رفع استرس بیکاری؛ روش هایی رفع اضطراب و استرس افرادی که دنبال کار هستند

منبع: تاپ ناز

4

1402/5/21

21:59


رفع استرس بیکاری؛ روش هایی رفع اضطراب و استرس افرادی که دنبال کار هستند

بیکاری و پیدا نکردن شغل مناسب و یا از دست دادن شغل می تواند یکی از سخت ترین تجربه ها و چالش های زندگی فرد باشد. بسیار طبیعی است که به خاطر استرس بیکاری احساس افسردگی و خشم داشته باشید. در کنار مشکلات مالی استرس ناشی از بیکاری می تواند بر سلامت روانی و روابط شما تاثیر بگذارد. به خصوص اگر فردی باشید که برای مدت های طولانی سر یک کار بودید و از نظر مالی و ذهنی به آن کار نیاز داشته اید.

 اما نباید اجازه دهید افکار منفی ذهن شما را پر کند و شما را از آینده ناامید کند. راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای مدیریت استرس و تقویت روحیه خود انجام دهید و بر این شرایط سخت غلبه کنید. در این مطلب به این روش ها و راهکارها برای مقابله با استرس بیکاری می پردازیم. پس مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چگونه با استرس بیکاری مقابله کنیم

رفع استرس بیکاری؛ روش هایی رفع اضطراب و استرس افرادی که دنبال کار هستند

داشتن یک شغل خوب، زندگی ما را هدفمند و معنادار می کند. از دست دادن یک شغل بسیار سخت است و استرس بیکاری ممکن است گاهی حتی منجر به افسردگی شود اما با راهکارهای زیر می توانید استرس بیکاری را از بین ببرید و با حفظ آرامش به دنبال یافتن یک شغل جدید و مناسب باشید.

به خودتان اجازه غمگین شدن دهید

احساس غم و استرس بعد از بیکاری کاملا طبیعی است. از دست دادن شغل، یک از دست دادن بزرگ است که نیاز به غصه خوردن دارد اما فقط برای یک مدت کوتاه. بیکاری باعث بروز یک تغییر جدید و بی موقع در زندگیتان می شود که اصلا انتظارش را نداشتید. بنابراین داشتن استرس در روزهای اول یا حتی ماه های اول بعد از بیکاری یک واکنش عادی و طبیعی می باشد.

تعادل را در زندگی خود حفظ کنید

اجازه ندهید که شغل، همه چیز در زندگی شما باشد. برای خودتان یک برنامه بریزید. برنامه زمانی برای انجام کارهای هدفمند بهترین روش برای غلبه بر استرس دوران بیکاری است. سعی کنید به جنبه های مختلف زندگی توجه کنید و به امور خانواده رسیدگی کنید. حتما تعادل را در زندگی حفظ کنید و برای استراحت، تفریح و سرگرمی زمانی را اختصاص دهید.

به خودتان فرصت دهید

به خودتان سخت نگیرید و احساسات خود را سرکوب نکنید. غصه خوردن برای از دست دادن شغل و سازگار شدن با بیکاری ممکن است زمان ببرد. سعی کنید به خودتان فرصت دهید و اجازه دهید تا احساسات ناخوشایند بروز پیدا کنند تا با شرایط جدید سازگار شوید و افکار و احساسات منفی از بین بروند.

استراحت کنید

نیاز نیست به خودتان سخت بگیرید. سعی کنید به ذهن و جسم خود کمی استراحت بدهید تا آرامش خود را به دست بیاورید و شرایط عاطفی تان متعادل شود.

تصمیمات اقتصادی بگیرید

در این مدت فرصت زیادی برای برنامه ریزی برای شغل آینده تان دارید و فکرتان آزاد است. پس بهتر است وضعیت مالی خود را مدیریت کنید، تا حد امکان هزینه های غیر ضروری را کاهش دهید و به دنبال بهترین راهکار مالی و اقتصادی باشید. می توانید در این زمینه با افراد متخصص مشورت کنید.

خودتان را سرزنش نکنید

معمولا افراد در این شرایط از خودشان عصبانی می شوند و خود را سرزنش می کنند اما باید بدانید که با سرزنش کردن خود مشکل حل نمی شود و فقط افسردگی و فشار روانی شما را بیشتر می کند. شما برای پیدا کردن یک شغل جدید نیاز به اعتماد به نفس بالایی دارید. هر اتفاقی که افتاده است مربوط به گذشته است و دیگر قابل تغییر نیست.

این وضعیت موقتی است

وضعیت بیکاری موقتی است و قرار نیست برای همیشه در این وضعیت بمانید. پس به جای اینکه مدام فکر کنید که چگونه می توانستید جلوی این اتفاق را بگیرید، سعی کنید در مورد اشتباهات و دستاوردهای خود فکر کنید و از آن ها برای بهتر شدن در این مدت بهره مند شوید. شما می توانید شرایط بهتری برای آینده تان ایجاد کنید و این دوره ی کوتاه را پشت سر بگذارید.

خودتان را بشناسید

در این فرصت لازم است که نسبت به خودتان آگاهی داشته باشید و بدانید از زندگی چه می خواهید. خودشناسی کار سختی است چون هیچوقت به ما آموزش داده نشده که چگونه علایق، توانمندی ها، استعدادهای خود را به درستی بشناسیم و یاد گرفته ایم که همیشه به دنبال منفعت و جایگاه اجتماعی بهتر باشیم. بنابراین سعی کنید در این مدت موقعیت خود را بسنجید و شناخت عمیق تری از خودتان به دست آورید تا شروع بهتری داشته باشید.

احساسات خود را بنویسید

احساسات خود را روی کاغذ بنویسید. سعی کنید همه ناراحتی ها و نگرانی های خود را روی کاغذ بیاورید و تمام احساسات ناخوشایند و منفی خود در مورد بیکار شدن از جمله چیزهایی که آرزو می کنید به رئیس سابق خود می گفتید یا نمی گفتید را یادداشت کنید تا ذهن تان آرام شود.

رفع استرس بیکاری؛ روش هایی رفع اضطراب و استرس افرادی که دنبال کار هستند

افکار مثبت داشته باشید

برای مقابله با استرس بیکاری، مثبت اندیشی را وارد زندگی خود کنید، کتاب های انگیزشی بخوانید و خودتان را غرق در افکار مثبت کنید. با اینکه احساسات منفی طبیعی هستند اما سعی کنید آرام و خوش بین باشید و ادامه دهید. یادتان باشد که فقط شما نیستید که این احساس ناخوشایند را تحمل می کنید و هر روز هزاران نفر به دلایل مختلف از کار بیکار می شوند.

مطلب پیشنهادی: نوشدنی های ساده ضد استرس و از بین برنده اضطراب

مهارت های خود را تقویت کنید

این مدت بهترین زمان برای به دست آوردن یا ارتقاء مهارت های شغلی است. وقتی که تصمیم گرفتید چه نوع شغلی را می خواهید، برای به دست آوردن و تقویت مهارت های مورد نیاز آن برنامه ریزی کنید.

به اندازه کافی بخوابید

خواب با کیفیت شبانه باعث می شود روحیه شما بهتر شود. سعی کنید شب ها 7 یا 8 ساعت بخوابید تا عملکرد ذهن تان در طول روز بهتر شود.

مراقب سلامتی خود باشید

اکثر افراد بعد از بیکاری به دلیل افکار و احساسات منفی، به سلامت جسمی خود توجه نمی کنند. اما بهتر است مراقب سلامت جسمی خودتان باشید تا این دوران را به خوبی پشت سر بگذارید و استرس بیکاری را رفع کنید.

سیگار نکشید

نیکوین موجود در سیگار آرامش دهنده است اما یک محرک قوی است که در طولانی مدت به عنوان یک محرک باعث افزایش سطح استرس و اضطراب می شود.

مطلب مشابه: افسردگی میانسالی و دلایل ایجاد آن؛ روش های درمان افسردگی در سن میانسالی

مصرف شکر و کربوهیدرات را کاهش دهید

بعضی از افراد هنگام عصبانیت و داشتن استرس شروع به پرخوری و مصرف خوراکی های چرب و پر کالری می کنند. این خوراکی ها بسیار مضر هستند و خوردن آن ها شاید در لحظه حالتان را بهتر کند اما بعد از مدتی باعث افزایش استرس و اضطراب می شوند. بنابراین سعی کنید خوراکی های سالم مصرف کنید.

روتین داشته باشید

یک روتین عادی می تواند شامل آماده کردن یک صبحانه خوب، استراحت کافی، ناهار برنامه ریزی شده و ترک خانه برای پیدا کردن کار باشد. شما در حال حاضر بیکار نیستید و یک کار مهم دارید، آن هم یافتن شغل است. بنابراین بهتر است برنامه ریزی خود را برای پیدا کردن یک شغل شروع کنید.

مدیتیشن کنید

ممکن است قبل از خواب افکار منفی هجوم بیاورند و همین باعث شود که شما دیرتر به خواب بروید. مدیتیشن می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و ذهن را از شلوغی و آشفتگی دور کند و همچنین اگر تمرکز بالایی داشته باشید بهتر می توانید مسائل و مشکلات خود را حل کنید. می توانید هر شب قبل از خواب 20 دقیقه و هر روز صبح بعد از بیداری 20 دقیقه مدیتیشن کنید تا آرامش بیشتر و خواب با کیفیت تری داشته باشید.

ورزش کنید

برای پیشگیری از افسردگی و کاهش استرس بیکاری ورزش کنید. با ورزش کردن فشار روانی کم می شود و اندورفین به مغز می رسد، در نتیجه روحیه تان بهتر می شود. برای تقویت اعتماد به نفس و سلامت جسمی خود می توانید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

واقعیت را بپذیرید

از دست دادن شغل بسیار سخت است. اما به جای اینکه در مورد از دست دادن شغل خود فکر کنید، سعی کنید شرایط را بپذیرید. هر چه زودتر شرایط جدید را بپذیرید زودتر می توانید مرحله بعدی زندگی خود را شروع کنید. پذیرفتن احساسات و به چالش کشیدن افکار منفی به شما کمک می کند تا بهتر با این وضعیت کنار بیایید.

تسلیم نشوید

یکی از راهکارهای مفید برای رفع استرس بیکاری و از دست دادن شغل، تعیین اهداف معنی دار است و از این طریق می توانید به زندگی خود معنا و مفهوم بیشتری ببخشید. بیکار شدن از شغل خود را به عنوان یک شکست موقت در نظر بگیرید و تسلیم نشوید. معمولا افراد موفق شکست های بزرگی را در زندگی خود تجربه می کنند اما با یادگیری و تلاش و تجربه شرایط را تغییر می دهند و دوباره شروع می کنند.

مطلب پیشنهادی: بیمه بیکاری؛ نحوه دریافت بیمه بیکاری و شرایط دریافت

رفع استرس بیکاری؛ روش هایی رفع اضطراب و استرس افرادی که دنبال کار هستند

برای قوی تر شدن تلاش کنید

به گذشته و فرصت های از دست رفته خود فکر نکنید. ممکن است با از دست دادن شغل اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. اما سعی کنید کم کم قوی شوید و به دنبال فرصت های جدید باشید. بنابراین از جستجوی شغل جدید دست نکشید و اقدامات مفیدی که می توانید انجام دهید.

با دیگران ارتباط برقرار کنید

ممکن است در این وضعیت دچار احساس شرم و خجالت شوید و از اطرافیان خود دوری کنید. اما بهتر است در این شرایط ارتباطات خود را حفظ کنید و با یک دوست مطمئن که شنونده ی خوبی است و شما را قضاوت نمی کند صحبت کنید تا آرام شوید. همچنین می توانید دوستان جدیدی پیدا کنید. ایجاد روابط جدید می تواند به شما کمک کند و استرس شما را کاهش دهد.

خود را سرگرم کنید

در خانه ماندن برای روزهای طولانی باعث افسردگی می شود. سعی کنید حتی برای چند دقیقه ذهن خود را از استرس پاک کنید. برای این کار می توانید سرگرمی هایی را که باعث شادی شما می شوند انجام دهید. از خانه بیرون بروید، پیاده روی کنید، موسیقی گوش کنید، تلویزیون تماشا کنید، ورزش کنید، کتاب بخوانید و یا آشپزی کنید. هر کدام از این کارها ممکن است کوچک بنظر برسند اما در رفع استرس می توانند به شما کمک زیادی کنند.

برای شروع جدید آماده شوید

برای بهبود شرایط بهتر است به گذشته فکر نکنید و برای شروع جدید آماده شوید. برای ساختن یک رزومه جدید و با کیفیت تر به دنبال کسب مهارت های بیشتر باشید و به دنبال یک شغل جدید باشید.

کلام آخر

از دست دادن شغل می تواند بر تمام جنبه های زندگی شخصی و خانوادگی تاثیر جدی داشته باشد. فردی که شغل خود را از دست می دهد هم درآمدش را از دست می دهد و هم وضعیت روحی و روانی اش تحت تاثیر قرار می گیرد. این شرایط ممکن است باعث ناامیدی و افسردگی فرد شود اما این وضعیت دائمی نیست. ما در این مطلب سعی کردیم با ارائه راهکارهایی به شما کمک کنیم تا استرس و تنش ناشی از بیکاری را کاهش دهید و روحیه خود را تقویت کنید.

مطلب مشابه: دعا برای کار و شغل؛ دعا برای پیدا کردن کار پردرآمد و رفع بیکاری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو