سامانه یکپارچه خودرو برای این افراد باز می‌ شود

منبع: سیمرغ

2

1402/5/29

10:59


سامانه یکپارچه خودرو برای این افراد باز می‌ شود

سامانه یکپارچه خودرو برای چه افرادی باز می‌ شود؟

مهدی تقدسی گفت: براساس اعلام قبلی، بازگشایی مجدد سامانه یکپارچه عرضه خودرو با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و همچنین در جهت عرضه محصولات جدید در شهریور ماه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه سامانه فعلا باز نشده است و اطلاع رسانی درباره بازشدن سامانه مانند سابق از طریق رسانه های رسمی و معتبر انجام خواهد شد، گفت: به ۹۷ درصد از افرادی که در مرحله دوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خودروهای داخلی ثبت نام کرده بودند طبق زمان بندی و براساس برنامه تولید خودروسازان داخلی خودرو تخصیص داده شد و براساس نوبت معین شده به این متقاضیان خودرو داده می شود.  

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو افزود: اما با توجه به ظرفیت جذب نشده خودروسازان و همچنین محصولات جدید، در شهریور ماه برای ۳ درصد باقیمانده (افراد متقاضیان مرحله دوم) که خودرویی به آنها تخصیص داده نشده، ضمن حفظ اولویت امکان انتخاب خودروی جدید برای آنها فراهم می شود.  

وی بیان داشت: در واقع در شهریور ماه، سامانه یکپارچه عرضه خودرو برای ۳ درصدی که در دور دوم عرضه یکپارچه در نوبت تحویل خودرو قرار نگرفته‌اند باز می‌شود و در قالب طرحی با عنوان «طرح جایگزین» متقاضیانی که در دور دوم خودرویی نگرفته‌اند می‌توانند خودروی خود را در سامانه انتخاب کنند و در نوبت تحویل خودرو قرار گیرند.  

تقدسی با بیان اینکه در دور دوم عرضه یکپارچه خودرو متقاضیان امکان انتخاب ۵ خودرو را داشتند، اظهار داشت:  این ۳ درصدی که در دور دوم عرضه یکپارچه خودرو در سامانه خودرویی به آنها تخصیص داده نشد تنها به انتخاب یک یا دو اولویت از خودروسازان خصوصی بسنده کرده بودند و از آنجا که خودروهای انتخابی پرتقاضا بود و به دلیل عدم تناسب با برنامه تولید خودروساز، خودرویی به این افراد تعلق نگرفت.  

وی افزود: احتمالا با باز شدن سامانه در شهریور به آن دسته از متقاضیانی که زمان تخصیص خودروی آنها سال ۱۴۰۳ تعیین شده اعلام می شود که در صورت تمایل از خودروهایی که امکان تحویل آنها توسط خودروساز در سال جاری فراهم است انتخاب کنند تا بتوانند خودروی خود را زودتر تحویل بگیرند.

مدیر سامانه یکپارچه خودرو بیان داشت: بنابراین بعد از این مرحله و بررسی ظرفیت خودروسازان اطلاع رسانی برای ثبت نام مرحله سوم عرضه یکپارچه خودرو انجام می شود.

وی با اشاره به تغییر شرایط عرضه و تقاضا اظهار داشت: خودروسازان خصوصی اعلام کرده اند که فقط حدود ۱۰ درصد از افرادی که در طرح یکپارچه عرضه خودرو ثبت نام کرده بودند نسبت به پرداخت پول به خودروساز اقدام کرده اند و لذا ظرفیت خالی زیادی باقی مانده است.  

تقدسی گفت: با توجه به افزایش تولید و کاهش قیمت خودرو از حجم تقاضای محصولات خودروسازان بخش خصوصی کاسته شده است بنابراین این مسائل باعث شده تا خودروسازان این بخش به سمت فروش اقساطی محصولاتشان حرکت کنند.  

 عبدالله توکلی‌لاهیجانی در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزیر صمت، گزارشی از روند تولید خودرو، برنامه‌های مدیریت بازار و واردات خودروهای کارکرده را ارائه کرد و در تشریح وضعیت تولید خودرو گفت: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری محقق شده است.

وی با بیان اینکه امسال برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم، افزود: تولید خودروهای سواری در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان اینکه بخش خصوصی نقش مهمی در این رشد داشته، افزود: رشد خودروسازان این بخش نسبت به ۴ ماهه سال گذشته حدود ۹۰ درصد بوده است.

وی در تشریح برنامه‌های وزارت صمت در مدیریت بازار خودرو به افزایش عرضه از طریق تولید داخل، شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه و تسهیل واردات و تدوین آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد و اظهار داشت: در تدوین آئین‌نامه واردات خودرو، از نقطه نظرات کارشناسان استفاده شده است.

به گزارش همشهری آنلاین و براساس آمار وزارت صمت، وضعیت تولید خودرو در ۴ ماهه ابتدای سال جاری حاکی از آن است که تولید انواع خودرو در این مدت نسبت به مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.  

در ۴ ماهه ابتدای سال گذشته در مجموع ۳۴۰ هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد ۳۰ درصدی تولید انواع خودرو در چهار ماهه ابتدای امسال به  ۴۴۲ هزار و ۶۸۶ دستگاه افزایش یافت.  

گفتنی است در تیرماه امسال ۱۲۱ هزار و ۶۵۹ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۹۴ هزار و ۹۸۷ دستگاه خودرو در کشور تولید شده بود.  

در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به تعداد ۹۰ هزار و ۱۳۶ دستگاه خودرو ناقص نیز تکمیل شده بود که با لحاظ خودروهای تکمیل شده در ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱، مقدار رشد تولید ۴ ماهه اول سال جاری نسبت به تولید و تکمیل ۴ ماهه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۲.۹% خواهد بود.  

به گفته یک مقام مسئول در وزارت صمت، در فراخوان‌های شرکت های خودروسازی به مشتریان برای واریز وجه خودرو، استقبال بسیار کم بوده و اغلب ثبت نام کنندگان در سامانه یکپارچه عرضه خودرو، از خرید انصراف داده‌اند،   به طوری که خودروسازی سایپا که از ابتدای امسال تاکنون برای ۲۰۷ هزار متقاضی دعوت نامه ارسال کرده اما از این تعداد فقط ۱۲۵ هزار و ۱۵۷ نفر نسبت به واریز وجه به حساب خودروساز اقدام کرده اند و بقیه متقاضیان خرید از این خودروساز که ۵۰ درصد را شامل می شوند از خرید انصراف داده اند.  

از ۹۴ هزار متقاضی خرید خودرو از شرکت کرمان موتور که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند فقط ۴ درصد یعنی ۳ هزار و ۸۰۰ نفر نسبت به واریز وجه به حساب این خودروساز اقدام کرده‌اند و بقیه انصراف داده اند.  

از ۲ هزار متقاضی ثبت‌نام کننده برای خرید خودرو از مکث موتور در سامانه یکپارچه نیز فقط ۲۱۰ نفر یعنی کمی بیش از ۱۰ درصد نسبت به واریز وجه اقدام کرده‌اند و بقیه انصراف داده‌اند همچنین از ۲۷ هزار نفر متقاضی خرید خودرو از ایلیا خودرو فقط ۱۰۵ نفر نسبت به واریز وجه به حساب این خودرو ساز اقدام کرده‌اند.  

در مورد ایران خودرو نیز فقط ۸۰ درصد از متقاضیان خرید از این خودروساز که در سامانه یکپارچه ثبت‌نام کرده بودند نسبت به واریز وجه اقدام کرده اند بنابراین وضعیت بازار حاکی از آن است که تقاضایی وجود ندارد.



گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: hamshahrionline.ir


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو