزاری مدرن در تکنیک کاشت ناخن به شمار می رود و این قابلیت را دارد در مدت کوتاهی فرم و حالت ایده آل را به ناخن های شما ببخشد. اگر مایلید تا با نحوه استفاده از سوهان برقی و نکاتی در مورد نگهداری آن آشنا شوید با ادامه مطلب همراه ما باشید.

نحوه استفاده از سوهان برقی و مراقبت از آن

سوهان برقی ابزاری مدرن است که به ناخن کارها این امکان را داده تا بخش هایی از ناخن که به سختی قابل دسترسی هستند نیز سوهان کشیده و مرتب شوند. این وسیله سبب سرعت بخشیدن و ساده سازی برخی خدمات ناخن می شود. به کمک سوهان برقی می توان با روش های مختلفی ناخن ها را سوهان کشید.

علاوه بر این که با سرعت و راحتی بیشتری این کار انجام می شود. البته این کار با دقت و مهارت خیلی بالاتری نسبت به سوهان های معمولی انجام می شود. ولی باید بدانید استفاده از سوهان برقی به آموزش هایی نیاز دارد و اگر اصول استفاده از این وسیله را بدانید، کاملا بی خطر است.

خرید و نگهداری سوهان برقی به نوعی می تواند یک سرمایه گذاری مهم در کاشت ناخن محسوب شود زیرا این ابزار از لوازم ضروری برای کاشت ناخن به شمار می رود. از این رو به سود شماست که سوهان برقی تان خراب نشود تا به تعمیر نیاز پیدا کند. مراقبت صحیح از سوهان برقی طول عمر بالای دستگاه را برای شما تضمین خواهد کرد.

با سوهان برقی در مدتی کوتاه فرم و حالت ایده آل را در ناخن ها می توانید ایجاد کنید. برای استفاده درست از این دستگاه بایستی با همه قطعات و سری های آن آشنا بوده و تسلط کامل داشته باشید. همچنین کاربرد درست سوهان برقی را در موارد مختلف بدانید وگرنه ممکن است استفاده از آن خطرساز بوده و نتیجه معکوس در زیباسازی ناخن ها به دنبال داشته باشد.

این دستگاه از مهمترین و اصلی ترین ابزار برای کاشت ناخن، مانیکور و پدیکور محسوب می شود. بعد از کاشت ناخن، ناخن کارها از سوهان برقی به جهت صاف کردن ناهمواری های ایجاد شده روی ناخن بهره می گیرند. در ادامه مطلب با روش استفاده از سوهان برقی و نکات مراقبت از این وسیله بیشتر آشنا می شوید.

موارد استفاده از سوهان الکتریکی

در بازار انواع مختلفی از سوهان برقی وجود دارد که بسته به نیاز افراد به شکل خانگی و برخی حرفه ای تر برای سالن های زیبایی طراحی شده اند. برای استفاده بهینه و درست از این دستگاه باید با همه قطعات و سرهای مختلف آن آشنا بود و تسلط کامل داشت و کاربرد صحیح سوهان برقی را در موارد مختلف فرا بگیرید.

از این دستگاه با توجه به قدرت و سرعت عملش، می توان در انواع کاشت ناخن، ژلیش، مانیکور و پدیکور استفاده می شود. سوهان برقی در دو نوع خانگی و سالنی تولید می شود و می تواند خدمات مفید و تخصصی را به ناخن کارهای حرفه ای ارائه نماید.

این ابزار دارای یک قلم قطور و یک مته برقی در نوک آن است که تعداد چرخش مته در هر دقیقه به قدرت موتور سوهان بستگی دارد و این امر تعیین کننده قیمت و کیفیت دستگاه سوهان برقی می باشد. به این معنی که هر چه قدرت و سرعت دستگاه در یک دقیقه بیشتر باشد، کیفیت و قدرت دستگاه هم بیشتر خواهد بود.

معمولا سوهان برقی قلمی جداگانه از بدنه موتور دارد، ولی در مدل های خانگی ممکن است موتور داخل قلم تعبیه شده و قطر قلم کمی بیشتر از حالت معمول باشد. بدنه موتور قطعه ای دارد که هنگام استراحت دستگاه قلم روی آن قرار می گیرد.

سوهان برقی همانطور که اشاره شد دارای سرهای مختلف با جنس های متفاوت از نرم تا سخت می باشد. از این رو در استفاده از آن باید با احتیاط عمل کرد و در این زمینه کاملا مهارت و تخصص داشت. حرکت دست و قلم سوهان برقی بایستی به نرمی و بدون فشار باشد و با مهارت تجربی با فاصله از کوتیکول و پوست اطراف ناخن صورت گیرد.

در غیر این حالت ممکن است سر سوهان فلزی یا سنباده در کسری از زمان کوتیکول یا صدف ناخن را خراشیده و منجر به زخم گردد. از این رو توصیه می شود بدون گذران دوره های آموزشی کاشت و زیبایی ناخن از بکار بردن سوهان برقی اجتناب کنید.

کاربرد سری های مختلف سوهان برقی

در نوک سوهان برقی قطعه ای وجود دارد که با یک چرخش باز و بسته می شود و سری های سوهان را می توان در آن جای داد. سر سوهان ها دارای میله باریکی هستند که می توانند به راحتی در داخل روزنه نوک سوهان برقی جای گرفته و با یک چرخش قفل گردند. این سر سوهان ها جنس های مختلفی دارند و از آماده سازی ناخن گرفته تا فرم بخشیدن به مواد کاشت ناخن قابل تعویض و استفاده هستند.

سر سوهان های سوهان برقی شامل موارد زیر است:

سر سوهان گرد فلزی

جنس این سری از فلز است و دارای لبه دایره ای شکل با کناره های تیر می باشد. هنگام استفاده از آن بایستی مهارت کامل داشت. سر فلزی سوهان برقی مخصوص ایجاد خطوط روی ناخن کاشته شده برای طراحی های خاص ناخن است.

سر سوهان مخروطی چوب پنبه ای

این سر سوهان برقی جنس لطیف و نرمی دارد و بافت آن فشرده و غیر قابل نفوذ می باشد که موقع مانیکور تخصصی یا خانگی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. برای استفاده از آن باید خیلی محتاط بود زیرا ناحیه مورد استفاده از آن دقیقا کوتیکول یا صدف طبیعی ناخن است که کمی تمیز و مسطح می شود.

سر سوهان سنباده ای

این سر سوهان به شکل استوانه با جنسی شبیه سنباده است که برای آماده سازی ناخن های کاشته شده موقع ترمیم یا خراش سطح طبیعی صدف ناخن استفاده می شود. سر سوهان سنباده ای در دو نوع نرم و زیر وجود دارد و بسته به موقعیت باید آن را تعویض کرد.

سر سوهان استوانه ای فلزی

این سر سوهان، از حساس ترین انواع سری های سوهان الکتریکی بوده و برای استفاده از آن بایستی مهارت کافی داشت و با احتیاط عمل کرد. سطح این سر سوهان دارای فلس های زبر،تیز و سختی است. این سر سوهان بعد از مواد گذاری در کاشت ناخن استفاده می شود و وظیفه اش شکل دهی به فرم کاشت ناخن و حتی برش و تراش حجم اضافی مواد است.

از این رو هنگام استفاده از آن بایستی سرعت دور دستگاه کم باشد و در نواحی نزدیک به کوتیکول و پوست اطراف ناخن به آرامی و با دقت حرکت کرد.

سر سوهان حبابی یا گرد

این سر سوهان دارای بافتی مانند سر سوهان چوب پنبه ای بوده و برای کار کردن مستقیم روی کوتیکول ناخن کارایی دارد.

سر سوهان شنی

سر سوهان شنی یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده باید دور انداخته شود. وظیفه این سر سوهان بهبود ظاهر ناخن و بافرینگ کردن آن می باشد.

سر سوهان باریک

این سر سوهان شبیه میله ای باریک است که سراسر آن پولک های نرم و مسطح قرار دارد و برای تمیز کردن مواد زیر ناخن در پایان کاست ناخن و مسطح کردن مواد کاشت کاربرد دارد. استفاده از این سر سوهان به علت نوک تقریبا صیقلی و گرد خیلی ساده و بی خطر است.

سر سوهان تیز

باید اشاره کرد این سر سوهان خیلی باریک و تیز است و برای تراش مواد کاشت ناخن در نزدیکی کوتیکول کاربرد دارد. در استفاده از آن باید خیلی مراقب بود.

سر سوهان فوتبال

شایان ذکر است این سر سوهان برقی در هنگام ترمیم ناخن و برای هم سطح کردن مواد کاشت ناخن با صدف طبیعی ناخن کارایی دارد.

سر سوهان بافر ناخن

این سر سوهان جهت بافرینگ طبیعی ناخن و در مرحله پایانی کاشت ناخن استفاده می شود و دارای حالت چوب پنبه ای، فشرده و خیلی نرم و لطیف است.

سر سوهان پولیشی

این سر سوهان توسط چرخش سریع سوهان برقی روی سطح ناخن طبیعی یا کاشته شده آن را پولیش و موجب درخشندگی بالای ناخن ها می شود.

به این ترتیب به کمک سوهان برقی می توانید روش های سوهان کشیدن مختلفی روی ناخن ها اجرا کنید. اگر قصد این ابزار را دارید به جنس مته به کار رفته در آن دقت کنید تا از لحاظ کیفیت و مقاومت، آنچه که مدنظرتان است را ارائه دهد.

تمیز نگه داشتن سوهان برقی

قابل ذکر است سر سوهان برقی تنها بخشی از این دستگاه است که می توان آن ها را در مواد ضد عفونی غوطه ور نمایید. باقی مته ها و اجزاء نباید در این مایع ضد عفونی قرار بگیرند زیرا سبب آسیب به عملکرد آن ها می شود. برای تمیز کردن سوهان برقی کافی است گرد و غبار آن را مرتبا با پارچه نرم تمیز کرده و از برس جهت پاک سازی گرد و غبار میان درزها و شکاف ها بهره بگیرید.

توجه کنید که پیش از تمیز کردن سوهان برقی آن را از برق جدا کنید. سر سوهان ها بایستی پس از استفاده برای هر مشتری، ضد عفونی گردند. اول گرد و غبار را با برس و صابون پاک کرده بعد سر سوهان را در استون خیس نمایید تا اگر مواد اکرلیک یا ژل به آن چسبیده از بین برود.

در پایان سر سوهان را با محلول ضد عفونی کننده مخصوص ابزار فلزی، ضد عفونی نموده و حتما دستورالعمل اشاره شده آن را رعایت کنید. سپس صبر کنید سر سوهان خشک شده و در جای مناسب قرار دهید. در ضمن ممکن است سر سوهان در فرایند ضد عفونی زنگ بزند.

بعضی از سر سوهان ها به زنگ زدگی تمایل دارند ولی سر سوهان الماسه با کیفیت بالا زنگ نمی زند. همچنین دقت در انتخاب محلول ضد عفونی کننده مانع از زنگ زدگی سر سوهان می شود. اگر از سر سوهان با کیفیت استفاده نموده و در مدت زمان مناسب با محلول مناسب آن را ضد عفونی نمایید دیگر مشکلی ایجاد نمی شود.

توصیه می شود سالانه دستگاه سوهان برقی را برای چک شدن به متخصص این وسایل بسپارید. بیشتر افراد عقیده دارند تنها با خراب شدن دستگاه باید آن را به تعمیرکار سپرد اما بد نیست هرزگاهی دستگاه را برای سرویس و چک کردن در اختیار تعمیر کار قرار دهید. یک متخصص تعمیر سوهان برقی به راحتی عیوب دستگاه را متوجه و برطرف می کند.

نکات مهم در مراقبت از سوهان برقی

برای استفاده طولانی مدت از سوهان برقی توصیه می شود به نکات زیر دقت نمایید:

  • اطمینان حاصل کنید که ضامن دسته پیش از شروع کار بسته باشد.
  • هنگام تغییر راست گرد یا چپ گرد، دیمر دستگاه را روی صفر قرار دهید.
  • سه نظام دسته بدون سر سوهان یا پایه کارخانه بسته نشود.
  • هرگز در ایران کنترل باکس را در حالت ۱۱۰ ولت قرار ندهید.
  • ترجیحا جهت قرار دادن دسته روی میز کار از هنگر کمک بگیرید.

  • دسته را به هیچ وجه باز نکنید و اگر در صورت خرابی به تعمیرکار مراجعه شود.
  • توصیه می شود حتما برای سرویس های دوره ای دسته به متخصص این کار مراجعه کنید.
  • منبع تغذیه دستگاه که کلید خاموش/روشن و کنترل سرعت می باشد معمولا به تعمیر نیاز ندارد مگر این که فیوز یا ترانسفورماتورش سوخته باشد یا سیم شل شده است.
  • از روان کننده در هیچ یک از اجزای دستگاه و مته استفاده نکنید. بیشتر یاتاقان های آن روان کننده دارند.
  • دستگیره سوهان برقی را در مواد ضد عفونی کننده قرار ندهید زیرا به بخش های داخلی آن صدمه وارد می شود.
  • هنگام روشن بودن سوهان برقی هرگز سر سوهان را عوض نکنید. پیش از تعویض سر سوهان دستگاه را خاموش کنید.
  • سیم دسته سوهان باید در زاویه درست قرار گیرد و سعی کنید از خم شدن مداوم آن خودداری کنید زیرا سیم ممکن است از منبع تغذیه یا هند بیس شل شود.
  • در پایان کار حتما سر سوهان را از هندبیس جدا سازید.

سخن پایانی

دقت کنید که استفاده از سوهان برقی کار ساده ای نبوده و به دانش و تجربه زیاد در زمینه زیباسازی ناخن نیاز دارد. برای استفاده درست از آن باید مدت طولانی به تمرین پرداخت تا تجربه کافی را کسب کنید. دقت کنید در استفاده از این ابزار به علت سرعت و قدرت بالای آن باید نهایت دقت و آرامش را به خرج داد تا نتیجه کار ایده آل و بی خطر باشد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو