درمان دیابت با کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم

منبع: تکراتو

2

1402/8/3

17:17


باتوجه به اینکه چشم بهترین مکان برای کاشت سلول‌ها بوده، لذا محققان در جدیدترین پژوهش خود اقدام به کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم کرده‌اند.

درمان دیابت با کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم

باتوجه به اینکه چشم بهترین مکان برای کاشت سلول‌ها بوده، لذا محققان در جدیدترین پژوهش خود اقدام به کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم کرده‌اند.

بیماری دیابت یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامتی در عصر ماست. در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1، سیستم ایمنی به اشتباه به سلول‌های تولیدکننده انسولین در لوزالمعده حمله خواهد کرد و منجر به ناتوانی بدن در تنظیم سطح قند خون شده و انبوهی از مشکلات سلامتی را در پی دارد.

درحال‌حاضر دانشمندان سوئدی روش احتمالی جدیدی جهت مدیریت این بیماری کشف کرده‌اند. باتوجه به اینکه چشم مکانی مفید جهت کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین بوده، محققان دست به چنین اقدامی زده تا موفق به کنترل سطح قند خون شوند.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم

تحقیقات انجام شده بر درمان دیابت با کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین نشان می‌دهد چشم محلی امیدبخش جهت درمان‌های مبتنی بر کاشت سلول در درمان دیابت و همچنین سایر بیماری‌ها است.

طی آزمایش‌های صورت‌گرفته، از سلول‌های بنیادی ِبیمار، سلول‌های لوزالمعده جدیدی به تولید می‌رسد. محققان این سلول‌های جدید را در دستگاه مخصوصی قرار خواهند داد و سپس این دستگاه در بدن بیمار کاشته خواهد شد.

آزمایشات بالینی انسانی در این مورد با موفقیت‌ همراه بوده است. صرفاً یک نکته مهم در این راستا وجود دارد؛ سیستم ایمنی بدن دستگاه را به عنوان عامل خارجی تشخیص خواهد داد و همین امر منجر به پس زدن آن می‌شود. البته می‌توان از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بهره گرفت ولی این داروها بیمار را در مقابل عفونت‌ها و سایر بیماری‌ها بسیار آسیب‌پذیر خواهند کرد.

کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم

به همین منظور دانشمندان مؤسسه فناوری سلطنتی KTH و مؤسسه کارولینسکا راهی جهت جلوگیری از رد ایمپلنت یافته‌اند. طی پژوهش‌های پیشین دستگاه را در زیر پوست می‌کاشتند، حالا در این مطالعه جدید، ایمپلنت را در چشم قرار خواهند داد. مزیت اصلی چشم این است که فاقد انواع سلول‌های ایمنی بوده و به ایمپلنت پاسخ بدی نخواهد داد. افزون‌براین، نزدیک به عروق است که به انسولین امکان داده تا به سرعت به جریان خون برسد و دانشمندان به‌راحتی می‌توانند عملکرد آن را تنها با نگاه‌کردن به چشم کنترل کنند.

طبق آزمایشات صورت گرفته، محققان یک دستگاه 240 میکرومتری طراحی کرده‌اند و آن را در محفظه جلویی چشم – فضای بین قرنیه و عنبیه – در موش قرار دادند. این دستگاه حاوی ریزاندام‌هایی به شکل جزایر پانکراس بوده که انسولین تولید خواهند کرد. نتایج این آزمایش بر روی موش حاکی از آن است که این دستگاه در جای خود باقی می‌ماند. سلول‌های جدید به سرعت با رگ‌های خونی چشم ترکیب خواهند شد و می‌توانند پس از مدتی به طور طبیعی کار کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاشت سلول‌های تولیدکننده انسولین در چشم چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

.

منبع: دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو