اولین پیوند کامل چشم و صورت با موفقیت انجام شد

منبع: تکراتو

2

1402/8/19

15:00


یک کهنه‌سرباز آمریکایی که در اثر شوک الکتریکی، دچار جراحت در ناحیه صورت و چشم شده بود، اولین پیوند کامل چشم و صورت را دریافت کرد.

اولین پیوند کامل چشم و صورت با موفقیت انجام شد

یک کهنه‌سرباز آمریکایی که در اثر شوک الکتریکی، دچار جراحت در ناحیه صورت و چشم شده بود، اولین پیوند کامل چشم و صورت را دریافت کرد.

در این جراحی که 21 ساعت به‌طول انجامیده، بیش از 140 جراح، پرستار و متخصص مراقبت‌های بهداشتی حضور داشتند. این جراحی در ماه مه گذشته به سرپرستی دکتر ادواردو رودریگز، مدیر برنامه پیوند صورت در NYU Langone و تیمش انجام شده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


اولین پیوند کامل چشم و صورت در آمریکا

دکتر رودریگر و تیمش در جریان این جراحی 21 ساعته، یک چشم چپ کامل و بخشی از صورت را از یک اهداکننده به آرون جیمز 46 ساله پیوند زدند. هنوز مشخص نیست که آیا جیمز بینایی چشم چپ خود را به دست خواهد آورد یا خیر؛ با این‌حال، پزشکان می‌گویند که در ماه‌های پس از جراحی، نشانه‌های سلامت و بهبود دیده شده که شامل بازیابی جریان خون به شبکیه چشم هم می‌شود.

اولین پیوند کامل چشم و صورت در آمریکا


جیمز در ژوئن 2021 از یک شوک الکتریکی مرگبار 7200 ولتی جان سالم به در برد. او که به‌عنوان خط‌بان فشار قوی کار می‌‌کرد، صورتش به‌صورت تصادفی به سیم برق برخورد کرد که منجر به جراحت شدیدی در ناحیه چشم چپ، کل بینی و لب‌ها، دندان‌های جلویی و چانه تا استخوان شد. او تحت چندین عمل جراحی ترمیمی قرار گرفت؛ اما همچنان جراحات گسترده‌ای داشت.

پزشکان NYU Langone، دو ماه پس از مجروح شدن جیمز، با مشورت متخصصان یک مرکز پزشکی تگزاس در مراحل اولیه بازسازی، راهنمایی‌هایی را در مورد پرونده جیمز ارائه کردند. به عنوان مثال، زمانی که جراحان تگزاس مجبور شدند چشم چپ جیمز را به دلیل درد شدید بردارند، جراحان دانشگاه نیویورک (NYU) توصیه کردند که عصب بینایی در کره چشم تا حد امکان بریده شود. این تصمیم باعث شد طول عصب اضافی حفظ شود و در نتیجه، احتمال و گزینه‌های بازسازی آینده به حداکثر برسد.
آنها درباره امکان پیوند صورت با جیمز صحبت کردند و ارزیابی اولیه پیوند را در ژوئن 2022 انجام دادند. جیمز و پزشکانش تصمیم گرفتند پیوند کل چشم را همراه با پیوند صورت ادامه دهند. این احتمال وجود داشت که بینایی چشم برنگردد.

اولین پیوند کامل چشم و صورت در آمریکا

به گزارش NYU Langone، جراحی پیوند جیمز در تاریخ 27 مه، با حضور بیش از 140 جراح، پرستار و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی انجام شد. دو تیم بسیار ماهر به طور همزمان، اهداکننده و بیمار را تحت عمل جراحی قرار دادند و به یک جدول زمانی دقیق برنامه‌ریزی شده پایبند بودند.
جایگزین کردن قرنیه در چشم انسان رایج است، اما پیوند کل چشم برای بازگرداندن بینایی به دلیل ماهیت پیچیده چشم، مبهم باقی مانده است. برای موفقیت پیوند چشم، اتصال چشم به مغز از طریق عصب بینایی باید با موفقیت بازسازی شود، جریان خون باید به شبکیه بازگردانده شود و بدن گیرنده باید از نظر ایمنی سرکوب شود تا پیوند عضو جدید را پس نزند. رودریگز و تیمش تصمیم گرفتند چشم اهداکننده را با سلول‌های بنیادی اهدایی مشتق شده از مغز استخوان او ترکیب کنند تا امیدواری بازسازی عصبی را تقویت کنند.

سلول‌های بنیادی در طول عمل پیوند به عصب بینایی جیمز تزریق شد. این تیم همچنین کاسه چشم چپ، از جمله استخوان‌های مدار چشم را پیوند زد. علاوه بر پیوند چشم انقلابی، جراحان همچنین بینی، پلک‌های بالا و پایین چپ، ابروی چپ، لب‌های بالا و پایین و قسمت‌های زیرین جمجمه، گونه، بینی و استخوان چانه را نیز پیوند زدند.
جیمز تنها 17 روز را در بخش مراقبت‌های ویژه لانگون نیویورک پس از عمل جراحی گذراند که یکی از کوتاه‌ترین دوره‌های بهبودی در میان دریافت‌کنندگان پیوند صورت رودریگز بود. جیمز از آن زمان وارد توانبخشی فیزیکی و شغلی و گفتار درمانی شد. او همچنین برای اصلاح پیوند تحت عمل جراحی بعدی قرار گرفت و در ماه‌های آینده تحت درمان دندانپزشکی قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

منبع: healthday

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو