حکم سعید روستایی؛ از ممنوعیت معاشرت تا گذراندن دوره فیلمسازی اخلاقی در صداوسیما

حکم سعید روستایی؛ از ممنوعیت معاشرت تا گذراندن دوره فیلمسازی اخلاقی در صداوسیما


منبع: روزیاتو

3

1402/5/24

09:58


حکم سعید روستایی؛ از ممنوعیت معاشرت تا گذراندن دوره فیلمسازی اخلاقی در صداوسیما

حکم سعید روستایی؛ از ممنوعیت معاشرت تا گذراندن دوره فیلمسازی اخلاقی در صداوسیما

سعید روستایی، کارگردان فیلم های ابد و یک روز، متری شیش و نیم و فیلم توقیفی برادران لیلا، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. فیلم برادران لیلا که اولین نمایش آن در جشنواره کن بود، پس از توقیف شدن به طور غیرقانونی در فضای مجازی منتشر شد و حالا در حکمی عجیب کارگردان آن از معاشرت با «اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی» منع شده است.

حکم سعید روستایی

حکم سعید روستایی

دادگاه سعید روستایی کارگردان فیلم برادران لیلا را به ۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد، که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت ۵ سال تعلیق شده است، مستند این حکم، ساخت و پخش فیلم برادران لیلا در جشنواره کن بوده است.

همچنین در این حکم و به عنوان تعلیق مراقبتی، آقای روستایی در ایام تعلیق موظف به:

۱. خودداری از فعالیت‌های مرتبط با جرم ارتکابی یا استفاده از وسائل موثر در آن در ایام تعلیق.

۲. خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی در ایام تعلیق.

۳. گذراندن دوره فیلمسازی با حفظ منافع ملی و اخلاقی در دانشکده صدا و سیما قم به میزان ۲۴ ساعت در ایام تعلیق شده است.

فیلم برادران لیلا

حکم سعید روستایی

برادران لیلا به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی و تهیه کنندگی سید جمال ساداتیان است. این فیلم در سال ۱۴۰۰ ساخته شده و ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، پیمان معادی، فرهاد اصلانی، محمد علی محمدی و سعید پورصمیمی از بازیگران فیلم هستند.

در خلاصه ی داستان فیلم برادران لیلا آمده است:

«لیلا (ترانه علیدوستی) زنی چهل ساله و مجرد است که در خانواده‌ ای درگیر با بحران اقتصادی زندگی می‌کند. او در دفتر اداری یک پاساژ کار می‌کند و تنها درآمد ثابت خانواده را دارد اما نه پدرش اسماعیل و نه چهار برادرش، علیرضا، پرویز، فرهاد و منوچهر به حرف او گوش نمی‌ دهند.

حکم سعید روستایی

اسماعیل (سعید پورصمیمی) پدر خانواده، پیرمردی تریاکی است که اخیراً نشانه‌ های آلزایمر را بروز می‌دهد. علیرضا (نوید محمدزاده) برادر معقول، کارگری است که به علت اختلاس صاحب کارخانه تعدیل نیرو شده است. پرویز (فرهاد اصلانی) در پاساژ لیلا به عنوان خدمه‌ ای که عوارض توالت را دریافت می‌کند مشغول است. پنجمین فرزند او به تازگی متولد شده‌ زیرا همیشه به دنبال فرزند پسر بوده است. فرهاد (محمد علی‌محمدی) نیز شغل ثابتی ندارد و مدام در حال بدنسازی است. منوچهر (پیمان معادی) هم آدم دغل‌ کاری است که برادرانش را ترغیب به نوعی کلاهبرداری می‌ کند که پول پیش‌خرید ماشین را بالا بکشند.

حکم سعید روستایی

اسماعیل چندین سکه طلا پس‌ انداز کرده و لیلا پیشنهاد می‌ دهد که واحدی تجاری در پاساژ را بخرند تا بوتیک راه بیاندازند. این بوتیک قرار است در محل فعلی توالت‌ های پاساژ باشد. از طرف دیگر، سردسته ی فامیل فوت می‌ کند. اسماعیل همواره به دنبال این مقام بوده زیرا سردسته می‌ تواند بخشی از کادوهای عروسی‌ های فامیل را صاحب شود، پس بنا به رسم خانوادگی، سکه‌ هایش را به عنوان کادو عروسی می‌ دهد …»

ماجرای توقیف فیلم برادران لیلا

حکم سعید روستایی

سازمان سینمایی دلیل توقیف این فیلم را «اصرار بر ادامه مسیر اشتباه»، «تخلفات آگاهانه و رفتار مغایر با قوانین» و «عدم پذیرش اصلاح فیلم از سوی کارگردان پیش از نمایش در جشنواره های بین المللی» عنوان کرد.

حکم سعید روستایی

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، روح الله سهرابی با اشاره به اینکه فیلمنامه برادران لیلا در شورای پروانه ساخت دولت قبل بررسی شده است، اظهار کرد: «فارغ از مضمون کلی و محتوای فیلم که به هر حال مثل هر فیلم دیگر موافقین و مخالفین خود را دارد اما آنچه این فیلم را وارد حاشیه کرد رفتار غیر حرفه‌ای و مغایر با قوانین و آئین نامه‌های مصوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی عوامل اصلی این فیلم بود که موجب شد شورای پروانه نمایش سازمان سینمایی از دیدن این فیلم و ارزیابی آن خودداری کند.»

واکنش های به حکم سعید روستایی در فضای مجازی

حکم سعید روستایی

پس از انتشار حکم عجیب سعید روستایی، کاربران شبکه های اجتماعی نظرات خود را به اشتراک گذاشتند.

محسن برهانی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری در واکنش به این حکم در توییتی نوشت: «اخیرا در برخی احکام، مفهوم عجیبی به نام ممنوع المعاشرتی در حال شدن است! مستفاد از بند چ ماده ۴۳ ق‌م‌ا “ممنوعیت معاشرت با سایرین بجز بستگان نزدیک” و یا “منع معاشرت با اهالی یک حرفه خاص” نمی تواند مورد حکم قرار گیرد. چنین ممنوعیتی، غیرقانونی است.»

برخی کاربران هم با حکم «گذراندن دوره فیلمسازی در دانشکده صدا و سیما قم» و مجازات دانستن این حکم، شوخی کردند. برخی از کاربران به تناقض «خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در عرصه فیلمسازی» و «گذراندن دوره فیلمسازی» اشاره کردند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو