مصرف روزانه نوشابه ریسک ابتلا به سرطان کبد را دوبرابر می‌کند

منبع: تکراتو

2

1402/5/23

14:29


براساس مطالعه دانشگاه هاروارد، مصرف روزانه نوشابه می‌تواند باعث افزایش 1.75 برابری ریسک ابتلا به سرطان کبد در مصرف‌کنندگان شود.

مصرف روزانه نوشابه ریسک ابتلا به سرطان کبد را دوبرابر می‌کند

براساس مطالعه دانشگاه هاروارد، مصرف روزانه نوشابه می‌تواند باعث افزایش 1.75 برابری ریسک ابتلا به سرطان کبد در مصرف‌کنندگان شود.

جمعی از دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون با مطالعه حدود 100 هزار زن آمریکایی با سن 50 به بالا در یک بازه زمانی بالغ بر 20 سال، دریافتند که مصرف روزانه نوشابه یا آبمیوه‌های حاوی شکر می‌تواند آن‌ها را نسبت به افرادی که طی یک ماه حداکثر 3 نوشیدنی حاوی شکر می‌نوشیدند، به میزان 1.75 برابر بیشتر در معرض سرطان کبد و 2.5 برابر بیشتر در معرض مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد قرار دهد.

درواقع طبق اعلام محققان دانشگاه هاروارد، براساس این تحقیقات، زنان میانسالی که روزانه حداقل یک قوطی نوشابه یا آبمیوه حاوی شکر می‌نوشیدند، 85 درصد بیشتر از افرادی که فاقد چنین عادتی بودند، در معرض ریسک ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.

نتایج این مطالعه دانشمندان که به‌صورت مقاله‌ای در مجله JAMA Network Open منتشر شده بیان می‌دارد که این مطالعه حاکی از ارتباط مشابهی بین مصرف روزانه نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی و افزایش ریسک سرطان کبد نبوده است.

بیشتر بخوانید: سرطان‌زا بودن احتمالی نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی پذیرفته شد!

افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد با مصرف روزانه نوشابه

این بررسی با واحد «شخص-سال» (Person-years) انجام پذیرفته که معیاری متشکل از تعداد افراد حاضر در تحقیق و مقدار زمان حضور آن‌ها در پژوهش است. بنابر اعلام محققان نرخ سرطان کبد در این تحقیق در میان زنانی که روزانه یک یا چند نوشیدنی حاوی شکر به مصرف می‌رساندند، 18 به ازای 100 هزار شخص-سال بود، بااین‌حال در زنانی که هر ماه حداکثر 3 نوشیدنی شکری می‌نوشیدند، به 10.3 به ازای 100 هزار شخص-سال می‌رسید.

مصرف روزانه نوشابه

همچنین نرخ مرگ بر اثر بیماری‌های مزمن کبد نیز در گروه اول 17.7 به ازای 100 هزار شخص-سال و در گروه دوم 7.1 بوده است. محققان مدعی شده‌اند که باوجود اینکه مطالعه آن‌ها در کشف نحوه اثرگذاری دقیق مصرف روزانه نوشابه در افزایش بیماری‌های کبد توفیقی نیافته، اما آن‌ها تخمین می‌زنند که نتایجی همچون چاقی، افزایش چشمگیر سطح گلوکز خون و تجمع چربی در کبد در ایجاد این مشکلات تأثیر داشته باشد.

البته دانشمندان یادآور شده‌اند که با وجود این رفتار، ریسک کلی مرگ همچنان خیلی پایین بوده و صرفاً حدود 150 نفر در طول دوره این تحقیق جان خود را بر اثر بیماری‌های کبد از دست دادند. لازم به ذکر است که این تحقیق مشاهده‌ای بوده و نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را میان مصرف نوشابه‌های شکری و سرطان کبد بیان کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش ریسک ابتلا به سرطان کبد با مصرف روزانه نوشابه چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو