همه چیز درباره معاینات قبل از زایمان و معاینه لکن قبل از زایمان

همه چیز درباره معاینات قبل از زایمان و معاینه لکن قبل از زایمان


منبع: آرگا

3

1402/5/26

16:09


در طول دوران بارداری تا زمان زایمان، مادر طی چند مرحله و در زمان های مختلف بارداری به وسیله پزشک ویزیت خواهد شد. این چکاپ ها وضعیت سلامت و رشد جنین را مورد ارزیابی قرار می دهند. یکی از این چکاپ ها، انجام معاینه لگن برای زایمان طبیعی است. در این مقاله به معاینات قبل از زایمان اشاره شده است.

هنگامی که به ماه های آخر بارداری رسیدید، پزشک متخصص با انجام معاینات قبل از زایمان، شرایط لگن و هم چنین کانال زایمانی شما را به منظور انجام زایمان طبیعی مورد بررسی قرار می دهد. لگن مادران مختلف دارای اشکال گوناگونی است. قوس استخوان ساکروم، فاصله دو برجستگی استخوان ایسکیال و اندازه دهانه خروجی لگن در کنار اندازه های جنین در ماه های آخر تعیین می کند که آیا شما می توانید زایمان طبیعی انجام دهید یا خیر؟ هم چنین این احتمال وجود دارد که معاینات داخلی را به دلایل مختلفی از جمله انجام تست پاپ اسمیر، بررسی عفونت واژن و … تجربه کرده باشید. با این حال هدف اصلی از انجام معاینات قبل از زایمان، بررسی لگن مادر پیش از زایمان طبیعی است. در ادامه مطلب به بررسی معاینات قبل از زایمان خواهیم پرداخت.

مهم ترین دلایل معاینه لگن در دوران بارداری

  • مقاربت دردناک
  • داشتن سابقه ناباروری
  • مشکلات زنان و زایمان
  • نیاز به بررسی دهانه رحم، در صورت نیاز القای زایمان
  • مشکوک بودن به مشکلات دهانه رحم، مثل زخم دهانه رحم یا زایمان زودرس

معاینات دوران بارداری

نحوه معاینه لگن برای زایمان طبیعی چگونه است؟

به طور معمول معاینه لگن در بارداری با هدف ارزیابی اندازه، شکل و موقعیت لگن انجام می شود. این معاینه به وسیله دست پزشک و به صورت کاملا بصری انجام می ‌شود. پزشک متخصص با استفاده از دست خود اندام تناسلی خارجی و داخل واژن را به منظور ارزیابی دیواره‌ های واژن معاینه می‌ کند. این معاینه توسط دستگاه کوچکی به نام آینه طبی (سپکولوم) انجام می‌ شود که به معاینه راحت ‌تر لگن کمک خواهد کرد. به طور کلی مراحل معاینه لگن پیش از زایمان طبیعی شامل موارد زیر است:

  • برای معاینه لگن ابتدا می بایست لباس خود را در آورید و به سمت پشت روی تخت معاینه دراز بکشید.
  • پزشک از شما می ‌خواهد تا حد امکان پاهای خود را با فاصله از یکدیگر قرار دهید.
  • در مرحله بعد پزشک دو انگشت (اشاره و میانی) خود را داخل واژن برده و وضعیت گردن رحم را مورد بررسی قرار می دهد.
  • در مرحله بعدی پزشک سپکولوم را به درون واژن فرو برده و با کشیده شدن واژن، وضعیت آن را ارزیابی خواهد کرد.

معاینه لگن زنان پیش از زایمان

در هفته ‌های آخر بارداری، معاینه لگن برای زایمان طبیعی به دلایل زیر انجام خواهد شد:

  1. بررسی میزان گشاد شدن دهانه رحم یا سرویکس (برای اینکه آمادگی مادر برای زایمان طبیعی ارزیابی شود).
  2. بررسی موقعیت دهانه رحم.
  3. بررسی میزان فاصله جنین با لگن مادر.

معاینه لگن مادر در هفته آخر بارداری یک مزیت نیز دارد. این معاینه به افزایش تحریک پذیری دهانه رحم منجر شده و در نتیجه به آماده شدن مادر برای زایمان طبیعی کمک خواهد کرد.

آیا انجام معاینه لگن با درد همراه است؟

توصیه می شود هنگام انجام معاینه، عضلات لگن خود را شل کنید. هر چقدر عضلات پایین تنه منقبض تر گردد، بدون شک درد بیشتری حس خواهید کرد و تجربه معاینه لگن برایتان دشوارتر خواهد بود.

پیگیری معاینات قبل از زایمان

معاینات قبل از زایمان در هفته چندم بارداری صورت می گیرد؟

ابتدا پزشک پیش از هر چیزی از آمادگی مادر برای زایمان اطمینان حاصل می‌ کند تا اختلالی در روند زایمان طبیعی ایجاد نگردد. در طول سه ماهه اول بارداری، هدف پزشک از معاینه لگن این است که وضعیت گردن رحم را مورد بررسی قرار دهد. اگر هیچ گونه مشکلی در این معاینه مشاهده نشد، نیازی به معاینه دوم در هفته ۳۶ بارداری نخواهد بود. بعد از هفته ۳۶ بارداری پزشک به صورت متداول در چندین جلسه، معاینه لگن را پیش از زایمان انجام خواهد داد. این معاینات با هدف ارزیابی عملکرد گردن رحم انجام می ‌شود و پزشک از زمان تقریبی زایمان مطلع خواهد کرد.

انجام معاینه داخلی برای زایمان

در صورتی که هر یک از موارد زیر در معاینات مشاهده شود، پزشک به منظور بررسی دقیق ‌تر مشکلات زیر معاینات لگن را تکرار خواهد کرد:

  • در صورتی که مادر دچار لکه بینی شود.
  • اگر شرایط مادر به گونه ای باشد که خطر زایمان زودرس وجود داشته باشد.
  • چنانچه مادر تجربه عفونت ‌های واژینال مثل هرپس تناسلی را داشته باشد.
  • در صورتی که در ناحیه لگن مادر تومور دیده شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو