نرخ ابتلا به سرطان در افراد زیر 50 سال شدیدا در حال افزایش است

منبع: تکراتو

3

1402/6/19

15:31


نتایج مطالعه جدیدی حاکی از افزایش نرخ ابتلا به سرطان در گروه افراد زیر 50 سال طی سه دهه اخیر بوده که آمار نگران‌کننده‌ای است.

نرخ ابتلا به سرطان در افراد زیر 50 سال شدیدا در حال افزایش است

نتایج مطالعه جدیدی حاکی از افزایش نرخ ابتلا به سرطان در گروه افراد زیر 50 سال طی سه دهه اخیر بوده که آمار نگران‌کننده‌ای است.

طی سال‌های گذشته گزارش‌های فراوانی مبنی بر افزایش نرخ ابتلا به سرطان در میان افراد زیر 50 سال، نگرانی‌هایی را در خصوص میزان بروز سرطان در جوانان در پی داشته است.

درحال‌حاضر نتایج یک مطالعه جدید که در BMJ Oncology منتشر شده، نشان‌دهنده افزایش نرخ ابتلا به سرطان در گروه زیر 50 سال طی سه دهه اخیر بوده‌ است. همچنین مطالعه‌ای که در ژوئیه 2021 انتشار یافت، حاکی از افزایش بیش از 50 درصدی برای سرطان کولورکتال در میان بزرگسالان زیر 50 سال را از دهه 1990 بود. درواقع تنها در سال 2019، تعداد 1.82 میلیون تشخیص جدید به ثبت رسیده است.

این افزایش در سرتاسر جهان توجه بسیاری را به خود جلب کرده و داده‌های آن نشان می‌دهد که بیشترین موارد در آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا و بیشترین مرگ‌ومیر در آسیای مرکزی، اروپای شرقی و اقیانوسیه رقم خورده است. درواقع این موضوع برای 29 نوع سرطان، ازجمله سرطان سینه، کلیه و تخمدان رخ داده است.

بیشتر بخوانید: پزشکان یک کرم زنده هشت سانتی‌متری را از مغز بیمار خارج کردند [+عکس]

افزایش نرخ ابتلا به سرطان در میان افراد زیر 50 سال

نویسندگان در مقدمه مقاله خود بیان داشتند: «بروز جهانی سرطان زودرس 79 درصد و تعداد مرگ و میرهای زودرس سرطان بین سال‌های 1990 تا 2019 حدود 7.27 درصد افزایش یافته‌ است.»

عوامل بسیاری احتمالا در این افزایش نرخ ابتلا به سرطان در میان افراد زیر 50 سال تأثیر گذاشته‌اند، ازجمله تغییر در عوامل محیطی ناشی از گرمایش کره زمین و قرارگیری در معرض مواد سرطان‌زا همچون آلاینده‌ها.

نرخ ابتلا به سرطان

افزون‌براین، مردم در سراسر جهان درحال افزایش وزن بوده و تعداد افراد چاق به‌صورت مداوم افزایش یافته است. چاقی یک عامل خطرناک برای انواع مختلفی از سرطان ازجمله سرطان روده بزرگ، سرطان پستان پس از یائسگی و سرطان آندومتر است.

همچنین در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته‌ هم مردم در مراحل بالای زندگی خود بچه‌دار می‌شوند. تأخیر در فرزندآوری احتمال افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها همچون سرطان سینه و تخمدان را بالا می‌برد.

انواع خاصی از سرطان نیز ممکن است تحت تأثیر تغییرات هورمونی ناشی از استفاده از درمان‌های جایگزین هورمونی باشند که درحال‌حاضر محبوبیت پیدا کرده‌اند. درنهایت، پیشرفت در فناوری پزشکی و افزایش آگاهی از علائم باعث تشخیص‌های بیشتر این بیماری شده‌ است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش نرخ ابتلا به سرطان در افراد زیر 50 سال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو