به مناسبت ده سالگی تلگرام ؛ گذر از پیامرسان به شبکه اجتماعی!

منبع: تکراتو

3

1402/5/25

13:29


به مناسبت ده سالگی تلگرام این پیام‌رسان محبوب با چند ویژگی جدید به‌روزرسانی شده است که حالا تلگرام را به پلتفرمی فراتر از پیامرسان بدل کرده است!

به مناسبت ده سالگی تلگرام ؛ گذر از پیامرسان به شبکه اجتماعی!

به مناسبت ده سالگی تلگرام این پیام‌رسان محبوب با چند ویژگی جدید به‌روزرسانی شده است که حالا تلگرام را به پلتفرمی فراتر از پیامرسان بدل کرده است!

به مناسبت ده سالگی تلگرام اپلیکیشن این پیام‌رسان محبوب و پرکاربرد یک به‌روزرسانی بزرگ دریافت کرده است که شامل چند ویژگی جدید می‌شود. مهم‌ترین ویژگی معرفی شده در این به‌روزرسانی، قابلیت استوری تلگرام است که هم‌اکنون در دسترس عموم قرار گرفته است.

البته فعلاً فقط کاربرانی که نسخه پریمیوم این پیام‌رسان را در اختیار دارند، می‌توانند از ویژگی استوری استفاده کنند. اما تلگرام با این آپدیت جدید، گامی به سمت شبکه اجتماعی شدن برداشته است و اینطور برمی‌آید که قصد دارد اپلیکیشنی باشد که هم پیام‌رسان خوبی‌ست و هم یک شبکه اجتماعی پرقدرت است.

بیشتر بخوانید: قابلیت استوری تلگرام برای تمام کاربران منتشر شد

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

تلگرام که مدت‌هاست یکی از محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها نزد کاربران جهان و ایران به حساب می‌آید، به تازگی و همزمان با دهمین سالگرد تاسیس این پلتفرم، از قابلیت‌های جدیدی رونمایی کرده است. اگرچه نوآوری تلگرام در ایجاد و عرضه قابلیت‌های کاربردی ماجرای تازه‌ای نیست، اما به‌روزرسانی‌های اخیر این پلتفرم به‌گونه‌ای هستند که می‌توانند ماهیت این پیام‌رسان را دستخوش تغییر کنند و عملاً آن را در مسیر تبدیل شدن به یک شبکه اجتماعی قرار دهند.

در بیانیه‌ای که تلگرام به این مناسبت منتشر کرده‌، ضمن اعلام گذر تعداد کاربرانش از مرز ۸۰۰ میلیون نفر، شماری از این امکانات جدید تشریح شده است. همان‌طور که پیش‌تر پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام نیز اشاره کرده بود، در این بیانیه نیز تاکید شده است که قابلیت استوری تلگرامی که استفاده از آن در یک ماه اخیر محدود به کاربران پریمیوم بود، در اختیار عموم قرار می‌گیرد و امکانات جذاب دیگری نیز به آن اضافه خواهد شد.

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

قابلیت اشتراک‌گذاری تجربیات و نظرات کاربر در قالب استوری، امکان چندان جدیدی نیست؛ کما اینکه پیش‌تر پلتفرم‌های مختلفی از جمله اینستاگرام، فیس‌بوک، واتس‌اپ، اسنپ‌چت و تیک‌تاک نیز این امکان را در اختیار کاربرانشان قرار داده بودند. اما آنچه عرضه قابلیت‌ استوری توسط تلگرام را قابل‌توجه کرده، ظرافت‌هایی هستند که در ارائه این قابلیت به خرج داده شده است.

تلگرام در بیانیه خود تاکید کرده که اضافه کردن قابلیت استوری به این پلتفرم، پرتقاضاترین قابلیت از سوی کاربران در طول تاریخ فعالیت تلگرام بوده و در همین راستا سرانجام پس از ماه‌ها تلاش مداوم این تیم، عملیاتی شده است. اکنون و با به‌روزرسانی جدید تلگرام، کاربران برای گذاشتن استوری می‌توانند چندین عکس را همزمان از گالری انتخاب کنند و آنها را با گیف‌ها، استیکرها، متون، موقعیت مکانی و… ترکیب و سپس منتشر کنند.

حالا حتی می‌توان از جست‌وجوی اینترنتی نیز تصاویر و گیف به استوری تلگرامی اضافه کرد. طبق آنچه در بیانیه مطبوعاتی تلگرام تاکید شده، از این پس برای نخستین بار در تاریخ شبکه‌های اجتماعی، کاربران یک پلتفرم می‌توانند استوری‌های منتشر شده را ویرایش کنند. امکان ویرایش استوری‌ها محدودیت زمانی مشخصی ندارد و کاربر هر زمان که بخواهد می‌تواند بخش‌های مختلف استوری از جمله قابلیت نمایش، متن درج شده روی تصویر، کپشن، استیکرها و… را ویرایش کند و برای اعمال تغییر در آنچه استوری شده، نیازی به حذف استوری و انتشار دوباره آن نخواهد بود.

در کنار این مورد، کاربران این امکان را خواهند داشت تا گزینه‌هایی مانند «مدت زمان نمایش استوری» و این را که «چه کسانی امکان مشاهده آن استوری را داشته باشند» و آن را ذخیره کنند نیز شخصی‌سازی کنند. برای بخش داده‌های آماری هر استوری که برای کاربر به نمایش درمی‌آید نیز جزئیات مفصلی تعریف شده است؛ به گونه‌ای که با باز کردن استوری توسط منتشرکننده، اطلاعات کاملی شامل مشاهده‌کنندگان استوری و عکس‌العملی که نسبت به آن استوری نشان داده‌اند به نمایش در می‌آید. همچنین می‌توان این افراد را با فیلترهای مختلفی مرتب کرد.

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

از طرفی در بخش بالایی این لیست می‌توان نام یک شخص خاص را جست‌وجو کرد و دید که آیا آن فرد استوری شما را دیده است یا نه. یکی از موضوعاتی که در بیانیه تلگرام مورد تاکید قرار گرفته، بحث تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی جدید بوده است. در کنار در نظر گرفتن قابلیتی برای تعریف گروهی در قالب «دوستان نزدیک»(مشابه همان close friends در اینستاگرام) قابلیت تنظیمات حریم خصوصی دیگری نیز به تلگرام اضافه شده که مشخص می‌کند یک گروه مشخص هیچ‌گاه نتوانند استوری‌های شما را ببینند.

در تشریح این تنظیمات جدید به طعنه گفته شده است که با فعال شدن این بخش، «بُعد ماجراجوی شما» از مادربزرگ و رئیس شما مخفی خواهد ماند! اگرچه حالا استفاده از قابلیت استوری محدود به کاربران پریمیوم نیست، اما تلگرام همچنان یک مزیت خاص نیز برای خریداران حق اشتراک خود در نظر گرفته و این دسته از کاربران می‌توانند از امکان مشاهده پنهانی استوری‌های دیگران (بدون اینکه نامی از آنها به عنوان مشاهده‌گر استوری نمایش داده شود) بهره‌مند شوند.

در قابلیت مشاهده پنهانی، کاربر پریمیوم می‌تواند تا ۵ دقیقه پس از مشاهده یک استوری مشخص که تمایلی ندارد کسی متوجه شود، نام خود را از لیست مشاهده‌کنندگان پاک کند و تا ۲۵ دقیقه بعدی نیز کسی از استوری‌های مشاهده شده توسط وی مطلع نشود. قابلیت ذخیره‌سازی استوری‌ها در گالری دستگاه و مشاهده تاریخچه‌ای دائمی از فعالیت‌هایی که کاربر در بخش استوری پلتفرم داشته، از دیگر قابلیت‌های اضافه‌ای هستند که استفاده از آنها به کاربران پریمیوم محدود شده است.

پست‌گذاری از استوری‌ها

آنچه باعث شده که حالا تلگرام در مسیر تبدیل شدن از پیام‌رسان به شبکه اجتماعی، یک گام دیگر به جلو بردارد، به امکان ذخیره‌سازی همین استوری‌ها در پروفایل کاربر برمی‌گردد. گذشته از آنکه کاربر می‌تواند انتشار استوری خود را برای مدت‌های ۶، ۱۲، ۲۴ و ۴۸ ساعت ادامه دهد، این امکان نیز در نظر گرفته شده تا در نهایت آن استوری در قالب یک پست در پروفایل حساب کاربری فرد ذخیره‌سازی شود.

در تصویری که از اکانت تلگرام دوروف نمایش داده شده، از این پس زبانه جدیدی با عنوان «پست‌ها»‌(posts‌) به پروفایل کاربر اضافه می‌شود و پست‌ها (یا همان استوری‌های ذخیره‌ شده) در چینشی شبکه‌ای و به مانند آنچه در پست‌های اینستاگرامی نیز تجربه کرده‌ایم، به نمایش در می‌آیند. در تشریح این قابلیت آمده است که این پست‌ها تا هر زمانی که کاربر بخواهد، در بخش پروفایل و برای مخاطبان جدید و قدیم قابل‌مشاهده خواهند بود و در واقع هرکسی با سر زدن به این بخش می‌تواند بریده‌هایی را از آنچه فرد در بخش‌هایی از زندگی و روزمرگی‌های خود تجربه کرده است، مشاهده کند.

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

جشن ده سالگی تلگرام با انبوهی از ویژگی‌های جدید

در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده که قابلیت اعمال تنظیمات امنیتی مجزا برای هر کدام از این پست-استوری‌ها که به پروفایل اضافه شده‌اند، وجود دارد و به این ترتیب می‌توان به صورت جداگانه مشخص کرد که چه گروهی از افراد، کدام پست‌ها را ببینند.

دقت‌نظر و پایبندی تلگرام به برخی اصول، مدت‌هاست که به اهرمی برای محبوبیت‌ روزافزون این پلتفرم نزد کاربران تبدیل شده و آن را در رقابتی مداوم با پیام‌رسان واتس‌اپ‌(متعلق به شرکت متا) قرار داده است. در کشاکش این رقابت و به‌روزرسانی‌هایی که این روزها تلگرام را در مرکز توجه قرار داده است، گویا واتس‌اپ نیز بیکار ننشسته و قرار است ویژگی جدیدی را برای اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش گوشی حین تماس با یک کاربر دیگر، به مجموعه امکانات خود اضافه کند.

اگرچه اختلاف تعداد کاربران تلگرام، با واتس‌اپی که حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر دارد بسیار قابل‌توجه است، اما همین خلاقیت‌های تلگرام در اضافه کردن قابلیت جدید باعث شده روند رواج این پلتفرم به صورت تدریجی و آهسته دنبال شود و شاید دور نباشد که در آینده‌ای نزدیک، رقابت این دو پلتفرم وارد فاز جدی‌تری شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره جشن ده سالگی تلگرام با معرفی انبوهی از ویژگی‌های جدید چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو