8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟

8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟


منبع: روزانه

5

1402/5/17

20:49


مصرف لبنیات در سلامت انسان تاثیرات بسزایی دارد و می تواند یکی از نقاط عطف در حفظ جوانی و استقامت بدن به شمار آید. این ماده غذایی بی نظیر به دلیل داشتن مواد معدنی عالی و ویتامین های مورد نیاز بدن یک انتخاب ایده آل به عنوان میان وعده و غذای اصلی است، البته این […]

8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟

8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟

مصرف لبنیات در سلامت انسان تاثیرات بسزایی دارد و می تواند یکی از نقاط عطف در حفظ جوانی و استقامت بدن به شمار آید. این ماده غذایی بی نظیر به دلیل داشتن مواد معدنی عالی و ویتامین های مورد نیاز بدن یک انتخاب ایده آل به عنوان میان وعده و غذای اصلی است، البته این ماده خوراکی را می توانید به صورت خام نیز مصرف نمایید.

مصرف لبنیات یکی از الزامات در خورد و خوراک است که به نوعی تامین کننده انرژی بدن در طول روز نیز هستند و منجر به استحکام استخوان ها نیز خواهند شد، تنوع محصولات متفاوت سبب شده تا افراد بتوانند بر اساس سلیقه غذایی خود یکی از محصولات لبنی را انتخاب نمایند و به واسطه آن میزان ویتامین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. در ادامه مقالات روزانه با ما همراه باشید تا به بررسی بیشتر مزایای لبنیات و میزان مصرف آن در طول روز بپردازیم.

لبنیات شامل چه می شوند؟

این که محصولات لبنی چه هستند و چگونه باید مصرف شوند تا تاثیرات مثبتی در حفظ سلامت انسان داشته باشند، یکی از مهم ترین موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. به طور کلی لبنیات شامل محصولاتی همچون شیر، ماست، پنیر، دوغ، کشک، خامه هستند که البته با استفاده از موارد عنوان شده می توان محصولات زیر مجموعه ای را نیز تولید نمود.

لبنیات ارزش غذایی بالایی دارند به همین دلیل در گروه مواد خوراکی با ارزش غذایی بالا قرار میگیرند. مصرف لبنیات باید به صورت روزانه باشد، البته این به این معنا نیست که تمام محصولات لبنی باید در یک روز مصرف شوند بلکه می توانید بر اساس برنامه غذایی خود روزانه یکی از این محصولات را در وعده های غذایی جای دهید.

چرا باید لبنیات بخوریم؟

لبنیات تنها گروه غذایی است که مصرف آن می تواند بخش عمده ای از نیاز بدن را تامین کنند، به بیان دیگر اگر یک فرد در طول زندگی خود تنها مواد غذایی مصرفی خود را از زیر مجموعه محصولات لبنی انتخاب کند بدون هیچ مشکلی می تواند زندگی سالمی داشته باشد. ارزش غذایی بالای محصولات لبنی برای تمامی گروه های سنی از اهمیت زیادی برخوردار است و افراد می توانند بدون بروز مشکل از آن استفاده کنند.

برخی کودکان علاقه ای به خوردن شیر ندارند و در حین خوردن بهانه گیری می کنند، از مهم ترین مزایای لبنیات می توان به ارزش غذایی تقریبا مساوی آن ها اشاره کرد. در واقع از آن جایی که تقریبا تمام لبنیات از شیر تهیه می شوند پس می توان هر یک را جایگزین دیگری کرد. اگر فرزند شما از خوردن شیر امتناع می کند می توانید دیگر محصولات لبنی را در وعده های غذایی او بگنجانید.

8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای همه ما به وجود آید این است که چرا باید لبنیات بخوریم و مصرف این ماده غذایی چه مزایایی به همراه دارد؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت که مصرف این ماده خوراکی با ارزش غذایی بالا امکان تامین ویتامین و عناصر مورد نیاز بدن را فراهم می نماید. پروتئین، کلسیم، پتاسیم و … از مهم ترین عناصر موجود در محصولات لبنی هستند که به استحکام استخوان ها، سلامت دندان ها، زیبایی پوست و … کمک می کند.

ویتامین های A، گروه ویتامین های B، ویتامین D و…. موجود در انواع لبنیات از مهم ترین نیاز های بدن در سنین مختلف است که مصرف آن در سنین پایین تر و در زمان کودکی به رشد قدی آن ها کمک می کند، همچنین این محصولات می توانند از بروز ضایعات استخوانی و اختلالات رشدی جلوگیری می کند.

مطلب مشابه: همه چیز در مورد فواید و مضرات پنیر پیتزا (ترکیبات و انواع آن)

مزایای مصرف لبنیات

غذا تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن است و بدون و آب و غذا انسان مدت زیادی برای زنده ماندن دوام نمی آورد، البته توجه داشته باشید مواد خوراکی که در وعده های غذایی قرار میگیرد باید مفید و مقوی باشند. برخی افراد با رعایت رژیم های غذایی مفید و مغذی علاوه بر تامین انرژی روزانه در جهت حفظ سلامت خود نیز اقدام می کنند؛ در میان مواد خوراکی موجود مصرف لبنیات اولویت دارد و دلیل آن ارزش غذایی بسیار زیاد آن ها است.

لبنیات مخصوصا از نوع محلی آن بدون افزودنی و به صورت طبیعی تهیه و تولید می شود از این رو هیچگونه عارضه مضری برای بدن ندارد. محصولات لبنی حاوی مقدار زیادی کلسیم است که می تواند استحکام استخوان ها و سلامت دندان ها را تامین کند از این رو مصرف آن از سنین پایین الزامی است. کلسیم موجود در انواع محصولات لبنی از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کند و مفاصل را قوت می بخشد. بهتر است بدانید که مصرف لبنیات مزایا و خواص درمانی نیز دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پیشگیری از پوکی استخوان

بافت استخوان ها در سنین کودکی شکل گرفته و در سنین نوجوانی و جوانی تکمیل می شود اما این روند با افزایش سن کاهش پیدا می کند اما مصرف لبنیات از نرمی استخوان جلوگیری می کند و از مانع از بروز بیماری هایی همچون راشیتیسم در کودکان می شود. با توجه به این که بدن در روز نیاز به 800 تا 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد پس گنجاندن انواع محصولات لبنی از اهمیت زیادی برخوردار است.

توجه داشته باشید که مصرف محصولات لبنی و دریافت کردن کلسیم در بزرگسالی نیز مزایای ویژه ای به همراه دارد که از مهم ترین آن ها می توان به پیشگیری از بیماری استئومالاسی در میان‌سالی و استئوپروز در بزرگسالی اشاره کرد. در واقع مصرف لبنیات سبب می شود تا روند توده های استخوانی بدن با مشکل مواجه نشوند و تاثیرات ثابت و مثبت در بافت استخوان ها داشته باشد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ها

محصولا لبنی مخصوصا شیر حاوی مقدار زیادی اسید لینولئیک کنژوگه است که می توان آن را عامل اصلی پیشگیری از سرطان روده بزرگ معرفی نمود، همچنین این ماده در کاهش ابتلا به سرطان سینه زنان بسیار تاثیر گذار است. در زمان مصرف لبنیات به واسطه میزان چربی طبیعی و کلسیم موجود آن ها، خواص درمانی ایجاد می شود که به کمک ویتامین D تاثیر بسزایی در کاهش میزان ابتلا به سرطان دارد.

همانطور که می دانید بخش عظیمی از ویتامین D مورد نیاز بدن توسط نور خورشید تامین می شود و این باعث می شود تا افرادی که در مناطق با نور کم زندگی می کنند به کمبود این ویتامین دچار شوند. با مصرف لبنیات می توان این کمبود را جبران و با تامین ویتامین دی مورد نیاز بدن خطر ابتلا به سرطان را به حداقل رساند.

تامین کامل کلسیم

یکی از مهم ترین عناصری که در سلامت انسان، حفظ استحکام استخوان ها، افزایش سرعت تراکم استخوان ها، سلامت دندان ها، کاهش احتمال شکستگی استخوان در برابر ضربات و … تاثیرات مثبت دارد، کلسیم است و لبنیات منع بزرگی از کلسیم به شمار می آیند. مصرف لبنیات از زمان کودکی به شما کمک می کند تا استخوان های محکم و قوی داشته باشید، علاوه بر این گنجاندن انواع لبنیات مخصوصا شیر در میان وعده ها در سنین مختلف از بیماری های زیادی جلوگیری می کند. برخی کودکان از خوردن شیر سر باز می دارند از این رو می توان بجای آن از دیگر لبنیات مثل ماست، پنیر، دوغ و… استفاده نمایید؛ یا اینکه بستنی را جایگزین کنید.

پیشگیری از بروز حملات قلبی

شاید تصور کنید که این مزیت کمی اغراق آمیز است اما مصرف روزانه لبنیات مخصوصا شیر، مانع بزرگی در برابر حملات قلبی است. در واقع پتاسیم موجود در لبنیات میزان فشار خون را کاهش داده و منجر به آزاد شدن عضلات سرخرگی می شود این اقدام از بروز حملات قلبی جلوگیری می کند. در واقع این قابلیت ها به واسطه وجود پتاسیم است که منجر به کاهش بخش عظیمی از سدیم موجود در خون شده و از گرفتگی رگ ها جلوگیری می کند.

8 مورد از مزایای مصرف لبنیات؛ روزانه چه میزان لبنیات استفاده کنیم؟

کاهش ابتلا به بیماری قند و چاقی

مصرف روزانه لبنیات در سلامت افراد تاثیر زیادی دارد از این مصرف آن در سنین پایین تا بزرگسالی به همه توصیه می شود، اگر مزه شیر را دوست ندارید بستنی خورید چرا که میزان شیر موجود در بستنی درست همان خواص و مزایا را برای شما به همراه دارد. از مهم ترین مزایای مصرف لبنیات می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو اشاره کرد، همچنین این ماده خوراکی به واسطه داشتن ارزش غذایی بالا باعث سیر شدن افراد خواهد شد که این امر تاثیر زیادی در کاهش میزان چاقی افراد خواهد شد.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

یکی از مهم ترین مزایای مصرف لبنیات، بهبود عملکرد دستگاه گوارش است که به افراد کمک می کند تا بتواند از شر بیماری های نفخ و یبوست خلاص شوند. در واقع مصرف لبنیات مخصوصا ماست در هضم غذا تاثیر زیادی دارد از این رو وجود این ماده خوراکی در کنار سفره بسیار پر اهمیت است. وجود ماده پروبیوتیک عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و سرعت هضم غذا را به حداکثر می رساند، لازم به ذکر است که در ماست فرآیند تخمیر باکتری های مفید صورت میگیرد که اقدام تاثیر بسزایی در حفظ سلامت و شادابی بدن دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

در سال های اخیر پیک های متعدد از بیماری های واگیر دار را شاهد بودید که در هر پیک افراد زیادی مبتلا شده و بسیاری جان خود را از دست داده اند، در این میان تنها افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند می توانستند بیماری ها را ساده تر پشت سر بگذارند. مصرف لبنیات به واسطه داشتن باکتری های مخمر مفید و به طور کلی ساختار بیولوژیکی بسیار قوی تاثیرات مثبتی در سلامت و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

زیبایی و شادابی

بدون شک این روزها شادابی و سلامت پوست در اولویت های ابتدایی قرار دارد و افراد به دنبال رژیم های غذایی هستند که به واسطه آن بتوانند علاوه بر بدن سالم، پوست زیبا و شاداب نیز داشته باشند. مصرف لبنیات به واسطه داشتن چربی های مفید و طبیعی یک عامل تاثیر گذار چاق شدن صورت و رفع چین و چروک است و می تواند به تازگی و شادابی پوست نیز کمک کند.

مطلب مشابه: خواص روغن نارگیل و فواید شگفت انگیز برای پوست و مو و سلامتی

مصرف کدام لبنیات بهتر است؟

تمامی لبنیات حاوی مواد معدنی و ویتامین های مشترک هستند اما به دلیل تغیراتی که در ماهیت آن ها ایجاد می شود خواص و فواید متفاوتی دارند، در واقع می توان گفت که مصرف این مواد خوراکی به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا به هر شکلی مفید است. به طور کلی مصرف لبنیات فواید زیادی به همراه دارد اما سوال اینجاست برای داشتن انرژی بیشتر، بهتر است کدام لبنیات را مصرف کنیم؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است به سراغ ارزش غذایی هر محصول بروید تا با مقایسه آن ها بتوانید بهترین پاسخ را بیابید.

ارزش غذایی لبنیات مختلف با توجه به تغیراتی که در ماهیت آن ها اعمال شده متفاوت هستند اما در نهایت هر یک فواید بسیاری برای سلامت بدن دارند و در صورت عدم تمایل به مصرف یکی از آن ها به راحتی می توانید دیگری را جایگزین نمایید.  به طور کلی در تمامی محصولات لبنی می توانید از وجود ویتامین های زیادی از جمله ویتامین A، ویتامین D و گروه های ویتامین B نیز بهره مند شوید. پتاسیم؛ پروتئین و کلسیم نیز سه ماده ای ارزشمند در محصولات لبنی هستند که در صورت مصرف مداوم و همیشگی بخش عمده ای از نیاز بدن شما را تامین می کند.

مصرف چه مقدار لبنیات در روز مفید است؟

با توجه به ارزش غذایی هر یک از محصولات لبنی و تاثیرگذاری آن بر سلامت افراد در تمامی سنین لازم به ذکر است که مصرف لبنیات جز الزامات است و افراد می بایست این را در نظر داشته باشند که با مصرف روزانه این ماده خوراکی می توانند سلامت خود را یک عمر تضمین کنند. به طور کلی بدن در روز بین 300 گرم پروتئین و 800 تا 1200 میلی گرم کلسیم نیاز دارد که می توان با قرار دادن شیر، ماست، پنیر و … در وعده های غذایی این میزان را تامین نمود.

با وجود اینکه مصرف انواع محصولات لبنی محدودیت خاصی ندارند اما نیاز به تعین میزان حداقلی هستید، در واقع همه افراد برای حفظ سلامت استخوان های خود می بایست در روز حتما ی لیوان شیر یا یک کاسه ماست بخورند. البته دیگر لبنیات نیز قابل خوردن به صورت روزانه و در هر ساعتی هستند و با کمک آن می توان نیاز بدن را جبران نمود.

جمع بندی

مصرف لبنیات در سنین مختلف بسیار با ارزش و پر اهمیت است، البته مصرف این مواد خوراکی از سنین پایین تر و در زمان کودکی توصیه می شود چرا که می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها در سن بزرگسالی نیز جلوگیری نماید. امروزه تنوع بالای غذایی به شما اجازه می دهد تا بتوانید از انواع محصولات لبنی در میان وعده و وعده های اصلی غذای خود استفاده نمایید، برای اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید مقالات روزانه را دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو