شروع بدنسازی از چه سنی مناسب است؟

منبع: دلتا پیام

6

1402/5/21

21:32


شروع بدنسازی و اینکه باید از چه سنی این ورزش را آغاز کنیم شاید سؤال بسیاری از خانواده‌ها باشد. زیرا بدنسازی یکی از ورزش‌های مورد علاقه افراد است.

شروع بدنسازی از چه سنی مناسب است؟

شروع بدنسازی و اینکه باید از چه سنی این ورزش را آغاز کنیم شاید سؤال بسیاری از خانواده‌ها باشد. بدنسازی و عضله‌سازی یکی از محبوب‌ترین ورزش‌هایی هستند که در میان نوجوانان و جوانان طرف‌داران زیادی دارند. همراه دلتا مگ باشید تا شما را با این ورزش مهیج آشنا کنیم و به شما بگوییم چه سنی مناسب این ورزش هست.

تأثیر سن در عضله‌سازی

یکی از سؤالاتی که پرسیده می‌شود آن است که آیا سن در عضله‌سازی تأثیر دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم سن مانعی برای ساخت توده عضلانی نیست. تا زمانی که می‌توانید سعی کنید بافت‌های عضلانی خود را از طرق مختلف به چالش بکشید. در راستای این موضوع باید غذای سالم مصرف کنید، به هورمون رشد اجازه فعالیت دهید، در این شرایط عضله‌سازی امکان‌پذیر است.

البته بااین‌حال باید بدانید وقتی از سن ۳۰ سال گذر می‌کنید، ماهیچه‌ها تحلیل رفته و بنابراین بعدازاین سن باید راهی جهت جلوگیری تحلیل عضلانی پیدا کنید.

مصرف مکمل بدنسازی به‌ویژه مکمل پروتئین می‌تواند بسیار چاره‌ساز باشد. همچنین بهتر است مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین مثل گوشت و مرغ را هم در رژیم غذایی خود افزایش دهید تا تحلیل عضلانی به تأخیر بیفتد.

سن مناسب شروع بدنسازی

می‌رسیم سراغ این موضوع که شروع بدنسازی در چه سنی مناسب است؟ بدنسازی را بهتر است از همین جوانی آغاز کنید. اواخر نوجوانی و اوایل دهه بیست زندگی زمان بسیار مناسبی برای شروع بدنسازی است.

باید بدانید بلوغ و بدنسازی رابطه بسیار نزدیکی با یکدیگر دارد. زیرا رشد عضلات در این زمان در سریع‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد. بین ۱۷ تا ۲۵ سالگی به دلیل افزایش ترشح هورمون تستوسترون در بدن، رشد ماهیچه‌ها به اوج می‌رسد. بااین‌حال باید در انجام تمرینات و شدت آنها متعادل باشید. شدت تمرینات بهتر است هر بار یک‌دهم افزایش یابد تا بدن محرک زیادی برای رشد دریافت نماید.

بعد از ردکردن سن ۲۵ سالگی همچنان می‌توانید بدنسازی انجام داده و به رشد توده عضلانی در خود کمک کنید؛ اما باید از این موضوع اطلاع داشته باشید سرعت عضله‌سازی رو به‌کندی می‌رود.

سن مناسب شروع بدنسازی

آیا کودکان می‌توانند وزنه بزنند؟

در کشورهای پیشرفته به کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود حداقل در روز یک ساعت ورزش متوسط تا شدید انجام دهند. همچنین بهتر است فعالیت‌های مربوط به تقویت فعالیت‌های مربوط به تقویت عضلات را هم ۳ تا چند بار در هفته انجام دهند. تمرینات مربوط به‌سلامت استخوان‌ها نیز اهمیت بالایی دارد و نباید از آنها غافل شد.

تمرینات با وزنه و بدنسازی با وزنه به‌عنوان فعالیت‌های متوسط تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اما دوچرخه‌سواری، دویدن، آهسته دویدن و تمرینات دایره‌ای در دسته ورزش‌های شدید جای می‌گیرند.

تمرینات قدرتی می‌توانند برای کودکان بسیار مفید باشند و حتی کودکانی که هنوز به سند بلوغ نرسیده‌اند باید این تمرینات را انجام دهند. در واقع تمرینات قدرتی می‌توانند عملکرد ورزشی را بهبود بخشیده و عضلات و استخوان‌ها را تقویت کنند. برای کودکان و نوجوانان وزنه زدن و انجام تمریناتی همچون اسکات کاملاً بی‌خطر است. تمرینات قدرتی می‌توانند به کودکان کمک کنند تا وزن خود را در حد تعادل حفظ کنند.

شروع بدنسازی برای نوجوانان

تستوسترون یعنی هورمون جنسی مردانه در حدود سن ۱۹ سالگی به اوج خود می‌رسد. بهترین سن مناسب بدنسازی حدود همین سن می‌تواند باشد. تستوسترون نقشی کلیدی در رشد و قدرت عضلات و همچنین سلامت استخوان‌ها دارد؛ بنابراین نوجوانی زمان مناسبی برای بدنسازی به شمار می‌آید. اما این سخن به این معنا نیست که یک نوجوان می‌تواند تمریناتی مشابه با افراد بزرگسال داشته باشد. محققان توصیه می‌کنند که نوجوانان بدنسازی را با وزنه‌های سبک آغاز کرده و وزنه را به‌تدریج افزایش دهند.

هورمون‌های جنسی مردانه به نام تستوسترون در حدود سن ۱۹ سالکی به اوج خودش می‌رسد؛ بنابراین بهترین سن برای شروع بدنسازی همین سن است.

اما باید بدانید این موضوع به این معنا نیست که نوجوانان می‌توانند تمرینات بزرگسالان را انجام دهند. محققان توصیه می‌کنند که نوجوانان بدنسازی را با وزنه‌های سبک آغاز کرده و وزنه را به‌تدریج افزایش دهند.

شروع بدنسازی برای نوجوانان

سخن پایانی

در پایان باید بیان کنیم سن مناسب شروع بدنسازی را به طور دقیق نمی‌توان بیان کرد؛ اما در حالت کلی اگر بدنسازی در اواخر دوره نوجوانی آغاز شود، نتیجه بهتری کسب می‌کنید.

در بعضی از منابع نیز بیان شده است ۲۰ تا ۳۰ سالگی بهترین سن برای بدنسازی و عضله‌سازی است. می‌دانند؛ زیرا در این دوره سطح هورمون تستوسترون در بدن بالا رفته و رشد ماهیچه‌ها تسهیل می‌شود. بعد از ۳۰ سالگی نیز برای شروع بدنسازی دیر نیست؛ اگرچه متابولیسم کندتر صورت می‌گیرد. در واقع هرچه سن فرد بالاتر برود، موفقیت در بدنسازی سخت‌تر می‌شود؛ اما باز هم امکان‌پذیر است.

پیشنهاد مطالعه: آموزش دوختن مانتو تابستانه در یک ساعت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو