سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی تایید شد؛ آیا تولید ممنوع می‌شود؟

منبع: تکراتو

4

1402/4/9

19:00


سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد. اما آیا این باعث توقف تولید این نوشیدنی‌های پرطرفدار می‌شود؟

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی تایید شد؛ آیا تولید ممنوع می‌شود؟

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد. اما آیا این باعث توقف تولید این نوشیدنی‌های پرطرفدار می‌شود؟

آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) در جدیدترین تحقیقات خود، سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی را تأیید کرده است. به عقیده این آژانس، وجود مواد شیرین‌کننده مصنوعی مانند اسپارتام در نوشابه‌های رژیمی می‌تواند خطرناک باشد و یکی‌از عوامل بروز سرطان است. باتوجه با افزایش بیماران سرطانی در سراسر جهان، این موارد نگرانی‌های بزرگی به‌وجود می‌آورند.

بیشتر بخوانید: شعله اجاق گاز سرطان‌زاتر از دود سیگار است!

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی تایید شد

طبق گزارش رویترز و به نقل از دو منبع آگاه، آسپارتام، یکی از رایج‌ترین شیرین‌کننده‌های مصنوعی جهان که در محصولات مختلفی مانند نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شود، ماه آینده میلادی از سوی مرکز تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی، به‌عنوان ماده «احتمالاً سرطان‌زا برای انسان» اعلام می‌شود.

آسپارتام که در محصولات متعددی از جمله نوشابه‌های رژیمی کوکاکولا گرفته تا آدامس‌های اکسترا و برخی نوشیدنی‌های دیگر استفاده می‌شود، در ماه جولای توسط آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) به‌عنوان «بالقوه سرطان‌زا برای انسان» فهرست می‌شود.

تصمیم این آژانس در اوایل ماه جاری میلادی و پس از نشست کارشناسان خارجی گروه نهایی شد و انتظار می‌رود در نهایت این ماده در فهرست مواد احتمالاً سرطان‌زا برای انسان WHO اضافه شود.

سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی تایید شد

منابع آگاه اطلاعاتی درمورد مقدار مصرف مجاز این ماده شیرین‌کننده مصنوعی مطرح نکرده‌اند. وقتی کمیته‌ مربوطه چنین موادی را در فهرست بالقوه سرطان‌زا برای انسان قرار می‌دهد، شرکت‌های تولیدکننده نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند.

احکام مشابه آژانس IARC در گذشته نیز برای برخی مواد مختلف، نگرانی‌هایی را در میان مصرف‌کنندگان در مورد استفاده از آن‌ها ایجاد کرده است. همزمان چنین تصمیم‌هایی منجر به شکایت‌های قضایی شده و تولیدکنندگان را تحت فشار قرار داده است. برخی شرکت‌ها می‌گویند توصیه‌های این آژانس برای عموم گمراه کننده است و می‌تواند به اقتصاد آنها صدمه وارد کند.

کمیته مربوطه در سال جاری میلادی به بررسی استفاده از آسپارتام پرداخته است و باید دید طی یک ماه آینده چه تصمیمی در مورد این ماده شیرین کننده، نهایی می‌شود.

از سال ۱۹۸۱ آژانس JECFA اعلام کرده بود که مصرف آسپارتام در میزان روزانه پذیرفته شده، ایمن است. برای مثال، یک فرد بالغ با وزن ۶۰ کیلوگرم اگر هر روز بین ۱۲ تا ۳۶ قوطی نوشابه رژیمی، بسته به میزان آسپارتام موجود در نوشیدنی مربوطه بنوشد، در معرض خطر قرار می‌گیرد.

شرکت‌های تولیدکننده می‌گویند هیچ فردی این حجم نوشابه انرژی‌زا نمی‌خورد و به همین دلیل خطری مشتریان آنها را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر آژانس نیز باتوجه به افزایش روزافزون سرطان در تمامی کشورهای جهان، نگرانی‌های خودش را دارد و موضوعات را با دقت بیشتری دنبال می‌کند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص سرطان‌زا بودن نوشابه‌های رژیمی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو