هزینه‌های مهاجرت تحصیلی ؛ تمام هزینه هایی که برای تحصیل در خارج نیاز است

منبع: تاپ ناز

3

1402/5/17

15:24


در حال حاضر روش‌های مختلف و بسیاری برای مهاجرت وجود دارد. اما با این وجود مهاجرت تحصیلی بهترین و راحت‌ترین و حتی سریع‌ترین راه مهاجرت به کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکایی است. پس از چند سال تحصیل در کشورهای مختلف شما با قوانین کار و زندگی در آن کشورها آشنا می‌شوید و با توجه به رزومه خوب خود می‌توانید زندگی خوبی برای خود رقم زنید.

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین پارامترهای اثرگذار در مهاجرت است که حتی ممکن است افراد را از مهاجرت منصرف کند. در ادامه مهاجرت تحصیلی را بطورکامل بررسی می‌کنیم و درنهایت هزینه‌های آن را بیان می‌کنیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

Screenshot 20230806 181135

مهاجرت تحصیلی چیست؟

بطورکلی منظور از مهاجرت تحصیلی مهاجرت به یک کشور دیگر جهت دسترسی به فرصت‌های تحصیلی بهتر است. با مهاجرت تحصیلی می‌توان فرصت‌های شغلی بسیار بیش‌تری پیدا کرد. چراکه امروزه بسیاری از کارفرمایان برای یک فرصت شغلی به دنبال کارمندانی هستند که از یک موسسه معتبر در کشورهای پیشرفته فارغ‌التحصیل شده باشند.

داشتن مدرک یا گواهینامه یک کشور خارجی می‌تواند موجب شود که افراد در یک بازار کار رقابتی بسیار بیش‌تر دیده شوند. البته مهاجرت می‌تواند از طریق شکوفاکردن استعداد افراد نیز موجب افزایش درآمد آن‌ها شود.

انواع مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی روش‌های مختلفی دارد که یکی از رایج‌ترین آن‌ها، دانشجویی است. منظور از مهاجرت دانشجویی، مهاجرت به یک کشور دیگر برای تحصیل در مدرسه یا دانشگاه است. این نوع مهاجرت با توجه به طول برنامه و اهداف هر فرد می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

یکی‌دیگر از انواع مهاجرت تحصیلی، مهاجرت نیروی کار ماهر است. به این معنا که افراد به منظور کار در یک حرفه تخصصی به کشور دیگر مهاجرت می‌کنند. لازم به ذکر است که متقاضیان این نوع مهاجرت بطورمعمول در یک برنامه آموزش حرفه‌ای در کشور مقصد شرکت کرده‌اند یا اینکه یک مدرک آموزشی معتبر در یک زمینه تخصصی دارند. آخرین نوع مهاجرت تحصیلی، مهاجرت خانوادگی است که در آن یک خانواده با هدف تحصیل فرزندان خود به کشور دیگر مهاجرت می‌کند.

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی

همانطور که گفتیم یکی از مهم‌ترین عواملی که در برنامه‌ریزی مهاجرت تحصیلی باید در نظر گرفته شود، هزینه‌های آن است. این نوع مهاجرت را می‌توان یک سرمایه‌گذاری پرهزینه به شمار آورد که باید آگاهانه نسبت به آن تصمیم گرفت. در ادامه متداول‌ترین و مهم‌ترین هزینه‌های مهاجرت تحصیلی را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

هزینه‌های تحصیل

هزینه‌های تحصیل یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین هزینه‌ها برای هر دانشجو است که در هر کشور با کشور دیگر تفاوت دارد. این هزینه به پارامترهایی نظیر؛ نوع برنامه آموزشی، موسسه و دانشگاه موردنظر بستگی دارد. به این معنا که هزینه‌های تحصیل در برخی کشورها بسیار گران است. اما با این وجود در برخی کشورها این هزینه کم و مقرون به صرفه است.

هزینه‌های زندگی

از دیگر هزینه‌های قابل توجه برای هر دانشجو در یک کشور می‌توان به هزینه‌های زندگی نظیر؛ اسکان، غذا، حمل‌ونقل و هزینه‌های شخصی اشاره کرد. این نکته را در نظر داشته باشید که هزینه زندگی در هر کشور و شهر متفاوت است و باید هر دانشجو با توجه به سبک زندگی و بودجه خود برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند.

بیمه سلامت

در حال حاضر بسیاری از کشورها دانشجویان بین‌المللی خود را ملزم به داشتن پوشش بیمه درمانی می‌کنند. این هزینه با توجه به نوع پوشش و کشور می‌تواند متفاوت باشد. به همین جهت دانشجویان هر کشور باید در رابطه با گزینه‌های بیمه درمانی کشور موردنظر خود تحقیق کنند و هنگام برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی خود، آن را در نظر بگیرند.

هزینه‌های ویزا

هنگام برنامه‌ریزی برای مهاجرت تحصیلی خود، حتماً هزینه‌های ویزا را در نظر داشته باشید. لازم به ذکر است که هزینه ویزا با توجه به نوع ویزا مشخص می‌شود و برای هر کشور با کشور دیگر متفاوت است.

بطورکلی پیشنهاد ما به شما این است که پیش از مهاجرت حتماً در رابطه با شرایط ویزا خوب تحقیق نمایید تا به این ترتیب از هزینه‌های غیرمنتظره جلوگیری کنید.

مطلب مشابه: راهنمای کامل تحصیل در یونان؛ تحصیل در مقاطع مختلف و هزینه های آن

هزینه حمل‌ونقل

منظور از هزینه حمل‌ونقل، هزینه پرواز به داخل و خارج از کشور، حمل‌ونقل محلی و سفر است که با توجه به محل و نحوه حمل‌ونقل مشخص می‌شود.

هزینه‌های متفرقه

از رایج‌ترین و مهم‌ترین هزینه‌های متفرقه مهاجرت تحصیلی می‌توان به خرید کتاب، خوراک، پوشاک و… اشاره کرد که با توجه به برنامه و موسسه تعیین می‌شود. البته خوب است بدانید که مهاجرت تحصیلی با هزینه‌های جانبی نظیر؛ هزینه شرکت در آزمون زبان، هزینه ترجمه مدارک، هزینه فی، هزینه درخواست ویزا و از همه مهم‌تر تمکن مالی نیز همراه است. همانطور که گفتیم این هزینه‌ها با توجه به کشور موردنظر و نوع دانشگاه و مقطع تحصیلی مشخص می‌شود.

خوب است بدانید که شما با داشتن بورسیه می‌توانید هزینه‌های مهاجرت تحصیلی خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. در ادامه هزینه‌های مهاجرت تحصیلی را بصورت دقیق‌تر بیان می‌کنیم.

هزینه‌های دریافت مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

همانطور که گفتیم جهت اخذ پذیرش از تمامی دانشگاه‌های معتبر به مدرک زبان نیاز پیدا خواهید کرد. هزینه‌های مربوط به آمادگی برای شرکت در آزمون‌های زبان بطورکلی به روش مطالعاتی و منابعی که استفاده می‌کنید، وابسته است. برای مثال شما می‌توانید جهت کاهش این هزینه‌ها، بصورت خودخوان برای آزمون آماده شوید.

Screenshot 20230806 181147

هزینه آزاد‌سازی مدرک دانشگاهی برای مهاجرت تحصیلی

هزینه آزادسازی مدرک دانشگاهی در سال‌های اخیر سروصدای زیادی به پا کرده است. پیش از هرچیزی فراموش نکنید که این هزینه مختص افرادی است که در دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل بوده‌اند. به این معنا که شما با تحصیل در این دانشگاه‌ها تعهد خدمت به کشور خواهید داشت. درنتیجه تا زمانی که این تعهد را انجام ندهید، اصل مدرک و ریز نمرات اصلی خود را نمی‌توانید از دانشگاه تحویل گیرید.

در حال حاضر علاوه بر پرداخت هزینه‌های مربوط به تحصیل جهت آزادسازی مدارک از راه‌حل‌های دیگر نیز می‌توان بهره گرفت. در روش اول شما می‌توانید تعهد خود را با ارائه سابقه کار که بطورمعمول نیاز به سابقه بیمه دارد، انجام دهید. البته خوب است بدانید که با توجه به سال‌های تحصیلی هر فرد، این روش چندین سال طول می‌کشد. درنتیجه برای افرادی که قصد دارند بلافاصله پس از اتمام تحصیلات خود مهاجرت کنند، چندان مناسب و کاربردی نیست.

دومین روش آزادسازی مدرک تحصیلی، مراجعه به دفاتر کاریابی است که نسبت به روش قبل فرآیند بسیار سریع‌تری دارد. برای این امر تنها کافی است که شما به یکی از دفاتر کاریابی مراجعه نمایید و سپس مدرک موقت و اطلاعات خود را تحویل دهید. حال اگر در یک بازه زمانی شش ماهه هیچ کاری برای شما پیدا نشود، مدرکتان آزاد خواهد شد. البته برای بهره‌گیری از این روش باید چند پیش شرط را داشته باشید که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عدم سابقه بیمه و گذشتن ۶ ماه یا بیش‌تر از زمان فارغ‌التحصیلی اشاره کرد.

روش سوم آزادسازی مدرک تحصیلی، پرداخت هزینه است که با توجه به رشته، دانشگاه و حتی سال تحصیل متفاوت است. شایان ذکر است که این روش سریع‌ترین و ساده‌تر روش جهت دریافت اصل مدرک تحصیلی است.

مطلب مشابه: راهنمای تحصیل در ایتالیا؛ بهترین دانشگاه های ایتالیا برای دانشجویان

هزینه ترجمه رسمی مدارک برای مهاجرت تحصیلی

ترجمه مدارک بخش دیگری از هزینه‌های الزامی مهاجرت است. اصل مدرک تحصیلی نخستین مدرکی است که باید ترجمه شود و مدرک بعدی ریز نمرات رسمی هر فرد است. امروزه برخی از دانشگاه‌ها ریزنمرات انگلیسی را در پاکت مهر و موم‌شده به فارغ‌التحصیلان خود تحویل می‌دهند یا اینکه برای دانشگاه مقصد پست می‌کنند. در غیر اینصورت شما باید نسبت به ترجمه ریزنمرات فارسی خود اقدام نمایید.

لازم به ذکر است به منظور اخذ ویزای تحصیلی شما به مدارک دیگری نظیر؛ مدرک شناسایی ازجمله کارت ملی، سند ازدواج و… نیز نیاز پیدا خواهید کرد. به همین جهت هنگام ترجمه مدارک خود حتماً این مدارک را نیز در نظر بگیرید. بطورکلی می‌توان گفت حداقل دو الی سه میلیون تومان باید برای ترجمه مدارک در نظر گرفت.

درنهایت خوب است بدانید که بسیاری از دانشگا‌ه‌ها مدارک تحصیلی ترجمه‌شده را همراه با مهر اصلی مترجم می‌پذیرند. اما برای اپلای از برخی دانشگاه‌های اروپایی باید علاوه بر مهر مترجم، مهر دادگستری و وزارت خارجه نیز بر مدارک ذکر شده باشد.

هزینه‌ی اپلیکیشن فی دانشگاه‌ها

برخی از دانشگاه‌ها درخواست اپلای دانشجویان و مدارک آن‌ها را با دریافت هزینه‌ای تحت عنوان اپلیکیشن فی انجام می‌دهند. در دانشگاه‌های کشورهای اروپایی این امر رایج است. اما دانشگاه‌های استرالیا و اروپا بطورمعمول اپلیکیشن فی ندارند. هزینه اپلیکیشن فی در هر دانشگاه با دانشگاه دیگر متفاوت است اما بطورمعمول عددی بین ۵۰ الی ۱۵۰ دلار است.

فراموش نکنید که هزینه اپلیکیشن فی حتی در صورت عدم قبولی شما در دانشگاه مربوطه نیز برگشت داده نخواهد شد. البته شما می‌توانید به کمیته پذیرش دانشگاه ایمیل بزنید و پس از توضیح شرایط اقتصادی و تفاوت ارز ریال و دلار از دانشگاه بخواهید که این هزینه را دریافت نکند.

هزینه اثبات تمکن مالی

دانشجویان پس از اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف باید ثابت کنند که می‌توانند هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را به ازای یک سال اقامت، تأمین نمایند. امروزه اثبات این موضوع از طریق ارائه تمکن مالی انجام می‌گیرد.

لازم به ذکر است که ارائه تمکن مالی برای دانشجویانی که بدون دریافت بورسیه قصد مهاجرت تحصیلی دارند، اهمیت بسیار بیش‌تری دارد.

هزینه‌ی دریافت ویزای تحصیلی

همانطور که گفتیم جهت تحصیل در کشورهای مختلف باید ویزای تحصیلی دریافت کرد. امروزه بسیاری از سفارت خانه‌ها جهت بررسی مدارک افراد و صدور ویزای آن‌ها، هزینه‌ای تحت عنوان هزینه ویزای تحصیلی دریافت می‌کنند. این هزینه در کشورهای مختلف متفاوت است و متقاضی باید جهت طی‌کردن مراحل دریافت ویزا آن را پرداخت نماید.

سفارت خانه کشورهایی نظیر؛ کانادا و آمریکا در کشور ما وجود ندارد. به همین جهت برای اخذ ویزای تحصیلی این کشورها باید انگشت نگاری و مصاحبه را در کشورهای همسایه نظیر؛ ترکیه انجام دهید. درنتیجه هنگام برنامه‌ریزی جهت هزینه‌های مهاجرت تحصیلی خود حتماً هزینه این سفر را نیز در نظر بگیرید.

وثیقه سربازی

اگر آقایان کارت پایان خدمت خود را دریافت نکرده باشند، برای خروج از کشور باید مبلغی تحت عنوان وثیقه سربازی پرداخت نمایند. این هزینه بر اساس مدرک تحصیلی و نوع درخواست افراد متفاوت است و میزان آن در هر سال تغییر می‌کند.

مطلب مشابه: انواع کسب و کار برای دانشجویان و مشاغل مناسب در حین تحصیل

هزینه مهاجرت تحصیلی

خرید بلیط هواپیما

یکی‌دیگر از هزینه‌های مهاجرت تحصیلی، خرید بلیط هواپیما است که به پارامترهایی نظیر؛ مقصد، نوع پرواز، زمان تهیه بلیت و… وابسته است.

مهاجرت تحصیلی با بورسیه

همانطور که گفتیم به کمک بورسیه می‌توان هزینه‌های مهاجرت را به خوبی کاهش داد. اما به راستی از کجا و چگونه بورسیه تحصیلی دریافت کنیم؟

۱_تحقیق برای بورسیه‌ها

نخستین گام برای بورسیه تحصیلی، تحقیق برای آن است. شما می‌توانید در این مرحله به کمک منابع مختلف آنلاین، بورسیه‌هایی را پیدا کنید که متخص رشته تحصیلی شما هستند. درنتیجه این امر کشور مبدا شما به سادگی مشخص می‌شود.

۲_با مدرسه یا دانشگاه خود صحبت کنید

در حال حاضر بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها در سراسر کشور به دانشجویان بین‌المللی خود، کمک‌های مالی نظیر؛ بورسیه تحصیلی و… ارائه می‌دهند. به همین جهت بهتر است که با مدرسه یا دانشگاه خود ارتباط گیرید تا متوجه شوید چه گزینه‌هایی برای مهاجرت پیش‌روی شما قرار دارند.

۳_جا نمانید!

همانطور که می‌دانید بورسیه‌های تحصیلی بسیار رقابتی هستند. به همین جهت در اسرع وقت درخواست بورسیه خود را ثبت نمایید تا به این ترتیب شانس بالایی جهت دریافت بورسیه داشته باشید.

۴_شرایط اخذ بورسیه را فراهم نمایید

هنگام درخواست اخذ بورسیه تحصیلی اگر شرایط لازم را نداشته باشید، بدون شک درخواست شما رد خواهد شد. به همین جهت حتماً پیش از درخواست بورسیه این شرایط را فراهم کنید.

لازم به ذکر است که شرایط بورسیه تحصیلی هر کشور و هر دانشگاه متفاوت است. اما بطورکلی مهم‌ترین و رایج‌ترین این شرایط عبارتند از:

۱_کسب معدل ۱۶ یا ۱۷ در آخرین دوره تحصیلی

۲_زبان انگلیسی قابل قبول و با حداقل نمره ۶.۵ یا ۷ از آزمون آیلتس

۳_حداکثر سن برای لیسانس ۲۵ و برای مقاطع بالاتر ۳۰ است.

۴_توانایی شرکت در آزمون‌های بین‌المللی نظیر؛ GMAT,GRE یا SAT را داشته باشید.

۵_داشتن یک بورسیه درخشان و توانا نوشتن یک رزومه حرفه‌ای

۶_نگارش مقالات علمی قابل قبول

۵_یک رزومه قوی آماده کنید

شما می‌توانید با آماده‌کردن یک رزومه قوی شانس خود جهت اعطای تحصیلی را افزایش دهید. برای مثال شما می‌توانید یک مقاله قانع‌کننده بنویسید یا اینکه توصیه‌نامه و هرگونه اسناد و رونوشت مربوطه به دانشگاه موردنظر خود ارسال نمایید.

۶_منابع مالی جایگزین را در نظر بگیرید

علاوه بر بورسیه در رابطه با منابع مالی دیگر که هزینه‌های مهاجرت را پوشش می‌دهند نیز تحقیق نمایید. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این منابع می‌توان به کمک‌های مالی، وام‌ها و… اشاره کرد.

جمع‌بندی

در مطالب فوق به بررسی هزینه‌های مهاجرت تحصیلی پرداختیم. همانطور که گفتیم هزینه‌های مهاجرت تحصیلی یکی از پارامترهای مهم و اصلی اثرگذار در مهاجرت است که می‌تواند در برخی موارد افراد را از مهاجرت منصرف کند.

هزینه‌های مهاجرت تحصیلی طیف گسترده‌ای دارند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه

مطلب مشابه: تحصیل در نروژ و شرایط مورد نیاز (بورسیه، مدارک و اطلاعات ضروری)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو