8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند

8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند


منبع: خبرنما

4

1402/5/18

16:02


افرادی که از اختلال شخصیت رنج می‌برند ممکن است در ایجاد و حفظ روابط با آدم‌ها دچار مشکل شوند. آنها همچنین معمولاً برای داشتن یک شغل معمولی تلاش می‌کنند و رفتارهای تکانشی و بی پروا از خود نشان می‌دهند. همچنین، فردی که از این اختلال روانی رنج می‌برد، اغلب احساس عاری از اطمینان و پایداری نسبت به خود دارد. به عبارت دیگر، درک آنها از خود می‌تواند لحظه به لحظه به شدت تغییر کند…

8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند

افرادی که از اختلال شخصیت رنج می‌برند ممکن است در ایجاد و حفظ روابط با آدم‌ها دچار مشکل شوند. آنها همچنین معمولاً برای داشتن یک شغل معمولی تلاش می‌کنند و رفتارهای تکانشی و بی پروا از خود نشان می‌دهند. همچنین، فردی که از این اختلال روانی رنج می‌برد، اغلب احساس عاری از اطمینان و پایداری نسبت به خود دارد. به عبارت دیگر، درک آنها از خود می‌تواند لحظه به لحظه به شدت تغییر کند.

اکثر متخصصان سلامت روان معتقدند ترکیبی از آسیب‌های دوران کودکی، شیمی مغز و ویژگی‌های شخصیتی ذاتی عامل بروز اختلال شخصیت از هر نوع هستند. همچنین، این اختلالات روانی بسیار ارثی هستند تا حدی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که ژنتیک 35-60٪ در بروز PD  یا اختلال شخصیت  نقش دارد. در غالب موارد، علائم این اختلال در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی ظاهر می‌شود، اما در موارد نادر می‌تواند در دوران کودکی هم ظاهر شود.

شناخت اختلالات شخصیت

اختلالات شخصیت گروهی از اختلالات هستند که با الگوهای ناسالم و غیرعادی تفکر، احساس و رفتار مشخص می‌شوند. افراد مبتلا به این بیماری‌های روانی اغلب تصور منفی از خود دارند، در حفظ روابط مشکل دارند و برای انجام وظایف روزانه دچار مشکل می‌شوند. آنها تمایل دارند که بر اساس خلق و خوی نوسانی به صورت تکانشی عمل کنند و همین انجام مسئولیت‌های آنها را چالش برانگیز می‌کند.

اختلال شخصیت پنهان به معنای رفتار ناسازگار و غیرقابل پیش بینی است

اختلال شخصیت

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی تشخیص داده نشده یا پنهان معمولا رفتارهای متناقض و نوسانات خلقی مکرر از خود نشان می‌دهند. این غیرقابل پیش بینی بودن آنها ممکن است به صورت رفتارهای بی پروا یا غیرمسئولانه، اعمال خشونت آمیز یا پرخاشگرانه یا حتی افکار خودکشی ظاهر شود.

افراد مبتلا به این اختلالات به دلیل احساسات و افکار در حال تغییرشان، ممکن است هر روز یک طور به نظر برسند. آنها به دلیل نوسانات خلق و خوی‌شان برای کنترل بر خودشان دچار چالش می‌شوند.

رفتارهایی که نشان می‌دهند شما دچار اختلال شخصیت پنهان هستید

اگر هر یک از رفتارهای زیر را بروز بدهید، معلوم می‌شود که به اختلال شخصیت پنهان دچار هستید:

در حفظ روابط مشکل دارید

یکی دیگر از مشخصه‌های PD شامل وجود مشکل در روابط و درگیری منظم با عزیزان است. مشکلات بین فردی هر رابطه ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افراد مبتلا به بیماری‌هایی مانند اختلال شخصیت مرزی (BPD)  این مشکلات را بیشتر تجربه می‌کنند.

از آنجایی که آنها تصویری ناپایدار از خود دارند، بین ایده آل دانستن و بی ارزش دانستن شریک زندگی یا شخص مورد علاقه‌شان در نوسان هستند. افرادی که دارای شخصیت اجتنابی یا پارانوئید هستند، چون شدیداً از طرد شدن می‌ترسند یا معتقدند دیگران می‌خواهند به آنها آسیب برسانند، ممکن است به کلی از داشتن رابطه با آدم‌ها اجتناب کنند.

واکنش شدیدی در برابر انتقادها نشان می‌دهید

8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند

شخصی که شخصیت ناسازگار دارد ممکن است هنگام شنیدن انتقاد از خود حساسیت و حالت تدافعی بیشتری نشان دهد. آسیب‌های دوران کودکی اغلب باعث این واکنش‌های شدید به انتقاد می‌شود. اگر برای آسیبی که دیده‌اند کاری انجام نشده باشد و درمان مناسب دریافت نکرده باشند، این حالت آنها را تا بزرگسالی همراهی می‌کند. حساسیت بیش از حد می‌تواند در همه  PD‌ها رخ دهد، اما بیشتر در مورد افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته یا مرزی شایع است.

دروغگویی مکرر یا رفتار فریبنده دارید

افراد دارای شخصیت غیرعادی یا ناپایدار ممکن است دروغ گویی کنند. آنها از فریب استفاده می‌کنند، زیرا نمی دانند چگونه روابط سالم و سودمندی را ایجاد کنند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی شدید از روی ترس یا ناامیدی به این رفتارها متوسل می‌شوند، نه لزوماً به این دلیل که همدلی ندارند.

رفتار تکانشی و پرخطر دارید

همانطور که گفته شد، فردی که مبتلا به PD است اغلب رفتارهای تکانشی و پرخطر از خود نشان می‌دهد. خرج کردن بیش از حد، رابطه جنسی ناایمن، قمار، اعتیاد به الکل و مواد مخدر و قانون شکنی در افراد مبتلا به این اختلالات معمول است. متأسفانه، برخی حتی ممکن است برای رهایی از دردهای روانی به خود آسیب برسانند. رفتارهای خطرناکی مانند اینها را نباید نادیده گرفت، به خصوص اگر فردی تمایل به خودکشی نشان دهد.

اختلال شخصیت پنهان معمولاً به معنای مشکل داشتن در همدلی است

8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند

یکی دیگر از نشانه‌های احتمالی اختلال شخصیت شامل فقدان همدلی و مهارت‌های اجتماعی کم رنگ است. افراد مبتلا به PD اغلب در درک دیگران مشکل دارند و ممکن است در طول مکالمه سرد یا غیر متمرکز به نظر برسند. آنها ممکن است تمایل به برقراری ارتباط عمیق با دیگران داشته باشند، اما فاقد مهارت، تجربه و خودآگاهی برای ایجاد روابط معنادار هستند.

احساس پوچی یا کسالت مداوم دارید

این احتمال وجود دارد که متوجه احساس پوچی و بی حوصلگی مزمن در فردی با شخصیت ناسازگار شوید. در حالی که این رفتار می‌تواند در اثر هر بیماری روانی ظاهر شود، در افراد مبتلا به BPD رایج است. از آنجا که آنها با تعادل عاطفی دست و پنجه نرم می‌کنند، ممکن است برای رسیدگی به احساسات خود به مهارت‌های مقابله ای ناسالم مانند سوء مصرف مواد متکی باشند. بر اساس تحقیقات انجام شده، افرادی که دارای اختلال شخصیت هستند در معرض خطر بیشتری برای روی آوردن به مواد مخدر و اعتیاد قرار دارند.

فوران خشم یا پرخاشگری دارید

در نهایت، یک اختلال روانی غیرطبیعی در صورت عدم توجه می‌تواند منجر به عصبانیت و پرخاشگری شود. برخی از افراد با شخصیت غیر معمول یا ناکارآمد ممکن است دچار عصبانیت‌های مکرر شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است خشن یا خطرناک شوند.

این رفتار در افراد دارای شخصیت خودشیفته، ضداجتماعی، مرزی، وسواس اجباری و پارانوئید بیشتر دیده می‌شود. گفتار درمانی و داروهای ضد روان پریشی می‌توانند به بیماران در مدیریت خشم کمک کنند و مهارت‌های مقابله ای مثبت را به آنها یاد بدهند.

کلام پایانی در مورد شناخت علائم اختلال شخصیت پنهان

8 رفتاری که یک اختلال شخصیت پنهان را آشکار می‌کند

روانشناسان و کارشناسان بهداشت روان، PD  را بر اساس رفتارهای مشابه به سه گروه یا خوشه دسته بندی می‌کنند. اختلالات خوشه A با رفتارهای مشکوک یا غیرعادی مشخص می‌شود، در حالی که شرایط خوشه B همراه با تفکر بیش از حد نمایشی و غیرقابل پیش بینی وجود دارد. در نهایت، شخصیت‌های خوشه C با الگوهای رفتاری مضطرب و ترسناک آشکار می‌شوند. اگر متوجه این نشانه‌های رفتاری اختلالات شخصیتی در عزیزانتان شدید، آنها را تشویق کنید که از متخصصان کمک بگیرند یا تکنیک‌های ذهن آگاهی را تمرین کنند.

جستجوی کمک برای اختلالات شخصیت و درگیر شدن در مراقبت از خود می‌تواند به طور قابل توجهی علائم را کاهش دهد و به بیماران کمک کند تا زندگی عادی و شادی داشته باشند. افراد دارای شخصیت ناسازگار می‌توانند با افزایش خودآگاهی و دوست داشتن واقعی خود یاد بگیرند که خود را بپذیرند. از آنجایی که این به یک عادت عادی تبدیل می‌شود، افکار و رفتارهای مثبت برای آنها ماهیت دوم خواهند داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو