خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران سه برابر است!

منبع: تکراتو

3

1402/4/23

12:16


پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران 3 برابر بیشتر از دیگر بانوان است. این نوع سرطان در زنان بسیار خطرآفرین است.

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران سه برابر است!

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران 3 برابر بیشتر از دیگر بانوان است. این نوع سرطان در زنان بسیار خطرآفرین است.

طبق نتایج بدست آمده از دپارتمان پزشکی اجتماعی و پیشگیری دانشگاه مونترال، خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران زن تا سه برابر بیشتر از دیگر بانوان است که دلیل اصلی آن نیز برمی‌گردد استفاده این بانوان از پودر تالک، آمونیاک، گازهای پیشران، بنزین و سفید کننده‌ها که از خطرناک‌ترین مواد شیمیایی مضر هستند و ابتلا به این نوع سرطان شایع زنان را افزایش می‌دهند. لازم به ذکر است که سرطان تخمددان چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان است.

بیشتر بخوانید: ابداع یک واکسن mRNA جدید برای مقابله با سرطان

افزایش سه برابری خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران

خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران بیشتر است نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد:

آرایشگران، فعالان حوزه زیبایی و حسابداران از جمله شاغلانی هستند که ممکن است به دلیل شغلشان در خطر ابتلا به سرطان تخمدان باشند.

نتایج یک مطالعه جدید که توسط دپارتمان پزشکی اجتماعی و پیشگیری، دانشگاه مونترال انجام شد، نشان می‌دهد: آرایشگران و حسابداران به واسطه نوع شغل خود در معرض خطر سرطان تخمدان بوده و افرادی که در صنایع فروش، خرده‌فروشی، پوشاک و ساخت و ساز کار می‌کنند نیز ممکن است در برابر این بیماری آسیب‌پذیر باشند.

افزایش سه برابری خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض عوامل خاصی از جمله پودر تالک، آمونیاک، گازهای پیشران، بنزین و سفید‌کننده‌ها ممکن است نقش مهمی در بروز سرطان تخمدان داشته باشند. به‌گفته پژوهشگران، کار به مدت ۱۰ سال یا بیشتر به‌عنوان آرایشگر و سایر حوزه‌های مرتبط با افزایش سه برابری خطر همراه بود، در حالی که اشتغال به مدت ۱۰ سال یا بیشتر به‌عنوان صندوق‌دار و حسابداری با دو برابر شدن ریسک همراه بوده و این خطر برای کسانی که در حوزه ساخت وساز کار می‌کنند، نیز سه‌برابر افراد عادی است.

بررسی‌های انجام شده به وضوح نشان داد، کار طولانی مدت در صنعت پوشاک از جمله گلدوزی، با ۸۵ درصد افزایش خطر ابتلا به این بیماری همراه بوده و این رقم برای کسانی که در صنعت فروش بودند ۴۵ و فعالان خرده فروشی ۵۹ درصد است. گفتنی‌است عوامل محیطی، از جمله عوامل مرتبط با محل کار، ممکن است خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهند اما به باور محققان، مطالعات نسبتاً کمی خطرات شغلی زنان را در این رابطه ارزیابی کرده است.

سرطان تخمدان چهارمین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان پس از سرطان ریه، پستان و کولورکتال است. بیش از ۷ درصد از افراد با بیماری در مراحل پایانی به پزشک مراجعه می‌کنند که تا حدی به‌دلیل مبهم بودن علائم و شباهت آن با سایر بیماری‌ها مانند سندرم روده تحریک‌پذیر است.

این پژوهش با بهره‌گیری از مطالعه پیشگیری از سرطان تخمدان در کبک به بررسی موردی افراد بیمار پرداخت که بین ۱۸ تا ۷۹ سال سن داشته و پرونده آن‌ها در هفت بیمارستان مونترال بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ پس از تشخیص سرطان تخمدان ثبت شده بود. در ادامه، اطلاعات همه شرکت‌کنندگان در زمینه سوابق جمعیت‌شناسی اجتماعی، سابقه پزشکی، داروهای تجویز شده، سابقه باروری، وزن و قد، عوامل سبک زندگی و سابقه اشتغال مادام‌العمر جمع‌آوری شد.

پس از محاسبه عوامل بالقوه تأثیرگذار، محاسبات نشان داد که چندین شغل ممکن است با افزایش خطر سرطان تخمدان در زنان مرتبط باشد و در این میان آرایشگران بیشترین گروه در خطر را تشکیل می‌دهند زیرا در معرض ۱۳ عامل از جمله آمونیاک، پراکسید هیدروژن، رنگ‌‌ها و رنگدانه‌‌های آلی و سفیدکننده‌ها بودند و پودر تالک قرار داشتند. شرح کامل این یافته‌ها در آخرین شماره مجله تخصصی Occupational and Environmental Medicine منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش سه برابری خطر ابتلا به سرطان تخمدان در آرایشگران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو