سازمان امور مالیاتی در مورد فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون شفاف‌سازی کند

منبع: تکراتو

3

1402/5/29

10:00


باوجود فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون و گران‌فروشی آن‌ها، سازمان امور مالیاتی هنوز اقداماتی در جهت جلوگیری از آن و شفاف‌سازی موضوع انجام نداده است.

سازمان امور مالیاتی در مورد فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون شفاف‌سازی کند

باوجود فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون و گران‌فروشی آن‌ها، سازمان امور مالیاتی هنوز اقداماتی در جهت جلوگیری از آن و شفاف‌سازی موضوع انجام نداده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری تسنیم، در طول یک سال گذشته شاهد ورود برخی مدل‌های تلفن همراه به خصوص آیفون‌های رفرش و ریپک آمریکایی از طریق رویه واردات در برابر صادرات بوده‌ایم. مسئله مهم در مورد قیمت‌گذاری این دسته از تلفن‌های همراه که طبق یک رویه رانتی وارد کشور شده بودند این است که مطابق با مصوبه سال 1398 دولت، باید براساس نرخ اسکناس سامانه سنا مورد قیمت‌گذاری قرار می‌گرفتند.

با همه این تفاسیر در طول این مدت و حتی همین امروز هم، قیمت تلفن‌های همراه وارد شده از طریق رویه واردات در برابر صادرات خود، به جای نرخ ارز سامانه سنا، مطابق با قیمت دلار تلگرامی (بازار آزاد) تعیین شده است.

بیشتر بخوانید: واردات گوشی‌های بی‌کیفیت توسط صادرکنندگان ؛ انواع محصولات ریفربیشد و ریپک در راه بازار!

عدم پیگیری فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون

مسئله‌ای که در این زمینه مطرح شده که تا به امروز چندین بار هم مورد مطالبه قرار گرفته اما سازمان امور مالیاتی دست به شفاف‌سازی در مورد آن نزده است، مسئله درآمدهای کلان حاصل از گران فروشی و فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون است که به نظر در این مدت به میزان زیادی رقم خورده است.

فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون

با توجه به پیگیری‌های صورت پذیرفته به نظر این درآمدهای حاصل از گران‌فروشی‌های غیرقانونی تاکنون با وجود اینکه این موارد باید به عنوان فرار مالیاتی از سوی این سازمان پیگیری می‌شد، مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین انتظار اولیه از سازمان امور مالیاتی شفاف‌سازی در رابطه با چنین امری است.

به جهت روشن‌تر شدن بحث شایان ذکر است که سازمان امور مالیاتی طبق قاعده قانونی مالیات واردکنندگان و فروشندگان عمده آیفون‌های آمریکایی را محاسبه خواهد کرد که در حقیقت همان نرخ اسکناس سنا است. این در حالی است که در واقعیت این دسته از تلفن‌های همراه با قیمت‌های بسیار بالاتر (در مقطعی تا 100 میلیون تومان) فروخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص فرار مالیاتی واردکنندگان آیفون چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو