تکمیل پکیج خودرویی ایران | شروع واردات خودرو دست دوم به کشور

3

1402/5/30

15:11


تکمیل پکیج خودرویی ایران | شروع واردات خودرو دست دوم به کشور

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح واردات خودروهای دست دوم یکی از موضوعات خبری مهم امسال بوده است. اکنون که درحال ورود به نیمه دوم سال هستیم، این طرح همچنان در بخش قانون‌گذاری بوده و تا اجرای آن زمان زیادی باقی مانده است. بااین‌حال، رسانه‌ها جزئیاتی از آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده منتشر کرده‌اند که از صدور مجوز برای واردات خودروهای دست دوم با استانداردهای کشور چین خبر می‌دهد؛ خودروهایی که احتمالاً هم‌اکنون در بازار منطقه با افت قیمتی عجیب معامله می‌شوند.

«جلال رشیدی کوچی»، نماینده مجلس، اطلاعات مربوط به آیین‌نامه را منتشر کرده است. این نماینده در حوزه خودرو حضور گسترده‌ای دارد و همواره اظهارات وی حاشیه‌ساز است. به گفته این نماینده مجلس، «آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که چند بند دارد، در وزارت صمت مصوب شده است.»

این آیین‌نامه اکنون در انتظار بررسی هیئت وزیران است. براساس اطلاعات منتشر‌شده، در ۲۲ مردادماه، وزارت صمت متن آیین‌نامه واردات کارکرده‌ها را به هیئت دولت ارسال کرد. طبق قانون، این هیئت تا اوایل شهریورماه زمان دارد تا متن آیین‌نامه را بررسی کند و به تصویب برساند.

واردات خودرو

بندهای آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم که به‌صورت پیشنهاده وزارت صمت تصویب شده‌اند، به شرح زیر هستند:

اول: واردات انواع کشنده، اتوبوس، خودروی سواری و موتورسیکلت با عمر کمتر از 5 سال مجاز است.

دوم: گروهی متشکل از وزارت صمت، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر تعیین سقف خودروهای کارکرده وارداتی از نظر تعداد و ارزش نظارت دارند.

سوم: ارز موردنیاز برای واردات خودروهای دست دوم از طریق صادرات خود و دیگران، جذب سرمایه‌گذاری ارز با منشأ خارجی و سایر راه‌های موردتأیید بانک مرکزی انجام می‌شود.

چهارم: تأییدیه استاندارد چین، کشورهای حوزه خلیج فارس، ای‌مارک اروپا، استاندارد یورو 5 و یورو 6 مورد‌قبول است.

پنجم: شرکت‌های دارای تأییدیه ارائه خدمات پس از فروش با کسب ضمانت، اجازه واردات خودرو دارند.

ششم: هر کد ملی اجازه واردات یک دستگاه خودرو بدون ثبت سفارش را دارد.

هفتم: به‌ازای هر دستگاه خودروی کارکرده وارداتی، یک دستگاه خودروی فرسوده باید اسقاط شود./دیجیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو